ЦИФРОВІЗАЦІЯ ПІДГОТОВКИ ВЧИТЕЛІВ В УКРАЇНІ В КОНТЕКСТІ ДОСВІДУ УГОРЩИНИ ТА РЕСПУБЛІКИ ПОЛЬЩА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.28925/2226-3012.2023.12.8

Ключові слова:

онлайн-сервіси, професійна підготовка вчителів, цифрова компетентність учителя, цифровізація освіти, цифрові технології.

Анотація

У статті подано рекомендації щодо цифровізації підготовки вчителів в Україні з урахуванням досвіду Угорщини та Республіки Польща. Для вирішення поставлених завдань та досягнення мети статті використано метод теоретичного аналізу, узагальнення і синтезу для висвітлення особливостей цифровізації освіти в Україні; емпіричні методи для вивчення праць вітчизняних та закордонних вчених щодо цифровізації професійної підготовки вчителів. Встановлено, що цифровізація освіти в Україні проходить швидкими темпами. Розглянуто зміст освітніх рівнів програми «Цифрові інструменти Google для освіти». З’ясовано, що вагомим показником досягнення цифровізації вітчизняної системи освіти є запровадження та активне розроблення Єдиної державної електронної бази з питань освіти, основне призначення якої полягає в забезпеченні фізичних та юридичних осіб інформацією у сфері освіти. Встановлено, що для забезпечення можливості вступу до закладів вищої освіти в умовах війни здійснено модернізацію Єдиної державної електронної бази з питань освіти. Виявлено, що в контексті розроблення рекомендацій для України щодо цифровізації підготовки вчителів з урахуванням досвіду Угорщини та Польщі доцільно акцентувати увагу на необхідності інтенсивного розвитку таких технологій: штучний інтелект; доповнена і віртуальна реальність; роботизація; інтернет речей; медіаосвіта; блокчейн; хмароорієнтовані середовища; гейміфікація; міждисциплінарність. Визначено, що цифрова компетентність є важливим компонентом фаховості сучасного вчителя/викладача; водночас показники її ефективної сформованості забезпечують успішність функціонування людини в сучасному суспільстві. Виокремлено позитивні аспекти застосування середовища геймифікації. Представлено корисні онлайн-сервіси для викладачів.

Посилання

Bakhmat, N. V., Storchova, T. V., Motsyk, R. V., Mieliekiestseva, N. V., Bratytsia, H. H. (2023). Suchasni tendentsii rozvytku tsyfrovoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv: yevropeiskyi dosvid [Modern trends in the development of digital competence of future teachers: European experience]. Akademichni vizii, 15. URL: https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/122

Verbovetskyi, D., Oleksiuk, V. (2022). Vykorystannia seredovyshcha heimyfikatsii u protsesi rozvytku fakhovoi tsyfrovoi kompetentnosti bakalavriv informatyky [Using the gamification environment in the process of developing professional digital competence of bachelors of informatics]. In O. V. Ovcharuk, Tsyfrova kompetentnist suchasnoho vchytelia novoi ukrainskoi shkoly: 2022 (Bezpechne seredovyshche dlia uchniv ta vchyteliv: vyklyky ta praktychni rishennia): zbirnik materialiv vseukrayinskogo naukovo-praktichnogo seminaru (Kyiv, 3 bereznia 2022 r.) (pp. 5–8). Instytut tsyfrovizatsii osvity NAPN Ukrainy, https://lib.iitta.gov.ua/731095/1/%D0%A6%D0%98%D0%A4%D0%A0%D0%9E%D0%92%D0%90%20%D0%9A%D0%9E%D0%9C%D0%9F%D0%95%D0%A2%D0%95%D0%9D%D0%A2%D0%9D%D0%86%D0%A1%D0%A2%D0%AC%20%D0%B2%D1%87%D0%B8%D1%82%D0%B5%D0%BB%D1%8F_%202022.pdf

YeDEBO [Unified State Electronic Database on Education]. Ministry of Education and science of Ukraine. https://mon.gov.ua/ua/ministerstvo/yedebo

Kremen, V. H., Bykov V. Yu., Liashenko O. I., Lytvynova S. H., Luhovyi V. I., Malovanyi Yu. I., Pinchuk, O. P., Topuzov, O. M. (2022). Naukovo-metodychne zabezpechennia tsyfrovizatsii osvity ukrainy: stan, problemy, perspektyvy: Naukova dopovid zahalnym zboram NAPN Ukrainy «Naukovo-metodychne zabezpechennia tsyfrovizatsii osvity Ukrainy: stan, problemy, perspektyvy», 18–19 lystopada 2022 r. [Scientific and methodological ensuring the digitalization of education in Ukraine: state, problems, prospects: Scientific report to the general meeting of the National Academy of Sciences of Ukraine «Scientific and methodological support for the digitalization of education in Ukraine: state, problems, prospects», November 18–19, 2022]. Visnyk Natsionalnoi akademii pedahohichnykh nauk Ukrainy, 4 (2), 1–49. https://doi.org/10.37472/v.naes.2022.4223

Kocherha, Ye. V., Saienko, O. V. (2022). Tsyfrovizatsiia profesiinoi pidhotovky maibutnikh vchyteliv pochatkovykh klasiv [Digitization of professional training of future primary school teachers]. In Informatsiini tekhnolohii v sotsiokulturnii sferi, osviti ta ekonomitsi: materiali VI Mizhnarodnoyi naukovo-praktichnoyi konferenciyi studentiv i molodih uchenih, m. Kyiv, 19–20 kvitnia 2022 r. (pp. 103–105). KNUKiM.

Lopushynskyi, I. P. (2018). Tsyfrovizatsiia osvity v konteksti rozvytku informatsiinoho suspilstva v Ukraini [Digitization of education in the context of information society development in Ukraine]. Pedahohichnyi almanakh, 37, 46–55.

Pershi statusy v prohrami «Google digital tools for education / Tsyfrovi instrumenty Google dlia osvity» [The first statuses in the «Google digital tools for education» program (2022). Ministry of Education and science of Ukraine. https://mon.gov.ua/ua/news/pershi-statusi-v-programi-google-digital-tools-educationcifrovi-instrumenti-google-dlya-osviti

Sysoieva, S. (2021). Pedahohichni aspekty tsyfrovizatsii osvity [Pedagogical aspects of digitalization of education]. Continuing Professional Education: Theory and Practice, 4, 24–32. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2021.4.3

Stoika, O. (2022). Cifrova transformaciya vishoyi osviti v Ugorshini [The digital transformation of higher education in Hungary]. Continuing Professional Education: Theory and Practice, 3, 90–95. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2022.3.12

Stoika, O. (2023a). Osoblivosti pidvishennya cifrovoyi kompetentnosti vchitelya u Respublici Polsha [The peculiarities of increasing the digital competence of teachers in the Republic of Poland]. Continuing Professional Education: Theory and Practice, 1, 137–143. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2023.1.12

Stoika, O. (2023b). Tendenciyi cifrovizaciyi pidgotovki vchiteliv u Respublici Polsha [Trends of Digitalization in the Training of Teachers in the Republic of Poland]. Educological Discourse, 3 (42), 146–159. https://doi.org/10.28925/2312-5829.2023.311

Tolochko, S. V. (2021). Tsyfrova kompetentnist pedahohiv v umovakh tsyfrovizatsii zakladiv osvity ta dystantsiinoho navchannia [Digital competence of teachers in the conditions of digitization of educational institutions and distance learning]. Visnyk Natsionalnoho universytetu «Chernihivskyi kolehium» imeni TH Shevchenka. Seriia: Pedahohichni nauky, 13 (169), 28–35. https://doi.org/10.5281/zenodo.5077823

Ukraina doiednalasia do Mizhnarodnoi innovatsiinoi prohramy «Transformatsiia tsyfrovoi pedahohiky» [Ukraine joined the International Innovation Program «Transformation of Digital Pedagogy»] (2022). Ministry of Education and science of Ukraine. https://mon.gov.ua/ua/news/ukrayina-doyednalasya-do-mizhnarodnoyi-innovacijnoyi-programi-transformaciya-cifrovoyi-pedagogiki

Caena, F., Redecker, C. (2019). Aligning teacher competence frameworks to 21st century challenges: The case for the European Digital Competence. Framework for Educators (DigCompEdu). European Journal of Education, 54 (3), 356–369. https://doi.org/10.1111/ejed.12345

Carretero, S., Vuorikari, R., Punie, Y. (2017). DigComp 2.1: The Digital Competence Framework for Citizens with eight proficiency levels and examples of use. European Commission, Joint Research Centre, Publications Office. https://doi.org/10.2760/38842

Dutto, M. G. (2014). Professional Development for Teachers: the new scenario in Italy. Ministry of Education, General Directorate for Lombardia. https://www.cedefop.europa.eu/files/2143-att1-1-Dutto_EN.doc

Ghomi, M., Redecker, C. (2019). Digital Competence of Educators (DigCompEdu): Development and Evaluation of a Self-assessment Instrument for Teachers’ Digital Competence. Proceedings of the 11th International Conference on Computer Supported Education, 1, 541–548. https://doi.org/10.5220/0007679005410548

Guillén-Gámez, F. D., Linde-Valenzuela, T., Ramos, M., Mayorga-Fernandez, M. J. (2022). Identifying predictors of digital competence of educators and their impact on online guidance. Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 17 (1), 1–19. https://doi.org/10.1186/s41039-022-00197-9

Lu, L., Mirpuri, S., Rao, N., Law, N. (2021). Conceptualization and measurement of digital citizenship across disciplines. Educational Research Review, 33, 1–18. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2021.100379

Nyitrai, T. L. (2021). The home position of teacher digital competence in public education before COVID-19. Journal of Applied Technical and Educational Sciences, 11 (2), 124–136. URL: https://doi.org/10.24368/jates.v11i2.243

Redecker, C. (2017). European Framework for the Digital Competence of Educators: Dig Comp Edu. European Commission, Joint Research Centre, Publications Office. https://doi.org/10.2760/159770

Reisoğlu, İ., Çebi, A. (2020). How can the digital competencies of pre-service teachers be developed? Examining a case study through the lens of DigComp and DigCompEdu. Computers & Education, 156, 103940. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2020.103940

Vuorikari, R., Kluzer, S., Punie, Y. (2022). DigComp 2.2: The Digital Competence Framework for Citizens – With new examples of knowledge, skills and attitudes. European Commission, Joint Research Centre, Publications Office. https://doi.org/10.2760/490274

Downloads


Переглядів анотації: 45

Опубліковано

2023-11-30

Як цитувати

Стойка, О. (2023). ЦИФРОВІЗАЦІЯ ПІДГОТОВКИ ВЧИТЕЛІВ В УКРАЇНІ В КОНТЕКСТІ ДОСВІДУ УГОРЩИНИ ТА РЕСПУБЛІКИ ПОЛЬЩА. ОСВІТОЛОГІЯ, 12(12), 84–95. https://doi.org/10.28925/2226-3012.2023.12.8

Номер

Розділ

Цифровізація освіти