ЕТИЧНІ АСПЕКТИ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ У ДОБУ ПАНДЕМІЇ COVID-19
DOI:
https://doi.org/10.28925/2226-3012.2021.108Ключові слова:
цифровізація освіти, етичні стандарти, дистанційне навчання, цифрові аборигени, цифрові іммігрантиАнотація
Статтю присвячено етичним проблемам дистанційного навчання як виклику, з яким стикнулася освіта під час пандемії COVID-19. Автор розглядає морально- ціннісні аспекти дистанційного навчання на різних рівнях – від проблем міжнародного характеру до індивідуальної комунікації між викладачем та студентом. Коло проблем, що стосуються етичної складової дистанційного навчання, доволі широке: цифрова нерівність, цифрова грамотність, педагогічні взаємини між «цифровими аборигенами» та «цифровими іммігрантами», особливості використання цифрового матеріалу тощо. У статті акцентується, що цифровізація освіти вимагає високого рівня відповідальності й довіри від усіх учасників навчального процесу. Найважливішою умовою етичної поведінки є обізнаність з цифровим етикетом та дієвість штрафних санкцій при його порушенні чи заохочень за його дотримання: відповідність етичним стандартам є фундаментальною умовою успіху у форматі дистанційного навчання.
Посилання
Батечко Н., Михайліченко М. Феномен академічної доброчесності в контексті синергії наукових підходів. Освітологія. 2019. № 8. С. 26–33. DOI: https://doi.org/10.28925/2226-3012.2019.8.2633
Гончарова В. Г. Об этике в дистанционном образовании: вызовы и задачи. Педагогические науки. 2021. Вып. 6 (108). Ч. 4. С. 69–73. DOI: https://doi.org/10.23670/IRJ.2021.108.6.109
Пирайнен Е. В., Почебут С. Н. Этический аспект использования информационных технологий в образовательном процессе. Дискурс. 2018. № 4. С. 45–51. DOI: https://doi.org/10.32603/2412-8562-2018-4-4-45-51
Aldoseman T. I. Towards Ethically Responsive Online Education: Variables and Strategies from Educators’ Perspective. Journal of Education and Learning. 2020. Vol. 9. № 1. Р. 79–86. DОІ: https://doi.org/10.5539/jel.v9n1p79
Campbell E. Let It Be Done: Trying to Put Ethical Standards into Practice. Journal of Education Policy. 2001. № 16 (5). P. 395–411. DОІ: https://doi.org/10.1080/02680930110071011
Chawdhry A. Evaluating Ethics in Distance Education Learning from a Students Point of View. Issues in Information Systems. 2017. Vol. 18. № 3. Р. 69–77. DОІ: https://doi.org/10.48009/3_iis_2017_69-77.
Coleman P. D. Ethics, Online Learning and Stakeholder Responsibility for a Code of Conduct in Higher Education. Kentucky Journal of Excellence in College Teaching and Learning. 2012. № 9. Retrieved from https://encompass.eku.edu/kjectl/vol9/iss1/3 (дата звернення: 25.09.2021)
Farahani M. F. Ethics Principles in Distance Education. Procedia ‒ Social and Behavioral Sciences. 2012. Vol. 46. P. 890–894. DОІ: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.05.218
Godoń R. Etyka i kształcenie: o integralności doświadczenia pedagogicznego. Сhowanna. 2016. Т. 1 (46). S. 89–99.
Kalantzis M., Cope B. The Teacher as Designer: Pedagogy in the New Media Age. E-Learning and Digital Media. 2010. Vol. 7. № 3. Р. 200‒222. DОІ: https://doi.org/10.2304/elea.2010.7.3.200
Kelly K. B., Bonner K. Digital test, distance education and academic dishonest: Faculty and administrator perceptions and responses. Journal of Asynchronous Learning Networks. 2005. № 9 (1). Р. 43–53. DOI: http://dx.doi.org/10.24059/olj.v9i1.1801
Ng W. Can we teach digital natives digital literacy? Computers & Education. 2012. № 59. Р. 1066‒1078. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2012.04.016
Prensky M. Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon. 2001. Vol. 9. № 5. Р. 1‒6. DOI: https://doi.org/10.1108/10748120110424816
Sharma R. C., Demiray U. Ethical Practices and Implications in Distance Education: Lessons Learned. Ethical Practices and Implications in Distance Learning / Ed. Sharma R. C., Demiray U. Hershey‒New York: Information science reference, 2009. Р. 328–332.
Valek J., Sladek P. Immersed into Digital World: Learning and Students’ Perception. Procedia ‒ Social and Behavioral Sciences. 2012. № 69. P. 1866‒1870. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.12.139
Yahya S., Ahmad E. A., Jalil R. A. The Definition and Characteristics of Ubiquitous Learning: a Discussion. International Journal of Education and Development using Information and Communication Technology (IJEDICT). 2010. Vol. 6. № 1. Р. 117‒127.
Zembylas M., Vrasidas C. Levinas and the ‘inter-face’: The ethical challenge of online education. Educational Theory. 2005. № 55 (1). С. 61–78. DОІ: https://doi.org/10.1111/j.1741-5446.2005.0005a.x
Batechko, N., Mykhailichenko, M. (2019). Fenomen akademichnoi dobrochesnosti v konteksti synerhii naukovykh pidkhodiv [Academic integrity phenomenon in the context of scientific approaches synergy]. Osvitolohiia, 8, 26–33. https://doi.org/10.28925/2226-3012.2019.8.2633
Goncharova, V. G. (2021). Ob etike v distancionnom obrazovanii: vyzovy i zadachi [On ethics in distance education: challenges and objectives]. Pedagogicheskie nauki, 6 (108), 4, 69–73. https://doi.org/10.23670/IRJ.2021.108.6.109
Pirajnen, E. V., Pochebut, S. N. (2018). Eticheskij aspekt ispol'zovaniya informacionnyh tekhnologij v obrazovatel'nom processe [Ethical aspect of the use of information technologies in the educational process]. Diskurs, 4, 45–51. https://doi.org/10.32603/2412-8562-2018-4-4-45-51
Aldoseman, T. I. (2020). Towards Ethically Responsive Online Education: Variables and Strategies from Educators’ Perspective Journal of Education and Learning, 9 (1), 79–86. https://doi.org/10.5539/jel.v9n1p79.
Campbell, E. (2001). Let It Be Done: Trying to Put Ethical Standards into Practice Journal of Education Policy, 16 (5), 395–411. https://doi.org/10.1080/02680930110071011
Chawdhry, A. (2017). Evaluating Ethics in Distance Education Learning from a Students Point of View. Issues in Information Systems, 18 (3), 69–77. https://doi.org/10.48009/3_iis_2017_69–77
Coleman, P. D. (2012). Ethics, Online Learning and Stakeholder Responsibility for a Code of Conduct in Higher Education. Kentucky Journal of Excellence in College Teaching and Learning, 9. https://encompass.eku.edu/kjectl/vol9/iss1/3.
Farahani, M. F. (2012). Ethics Principles in Distance Education. Procedia ‒ Social and Behavioral Sciences, 46, 890–894. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.05.218
Godoń, R. (2016). Etyka i kształcenie: o integralności doświadczenia pedagogicznego Сhowanna, 1 (46), 89–99.
Kalantzis, M., Cope, B. (2010). The Teacher as Designer: Pedagogy in the New Media Age. E-Learning and Digital Media, 7 (3), 200‒222. https://doi.org/10.2304/elea.2010.7.3.200
Kelly, K. B., Bonner, K. (2005). Digital test, distance education and academic dishonest: Faculty and administrator perceptions and responses. Journal of Asynchronous Learning Networks, 9 (1), 43–53. http://dx.doi.org/10.24059/olj.v9i1.1801
Ng, W. (2012). Can we teach digital natives digital literacy? Computers & Education, 59, 1066‒1078. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2012.04.016
Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon, 9 (5), 1‒6. https://doi.org/10.1108/10748120110424816
Sharma, R. C., Demiray, U. (2009). Ethical Practices and Implications in Distance Education: Lessons Learned. In R. C. Sharma, U. Demiray (Eds), Ethical Practices and Implications in Distance Learning (pp. 328–332). Information science reference.
Valek, J., Sladek, P. (2012). Immersed into Digital World: Learning and Students’ Perception. Procedia ‒ Social and Behavioral Sciences, 69, 1866‒1870. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.12.139
Yahya, S., Ahmad, E. A., Jalil, R. A. (2010). The Definition and Characteristics of Ubiquitous Learning: a Discussion. International Journal of Education and Development using Information and Communication Technology (IJEDICT), 6 (1), 117‒127.
Zembylas, M., Vrasidas, C. (2005). Levinas and the ‘inter-face’: The ethical challenge of online education. Educational Theory, 55 (1), 61–78. https://doi.org/10.1111/j.1741-5446.2005.0005a.x
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Марія Чікарькова
Ця робота ліцензованаІз Зазначенням Авторства – Некомерційна 3.0 Міжнародна.
Тип ліцензії: Creative Commons Attribution Non-Commercial
Автор дозволяє:
- поширювати — копіювати, передавати свій твір,
- змінювати — переробляти, розвивати твір.
Умови такі:
- автор не дозволяє використовувати свій чи змінений твір з комерційною метою (Noncommercial),
- слід зберігати посилання на попередніх авторів у визначеній ними формі (Attribution). Ви повинні надати посилання на ліцензію та вказати, чи були внесені зміни. Ви можете це робити будь-яким розумним способом, але це не означає, що ліцензіат схвалює вас або ваше використання.
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.