ЕКСПЕРТИЗА В ОСВІТІ: ОСОБЛИВОСТІ, ФУНКЦІЇ, ТИПИ
DOI:
https://doi.org/10.28925/2226-3012.2015.4.6164Ключові слова:
діагностика, експертиза, експертиза в освіті, експертний метод дослідження, моніторинг, педагогічна експертизаАнотація
В статті розглядаються різні підходи до визначення сутності понять «експертиза» та «експертиза в галузі освіти або педагогічна експертиза». Визначено, що педагогічну експертизу розглядають як систему досліджень або комплекс науково-дослідних чи аналітичних процедур, спрямованих на поліпшення якості змісту освіти, підвищення професійної компетентності педагогічного колективу, а також підготовки й прийняття компетентного управлінського рішення. З’ясовано відмінності між поняттями «експертиза», «моніторинг», «діагностика», «аудит», «інспектування». Виокремлено найбільш важливі функції експертизи в галузі освіти та її основні типи.
Посилання
Братченко С. Л. Введение в гуманитарную экспертизу образования / С. Л. Братченко. – М. , 1999. – 137 с.
Братченко С. Л. Мир экспертизы – попытка определения координат / С. Л. Братченко // Экспер- тиза в современном мире: от знания к действительности / под. ред. Г. В. Иванченко, Д. А. Леонтьева. – М.: Смысл, 2006. – С. 63-76.
Великий тлумачний словник сучасної української мови / уклад. і голов. ред. В. Т. Бусел. – К. ; Ірпінь : ВТФ «Перун», 2002. – 1426 с.
Иванов Д. А. Экспертиза в образовании: учеб. пособие для студ. высших учеб. заведений / Д. А. Иванов. – М.: Издательский центр «Академия», 2008. – 336 с. Касьянова О. М. Контрольно-аналітична діяльність керівника навчального закладу / О. М. Касьянова. – Х.: Вид. група «Основа», 2014. – 192 с. – (Серія «Абетка керівника»).
Касьянова О. М. Педагогічна експертиза діяльності навчального закладу: навчально-методичний посібник / О. М. Касьянова. – Х.: Видавнича група «Основа», 2012. – 128 с.
Касьянова О. М. Теоретико-методологічні засади експертизи в освіті / О. М. Касьянова // Теорія і практика управління соціальними системами: щоквартальний наук.-практ. журн. – Харків : НТУ «ХПІ», 2009. – № 3. – С. 19–28.
Князева М. М. Экспертиза образовательных проектов / М. М. Князева // Школьные технологии. – 2001. – №2. – С. 210-227.
Крулехт М. В. Экспертные оценки в образовании: учеб. пособие для студ. фак. дошк. образования высш. пед. учеб. заведений / И. В. Тельнюк. – М.: Издательский центр «Академия», 2002. – 112 с.
Макарова Е. А. Эвалюация как неотъемлемая составляющая системы управления современным образованием / Е. А. Макарова, Е. А. Пальмова // Российский психологический журнал. – 2011. – Т.8. – №2. – С. 19-32.
Національна стратегія розвитку освіти в Україні на 2012-2021 рр. – 37 с. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www. mon.gov.ua/images/files/news/12/05/4455.pdf
Огнев’юк С., Сисоєва С. Освітологія – науковий напрям інтегрованого дослідження сфери освіти / В. Огнев’юк, С. Сисоєва // Рідна школа: щомісяч. науково-пед. журн. – 2012. - №4/5. – С. 44-51.
Скворский В. Я. Методика согласования экспертных оценок образовательных концепций / В. Я. Скворский // Педагогика. – 1994. – №4. – С. 39-43.
Черепанов В. С. Теоретические основы педагогической экспертизы: дис. … доктора пед. наук: 13.00.01 / Вячеслав Сергеевич Черепанов. – Глазов, 1990. – 351 с.
Чечель И. Д., Потемкина Т. В. Управленческая проблема как объект анализа эксперта- консультанта по вопросам развития образования / И. Д. Чечель, Т. В. Потемкина // Современные исследования социальных проблем (электронный научный журнал). – 2014. – №6. – Режим доступу: http:// www.sisp.nkras.ru doi 10.12731/2218-7405-2014-6-23 (rus)
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2015 Наталія Пономаренко
Ця робота ліцензованаІз Зазначенням Авторства – Некомерційна 3.0 Міжнародна.
Тип ліцензії: Creative Commons Attribution Non-Commercial
Автор дозволяє:
- поширювати — копіювати, передавати свій твір,
- змінювати — переробляти, розвивати твір.
Умови такі:
- автор не дозволяє використовувати свій чи змінений твір з комерційною метою (Noncommercial),
- слід зберігати посилання на попередніх авторів у визначеній ними формі (Attribution). Ви повинні надати посилання на ліцензію та вказати, чи були внесені зміни. Ви можете це робити будь-яким розумним способом, але це не означає, що ліцензіат схвалює вас або ваше використання.
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.