UNIVERSITY OF BOLOGNA: HISTORY, TRADITIONS, NOWADAYS
DOI:
https://doi.org/10.28925/2226-3012.2015.4.104109Keywords:
University of Bologna, Bologna Process, university educationAbstract
The paper summarizes the history of the University of Bologna. The author describes the organizational framework for university education in Italy during the founding of the first universities. The author explains the mission of the University of Bologna in the educational and political movement that went down in history as the Bologna process.
References
Бєляков О. О. Впровадження ідей Болонського процесу: чого бракує Україні? / О.О. Беляков // Вчені записки університету «КРОК». – 2008. – Вип. 18. – Том 1. – С. 50–58.
Болонський процес як засіб інтеграції і демократизації європейської вищої школи: Тематична збірка для професорсько-викладацького складу. – К.: КНЕУ, 2005.– 234 с. Енциклопедія освіти / Акад. пед. наук України; голов. ред. В. Г. Кремень. – К. : Юрінком Інтер, 2008. – 1048 с.
Закусило О. К. Входження в європейський освітній простір: романтична ретроспектива і праг- матична перспектива / О. К. Закусило // Ідея університету: сучасний дискурс : монографія / Л. В. Губерсь- кий, В. Г.Кремень, С. В. Курбатов та ін. / за ред. Л. В.Губерського, А. С.Філіпенка. – К.: ВПЦ «Київський університет», 2014. – 367 с.
Курбатов С. В. Феномен університету в контексті часових та просторових викликів : монографія / С.В. Курбатов. – Суми: Університетська книга, 2014.– 262 с.
Лінч Джозеф Г. Середньовічна церква : Коротка історія / Джозеф Г. Лінч / Пер. з англ. Віктора Шов- куна. – К.: «Основи», 1994. – 492 с.
Луговий В. І. Болонський процес // Енциклопедія освіти / Акад. пед. наук України; головн. ред.
В. Г. Кремень. – К.: Юрінком Інтер, 2008. – С. 64–65.
Модернізаційні процеси в освіті та суспільстві: психотехнології супроводу : [монографія] / за ред.
П. Д. Фролова; Національна академія педагогічних наук україни, Інститут соціальної та політичної психоло- гії. – Кіровоград: Імекс-ЛТД, 2013. – 312 с.
Національна доповідь щодо вступу України в Болонський процес. – К.: ТОВ «Освіта України», 2004. – 31 с.
Освітні реформи: місія, дійсність, рефлексія : монографія / за ред. Василя Кременя, Тадеуша Левовиць- кого, Віктора Огнев’юка, Світлани Сисоєвої. – К. : «Видавниче підприємство «ЕДЕЛЬВЕЙС», 2013. – 460 с.
Поляков М. В. Класичний університет. Еволюція, сучасний стан, перспективи / М. В. Поляков, В. С. Савчук. – К.: Генеза, 2004. – 416 с.
Сисоєва С. О., Кристопчук Т. Є. Освітні системи країн Європейського Союзу: загальна характери- стика : навчальний посібник / С. О. Сисоєва, Т. Є. Кристопчук; Київськ. ун-т імені Бориса Грінченка. – Рівне: Овід, 2012. – 352 с.
Товажнянський Л. Л. Болонський процес: цикли, ступені, кредити / Л. Л. Товажнянський, Є. І. Со- кол, Б. В. Клименко. – Х.: НТУ «ХПІ», 2004. – 143 с.
Grendler Paul F. The Universities of the Renaissance and Reformation / PaulF. Grendler // Renaissance Quarterly. – Vol. 57, No. 1, Spring, 2004. – Pp. 1–42.
Magna Charta Universitatum // [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http:// magna-charta-universitatum
Marginson Simon University rankings and social science / Simon Marginson // European Journal of Educa- tion. – Vol. 49, No. 1, 2014. – Pp. 45-59, doi : 10.1111/ejed.12061.
University of Bologna / [Електронний ресурс] : Wikipedia. – Режим доступу: https://en.wikipedia.org/ wiki/University_of_Bologna
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Маргарита Ткаченко

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.
Content Licensing: Creative Commons Attribution Non-Commercial
The author allows:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
Under the following terms:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
The authors reserve the right to authorship of the work and pass the first publication right of this work to the journal under the terms of a Creative Commons Attribution License, which allows others to freely distribute the published research with the obligatory reference to the authors of the original work and the first publication of the work in this journal.
The authors have the right to conclude separate supplement agreements that relate to non-exclusive work distribution in the form in which it has been published by the journal (for example, to upload the work to the online storage of the journal or publish it as part of a monograph), provided that the reference to the first publication of the work in this journal is included.