БОЛОНСЬКИЙ УНІВЕРСИТЕТ: ІСТОРІЯ, ТРАДИЦІЇ, СЬОГОДЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.28925/2226-3012.2015.4.104109Ключові слова:
Болонський університет, Болонський процес, демократичні засади університетської освіти, студентське самоуправління і самоврядування, університетська освіта, університетські рейтингиАнотація
Завданням національної вищої освіти України є її реформування й адаптація відповідно до міжнародних домовленостей про утворення єдиного освітнього простору в Європі. Процес утворення європейського освітнього простору має назву Болонського. Не дивлячись на багаторічну роз`яснювальну роботу, читання відповідних навчальних курсів для студентів та аспірантів, поза увагою навіть фахівців залишаються головні ідеї болонського процесу. З`ясування закономірності виникнення і усталення назви «Болонський процес» через осягнення історії і традицій Болонського університету, здається, дасть необхідні роз`яснення. У статті коротко викладено історію Болонського університету. Відтворено традиції щодо організаційних засад університетської освіти в Італії часу заснування перших університетів. Автор окреслює різницю між засадами заснування Болонського університету і Паризького університету, що були засновані одними з перших та які поклали початок традиції відмінності між Південними та Північними університетами. У статті наголошено на прецеденті студентського самоврядування, що лежить в інституційній основі Болонського університету. Автор окреслює місію Болонського університету в освітньо-політичному русі, що увійшов в історію під назвою Болонський процес. Традиції вищої освіти, започаткованої Болонським університетом, продовжуються й нині. Це широкий вибір навчальних програм, якість освіти, що відповідає світовим стандартам, студентське самоуправління й самоврядування.
Посилання
Бєляков О. О. Впровадження ідей Болонського процесу: чого бракує Україні? / О.О. Беляков // Вчені записки університету «КРОК». – 2008. – Вип. 18. – Том 1. – С. 50–58.
Болонський процес як засіб інтеграції і демократизації європейської вищої школи: Тематична збірка для професорсько-викладацького складу. – К.: КНЕУ, 2005.– 234 с. Енциклопедія освіти / Акад. пед. наук України; голов. ред. В. Г. Кремень. – К. : Юрінком Інтер, 2008. – 1048 с.
Закусило О. К. Входження в європейський освітній простір: романтична ретроспектива і праг- матична перспектива / О. К. Закусило // Ідея університету: сучасний дискурс : монографія / Л. В. Губерсь- кий, В. Г.Кремень, С. В. Курбатов та ін. / за ред. Л. В.Губерського, А. С.Філіпенка. – К.: ВПЦ «Київський університет», 2014. – 367 с.
Курбатов С. В. Феномен університету в контексті часових та просторових викликів : монографія / С.В. Курбатов. – Суми: Університетська книга, 2014.– 262 с.
Лінч Джозеф Г. Середньовічна церква : Коротка історія / Джозеф Г. Лінч / Пер. з англ. Віктора Шов- куна. – К.: «Основи», 1994. – 492 с.
Луговий В. І. Болонський процес // Енциклопедія освіти / Акад. пед. наук України; головн. ред.
В. Г. Кремень. – К.: Юрінком Інтер, 2008. – С. 64–65.
Модернізаційні процеси в освіті та суспільстві: психотехнології супроводу : [монографія] / за ред.
П. Д. Фролова; Національна академія педагогічних наук україни, Інститут соціальної та політичної психоло- гії. – Кіровоград: Імекс-ЛТД, 2013. – 312 с.
Національна доповідь щодо вступу України в Болонський процес. – К.: ТОВ «Освіта України», 2004. – 31 с.
Освітні реформи: місія, дійсність, рефлексія : монографія / за ред. Василя Кременя, Тадеуша Левовиць- кого, Віктора Огнев’юка, Світлани Сисоєвої. – К. : «Видавниче підприємство «ЕДЕЛЬВЕЙС», 2013. – 460 с.
Поляков М. В. Класичний університет. Еволюція, сучасний стан, перспективи / М. В. Поляков, В. С. Савчук. – К.: Генеза, 2004. – 416 с.
Сисоєва С. О., Кристопчук Т. Є. Освітні системи країн Європейського Союзу: загальна характери- стика : навчальний посібник / С. О. Сисоєва, Т. Є. Кристопчук; Київськ. ун-т імені Бориса Грінченка. – Рівне: Овід, 2012. – 352 с.
Товажнянський Л. Л. Болонський процес: цикли, ступені, кредити / Л. Л. Товажнянський, Є. І. Со- кол, Б. В. Клименко. – Х.: НТУ «ХПІ», 2004. – 143 с.
Grendler Paul F. The Universities of the Renaissance and Reformation / PaulF. Grendler // Renaissance Quarterly. – Vol. 57, No. 1, Spring, 2004. – Pp. 1–42.
Magna Charta Universitatum // [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http:// magna-charta-universitatum
Marginson Simon University rankings and social science / Simon Marginson // European Journal of Educa- tion. – Vol. 49, No. 1, 2014. – Pp. 45-59, doi : 10.1111/ejed.12061.
University of Bologna / [Електронний ресурс] : Wikipedia. – Режим доступу: https://en.wikipedia.org/ wiki/University_of_Bologna
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2015 Маргарита Ткаченко
Ця робота ліцензованаІз Зазначенням Авторства – Некомерційна 3.0 Міжнародна.
Тип ліцензії: Creative Commons Attribution Non-Commercial
Автор дозволяє:
- поширювати — копіювати, передавати свій твір,
- змінювати — переробляти, розвивати твір.
Умови такі:
- автор не дозволяє використовувати свій чи змінений твір з комерційною метою (Noncommercial),
- слід зберігати посилання на попередніх авторів у визначеній ними формі (Attribution). Ви повинні надати посилання на ліцензію та вказати, чи були внесені зміни. Ви можете це робити будь-яким розумним способом, але це не означає, що ліцензіат схвалює вас або ваше використання.
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.