INTEGRACJA Z MIĘDZYNARODOWYM ŚRODOWISKIEM NAUKOWYM (NA PRZYKŁADZIE REFORMY W CHIŃSKIEJ REPUBLICE LUDOWEJ)
DOI:
https://doi.org/10.28925/2226-3012.2016.5.8893Słowa kluczowe:
modernizacja, globalizacja, korupcja, universytet, wykształcenie wyższe, filozofia edukacjiAbstrakt
W artykule rozpatrują się przyczyny i proces reform szkolnictwa wyższego w Chińskiej Republice Ludowej w kontekście globalizacji i wprowadzenia gospodarki rynkowej. Odznaczony jest imponujący sukces modernizacji edukacyjnej kraju przez stosunkowo krótki okres czasu. Koncentruje się pogląd na znaczeniu wsparcia społecznego przez państwo nauki i prestiżu zawodu naukowca i nauczyciela. Określono główne aspekty decentralizacji szkolnictwa wyższego w Chinach oraz stworzenie środowiska konkurencyjnego w zakresie zarządzania personelem.
Przeanalizowano skierowanie państwa na znaczenie rozwoju wśród studentów analitycznego myślenia i niezależności intelektualnej. Ujawnia się ciągłość zadań w dziedzinie edukacji od przemian w gospodarce i administracji publicznej.
Bibliografia
Ганаба С. О. Філософія дидактики: контексти, стратегії, практики: монографія / С. О. Ганаба. – Суми. – Університетська книга. – 2014. – С. 10.
Гусев А. Н. Реформы высшего образования в Китае и Республике Корея: использование зарубежно- го опыта в модернизации системы / А. Н. Гусев, К. Р. Кашфуллина, К. А. Насонов // Вестник международных организаций. – Т. 9. – №1. – 2014. – С. 129-130.
Животовская И. Г. Реформа высшего образования в Китае / И. Г. Животовская // Экономика образования. - №5. – 2007. – С. 62-63.
Майорова Н. В. Инновационные формы высшего образования в современном Китае / Н. В. Майорова // Вестник Мурманского государственного университета. – Выпуск №1. – том 11. – 2008. – С. 191-194.
Ма Ваньхуа (2008) Глобализация и смена парадигмы в высшем образовании. Опыт Китая / Ваньхуа Ма // Вопросы образования. № 2. – 2007. – С. 33–51.
Машкина О. И. Образование как ресурс развития Китая / О. И. Машкина // История и современность. – №1. – 2009. – С. 149-150.
Михальченко М. І. Філософія освіти і соціокультурна теорія / М. І. Михальченко // Філософія освіти ХХІ століття: проблеми й перспективи. – К. – 2000. – С. 52.
Цуй Хунхай. Состояние и тенденции трансформации китайского образования в условиях глобали- зации / Хунхай Цуй // Высшее образование в России. – №5. – 2002. – С. 133-136.
Юферов С. Китай превратился в мировой локомотив научной деятельности: [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www. razum.ru/science/authority/yuferov.html
Gong F., Li J. (2010) Seeking Excellence in the Move to a Mass System: Institutional Responses of Key Chinese Comprehensive Universities // Frontiers of Education in China. Vol. 5. No. 4. P. 477-506.
Guangcai Yan. The construction of the Chinese academic system: Its history and present challenges / Yan Guangcai // Frontiers of Education in China. – 2009. – vol. 4, no 3. – pp. 323-342. DOI: 10.1007/s1 1516-009-0018-x
Jiang H., Wei M. (2011) Faculty Roles in University Governance at Two Universities in the United States and China // New Waves-Educational Research and Development. Vol. 14. No. 1. P. 50–66.
Mok Ka Ho (2001) From State Control to Governance: Decentralization and Higher Education in Guan- dong, China // International Review of Education. Vol. 47. No. 1/2. P. 123.
Mok Ka Ho (2005) Globalization and educational restructuring: University mergingand changing governance in China. Higher Education, no 50, pp. 57-88.
National Science Board (2010) Science and Engineering Indicators. Arlington.
OECD (2009) Thematic Review of Tertiary Education. Background Report for China. Available at: http:// www.oecd.org/china/42286617.pdf (accessed 24 August 2013).
Qingnian X., Duanhong Z., Hong L. (2011) Governance Reform at China’s «985 Project» Universities.
Chinese Education and Society, vol. 44, no 5, pp. 31-40.
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2016 Євген Вдовиченко
Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.
Тип ліцензії: Creative Commons Attribution Non-Commercial
Автор дозволяє:
- поширювати — копіювати, передавати свій твір,
- змінювати — переробляти, розвивати твір.
Умови такі:
- автор не дозволяє використовувати свій чи змінений твір з комерційною метою (Noncommercial),
- слід зберігати посилання на попередніх авторів у визначеній ними формі (Attribution). Ви повинні надати посилання на ліцензію та вказати, чи були внесені зміни. Ви можете це робити будь-яким розумним способом, але це не означає, що ліцензіат схвалює вас або ваше використання.
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.