УПРАВЛІННЯ БЕЗПЕКОЮ УЧНІВ В ІНТЕРНЕТІ: ВІДКРИТІ ОСВІТНІ РЕСУРСИ НА ДОПОМОГУ ОСВІТЯНАМ
DOI:
https://doi.org/10.28925/2412-124X.2024.13.8Ключові слова:
безпечна поведінка в інтернеті, відкриті освітні ресурси, масові відкриті онлайн-курси, професійний розвиток педагогів, цифрове середовище.Анотація
Стаття присвячена аналізу українських і зарубіжних відкритих освітніх ресурсів, які є елементом професійного розвитку педагогів для організації роботи зі школярами щодо безпечного користування інтернетом. Підкреслено, що саме вчителі мають сформувати в учнів навички безпечної поведінки в цифровому просторі, керування особистими даними в інтернеті, оцінки цифрового контенту, правил спілкування в соціальних мережах. Наголошено, що відкриті освітні ресурси – це навчальні, викладацькі та дослідницькі матеріали в будь-якому форматі і носії, які перебувають у суспільному надбанні і які можна вільно використовувати в освітньому процесі. До відкритих освітніх ресурсів відносимо будь-які засоби, матеріали або технології, що мають потенціал для навчання: підручники і посібники, відео- й аудіозаписи, графічні ресурси, плани уроків, тестові завдання, документи, роздатковий матеріал, програмне забезпечення тощо. Масові відкриті онлайн-курси містять нову актуальну інформацію професійного спрямування, є доступним і гнучким видом навчання та підвищення кваліфікації викладачів закладів освіти. Проаналізовані в статті українські і зарубіжні відкриті освітні ресурси щодо безпечної поведінки дітей в інтернеті систематизовано за трьома категоріями: розроблені урядовими структурами; розроблені громадськими організаціями; масові відкриті онлайн-курси. Підкреслено, що проаналізовані ресурси включають освітній, комунікаційний, інформаційний компоненти і мають беззаперечний потенціал для їх використання педагогами у навчанні дітей і батьків.Посилання
Bulvinska, О. І, Kapralova, І. М. (2022). Vikoristannya masovikh vіdkritikh onlain kursіv u profesіinomu rozvitku vikladachіv zakladіv vishchoї osvіti [Use of massive open online courses in the professional development of university teachers]. Information Technologies and Learning Tools, 2 (88), 273–290. https://doi.org/10.33407/itlt.v88i2.4568
Kerivnictvo iz socialno-pedagogichnogo suprovodu formuvannya bezpechnoyi povedinki pidlitkiv v Interneti (2018). Tsentr krashchogo internetu. https://betterinternetcentre.org/?p=64
Ministry of Education and Science of Ukraine. Bezpeka dіtei v іnternetі [Safety of children on the Internet]. https://mon.gov.ua/osvita-2/pozashkilna-osvita/vikhovna-robota-ta-zakhist-prav-ditini/bezpeka-ditey-v-interneti
Ministry of Digital Transformation. Diia. Tsifrova osvіta [Action. Digital education]. https://thedigital.gov.ua/projects/osvita
МІНЗМІН [MINZMIN]. https://minzmin.org.ua/projects/
Naumova, V., Bulvinska, O. (2023). Vіdkritі osvіtnі platformi dlya profesіinogo rozvitku vchitelіv prirodnicho-matematichnoї osvіti і tekhnologіi [Open Educational Platforms for The Professional Development of Teachers of Science, Mathematics and Technology]. Continuing Professional Education: Theory and Practice, 76 (3), 75–83. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2023.3.7
Petrenko, S. I. (2020). Analіz problemi bezpechnoї roboti uchnіv pochatkovikh klasіv u merezhі іnternet [The analysis of the problem of safe work on the internet for primary schoolchildren]. Bulletin of Alfred Nobel University. Series: Pedagogy and Psychology, 1 (19), 85–91. https://doi.org/10.32342/2522-4115-2020-1-19-9
Tsisaruk, І., Tsisaruk, V., Omelchuk, О. (2023). Іnformatsіina bezpeka uchasnikіv osvіtnogo protsesu yak yelement bezpechnogo osvіtnogo seredovishcha [Information Security of Participants in the Educational Process as an Element of a Secure Educational Environment]. Scientific Bulletin of Kremenets Taras Shevchenko Regional Academy of Humanities and Pedagogy. Series: Pedagogical Sciences, 16, 51–57. https://doi.org/10.32782/2410-2075-2023-16.7
Chernykh, O. O. (2019). Formuvannya bezpechnoї povedіnki dіtei v іnternetі yak aktualnii napryam sotsіalno-pedagogіchnogo suprovodu [Formation of children's safe behavior on the Internet as an actual direction of social and pedagogical support]. In S. Ya. Kharchenko (Ed.), Іnnovatsії pedagogіchnoї osvіti v umovakh viklikіv sogodennya: monografіya (p. 305–330). Talkom. http://surl.li/yqdcua
Allman, B., Kimmons, R., Dickson-Deane, C., Bozkurt, A., Warr, M., Stefaniak, J., Dash, M., Bondah, F. E. (2024). EdTechnica: a vision of an educational publishing community of practice that is accessible, flexible, and just. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 21, 37. https://doi.org/10.1186/s41239-024-00466-1
Common Sense. https://www.commonsense.org/
EdEra. https://ed-era.com/
edX Online Courses. https://www.edx.org/
eSafety Commissioner. https://www.esafety.gov.au/
Filho, R. C. M. F., da Silva, F.B., de Quevedo Prestes de Carvalho, C., Barros, T. M. (2023). Recommendations to Production and Sharing of Open Educational Resources with Accessibility: The ProEDU Experience. In M. H. Rioux, J. Viera, A. Buettgen, E. Zubrow (Eds.), Handbook of Disability. Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-16-1278-7_60-2
Hosman, L. Nova, R., Naji, O. A. A. M., Alsaka, L. (2024). An Overview of Arabic Language Open Educational Resources (OER) for Primary and Secondary Education and Their Use in Offline Environments. Electronic Journal of e-Learning, 22 (9). https://doi.org/10.34190/ejel.22.9.3616
Kuo, Y.-C., Kuo, Y.-T., Tseng, H. (2024). Exploring the Factors That Influence K-12 Teachers’ Use of Open Educational Resources. Education Sciences, 14 (3), 276. https://doi.org/10.3390/educsci14030276
Mallmann, E. M., & Nobre, А. (2015). Dos objetos de aprendizagem aos recursos educacionais (abertos). In M. J. Gomes, A. J. Osório, L. Valente (Eds.), Challenges 2015: meio século de TIC na educação – Half a century of ICT in Education – Atas da IX Conferência Internacional de TIC na Educação (рр. 622–632). Centro de Competência TIC na Educação do Instituto de Educação da Universidade do Minho. https://repositorioaberto.uab.pt/handle/10400.2/6878
Noone, J., Champieux, R., Taha, A., Gran-Moravec, M., Hatfield, L., Cronin, Sh., Shoemaker, Rh. (2024). Implementing open educational resources: Lessons learned. Journal of Professional Nursing, 55, 65–69. https://doi.org/10.1016/j.profnurs.2024.08.005
Prometheus. https://prometheus.org.ua/
QWERTY. Spotify. https://podcasters.spotify.com/pod/show/qwerty05?fbclid=IwAR0t7umpfvafM61K0WZcv-AzdzPZeMsRdWoHiiT5hZjWHN6MOiRGIMKNYZ8
UNESCO (2019). Open Educational Resources. https://www.unesco.org/en/open-educational-resources
Wiley, D., & Hilton III, J. L. (2018). Defining OER-enabled pedagogy. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 19 (4), 133–147. https://doi.org/10.19173/irrodl.v19i4.3601
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Вікторія Наумова, Оксана Бульвінська
Ця робота ліцензованаІз Зазначенням Авторства – Некомерційна 3.0 Міжнародна.
Тип ліцензії: Creative Commons Attribution Non-Commercial
Автор дозволяє:
- поширювати — копіювати, передавати свій твір,
- змінювати — переробляти, розвивати твір.
Умови такі:
- автор не дозволяє використовувати свій чи змінений твір з комерційною метою (Noncommercial),
- слід зберігати посилання на попередніх авторів у визначеній ними формі (Attribution). Ви повинні надати посилання на ліцензію та вказати, чи були внесені зміни. Ви можете це робити будь-яким розумним способом, але це не означає, що ліцензіат схвалює вас або ваше використання.
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.