ТЕНДЕНЦІЇ ПІДГОТОВКИ ВЧИТЕЛІВ ДО ВПРОВАДЖЕННЯ ТРАВМА-ІНФОРМОВАНОГО НАВЧАННЯ: ДОСВІД РОЗВИНЕНИХ КРАЇН

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.28925/2226-3012.2023.12.4

Ключові слова:

компаративістика, освітня програма, підготовка вчителів; тенденція, травма-інформоване навчання.

Анотація

Стаття присвячена компаративному дослідженню особливостей підготовки вчителів до впровадження травма-інформованого підходу. Актуальність теми зумовлена протиріччям між соціальним запитом на підготовку майбутніх учителів до роботи із дітьми, які зазнали травми, та розробкою таких програм українськими закладами вищої освіти. Аналіз попередніх досліджень засвідчує, що питання підготовки вчителів до реалізації завдань травма-інформованого підходу розглядалося в площині якісних та кількісних досліджень зарубіжних вчених, проте відсутній аналіз структур програм професійної підготовки майбутніх учителів. З огляду на це, у статті виокремлено тенденції такої підготовки на основі аналізу програм підготовки вчителів та окреслено шляхи впровадження перспективного досвіду в Україні. У запропонованій статті результати отримано із застосуванням методології якісного компаративного дослідження. Дані дослідження отримано шляхом аналізу веб-сайтів зарубіжних закладів вищої освіти та освітніх програм, які спрямовані на підготовку вчителів до реалізації травма-інформованого підходу. Отримані результати дослідження структуровано на організаційному та змістовому рівнях. На організаційному рівні виокремлено тенденцію до надання мікрокваліфікації та організацію навчання за дистанційною формою. На змістовому рівні обґрунтовано тенденцію до підготовки програм для широкого кола фахівців та інтегрованого навчання курсів, поєднаних тематикою травма-інформованого підходу. Серед перспектив впровадження вивченого зарубіжного досвіду визначено розробку як окремих модулів, так і окремих програм підготовки вчителів до реалізації травма-інформованого підходу.

 

Посилання

Holovatenko, T. (2021). Tendentsii profesiinoi pidhotovky vchyteliv pochatkovoi shkoly u zakladakh vyshchoi osvity krain Beniliuksu [Tendencies of Pre-Service Primary School Teacher Training at Higher Education Institutions in the Benelux Countries]. Borys Grinchenko Kyiv University.

Holovatenko, T. (2023). Osvitolohichnyi vymir kontseptu «trama-informovanyi pidkhid» u systemi profesiinoi pidhotovky vchyteliv pochatkovykh klasiv [The Educological Dimension of the Concept of Trauma-informed approach in the system of professional training of primary school teachers.]. Perspektyvy ta innovatsii nauky [Prospects and innovations in science], 8(26), 65-78. https://doi.org/10.52058/2786-4952-2023-8(26)-65-77

Doslidzhennia psykhosotsialnoho stresu ta emotsiinoho zdorovʼya sered ditei shkilnoho viku na pidkontrolnykh uriadu Donetskoi ta Luhanskoi oblastei [Study of psychosocial stress and emotional health among school-age children in the government-controlled areas of Donetsk and Luhansk]. (2018). https://www.ukma.edu.ua/index.php/science/tsentri-ta-laboratoriji/cmhpss/publikatsii

Zakon Ukrainy «Pro povnu zahalnu seredniu osvitu» [Law of Ukraine On comprehensive secondary education] (2020). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text

Travellain, Ch., Favaz, D., & Kutsenko, S. (2023). Zastosuvannia travma-informovanoho pidkhodu do rozrobky molodizhnykh prohram. Kerivnytstvo z fasylitatsii [Applying a trauma-informed approach to youth programming. Facilitation guide]. Making Cents International.

Antioch University. (2022). Trauma-Informed Education Certificate. Antioch University. https://catalog.antioch.edu/preview_program.php?catoid=5&poid=1122&hl

Bailey, S. (2022). Teacher-Preparation Programs and Trauma-Informed Teaching Practices: Getting Students to CHILL. Current Issues in Education, 23 (3). https://doi.org/10.14507/cie.vol23.iss3.2057

Beverley, O. (2022). Towards a common definition of micro-credentials. Unesdoc Digital Library. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000381668

Brown, E. C., Freedle, A., Hurless, N. L., Miller, R. D., Martin, C., & Paul, Z. A. (2022). Preparing Teacher Candidates for Trauma-Informed Practices. Urban Education, 57 (4), 662-685. https://doi.org/10.1177/0042085920974084

Costello, E. J., Erkanli, A., Fairbank, J. A., & Angold, A. (2002). The prevalence of potentially traumatic events in childhood and adolescence. Journal of traumatic stress, 15 (2), 99–112. https://doi.org/10.1023/A:1014851823163

Hiram College (2023). Trauma-Informed Education Certificate. Hiram College. https://catalog.hiram.edu/graduate/academic-programs/trauma-informed-education-certificate/#newitemtext

Mousa Thabet, A., Karim, K., & Vostanis, P. (2006). Trauma exposure in pre-school children in a war zone. The British Journal of Psychiatry, 188 (2), 154-158. https://doi.org/10.1192/bjp.188.2.154

National University (2023). Education Specialist (EdS) in Leadership in Trauma-Informed Educational Practices. National University. https://www.nu.edu/programs/education-specialist/education-specialist-eds-in-trauma-informed-educational-practices/#rfi

North Central College (2022). Trauma Informed Educational Practices for Children and Adolescents Certificate. North Central College. http://catalog.noctrl.edu/preview_program.php?catoid=23&poid=3602&returnto=2192

Queensland University of Technology (2023). Graduate Certificate in Education (Trauma-Aware Education). Queensland University of Technology. https://www.qut.edu.au/courses/graduate-certificate-in-education-trauma-aware-education

Reddig, N. & VanLone, J. (2022) Pre-Service Teacher Preparation in Trauma-Informed Pedagogy: A Review of State Competencies. Leadership and Policy in Schools, https://doi.org/10.1080/15700763.2022.2066547

Silva, R. R., Alpert, M., Munoz, D. M., Singh, S., Matzner, F., & Dummit, S. (2000). Stress and vulnerability to posttraumatic stress disorder in children and adolescents. The American Journal of Psychiatry, 157 (8), 1229–1235. https://doi.org/10.1176/appi.ajp.157.8.1229

Substance Abuse and Mental Health Services Administration. (2023). Understanding Child Trauma. SAMHSA. https://www.samhsa.gov/child-trauma/understanding-child-trauma#:~:text=More%20than%20two%20thirds%20of,Community%20or%20school%20violence

University of Alberta. (2023). Trauma-Sensitive Practice. University of Alberta. https://www.ualberta.ca/education/professional-learning/graduate-certificate-in-educational-studies/trauma-sensitive-practice/courses.html

University of Wisconsin-Whitewater (2023). Trauma Informed Educational Practice. University of Wisconsin-Whitewater. https://www.uww.edu/online/certificates/trauma-informed-educational-practice#certificate-overview

Downloads


Переглядів анотації: 42

Опубліковано

2023-11-30

Як цитувати

Головатенко, Т. (2023). ТЕНДЕНЦІЇ ПІДГОТОВКИ ВЧИТЕЛІВ ДО ВПРОВАДЖЕННЯ ТРАВМА-ІНФОРМОВАНОГО НАВЧАННЯ: ДОСВІД РОЗВИНЕНИХ КРАЇН. ОСВІТОЛОГІЯ, 12(12), 42–54. https://doi.org/10.28925/2226-3012.2023.12.4

Номер

Розділ

Культурологія освіти