ROLE AND PLACE GENDER IN EDUCATION REPUBLIC OF BELARUS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/2226-3012.2017.6.8185

Keywords:

gender, gender education, gender installations, gender policy instruments, public policy, socialization

Abstract

The article highlights the legal framework for introducing a gender approach in the education system of the Republic of Belarus, analyzed documents related to the implementation of the gender component in the activities of educational institutions, namely the national action plans for gender equality, the document «Main Directions of the State Family Policy», the National Action Plans The National Program for Demographic Security, the Presidential Program «Children of Belarus», the State Employment Program, the Concept of Continuous Education of Children and Students in the Republic of Belarus.
The article highlights the importance of gender issues for the development of society as a whole and of the individual in particular. The definition of the concept of «gender education» is given and emphasis is placed on the process of socialization as a leading factor in the development of gender identity and progressive views on gender issues.
Stressed that should clearly distinguish between two levels of implementation of gender policy in the educational system of the Republic of Belarus – declarative and implementation. In declarative level made a significant number of regulations that ensure the development of gender education. In impelentatsiynomu level there are a number of problems are overcome only possible to achieve full.

Author Biographies

Vitaliy Kurilo, «Lugansk National Taras Shevchenko University», Pl. Gogol, 1, 92703 Starobelsk, Ukraine

Doctor of Education, Professor, National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, Chairman of the Scientific Council

Alla Hutsol, «Lugansk National Taras Shevchenko University», Pl. Gogol, 1, 92703 Starobelsk, Ukraine

Ph.D., Associate Professor, Assistant professor of tourism, hotel and restaurant business

References

Богданович О. Формирование гендерной культуры учащихся. Мозырь : ООО ИД «Белый Ветер», 2009. С. 6–8.

Бурова С. Н. Гендерное воспитание молодежи. Минск : ООО «Мисанта», 2008. 196 с.

Гендерный подход в воспитании молодежи. Сост. С. Н. Бурова, О. А. Янчук. Минск : Право и экономика, 2010. 442 с.

Грихин К. Система образования – фабрика гендерного перекоса в обществе. URL: http://www.bsdp.org/ naviny/zhanchyny-bsdp/21-09-2013/sistema-obrazovaniya-fabrika-gendernogo-perekosa-v-obshchestve (дата обращения: 12.03.2017).

Коновальчик Е. А., Смотрицкая Г. Е. Воспитание гендерной культуры учащихся. Минск : Национальный ин- ститут образования, 2008. 96 с.

Концепция воспитания детей и учащейся молодежи в Республике Беларусь. Настаўніцкая газета. 2000. №21. С. 3.

Машин В. Н., Торкунова О. І. Деякі аспекти гендерної освіти у вищій школі. Теорія науки. 2014. №3. С. 6.

Пастанова Савета Міністраў Рэспублікі Беларусь ад 3 сентября 2008 г. №1286 «Об утверждении Национального плана действий по обеспечению гендерного равенства на 2008-2010 годы». URL: http://laws.newsby.org/documents/sovetm/pos00/sovmin00146.htm (дата звароту: 12.03.2017).

Постановление Кабинета Министров Республики Беларусь от 06.06.1996 N 373 «О Национальном плане действий по улучшению положения женщин на 1996 – 2000 годы». URL: http://pravo.levonevsky.org/ bazaby11/republic56/ text503.htm (дата обращения: 12.03.2017).

Постановление Совета Министров Республики Беларусь от 16.08.2011 № 1101 «Об утверждении Национального плана действий по обеспечению гендерного равенства в Республике Беларусь на 2011 – 2015 годы». URL: http://www.levonevski.net/pravo/norm2013/num08/d08148.html (дата обраще- ния: 12.03.2017).

Постановление Совета Министров Республики Беларусь от 17 февраля 2017 г. № 149 «Об утверждении Национального плана действий по обеспечению гендерного равенства в Республике Беларусь на 2017– 2020 год». URL: http://www.pravo.by/document/?guid=12551&p0=C21700149&p1=1&p5=0 (дата обращения: 12.03.2017).

Штылева Л. В. Гендерный подход в педагогике и образовании. Фактор пола в образовании: гендерный подход и анализ. Москва : ПЕР СЭ, 2008. С. 165–188.

OECD (2015). The ABC of Gender Equality in Education: Aptitude, Behaviour, Confidence, PISA, OECD Publishing. http://dx.doi.org/10.1787/ 9789264229945-en

Bogdanovich, O. (2009). Formirovanie gendernoy kulturyi uchaschihsya [The formation of gender culture in students].

Mozyir, Republic of Belarus: OOO ID «Belyiy Veter», 6–8 (rus).

Burova, S. (2008). Gendernoe vospitanie molodezhi [Gender education of youth]. Minsk, Republic of Belarus: OOO «Misanta» (rus).

Gendernyiy podhod v vospitanii molodezhi [Gender approach in the education of youth]. S. N. Burova & O. A. Yanchuk (Eds.). Minsk, Republic of Belarus: Pravo i ekonomika (rus).

Gendernyiy podhod [Gender approach]. (2017). Retrieved from http://vocabulary.ru/termin/gendernyi-podhod.html (rus).

Grihin, K. (2013). Sistema obrazovaniya – fabrika gendernogo perekosa v obschestve [The education system is a factory of gender bias in society]. Retrieved from http://www.bsdp.org/naviny/zhanchyny-bsdp/21-09-2013/sistema- obrazovaniya-fabrika-gendernogo-perekosa-v-obshchestve (rus).

Konovalchik, E. (2008). Vospitanie gendernoy kulturyi uchaschihsya [Education of students’ gender culture]. Minsk, Republic of Belarus: Natsionalnyiy institut obrazovaniya (rus).

Kontseptsiya vospitaniya detey i uchascheysya molodezhi v Respublike Belarus [The concept of education of children and students in the Republic of Belarus]. (2000). NastaўnItskaya gazeta, 21, 3 (rus).

Mashin, V. (2014). Deyaki aspekti gendernoyi osviti u vischiy shkoli [Some aspects of gender education in higher education]. Teoriya nauki, 3, 6 (ukr).

Pastanova Saveta Ministraў Respubliki Belarus ad 3 sentyabrya 2008 g. № 1286 «Ob utverzhdenii Natsionalnogo plana deystviy po obespecheniyu gendernogo ravenstva na 2008-2010 godyi» [The Council of Ministers decision dated September 3, 2008 № 1286 «On approval of the National Plan of Action to ensure gender equality for 2008- 2010»]. (2008). Retrieved from http://laws.newsby.org/documents/sovetm/pos00/ sovmin00146.htm (bel).

Postanovlenie Kabineta Ministrov Respubliki Belarus ot 06.06.1996 № 373 «O Natsionalnom plane deystviy po uluchsheniyu polozheniya zhenschin na 1996 - 2000 godyi» [Resolution of the Cabinet of Ministers of the Republic of Belarus of 06.06.1996 № 373 «On the National Action Plan for the Advancement of Women for 1996-2000»]. (1996). Retrieved from http://pravo.levonevsky.org/bazaby11/republic56/text503.htm (rus).

Postanovlenie Soveta Ministrov Respubliki Belarus ot 16.08.2011 № 1101 «Ob utverzhdenii Natsionalnogo plana deystviy po obespecheniyu gendernogo ravenstva v Respublike Belarus na 2011 - 2015 godyi» [Resolution of the Council of Ministers of the Republic of Belarus № 1101 of August 16, 2011 «On the Approval of the National Action Plan for Ensuring Gender Equality in the Republic of Belarus for 2011-2015»]. (2011). Retrieved from http://www.levonevski.net/pravo/norm2013/num08/ d08148.html (rus).

Postanovlenie Soveta Ministrov Respubliki Belarus ot 17 fevralya 2017 g. № 149 «Ob utverzhdenii Natsionalnogo plana deystviy po obespecheniyu gendernogo ravenstva v Respublike Belarus na 2017–2020 god» [Resolution of the Council of Ministers of the Republic of Belarus of February 17, 2017 № 149 «On approval of the National Plan of Action for Ensuring Gender Equality in the Republic of Belarus for 2017-2020»]. (2017). Retrieved from http://www.pravo.by/document/?guid=12551&p0=C21700149&p1=1&p5=0 (rus).

Shtyleva, L. V. (2008). Gendernyj podhod v pedagogike i obrazovanii. Faktor pola v obrazovanii: gendernyj podhod i analiz [Gender approach in pedagogy and education. The gender factor in education: the gender approach and analysis]. Moscow, Russian Federation: PER SJe, 165–188 (rus).

OECD (2015). The ABC of Gender Equality in Education: Aptitude, Behaviour, Confidence, PISA, OECD Publishing. http://dx.doi.org/10.1787/ 9789264229945-en (eng).

Downloads


Abstract views: 127

Published

2017-10-01

How to Cite

Kurilo, V., & Hutsol, A. (2017). ROLE AND PLACE GENDER IN EDUCATION REPUBLIC OF BELARUS. OSVITOLOHIYA, (6), 81–85. https://doi.org/10.28925/2226-3012.2017.6.8185

Issue

Section

Sociology of education