ACADEMIC MOBILITY OF UKRAINIAN STUDENTS IN THE HISTORICAL RETROSPECTIVE: BEGINNINGS, DIRECTIONS, MOTIVES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/2226-3012.2019.8.818

Keywords:

academic mobility, mobile students, university, global educational space.

Abstract

The article reveals the phenomenon of academic mobility of students, shows its genesis, trends and flows of mobile youth during historical periods. The attention was paid to the motivational component of the process of youth integration into the global educational space. The main periods of the academic mobility of students from the medieval origins to the present are highlighted.
The first Western European universities are shown by the international intellectual centers of Europe XIV-XVII, where the leading youth of those times went. It is noted that the wandering lifestyle of medieval students was a way of integrating into the world of educational space. The attention is paid to the emergence of Ukrainian youth in European universities. The data on the number of Ukrainian students, their adaptation to the new cultural and educational society is given. Names of Ukrainians, graduates of European universities that became known to the world are mentioned.
The need for mobility, as moved to find a better option and learning outside of their own intellectual environment, has been traced in different historical periods. Changes in the global picture of the movement of mobile students from the late 90’s of the XX century. The attention is focused on the modern problem of immigration of progressive Ukrainian youth, the reasons for the migration of students, the main centers of their accumulation are named.
The main obstacles to promoting academic mobility of students to the European and world educational communities are considered. The emergence of virtual universities as an alternative to traditional appears, which become the basis of virtual academic mobility of the present.

Author Biographies

Oleksandr Sushyk, Lutsk National Technical University, 75 L’vivs’ka St., 43018 Luts’k, Ukraine

Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor of the Department of Computer Technologies and Vocational Education

Iryna Sushyk, Lutsk National Technical University, 75 L’vivs’ka St., 43018 Luts’k, Ukraine

Candidate of Historical Sciences, Associate Professor of the Department of Humanitarian science, Social Security and Law

References

Бака С. В. Нормативно-правове забезпечення регулювання академічної мобільності в Україні. Вісник національного університету цивільного захисту України. Вип. 2 (9). 2018. С. 264–276. DOI: 10.5281/zenodo.1240910.

Вербицька С. В. Міжнародна студентська академічна мобільність: етапи розвитку та суб’єкти організації.

Вісник Житомирського державного університету. Вип. 45. Педагогічні науки. 2009. С. 20–26.

Всемирный доклад по образованию 2006. Сравнение мировой статистики в области образования.

Монреаль : Институт статистики ЮНЕСКО, 2006. 192 с. URL: https://en.unesco.org/themes/ education/ dokumenti-ifla-ta-in (дата звернення: 12.11.2018) Микитась В. Давньоукраїнські студенти і професори. Київ : Абрис, 1994. 287 с.

Нудьга Г. А. Українські студенти в університетах Європи в ХІV-XVIII століттях. На літературних шляхах (Дослідження, пошуки, знахідки). Київ : Дніпро, 1990.

Олексик Х. М. Формування єдиного освітнього і наукового простору: природа та проблеми його суперечностей. Інтеграція в європейський освітній простір: здобутки, проблеми, перспективи: монографія. За заг. ред. Ф. Г. Ващука. Ужгород : ЗакДУ, 2011. 560 с. (Серія «Євроінтеграція: український вимір»; Вип. 16). С. 108–128. URL: http://www.uzhnu.edu.ua/ uk/infocentre/get/3717/ dokumenti-ifla-ta-in (дата звернення: 22.01.2019) Садова У. Проблеми трудової та освітньої міграції у фокусі інтересів вищої школи, влади і бізнесу.

За результатами зустрічі, організованої Прес-центром «Гал-Інфо». 20 липня 2018 р. URL: http://lp.edu.ua/sites/default/files/news/2018/10178/ attachments/demos_seminar-26_07_18. pdf (дата звернення: 07.04.2019) Свириденко Д. Б. Академічна мобільність: відповідь на виклики глобалізації: монографія. Київ : Вид- во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2014. 279 с.

Стадний Є. Українські студенти за кордоном: факти та стереотипи: звіт аналітичного центру CEDOS. 2017. URL: https://cedos.org.ua/uk/osvita/ukrainski-studenty-za-kordonom-fakty-ta- stereotypy/dokumenti-ifla-ta-in (дата звернення: 22.01.2019).

Слободян О., Стадний Є. Українські студенти за кордоном: скільки та чому? URL: https://cedos.org. ua/uk/osvita/ukrainski-studenty-za-kordonom-skilky-ta-chomu/ dokumenti-ifla-ta-in (дата звернення: 22.01.2019) Стрюк М. І. Семеріков С. О., Стрюк А. М. Мобільність: системний підхід. Інформаційні технології і засоби навчання. 2015. Т. 49. Вип. 5. С. 37–70.

Стрюк М. І., Стрюк А. М. Навчальний об’єкт як компонент мобільного навчання. Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія педагогічна. 2012. С. 83–86.

Українське студентство в Польщі: політики залучення, інтеграції та мотивація і плани студент- ства: звіт аналітичного центру CEDOS. 3 листопада 2018 р. URL: https://cedos.org.ua/uk/ articles/ukrainski-studenty-v-polshchi-polityky-zaluchennia-intehratsii-ta-motyvatsiia-i-plany- studentiv (дата звернення: 07.04.2019).

Фесенко А. М. Освітньо-трудова міграція освіченої молоді як тренд сучасної доби: соціологічний аналіз. Габітус. 2018. Вип. 6. С. 130–136.

Цуп В. Юрій Дрогобич в контексті формування української еліти. День. 2 серпня 2003. URL: https:// day.kyiv.ua/uk/article/istoriya-i-ya/yuriy-drogobich-v-konteksti-formuvannya-ukrayinskoyi- eliti dokumenti-ifla-ta-in (дата звернення: 07.04.2019) Шимків Н. Євродиплом. Чому українці їдуть навчатися до Польщі. URL: https://lb.ua/ society/2018/08/23/405797_ievrodiplom_chomu_ukraintsi_idut.html) (дата звернення: 08.04.2019).

Education: International student mobility in tertiary education. UNESCO-UIS. 2016. URL: http://data.uis. unesco.org. (дата звернення: 07.04.2019).

Uneko Group. Студентська міграція — національна проблема чи вимушеність, або чому українські студенти вибирають освіту у польських вишах. URL: http://uneko.com.ua/2017/10/ студентська-міграція-національна-п/dokumenti-ifla-ta-in (дата звернення: 22.01.2019).

Wit H. De Strategies for the Internationalization of Higher Education: A Comparative Study of Australia, Canada, Europe, and the USA. Amsterdam: European Association for International Education, 1995. 176 p.

Sylvester R. Mapping international education: an historical survey 1893 — 1944. Journal of Research in International Education. September 2002. Vol. 1. № 1. Р. 90–125.

Sylvester R. Further mapping of the territory of international education in the 20th cеntury (1944 — 1969).

Journal of Research in International Education. 2003. Vol. 2. № 2. Р. 185–204.

Sylvester R. Framing the map of international education (1969 — 1998). Journal of Research in International Education. 2005. Vol. 4. № 2. Р. 123–151.

Baka, S. V. (2018). Normatyvno-pravove zabezpechennia rehuliuvannia akademichnoi mobilnosti v Ukraini [Regulatory and legal framework for regulation of academic mobility in Ukraine]. Bulletin of the National University of Civil Protection of Ukraine, 2 (9), 264–276. DOI: 10.5281/zenodo.1240910 (ukr).

Verbytska, S. V. (2009). Mizhnarodna studentska akademichna mobilnist: etapy rozvytku ta subiekty orhanizatsii [International Student Academic Mobility: Stages of Development and Subjects of the Organization]. Bulletin of Zhytomyr State University, 45, 20–26 (ukr).

World Report on Education (2006). Comparison of World Statistics in Education. Montreal: UNESCO Institute for Statistics. 2006, 192. URL: https://en.unesco.org/ themes/education/documents-ifla- ta-in (12.11.2018) (rus).

Mykytas, V. (1994). Early Ukrainian students and professors. Kyiv, Ukraine: Abrys (ukr).

Nudha, H. A. (1990). Ukrainian students at European universities in the fourteenth and eighteenth centuries.

On literary paths (research, searches, discovery). Kyiv, Ukraine: Dnipro (ukr).

Oleksyk, Kh. M. (2011). Formation of a single educational and scientific space: the nature and problems of its contradictions. Integration into the European educational space: achievements, problems, perspectives: monohrafiia. F.H. Vashchuka (Ed.). Uzhhorod, Ukraine: ZakDU, 108–128. URL: http://www.uzhnu.edu.ua/uk/ infocentre/get/3717/dokumenti-ifla-ta-in (22.01.2019) (ukr).

Sadova, U. (2018). Problems of labor and educational migration in the focus of the interests of higher education, government and business. According to the results of the meeting organized by the press-center «Gal Info». URL: http://lp.edu.ua/sites/default/files/news/2018/10178/attachments/ demos_seminar-26_07_18.pdf dokumenti-ifla-ta-in (07.04.2019) (ukr).

Svyrydenko, D. B. (2014). Academic Mobility: The Answer to the Challenges of Globalization: monohrafiia.

Kyiv, Ukraine: Vyd-vo NPU imeni M.P. Drahomanova (ukr).

Stadny, Ye. (2017). Ukrainian Students Abroad: Facts and Stereotypes: CEDOS Analytical Center Report.

URL: https://cedos.org.ua/uk/osvita/ukrainski-studenty-za-kordonom-fakty-ta-stereotypy/ dokumenti-ifla-ta-in (22.01.2019) (ukr).

Slobodian, O., & Stadnyi, Ye. (2019). Ukrainian students abroad: how many and why? URL: https://cedos. org.ua/uk/osvita/ukrainski-studenty-za-kordonom-skilky-ta-chomu/ dokumenti-ifla-ta-in (22.01.2019)

Striuk, M. I., Semerikov, S. O., & Striuk, A. M. (2015). Mobility: A Systemic Approach. Information technology and teaching aids. T. 49, vol. 5, 37–70 (ukr).

Striuk, M. I. & Striuk, A. M. (2012). Educational object as a component of mobile learning. Collection of scientific works of Kamenets-Podolsky National University named after Ivan Ogienko, 83–86 (ukr).

Ukrainian Students in Poland: Engagement Policy, Integration and Motivation, and Student Plans: CEDOS Analytical Center Report. November 3, 2018. URL: https://cedos.org.ua/en/articles/ukrainski- studenty-v-polshchi-polityky-zaluchennia-intehratsii-ta-motyvatsiia-i-plany-studentiv dokumenti-ifla-ta-in (07.04. 2019) (ukr).

Fesenko, A.M. (2018). Educational and labor migration of educated youth as a trend of the modern age: sociological analysis. Habitus, 6, 130–136 (ukr).

Tsup,V. (2003). Yuriy Drohobych in the context of the formation of the Ukrainian elite. Day. URL: https://day. kyiv.ua/uk/article/istoriya-i-ya/yuriy-drogobich-v-konteksti-formuvannya-ukrayinskoyi-eliti document-ifla-ta-in (07.04 2019) (ukr).

Shymkiv, N. Eurodiplom. Why do Ukrainians go to study in Poland? URL: https://lb.ua/ society/2018/08/23/405797_ievrodiplom_chomu_ukraintsi_idut.html) document-ifla-ta-in (08.04.2019) (ukr).

Education: International student mobility in tertiary education (2016). UNESCO-UIS. URL: http://data.uis. unesco.org. document-ifla-ta-in (07.04.2019) (eng).

Uneko Group. Student migration is a national problem or compulsion, or why Ukrainian students choose education in Polish higher education. URL: http://uneko.com.ua/2017/10/студентська-міграція- національна-п/dokumenti-ifla-ta-in (22.01.2019) (ukr).

Wit, H. (1995). De Strategies for the Internationalization of Higher Education: A Comparative Study of Australia, Canada, Europe, and the USA. Amsterdam, Netherlands: European Association for International Education, 176 (eng).

Sylvester, R. (2002). Mapping international education: an historical survey 1893 — 1944. Journal of Research in International Education,1, 90–125 (eng).

Sylvester, R. (2003). Further mapping of the territory of international education in the 20th cеntury (1944 — 1969). Journal of Research in International Education, 2, 185–204 (eng).

Sylvester, R. (2005). Framing the map of international education (1969 — 1998). Journal of Research in International Education, 4(2), 123–151 (eng).

Downloads


Abstract views: 450

Published

2019-10-01

How to Cite

Sushyk, O., & Sushyk, I. (2019). ACADEMIC MOBILITY OF UKRAINIAN STUDENTS IN THE HISTORICAL RETROSPECTIVE: BEGINNINGS, DIRECTIONS, MOTIVES. OSVITOLOHIYA, (8), 8–18. https://doi.org/10.28925/2226-3012.2019.8.818

Issue

Section

Philosophy and history of education