VALUATION OF PROFESSIONALLY IMPORTANT QUALITIES FORMATION FOR «PERSONNEL MANAGEMENT AND LABOUR ECONOMICS» UNDERGRADUATE STUDENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/2226-3012.2016.5.5662

Keywords:

integrated valuation, labour economics, level of professional training, personnel management, professionally important qualities

Abstract

The paper devoted to the problem of integrated valuation of professionally important qualities formation index for undergraduate students in the field of «Personnel management and labour economics». The group of undergraduate students (bachelors of science) at the «Personnel management and labour economics» institute department were selected to carry out investigation of professionally important qualities formation index. The selected experts at the institute like professors, student’s operation supervisor were involved in the current investigation. The basic components of profession- ally important qualities formation for the students in the field «Personnel management and labour economics» were determined in the presented research. The current investigation consists of few stages. On the first stage the level of test significance – content group of professionally important qualities were determined. On the second stage the investigation the faculty members estimate theoretical knowledge and practical skills of the undergraduate students.
On the third stage the student’s operation supervisors estimate the level of practical skills directly on the enterprises and companies the place of students practices. The algorithm for performance of integrated valuation which includes valuation from faculty members and student’s operation supervisors has been determined. Implementation of integrated valuation into the routine of institution process permits to take account of the employer needs related with profession- ally important qualities of undergraduate students. Realization of the integrated valuation of professionally important qualities once a year permits estimate the students’ knowledge and practical skills level and correct variation component of training program. Proposed method of integrated valuation could be applied to the estimation of educational process efficiency.

Author Biographies

Nadiya Chernukha, Interregional Academy of personnel management, st. Frometovska, 2, 02039 Kiev, Ukraine

Doctor of education, Professor, Head of the department of Management of educational institutions

Nataliia Golovach, Interregional Academy of personnel management, st. Frometovska, 2, 02039 Kiev, Ukraine

Doctor of education, Professor, Head of the department of Management of educational institutions

References

Гейзерська Р. А. Професійно значущі якості магістрів економічного профілю. Аналіз результатів те- оретико-експериментального дослідження // Проблеми трудової і професійної підготовки: наук.-метод.зб. / Раїса Гейзерська. – Слов’янськ, 2006. – С. 84-90.

Зимняя И. А. Личностно-деятельностный подход как основа организации образовательного про- цесса // Общая стратегия воспитания в образовательной системе России (к постановке проблемы): Кол- лективная монография. В 2 книгах. Книга 1 / Под общей редакцией И. А. Зимней. – М. : Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2001. – С. 249.

Огнев’юк В. О. Філософія та її місце в обробці наукових досліджень феномену освіти / В. О. Онев’юк // Освітологія. – 2012. – ч. І. – С. 69-75.

Сисоєва С. О. Сфера освіти як об’єкт дослідження / С. О. Сисоєва // Освітологія. – 2012. – ч. І. – С. 22-29.

Освітньо-професійна програма підготовки бакалавра (в частині розподілу загального навчального часу за циклами підготовки, переліку та обсягу нормативних дисциплін). Галузь знань 0305 «Економіка і підприємництво» від 2 лютого 2010 р. – К.: Міністерство освіти і науки України, 2010. – 12 с.

Соколова І. В. Педагогічний моніторинг якості професійної підготовки фахівців / І. В. Соколова // Матеріали IV підсумкової (2002 р.) наук.-практ. конф. викладачів МГІ. – Маріуполь, 2002. – С. 140-143.

Шадриков В. Д. Новая модель специалиста: инновационная подготовка и компетентностный подход / В. Д. Шадриков // Высшее образование сегодня. – 2004. – № 8. – С. 17–19.

Хуторской А. В. Ключевые компетенции и образовательные стандарты [Электронный ресурс] // Интернет-журнал «Эйдос». – 2002. – 23 апреля. – Режим доступа: http://eidos.ru/journal/2002/0423.htm.

Heppner Р. Р. Development and Implication of a Personal Problem Solving Inventory / P P Heppner, Ch. H. Petersen // Journal of Counseling Psychology. – 1982. – №29 .– P. 66-75, 0022-0167, doi: 10.1037. (eng)

Shulga N. Construction of the Detector for Synergetic Educational System Based on Quality Stan- dards / Natalia Shulga // American Journal of Educational Research. –2015, 3(12B), 36-40. doi: 10.12691/ education-3-12B-8. (eng)

Downloads


Abstract views: 109

Published

2016-10-30

How to Cite

Chernukha, N., & Golovach, N. (2016). VALUATION OF PROFESSIONALLY IMPORTANT QUALITIES FORMATION FOR «PERSONNEL MANAGEMENT AND LABOUR ECONOMICS» UNDERGRADUATE STUDENTS. OSVITOLOHIYA, (5), 56–62. https://doi.org/10.28925/2226-3012.2016.5.5662

Issue

Section

Economics of education and educational management