ТЕНДЕНЦІЇ ПІДГОТОВКИ ВЧИТЕЛІВ ДО ВПРОВАДЖЕННЯ ТРАВМА-ІНФОРМОВАНОГО НАВЧАННЯ: ДОСВІД РОЗВИНЕНИХ КРАЇН
DOI:
https://doi.org/10.28925/2226-3012.2023.12.4Ключові слова:
компаративістика, освітня програма, підготовка вчителів; тенденція, травма-інформоване навчання.Анотація
Стаття присвячена компаративному дослідженню особливостей підготовки вчителів до впровадження травма-інформованого підходу. Актуальність теми зумовлена протиріччям між соціальним запитом на підготовку майбутніх учителів до роботи із дітьми, які зазнали травми, та розробкою таких програм українськими закладами вищої освіти. Аналіз попередніх досліджень засвідчує, що питання підготовки вчителів до реалізації завдань травма-інформованого підходу розглядалося в площині якісних та кількісних досліджень зарубіжних вчених, проте відсутній аналіз структур програм професійної підготовки майбутніх учителів. З огляду на це, у статті виокремлено тенденції такої підготовки на основі аналізу програм підготовки вчителів та окреслено шляхи впровадження перспективного досвіду в Україні. У запропонованій статті результати отримано із застосуванням методології якісного компаративного дослідження. Дані дослідження отримано шляхом аналізу веб-сайтів зарубіжних закладів вищої освіти та освітніх програм, які спрямовані на підготовку вчителів до реалізації травма-інформованого підходу. Отримані результати дослідження структуровано на організаційному та змістовому рівнях. На організаційному рівні виокремлено тенденцію до надання мікрокваліфікації та організацію навчання за дистанційною формою. На змістовому рівні обґрунтовано тенденцію до підготовки програм для широкого кола фахівців та інтегрованого навчання курсів, поєднаних тематикою травма-інформованого підходу. Серед перспектив впровадження вивченого зарубіжного досвіду визначено розробку як окремих модулів, так і окремих програм підготовки вчителів до реалізації травма-інформованого підходу.
Посилання
Holovatenko, T. (2021). Tendentsii profesiinoi pidhotovky vchyteliv pochatkovoi shkoly u zakladakh vyshchoi osvity krain Beniliuksu [Tendencies of Pre-Service Primary School Teacher Training at Higher Education Institutions in the Benelux Countries]. Borys Grinchenko Kyiv University.
Holovatenko, T. (2023). Osvitolohichnyi vymir kontseptu «trama-informovanyi pidkhid» u systemi profesiinoi pidhotovky vchyteliv pochatkovykh klasiv [The Educological Dimension of the Concept of Trauma-informed approach in the system of professional training of primary school teachers.]. Perspektyvy ta innovatsii nauky [Prospects and innovations in science], 8(26), 65-78. https://doi.org/10.52058/2786-4952-2023-8(26)-65-77
Doslidzhennia psykhosotsialnoho stresu ta emotsiinoho zdorovʼya sered ditei shkilnoho viku na pidkontrolnykh uriadu Donetskoi ta Luhanskoi oblastei [Study of psychosocial stress and emotional health among school-age children in the government-controlled areas of Donetsk and Luhansk]. (2018). https://www.ukma.edu.ua/index.php/science/tsentri-ta-laboratoriji/cmhpss/publikatsii
Zakon Ukrainy «Pro povnu zahalnu seredniu osvitu» [Law of Ukraine On comprehensive secondary education] (2020). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text
Travellain, Ch., Favaz, D., & Kutsenko, S. (2023). Zastosuvannia travma-informovanoho pidkhodu do rozrobky molodizhnykh prohram. Kerivnytstvo z fasylitatsii [Applying a trauma-informed approach to youth programming. Facilitation guide]. Making Cents International.
Antioch University. (2022). Trauma-Informed Education Certificate. Antioch University. https://catalog.antioch.edu/preview_program.php?catoid=5&poid=1122&hl
Bailey, S. (2022). Teacher-Preparation Programs and Trauma-Informed Teaching Practices: Getting Students to CHILL. Current Issues in Education, 23 (3). https://doi.org/10.14507/cie.vol23.iss3.2057
Beverley, O. (2022). Towards a common definition of micro-credentials. Unesdoc Digital Library. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000381668
Brown, E. C., Freedle, A., Hurless, N. L., Miller, R. D., Martin, C., & Paul, Z. A. (2022). Preparing Teacher Candidates for Trauma-Informed Practices. Urban Education, 57 (4), 662-685. https://doi.org/10.1177/0042085920974084
Costello, E. J., Erkanli, A., Fairbank, J. A., & Angold, A. (2002). The prevalence of potentially traumatic events in childhood and adolescence. Journal of traumatic stress, 15 (2), 99–112. https://doi.org/10.1023/A:1014851823163
Hiram College (2023). Trauma-Informed Education Certificate. Hiram College. https://catalog.hiram.edu/graduate/academic-programs/trauma-informed-education-certificate/#newitemtext
Mousa Thabet, A., Karim, K., & Vostanis, P. (2006). Trauma exposure in pre-school children in a war zone. The British Journal of Psychiatry, 188 (2), 154-158. https://doi.org/10.1192/bjp.188.2.154
National University (2023). Education Specialist (EdS) in Leadership in Trauma-Informed Educational Practices. National University. https://www.nu.edu/programs/education-specialist/education-specialist-eds-in-trauma-informed-educational-practices/#rfi
North Central College (2022). Trauma Informed Educational Practices for Children and Adolescents Certificate. North Central College. http://catalog.noctrl.edu/preview_program.php?catoid=23&poid=3602&returnto=2192
Queensland University of Technology (2023). Graduate Certificate in Education (Trauma-Aware Education). Queensland University of Technology. https://www.qut.edu.au/courses/graduate-certificate-in-education-trauma-aware-education
Reddig, N. & VanLone, J. (2022) Pre-Service Teacher Preparation in Trauma-Informed Pedagogy: A Review of State Competencies. Leadership and Policy in Schools, https://doi.org/10.1080/15700763.2022.2066547
Silva, R. R., Alpert, M., Munoz, D. M., Singh, S., Matzner, F., & Dummit, S. (2000). Stress and vulnerability to posttraumatic stress disorder in children and adolescents. The American Journal of Psychiatry, 157 (8), 1229–1235. https://doi.org/10.1176/appi.ajp.157.8.1229
Substance Abuse and Mental Health Services Administration. (2023). Understanding Child Trauma. SAMHSA. https://www.samhsa.gov/child-trauma/understanding-child-trauma#:~:text=More%20than%20two%20thirds%20of,Community%20or%20school%20violence
University of Alberta. (2023). Trauma-Sensitive Practice. University of Alberta. https://www.ualberta.ca/education/professional-learning/graduate-certificate-in-educational-studies/trauma-sensitive-practice/courses.html
University of Wisconsin-Whitewater (2023). Trauma Informed Educational Practice. University of Wisconsin-Whitewater. https://www.uww.edu/online/certificates/trauma-informed-educational-practice#certificate-overview
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Тетяна Головатенко
Ця робота ліцензованаІз Зазначенням Авторства – Некомерційна 3.0 Міжнародна.
Тип ліцензії: Creative Commons Attribution Non-Commercial
Автор дозволяє:
- поширювати — копіювати, передавати свій твір,
- змінювати — переробляти, розвивати твір.
Умови такі:
- автор не дозволяє використовувати свій чи змінений твір з комерційною метою (Noncommercial),
- слід зберігати посилання на попередніх авторів у визначеній ними формі (Attribution). Ви повинні надати посилання на ліцензію та вказати, чи були внесені зміни. Ви можете це робити будь-яким розумним способом, але це не означає, що ліцензіат схвалює вас або ваше використання.
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.