NOWOCZESNE PODEJŚCIA DO OKREŚLANIA KOMPETENCJI PEDAGOGICZNEJ PRZYSZŁEGO NAUCZYCIELA PSYCHOLOGII

Autor

DOI:

https://doi.org/10.28925/2226-3012.2019.8.103110

Słowa kluczowe:

kompetencje, kompetencje pedagogiczne, kompetencje pedagogiczne nauczyciela, kompetencje pedagogiczne nauczyciela psychologii, struktura kompetencji pedagogicznych nauczyciela psychologii

Abstrakt

W artykule omówiono problem kompetencji pedagogicznych nauczyciela psychologii. W kontekście znaczenia rozwoju kompetencji pedagogicznych jako elementu profesjonalizmu przyszłego nauczyciela psychologii w szkołach wyższych ujawnia się zawartość komponentów odpowiednich kompetencji pedagogicznych. Podkreśla się, że kompetencje podstawowe odzwierciedlają specyfikę określonej działalności zawodowej, a szczególne - specyfikę konkretnej wizualnej lub ponadprogramowej sfery działalności zawodowej i korelują z wdrażaniem kluczowych i podstawowych kompetencji w określonej sferze działalności zawodowej.

Biogram autora

Olga Cherepekhina - Państwowy Uniwersytet Spraw Wewnętrznych w Dniepropietrowsku, ave. Gagarina, budynek. 25, 49005 Dnipro, Ukraina

kandydat nauk psychologicznych, profesor nadzwyczajny, profesor nadzwyczajny Wydziału Psychologii i Pedagogiki

Bibliografia

Гура О. І. Психолого-педагогічна компетентність викладача вищого навчального закладу: теоретико-методологічний аспект: монографія. Запоріжжя: ГУ «ЗІДМУ», 2006. 332 с.

Деркач А. А. Акмеологические основы развития профессионала. Воронеж: МОДЭК, 2004. 752 с.

Дружилов С. А. Профессиональная компетентность и профессионализм педагога: психологический поход. Сибирь. Философия. Образование. Научно-публицистический альманах. 2005. № 8.

С. 26-44.

Зварич І. М. Педагогічна компетентність і компетенція викладачів вищих навчальних закладів.

Молодь і ринок. 2011. № 2. С. 17–22. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mir_2011_2_5) (дата звернення: 12.07.2019).

Каплінський В. В. Загальнопедагогічна компетентність учителя: особливості, складники, шляхи формування: Монографія. Вінниця: ТОВ «Ніланд ЛТД», 2017. 154 с.

Касярум С. О. Педагогічна компетентність викладачів вищих технічних закладів. Наукова скарбниця освіти Донеччини. 2013. № 1. С. 28–31. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nsod_2013_1_9 (дата звернення: 18.08.2019).

Кашкарьов Г. В. Концептуальні засади формування в майбутні учителів педагогічної компетентності щодо розвитку критичного мислення в учнів. Збірник наукових праць Бердянського держав- ного педагогічного університету (Педагогічні науки). 2008. № 4. URL: http://www.nbuv.gov. ua/portal/soc_gum/znpbdpu/Ped/2008_4/Kashkarov%20.pdf) (дата звернення: 14.08.2019).

Кузьмина Н. В. Формирование педагогических способностей. Ленинград: ЛГУ, 1961. 98 с.

Лебедева О. В. Развитие методической компетентности учителя как средство повышения эффективности учебного процесса в общеобразовательной школе: автореф. дис…. канд. пед. наук: спец. 13.00.01 «Общая педагогика, история педагогики и образования». Нижний Новгород, 2007. 24 с.

Отрощенко Л. С. Професійно-педагогічна компетентність викладача як умова ефективного дидактичного процесу у ВНЗ економічного профілю. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2015. № 1. С. 346–354. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/pednauk_2015_1_46 (дата звернення: 16.08.2019).

Педагогічні технології: теорія та практика / К. О. Вовк та ін.; М. В. Гриньова (ред.). Полтава: ПДПУ імені В.Г. Короленка, 2006. 230 с.

Родигіна І. В. Компетентнісно орієнтований підхід до навчання. Харків: Основа, 2005. 96 с.

Сисоєва С. О. Педагогічна компетентність викладача вищого навчального закладу непедагогічного профілю. Компетентнісний підхід у сучасній університетській освіті: збірник наукових праць. Рівне: НУВГП, 2011. С. 3–11.

Сисоєва С. О., Соколова І. В. Проблеми неперервної професійної освіти: тезаурус наукового дослідження. Київ: ЕКМО, 2010. 362 с.

Сластенин, В. А. Исаев И. Ф., Мищенко А. И., Шиянов Е. Н. Педагогика. Москва: Школа-Пресс, 1997. 512 с.

Трубачова С. Е. Умови реалізації компетентнісного підходу в навчальному процесі. Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи. Київ: К.І.С., 2004. С. 53–56.

Хударковський К. І., Комишан А. І. Компетентнісний підхід як основа стратегії управління якістю освіти. Проблеми інженерно-педагогічної освіти. 2007. № 16. С. 44–49.

Hura, O. I. (2006). Psykholoho-pedahohichna kompetentnist’ vykladacha vyschoho navchal’noho zakladu: teoretyko-metodolohichnyj aspekt [Psychological and pedagogical competency. The main responsibility of the main mortgage: theoretical and methodological aspect] : monohrafiia.

Zaporizhzhia, Ukraine: HU «ZIDMU» (ukr).

Derkach, A. A. (2004). Akmeolohycheskye osnovy razvytyia professyonala [Acmeological basis for the development of a professional]. Voronezh, Russia: MODEK (rus).

Druzhylov, S. A. (2005). Professyonal’naia kompetentnost’ y professyonalyzm pedahoha: psykholohycheskyj podkhod [Professional competence and professionalism of a teacher: a psychological approach].

Sybyr’. Fylosofyia. Obrazovanye. Nauchno-publytsystycheskyj al’manakh, 8, 26–44 (rus).

Zvarych, I. M. (2011). Pedahohichna kompetentnist’ i kompetentsiia vykladachiv vyschykh navchal’nykh zakladiv [Pedagogical competence and competency of the main mortgages]. Molod’ i rynok, 2, 17–22. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mir_2011_2_5 (ukr).

Kaplins’kyj, V. V. (2017). Zahal’nopedahohichna kompetentnist’ uchytelia: osoblyvosti, skladnyky, shliakhy formuvannia [Zagalnopedagogichna competence of the teacher: specialties, compartments, hats form]: Monohrafiia. Vinnytsia, Ukraine: TOV «Niland LTD» (ukr).

Kasiarum, S. O. (2013). Pedahohichna kompetentnist’ vykladachiv vyschykh tekhnichnykh zakladiv [Pedagogical competence of the graduates of other technical mortgages]. Naukova skarbnytsia osvity Donechchyny, 1, 28–31. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nsod_2013_1_9 (ukr).

Kashkar’ov, H. V. (2008). Kontseptual’ni zasady formuvannia v majbutni uchyteliv pedahohichnoi kompetentnosti schodo rozvytku krytychnoho myslennia v uchniv [Conceptual bases for the formation of teachers’ pedagogical competence for the development of critical thinking in students in the future]. Zbirnyk naukovykh prats’ Berdians’koho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu (Pedahohichni nauky), 4. Retrieved from http://www.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/ znpbdpu/Ped/2008_4/Kashkarov%20.pdf)/ (ukr).

Kuz’myna, N. V. (1961). Formyrovanye pedahohycheskykh sposobnostej [The formation of pedagogical abilities].

Leningrad, Russia: LHU (rus).

Lebedeva, O. V. (2007). Razvytye metodycheskoj kompetentnosty uchytelia kak sredstvo povyshenyia effektyvnosty uchebnoho protsessa v obscheobrazovatel’noj shkole: avtoref. dys…. kand. ped. nauk: spets. 13.00.01 «Obschaia pedahohyka, ystoryia pedahohyky y obrazovanyia» [Development of methodological competence of a teacher as a means of increasing the effectiveness of the educational process in a comprehensive school: Candidate’s thesis: 13.00.01 «General pedagogy, the history of pedagogy and education»]. Nyzhnyj Novhorod, Russia (rus).

Otroschenko, L. S. (2015). Profesijno-pedahohichna kompetentnist’ vykladacha iak umova efektyvnoho dydaktychnoho protsesu u VNZ ekonomichnoho profiliu [Professional and pedagogical competency as a teacher of an effective didactic process at the VNZ economic profile].

Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsijni tekhnolohii, 1, 346–354. Retrieved from http:// nbuv.gov.ua/UJRN/pednauk_2015_1_46 (ukr).

Vovk, K. O. et al., Hryn’ova M. V. (Ed.) (2006). Pedahohichni tekhnolohii: teoriia ta praktyka [Pedagogical technology: theory and practice]. Poltava, Ukraine: PDPU imeni V.G. Korolenka (ukr).

Rodyhina, I. V. (2005). Kompetentnisno oriientovanyj pidkhid do navchannia [Competent arrangements prior to the next]. Kharkiv, Ukraine: Osnova (ukr).

Sysoieva, S. O. (2011). Pedahohichna kompetentnist’ vykladacha vyschoho navchal’noho zakladu nepedahohichnoho profiliu [Pedagogical competence and the responsibility for a higher primary mortgage of a non-pedagogical profile]. Kompetentnisnij pidhid u suchasnij universitetskij osviti: zbirnik naukovih prac (pp. 3–11). Rivne, Ukraine: NUVGP (ukr).

Sysoieva, S. O., Sokolova, I. V. (2010). Problemy neperervnoi profesijnoi osvity: tezaurus naukovoho doslidzhennia [Problems of continuous professional education: thesaurus of scientific progress are grown]. Kyiv, Ukraine: EKMO (ukr).

Slastenin, V. A., Isaev, I. F., Mishchenko, A. I., Shiyanov E. N. (1998). Pedahohyka [Pedagogy]. Moskow, Russia: Shkola-Press (rus).

Trubachova, S. E. (2004). Umovy realizatsii kompetentnisnoho pidkhodu v navchal’nomu protsesi [Understand the implementation of a competent approach to the initial process]. Kompetentnisnyj pidkhid u suchasnij osviti: svitovyj dosvid ta ukrains’ki perspektyvy (pp. 53–56). Kyiv, Ukraine: K.I.S. (ukr).

Khudarkovs’kyj, K. I., Komyshan, A. I. (2007). Kompetentnisnyj pidkhid iak osnova stratehii upravlinnia iakistiu osvity [Competency approach as the basis of quality management education strategy].

Problemy inzhenerno-pedahohichnoi osvity,16, 44–49 (ukr).

Pobrania


Abstract views: 145

Opublikowane

2019-10-01

Jak cytować

Cherepekhina, O. (2019). NOWOCZESNE PODEJŚCIA DO OKREŚLANIA KOMPETENCJI PEDAGOGICZNEJ PRZYSZŁEGO NAUCZYCIELA PSYCHOLOGII. ОСВІТОЛОГІЯ, (8), 103–110. https://doi.org/10.28925/2226-3012.2019.8.103110

Numer

Dział

Забезпечення якості вищої освіти: українсько-польський досвід