ЯКІСТЬ ВИЩОЇ ОСВІТИ ЯК СКЛАДОВА ФОРМУВАННЯ ЛЮДСЬКОГО КАПІТАЛУ: ВИКЛИКИ ДЛЯ УКРАЇНИ
DOI:
https://doi.org/10.28925/2226-3012.2021.103Ключові слова:
вища освіта, компетентність, конкурентоспроможність, людський капітал, модернізація, ринок праці, університет, якість вищої освітиАнотація
Актуалізовано проблему забезпечення якості вищої освіти для підготовки інноваційного людського капіталу, який сприяє підвищенню глобальної конкурентоспроможності України. Мета статті полягає у визначенні напрямів забезпечення якості вищої освіти для створення дієвих механізмів підвищення якості людського капіталу в університетському середовищі. Акцентовано увагу на глобальних викликах, детермінованих розбудовою цифрової економіки, пандемією
COVID-19, інтернаціоналізацією освітнього простору. Проаналізовано проблеми неузгодженості системи вищої освіти та ринку праці в Україні, з’ясовано причини безробіття осіб з вищою освітою, трудової та освітньої міграції. Вказано на необхідність системної модернізації та випереджального розвитку університетської освіти. Наголошено на необхідності безперервної освіти упродовж життя та формування нових компетентностей і неспеціалізованих, міжпрофесійних навичок (soft skills) задля підвищення конкурентоспроможності фахівців та якості людського капіталу. Запропоновано напрями забезпечення якості вищої освіти задля оптимізації внеску людського капіталу в інтелектуально-інноваційний потенціал країни.
Посилання
Батечко Н., Михайліченко М. Еволюція освітніх парадигм у сучасному науковому дискурсі. Освітологія. 2020. № 9. С. 29–37. DOI: https://doi.org/10.28925/2226-3012.2020.9.4
Гаращук О. В., Куценко В. І. Вища освіта України: траєкторія підвищення її якості. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. 2015. № 819. С. 381–390.
Закон України «Про вищу освіту». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18/ed20170928#n33 (дата звернення: 10.09.2021).
Зінченко А. Г., Саприкіна М. А. Навички для України 2030: Погляд бізнесу. Київ: Видавництво «ЮСТОН», 2016. 36 с.
Малиновська О. А. Трудова міграція громадян України за кордон: виклики та шляхи реагування. Аналітична записка НІСД. 2018. URL: https://niss.gov.ua/doslidzhennya/socialna-politika/trudova-migraciya-gromadyan-ukraini-za-kordon-vikliki-ta-shlyakhi (дата звернення: 12.09.2021).
Огнев’юк В. Освіта та конкурентоспроможність суспільства. Освітологія. 2016. № 5. С. 37–43. DOI: https://doi.org/10.28925/2226-3012.2016.5.3744
Олешко А. А., Ровнягін О. В. Сучасні тенденції міжнародної освітньої еміграції з України. Інвестиції: практика та досвід. 2020. № 3. С. 21–25. DOI: 10.32702/2306-6814.2020.3.21
Попит та пропозиція на зареєстрованому ринку праці у січні-червні 2021 року. Державний центр зайнятості. URL: https://www.dcz.gov.ua/analitics/67 (дата звернення: 20.09.2021).
Рябченко В. Протекціонізм некомпетентності як чинник блокування підвищення якості вітчизняної вищої освіти та зниження конкурентоспроможності України. International Scientific Journal of Universities and Leadership. 2020. № 9. С. 149–189. DOI: https://doi.org/10.31874/2520-6702-2020-9-1-149-189
Саух П. Розвиток критичного мислення як провідний тренд сучасного освітнього процесу. Непервна професійна освіта: теорія і практика. 2021. № 2 (67). С. 7–15. DOI: https://doi.org/10.28925/1609-8595.2021.2.1
Ситуація на зареєстрованому ринку праці та діяльність Державної служби зайнятості у січні-червні 2021. Державний центр зайнятості. URL: https://www.dcz.gov.ua/analitics/68 (дата звернення: 20.09.2021).
Стратегії вищої освіти в умовах інтернаціоналізації для стійкого розвитку суспільства: монографія / В. Зінченко та ін. ; за ред. В. Зінченка. Київ : Інститут вищої освіти НАПН України, 2020. 199 с. DOI: https://doi.org/10.31874/978-617-7486-36-6-2020
Тойнби А. Дж. Постижение истории. Москва: Рольф, 2001. 640 с.
Яценко Л. Д. Проблеми неузгодженості вищої освіти та ринку праці в Україні. Аналітична записка НІСД. Серія «Соціальна політика». 2020. № 14. URL: https://niss.gov.ua/sites/default/files/2020-02/analit-yatsenko-social-policy-14-2020.pdf (дата звернення: 15.07.2021).
Aleksandrova O., Hroznyi І., Vinnikova N., Chuvasova N. Control of the quality assurance system at the modern Ukrainian university. Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu. 2019. № 2. P. 153–162. DOI: 10.29202/nvngu/2019-2/18.
Becker G. S. The Economic Approach to Human Behavior. Chicago: University of Chicago Press, 1978. 320 р.
Becker G. S. Human Capital: Theoretical and Empirical Analysis, with Special Reference to Education. Chicago: University of Chicago Press, 1993. 390 p.
Chervona L., Bulvinska О. Social and cultural determinants of the university social responsibility. Continuing Professional Education: Theory and Practice. 2021. № 2 (67). Р. 25–31. DOI: https://doi.org/10.28925/1609-8595.2021.2.3
Global Competitiveness 2019. URL: http://www3.weforum.org/docs/WEF_TheGlobalCompetitivenessReport2019.pdf (дата звернення 01.08.2021).
Human Development Index (HDI) Ranking. From the 2020 Human Development Report. URL: http://hdr.undp.org/en/content/latest-human-development-index-ranking (дата звернення 10.08.2021).
Klein J. I., Rice C., Levy J. C. U.S. Education Reform and National Security (Independent Task Force Report No. 68). New York: Council on Foreign Relations Press. March 2012. 120 p.
QS World University Rankings 2021. URL: https://www.topuniversities.com/university-rankings/world-university-rankings/2021 (дата звернення 05.09.2021).
Schultz T. W. Investment in Human Capital. The American Economic Review. 1961. Vol. 51. № 1. P. 1–17.
Shultz T. Investment in Human Capital. New York: The Free Press, 1971. 272 p.
The Future of Jobs. Employment, Skills and Workforce Strategy for the Fourth Industrial Revolution. World Economic Forum. 2016. URL: http://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs.pdf. (дата звернення: 25.09.2021).
The Future of Jobs Report 2020. World Economic Forum. 20 October 2020. URL: https://www.weforum.org/reports/the-future-of-jobs-report-2020/in-full/chapter-2-forecasts-for-labour-market-evolution-in-2020-2025 (дата звернення 25.09.2021)
The Global Competitiveness Report 2017–2018. URL: https://www.weforum.org/reports/the-global-competitiveness-report-2017-2018 (дата звернення 05.09.2021).
The Global Competitiveness Report. Special edition 2020: How Countries are Performing on the Road to Recovery. URL: https://www.weforum.org/reports/the-global-competitiveness-report-2020/digest#report-nav (дата звернення 05.09.2021)
The Human Capital Index 2020 Update. Human Capital in the Time of COVID-19. URL: https://openknowledge.worldbank.org/handle/10986/34432 (дата звернення 05.09.2021).
Batechko, N. & Mykhailichenko, M. (2020). Evolyuciya osvitnih paradigm u suchasnomu naukovomu diskursi [Evolution of educational paradigms in modern scientific discourse]. Osvitolohiya, 9, 29–37. https://doi.org/10.28925/2226-3012.2020.9.4
Garashchuk, O. V., Kutcenko, V. I. (2015). Visha osvita Ukrayini: trayektoriya pidvishennya yiyi yakosti [Higher education in ukraine: directions of its quality improvement]. Visnik Nacionalnogo universitetu «Lvivska politehnika». Menedzhment ta pidpriyemnictvo v Ukrayini: etapi stanovlennya i problemi rozvitku, 819, 381–390.
Zakon Ukrainy «Pro vyshchu osvitu» [Law of Ukraine On Higher Education] (2014). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18
Zinchenko, A. G., Saprikina, M. A. (2016). Navichki dlya Ukrayini 2030: Poglyad biznesu [Skills for Ukraine 2030: A look at business]. YuSTON.
Malinovska, O. A. (2018). Trudova migraciya gromadyan Ukrayini za kordon: vikliki ta shlyahi reaguvannya [Labor migration of Ukrainian citizens abroad: challenges and ways to respond]. Analitichna zapiska Nacionalnogo institutu strategichnih doslidzhen. https://niss.gov.ua/doslidzhennya/socialna-politika/trudova-migraciya-gromadyan-ukraini-za-kordon-vikliki-ta-shlyakhi
Ogneiuuk, V. Osvita ta konkurentospromozhnist suspilstva [Education and competitiveness of society]. Osvitolohiya, 5, 37–43. https://doi.org/10.28925/2226-3012.2016.5.3744
Oleshko, А., Rovnyagin, A. (2020). Suchasni tendenciyi mizhnarodnoyi osvitnoyi emigraciyi z Ukrayini [Modern tendencies in international educational emigration from Ukraine]. Investytsiyi: praktyka ta dosvid, 3, 21–25. 10.32702/2306-6814.2020.3.21
Popit ta propoziciya na zareyestrovanomu rinku praci u sichni–chervni 2021 roku [Demand and supply in the registered labor market in January–June 2021] (2021, September, 17). Derzhavnij centr zajnyatosti. https://www.dcz.gov.ua/analitics/67
Ryabchenko, V. (2020). Protekcionizm nekompetentnosti yak chinnik blokuvannya pidvishennya yakosti vitchiznyanoyi vishoyi osviti ta znizhennya konkurentospromozhnosti Ukrayini [Protectionism of incompetence as a factor in blocking the improvement of the quality for domestic higher education]. International Scientific Journal of Universities and Leadership, 9, 149–189. https://doi.org/10.31874/2520-6702-2020-9-1-149-189
Saukh, P. (2021). Rozvitok kritichnogo mislennya yak providnij trend suchasnogo osvitnogo procesu [Development of critical thinking as a leading trend in the modern educational process]. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (2), 7–15. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2021.2.1
Situaciya na zareyestrovanomu rinku praci ta diyalnist Derzhavnoyi sluzhbi zajnyatosti u sichni-chervni 2021 [The situation on the registered labor market and the activities of the State Employment Service in January-June 2021] (2021, September, 15). Derzhavnij centr zajnyatosti. https://www.dcz.gov.ua/analitics/68
Zinchenko, V. (Ed.) (2020). Strategiyi vishoyi osviti v umovah internacionalizaciyi dlya stijkogo rozvitku suspilstva: monografiya [Strategies of higher education in the conditions of internationalization for sustainable development of society: monograph]. Institut vishoyi osviti NAPN Ukrayini. https://doi.org/10.31874/978-617-7486-36-6-2020
Toynbee, A. J. (2001). Postizhenie istorii [A Study of History]. Rolf.
Yatsenko, L. D. (2020). Problemi neuzgodzhenosti vishoyi osviti ta rinku praci v Ukrayini [Problems of inconsistency between higher education and the labor market in Ukraine]. Analitichna zapiska NISD. Seriya «Socialna politika», 14. https://niss.gov.ua/sites/default/files/2020-02/analit-yatsenko-social-policy-14-2020.pdf
Aleksandrova, O., Hroznyi, І., Vinnikova, N., Chuvasova, N. (2019). Control of the quality assurance system at the modern Ukrainian university. Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu, 2, 153–162. 10.29202/nvngu/2019-2/18.
Becker, G. S. (1978). The Economic Approach to Human Behavior. University of Chicago Press.
Becker, G. S. (1993). Human Capital: Theoretical and Empirical Analysis, with Special Reference to Education. University of Chicago Press.
Chervona, L., Bulvinska, О. (2021). Social and cultural determinants of the university social responsibility. Continuing Professional Education: Theory and Practice, 2 (67), 25–31. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2021.2.3
Global Competitiveness (2019). http://www3.weforum.org/docs/WEF_TheGlobalCompetitivenessReport2019.pdf
Human Development Index (HDI) Ranking. From the 2020 Human Development Report. http://hdr.undp.org/en/content/latest-human-development-index-ranking
Klein, J. I., Rice, C., Levy, J. C. (2012). U.S. Education Reform and National Security (Independent Task Force Report No. 68). Council on Foreign Relations Press.
QS World University Rankings 2021. https://www.topuniversities.com/university-rankings/world-university-rankings/2021
Schultz, T. W. (1961). Investment in Human Capital. The American Economic Review, 51 (1), 1–17.
Shultz, T. (1971). Investment in Human Capital. The Free Press.
The Future of Jobs. Employment, Skills and Workforce Strategy for the Fourth Industrial Revolution (2016). World Economic Forum. http://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs.pdf
The Future of Jobs Report 2020. World Economic Forum (20 October 2020). https://www.weforum.org/reports/the-future-of-jobs-report-2020/in-full/chapter-2-forecasts-for-labour-market-evolution-in-2020-2025
The Global Competitiveness Report 2017–2018. https://www.weforum.org/reports/the-global-competitiveness-report-2017-2018
The Global Competitiveness Report. Special edition 2020: How Countries are Performing on the Road to Recovery (2020). World Economic Forum. https://www.weforum.org/reports/the-global-competitiveness-report-2020/digest#report-nav
The Human Capital Index 2020 Update. Human Capital in the Time of COVID-19. https://openknowledge.worldbank.org/handle/10986/34432
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Галина Калінічева
Ця робота ліцензованаІз Зазначенням Авторства – Некомерційна 3.0 Міжнародна.
Тип ліцензії: Creative Commons Attribution Non-Commercial
Автор дозволяє:
- поширювати — копіювати, передавати свій твір,
- змінювати — переробляти, розвивати твір.
Умови такі:
- автор не дозволяє використовувати свій чи змінений твір з комерційною метою (Noncommercial),
- слід зберігати посилання на попередніх авторів у визначеній ними формі (Attribution). Ви повинні надати посилання на ліцензію та вказати, чи були внесені зміни. Ви можете це робити будь-яким розумним способом, але це не означає, що ліцензіат схвалює вас або ваше використання.
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.