УПРАВЛІННЯ БЕЗПЕКОЮ УЧНІВ В ІНТЕРНЕТІ: ВІДКРИТІ ОСВІТНІ РЕСУРСИ НА ДОПОМОГУ ОСВІТЯНАМ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.28925/2412-124X.2024.13.8

Ключові слова:

безпечна поведінка в інтернеті, відкриті освітні ресурси, масові відкриті онлайн-курси, професійний розвиток педагогів, цифрове середовище.

Анотація

Стаття присвячена аналізу українських і зарубіжних відкритих освітніх ресурсів, які є елементом професійного розвитку педагогів для організації роботи зі школярами щодо безпечного користування інтернетом. Підкреслено, що саме вчителі мають сформувати в учнів навички безпечної поведінки в цифровому просторі, керування особистими даними в інтернеті, оцінки цифрового контенту, правил спілкування в соціальних мережах. Наголошено, що відкриті освітні ресурси – це навчальні, викладацькі та дослідницькі матеріали в будь-якому форматі і носії, які перебувають у суспільному надбанні і які можна вільно використовувати в освітньому процесі. До відкритих освітніх ресурсів відносимо будь-які засоби, матеріали або технології, що мають потенціал для навчання: підручники і посібники, відео- й аудіозаписи, графічні ресурси, плани уроків, тестові завдання, документи, роздатковий матеріал, програмне забезпечення тощо. Масові відкриті онлайн-курси містять нову актуальну інформацію професійного спрямування, є доступним і гнучким видом навчання та підвищення кваліфікації викладачів закладів освіти. Проаналізовані в статті українські і зарубіжні відкриті освітні ресурси щодо безпечної поведінки дітей в інтернеті систематизовано за трьома категоріями: розроблені урядовими структурами; розроблені громадськими організаціями; масові відкриті онлайн-курси. Підкреслено, що проаналізовані ресурси включають освітній, комунікаційний, інформаційний компоненти і мають беззаперечний потенціал для їх використання педагогами у навчанні дітей і батьків.

Посилання

Bulvinska, О. І, Kapralova, І. М. (2022). Vikoristannya masovikh vіdkritikh onlain kursіv u profesіinomu rozvitku vikladachіv zakladіv vishchoї osvіti [Use of massive open online courses in the professional development of university teachers]. Information Technologies and Learning Tools, 2 (88), 273–290. https://doi.org/10.33407/itlt.v88i2.4568

Kerivnictvo iz socialno-pedagogichnogo suprovodu formuvannya bezpechnoyi povedinki pidlitkiv v Interneti (2018). Tsentr krashchogo internetu. https://betterinternetcentre.org/?p=64

Ministry of Education and Science of Ukraine. Bezpeka dіtei v іnternetі [Safety of children on the Internet]. https://mon.gov.ua/osvita-2/pozashkilna-osvita/vikhovna-robota-ta-zakhist-prav-ditini/bezpeka-ditey-v-interneti

Ministry of Digital Transformation. Diia. Tsifrova osvіta [Action. Digital education]. https://thedigital.gov.ua/projects/osvita

МІНЗМІН [MINZMIN]. https://minzmin.org.ua/projects/

Naumova, V., Bulvinska, O. (2023). Vіdkritі osvіtnі platformi dlya profesіinogo rozvitku vchitelіv prirodnicho-matematichnoї osvіti і tekhnologіi [Open Educational Platforms for The Professional Development of Teachers of Science, Mathematics and Technology]. Continuing Professional Education: Theory and Practice, 76 (3), 75–83. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2023.3.7

Petrenko, S. I. (2020). Analіz problemi bezpechnoї roboti uchnіv pochatkovikh klasіv u merezhі іnternet [The analysis of the problem of safe work on the internet for primary schoolchildren]. Bulletin of Alfred Nobel University. Series: Pedagogy and Psychology, 1 (19), 85–91. https://doi.org/10.32342/2522-4115-2020-1-19-9

Tsisaruk, І., Tsisaruk, V., Omelchuk, О. (2023). Іnformatsіina bezpeka uchasnikіv osvіtnogo protsesu yak yelement bezpechnogo osvіtnogo seredovishcha [Information Security of Participants in the Educational Process as an Element of a Secure Educational Environment]. Scientific Bulletin of Kremenets Taras Shevchenko Regional Academy of Humanities and Pedagogy. Series: Pedagogical Sciences, 16, 51–57. https://doi.org/10.32782/2410-2075-2023-16.7

Chernykh, O. O. (2019). Formuvannya bezpechnoї povedіnki dіtei v іnternetі yak aktualnii napryam sotsіalno-pedagogіchnogo suprovodu [Formation of children's safe behavior on the Internet as an actual direction of social and pedagogical support]. In S. Ya. Kharchenko (Ed.), Іnnovatsії pedagogіchnoї osvіti v umovakh viklikіv sogodennya: monografіya (p. 305–330). Talkom. http://surl.li/yqdcua

Allman, B., Kimmons, R., Dickson-Deane, C., Bozkurt, A., Warr, M., Stefaniak, J., Dash, M., Bondah, F. E. (2024). EdTechnica: a vision of an educational publishing community of practice that is accessible, flexible, and just. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 21, 37. https://doi.org/10.1186/s41239-024-00466-1

Common Sense. https://www.commonsense.org/

EdEra. https://ed-era.com/

edX Online Courses. https://www.edx.org/

eSafety Commissioner. https://www.esafety.gov.au/

Filho, R. C. M. F., da Silva, F.B., de Quevedo Prestes de Carvalho, C., Barros, T. M. (2023). Recommendations to Production and Sharing of Open Educational Resources with Accessibility: The ProEDU Experience. In M. H. Rioux, J. Viera, A. Buettgen, E. Zubrow (Eds.), Handbook of Disability. Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-16-1278-7_60-2

Hosman, L. Nova, R., Naji, O. A. A. M., Alsaka, L. (2024). An Overview of Arabic Language Open Educational Resources (OER) for Primary and Secondary Education and Their Use in Offline Environments. Electronic Journal of e-Learning, 22 (9). https://doi.org/10.34190/ejel.22.9.3616

Kuo, Y.-C., Kuo, Y.-T., Tseng, H. (2024). Exploring the Factors That Influence K-12 Teachers’ Use of Open Educational Resources. Education Sciences, 14 (3), 276. https://doi.org/10.3390/educsci14030276

Mallmann, E. M., & Nobre, А. (2015). Dos objetos de aprendizagem aos recursos educacionais (abertos). In M. J. Gomes, A. J. Osório, L. Valente (Eds.), Challenges 2015: meio século de TIC na educação – Half a century of ICT in Education – Atas da IX Conferência Internacional de TIC na Educação (рр. 622–632). Centro de Competência TIC na Educação do Instituto de Educação da Universidade do Minho. https://repositorioaberto.uab.pt/handle/10400.2/6878

Noone, J., Champieux, R., Taha, A., Gran-Moravec, M., Hatfield, L., Cronin, Sh., Shoemaker, Rh. (2024). Implementing open educational resources: Lessons learned. Journal of Professional Nursing, 55, 65–69. https://doi.org/10.1016/j.profnurs.2024.08.005

Prometheus. https://prometheus.org.ua/

QWERTY. Spotify. https://podcasters.spotify.com/pod/show/qwerty05?fbclid=IwAR0t7umpfvafM61K0WZcv-AzdzPZeMsRdWoHiiT5hZjWHN6MOiRGIMKNYZ8

UNESCO (2019). Open Educational Resources. https://www.unesco.org/en/open-educational-resources

Wiley, D., & Hilton III, J. L. (2018). Defining OER-enabled pedagogy. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 19 (4), 133–147. https://doi.org/10.19173/irrodl.v19i4.3601

Downloads


Переглядів анотації: 50

Опубліковано

2024-11-29

Як цитувати

Наумова, В., & Бульвінська, О. (2024). УПРАВЛІННЯ БЕЗПЕКОЮ УЧНІВ В ІНТЕРНЕТІ: ВІДКРИТІ ОСВІТНІ РЕСУРСИ НА ДОПОМОГУ ОСВІТЯНАМ. ОСВІТОЛОГІЯ, 13(13), 78–90. https://doi.org/10.28925/2412-124X.2024.13.8

Номер

Розділ

Управління освітою

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають