ROZWÓJ AKMEOLOGII (LATA 20. XX WIEKU – POCZĄTEK XXI WIEKU): ETAPY ROZWOJU I ICH ANALIZA

Autor

DOI:

https://doi.org/10.28925/2226-3012.2017.6.7680

Słowa kluczowe:

akme, akmeologia, etapy powstawania, profesjonalna akmeologia, samodoskonalenie

Abstrakt

W artykule określono i scharakteryzowano rozwój akmeologii jako nauki. Zbadano osobliwości rozwoju akmeologii w okresie lat 20. XX wieku - początek XXI wieku. Określono etapy powstawania akmeologii: podstawowy, synergistycz- nie-technologiczny, profesjonalnie-stosowany, naukowy, kreatywno-integracyjny. Zaprezentowano osobliwości rozwoju akmeologii, przedstawiono etapy rozwoju jako nauki, która bada zasady i zjawiska rozwoju człowieka w procesie samo- doskonalenia, ruchu kierowanego do zawodowego i osobistego akme. Artykuł przedstawia etapy rozwoju akmeologii na terytorium Ukrainy.

Biogram autora

Tetiana Dereka - Państwowy Uniwersytet Pedagogiczny im. A. S. Makarenki w Sumach, ul. Romenska, 87, 40002 Sumy, Ukraina

Doktor nauk pedagogicznych, Adiunkt, Adiunkt Katedry Teorii i Metodologii Kultury Fizycznej

Bibliografia

Ананьев Б. Г. Человек как предмет познания. Санкт-Петербург : Питер, 2001. 288 с.

Бодалев А. А. Акмеолгия. Москва : РАГС, 2002. 650 с.

Бранский В. П. Социальная синергетика и акмеология. Теория самоорганизации индивидуума и социума.

Санкт-Петербург : Политехника, 2001. 159 с.

Гладкова В. М. Акмеологічні засади професійного самовдосконалення менеджерів вищих навчальних закладів : автореф. дис. ... д-ра пед. наук : спец. 13.00.06 «Теорія та методика управління освітою».

Київ, 2014. 40 c.

Дерека Т. Г. Акмеологічні засади неперервної професійної підготовки фахівців фізичного виховання : автореф. дис. … д-ра пед.. наук: 13.00.04 «Теорія та методика професійної освіти». Київ, 2017. 38 c.

Дерека Т. Г. Неперервна професійна підготовка фахівців фізичного виховання: акмеологічні засади : монографія. Київ : Видавництво ВП «Едельвейс», 2016. 528 с.

Дерека Т. Г. Формування акме-якостей особистості як компонента акмеологічної компетентності фахівців фізичного виховання. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 2016. №5. С. 3–8. doi :10.15561/18189172.2016.0503 Деркач А. А. Акмеологические основы развития профессионализм. Москва : Воронеж, 2004. 253 с.

Дубасенюк О. А. Акмеологічний підхід як стратегічний орієнтир особистісно-орієнтованої педагогічної освіти. Проблеми освіти: збірник наукових праць. 2015. Вип. 84. С. 25–31.

Ильин В. В., Носович Н. В. Религиоведение. Москва; Санкт-Петербург, 2008. 264 с.

Кузьмина Н. В. Предмет акмеологии. Санкт-Петербург : Политехника, 2002. 189 с.

Огнев’юк В. О. Акме-особистість, акме-суспільство, акме-країна. Акмеологія – наука ХХІ століття : матеріа- ли ІV Міжнар. наук. – практ. конф., 30 травня 2014 р. Київ : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2014. С. 3–19.

Освітологія: хрестоматія : навч. посібник для студентів вищих навчальних закладів. Укладачі: Огнев’юк В. О., Сисоєва С. О. Київ : ВП «Едельвейс», 2013. 744 с.

Пальчевський С. С. Акмеологія : навчальний посібник. Київ : Кондор, 2008. 398 с.

Перевозчиков В. І. Актуальні питання розвитку акмеологічної науки в Україні. Акмеологія в Україні: теорія і практика. 2010. №1. С. 14–17.

Рыбников Н. А. Как создавался психологический інститут. Вопросы психологии. 1994. №1. С. 6–16.

Санкт-Петербургский институт психологии и акмеологии. URL: http://www.akme.edu.ru (дата обращения: 27.09.2017).

Українська академія акмеології. URL: http://www.acmeology.org.ua/ index.php?option=%20com_content&view= article&id=63&Itemid=69 (дата звернення: 27.09.2017).

Anan’ev, B. G. (2001). Chelovek kak predmet poznanija [Man as an object of knowledge]. Saint Petersburg, Russian Federation: Piter (rus).

Bodalev, A. A. (2002). Akmeolgija [Akmeology]. Moscow, Russian Federation: RAGS (rus).

Branskij, V. P., & Pozharskij, S. D. (2001). Social’naja sinergetika i akmeologija. Teorija samoorganizacii individuuma i sociuma [Social synergetics and acmeology. Theory of self-organization of the individual and society]. Saint Petersburg, Russian Federation: Politehnika (rus).

Ghladkova, V. M. (2014). Akmeologhichni zasady profesijnogho samovdoskonalennja menedzheriv vyshhykh navchaljnykh zakladiv [Akmeological principles of professional self-improvement of managers of higher educational establishments] (Extended abstract of Doctor’s thesis, NAPN Ukrajiny, Un-t menedzh. osvity, Kyiv, Ukraine) (ukr).

Dereka, T. Gh. (2017). Akmeologhichni zasady neperervnoji profesijnoji pidghotovky fakhivciv fizychnogho vykhovannja [Acmeological principles of physical education specialists’ lifelong professional training] (Extend- ed abstract of Doctor’s thesis, Borys Grinchenko Kyiv University, Kyiv, Ukraine) (ukr).

Dereka, T. Gh. (2016). Neperervna profesijna pidghotovka fakhivciv fizychnogho vykhovannja: akmeologhichni zasady [Physical education specialists’ continuous professional training: akmeological principles]. Kyiv, Ukraine: Pub- lishing House PH «Edelweiss» (ukr).

Dereka, T. Gh. (2016). Formuvannja akme-jakostej osobystosti jak komponenta akmeologhichnoji kompetentnosti fakhivciv fizychnogho vykhovannja [Akmeological qualities of a personality as a component of acmeological competence of physical education specialists]. Pedagogics, Psychology, Medical-Biological Problems of Physical Training and Sports, 5, 3–8. doi:10.15561/18189172.2016.0503 (ukr).

Derkach, A. A. (2004). Akmeologhycheskye osnovy razvytyja professyonalyzma [Akmeological basis for the development of professionalism]. Moscow, Russian Federation: Voronezh (rus).

Dubasenjuk, O. A. (2015). Akmeologhichnyj pidkhid jak strateghichnyj orijentyr osobystisno-orijentovanoji pedaghoghichnoji osvity [Akmoelogical approach as a strategic reference point for personality-oriented pedagogical education]. Problemy osvity: zbirnyk naukovykh pracj, 84, 25–31 (ukr).

Il’in, V. V., & Nosovich, N. V. (2008). Religiovedenie [Religious Studies]. Moscow; Saint Petersburg, Russian Federation (ru).

Kuz’mina, N. V. (2002). Predmet akmeologii [The subject of akmeology]. Saint Petersburg, Russian Federation (rus).

Ohneviuk, V. O. (2014, May). Akme-osobystistj, akme-suspiljstvo, akme-krajina [Akme-personality, akme-society, acme-country]. Akmeologhija – nauka ХХI stolittja: Proceedings of the International Conference (3–19).

Kyiv, Ukraine: Borys Grinchenko Kyiv University (ukr).

Ohneviuk, V. O., & Sysoieva, S. O. (Eds.). (2013). Osvitolohiia [Educology]. Kyiv, Ukraine: Publishing House PH «Edelweiss» (ukr).

Paljchevsjkyj, S. S. (2008). Akmeologhija [Akmeology]: textbook. Kyiv, Ukraine: Kondor (ukr).

Perevozchykov, V. I. (2010). Aktualjni pytannja rozvytku akmeologhichnoji nauky v Ukrajini [Actual issues of the development of acmeological science in Ukraine]. Akmeologhija v Ukrajini: teorija i praktyka, 1, 14–17 (ukr).

Rybnikov, N. A. (1994). Kak sozdavalsja psihologicheskij institut [How the psychological institute was created].

Voprosy psihologii, 1, 6–16 (rus).

Sankt-Peterburgskij institut psihologii i akmeologii [St. Petersburg Institute of Psychology and Acmeology]. (n.d.). (2017). Retrieved from http://www.akme.edu.ru (rus).

Ukrajinsjka akademija akmeologhiji [Ukrainian Academy of Acmeology]. (n.d.). (2017). Retrieved from http:// www.acmeology.org.ua/index.php?option= com_content&view=article&id=63&Itemid=69 (ukr).

Pobrania


Abstract views: 352

Opublikowane

2017-10-01

Jak cytować

Dereka, T. (2017). ROZWÓJ AKMEOLOGII (LATA 20. XX WIEKU – POCZĄTEK XXI WIEKU): ETAPY ROZWOJU I ICH ANALIZA. ОСВІТОЛОГІЯ, (6), 76–80. https://doi.org/10.28925/2226-3012.2017.6.7680

Numer

Dział

Філософія та історія освіти