ОСВІТНІ ЗМІНИ В ПОЛЬЩІ ПІСЛЯ СИСТЕМНОЇ ТРАНСФОРМАЦІЇ – НАЙВАЖЛИВІШІ ПЕРЕТВОРЕННЯ ПІСЛЯ 1989 РОКУ
DOI:
https://doi.org/10.28925/2226-3012.2017.6.103109Ключові слова:
вчитель, освітні зміни, трансформація політичної системиАнотація
Очікувалося, що трансформація політичної системи в Польщі після прориву у 1989 році суттєво змінить польську школу. Як ефект реформ, здійснених наприкінці 1980-х років, існуючий ієрархічний по- рядок із сильно централізованою владою та добре розвиненою системою контролю та нагляду було змінено демократичним порядком. Очікувалося, що результати цих перетворень будуть розглядатися у всіх сферах життя, включаючи освіту. Тому зміни мали на меті впливати на існуючу модель професійної підготовки вчителів, яка могла б сприяти здійсненню багатьох широких змін у їх професійній сфері. Проте, не всі трансформації виявилися цілеспрямованими, тому викликали багато нових, часто хвилюючих явищ.
Положення вчителів у Польщі багато в чому визначається політичною діяльністю. Хоча політична систе- ма змінилася, введені реформи переважно носять політичний характер.
Посилання
Biblioteczka reformy. (1999, Sierpień). Ministerstwo Edukacji Narodowej o ocenianiu. Warszawa, Polska (pol).
Biblioteczka reformy. (2000, Luty). Ministerstwo Edukacji Narodowej o reformie po dwóch latach. Warszawa, Polska (pol).
Biblioteczka reformy. (1999, Kwiecień). Ministerstwo Edukacji Narodowej o reformie programowej kształcenie zintegrowane. Warszawa, Polska (pol).
Biblioteczka reformy. (1998). Ministerstwo Edukacji Narodowej o reformie. Warszawa, Polska (pol).
Biblioteczka reformy. (2000). Ministerstwo Edukacji Narodowej o systemie finansowania oświaty. Warszawa, Polska (pol).
Dz. U. nr 95, poz. 425 1991 rok i z 1992 roku nr 26, poz. 113 (pol).
Dz. U. nr 95, poz. 425. Ustawę z dnia 7 września 1991 roku (pol).
Dz. U. Z 1999: 14/129 (pol).
Dz. U. Z 1999: 14/129, Załącznik nr 1. (pol).
Gajdzica, A. (2006). Reforma oświaty a praktyka edukacji wczesnoszkolnej. Katowice, Polska: Wydawnictwo Uniwrstetu Śląskiego (pol).
Gajdzica, A. (2006). Zmiana społeczna i opór wobec zmian w badaniach relacji w środowiskach wielokulturowych.
In: T. Lewowicki (red.), Teorie i modele badań międzykulturowych. Warszawa-Cieszyn, Polska: Uniwersytet Śląski, Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie (pol).
Gajdzica, A. (2013). Portret zbiorowy nauczycieli aktywnych – między zaangażowaniem a oporem wobec zmian.
Toruń – Cieszyn, Polska: Wydawnictwo Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego, Wydawnictwo Adam Marszałek (pol).
Komorowski, T. (2001). Prawo oświatowe w praktyce, eMPi2, Poznań, Polska (pol).
Levitas, T., & Herczyński, J. Decentralizacja w Polsce w latach 1990–1999: tworzenie systemu. Dostęp: file:///C:/Users/ Admin/AppData/Local/ Temp/decentralizacja.pdf. Polska (pol).
Potulicka, E. (2001). Paradygmat zmiany edukacyjnej Michaela Fullana [w:] E. Potulicka (red.): Szkice z teorii i prak- tyki zmiany oświatowej. ERUDITUS. Poznań, Polska (pol).
Przepisy wprowadzające reformę ustroju szkolnego Dz. U. Z 1999:12/96 (pol).
Przepisy wprowadzające reformę ustroju szkolnego Dz. U. Z 1999:12/96. Art. 2.2. (pol).
Reforma Systemu Edukacji. Projekt (1998, Maj). Ministerstwo Edukacji Narodowej (pol).
Rozporządzenie MEN w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych: Dz. U. 1999, nr 14, poz. 128 (pol).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 19 kwietnia 1999 roku. art. 9 ustęp 2 ustawy z dnia 17 maja 1990 roku (pol).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 grudnia 1999 roku wraz z Załącznikiem (pol).
Swaniewicz, P., & Łukomska, J. Finansowanie przedszkoli z różnych źródeł. Dostęp: file:///C:/Users/Admin/AppData/ Local/Temp/Pawel_Swianiewicz_ przedszkola.pdf (pol).
Ujednolicona Ustawa o Systemie Oświaty po zmianach z 21 stycznia i 18 lutego 2000 r. EMPi2. Poznań, Polska (pol).
Tworzenie szkół ponadgimnazjalnych, na zasadach określonych w Ustawie, miało się rozpocząć z dniem 1 września 2002 roku (pol).
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2017 Анна Шафранська
Ця робота ліцензованаІз Зазначенням Авторства – Некомерційна 3.0 Міжнародна.
Тип ліцензії: Creative Commons Attribution Non-Commercial
Автор дозволяє:
- поширювати — копіювати, передавати свій твір,
- змінювати — переробляти, розвивати твір.
Умови такі:
- автор не дозволяє використовувати свій чи змінений твір з комерційною метою (Noncommercial),
- слід зберігати посилання на попередніх авторів у визначеній ними формі (Attribution). Ви повинні надати посилання на ліцензію та вказати, чи були внесені зміни. Ви можете це робити будь-яким розумним способом, але це не означає, що ліцензіат схвалює вас або ваше використання.
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.