СТРУКТУРНО-КОМПОНЕНТНА МОДЕЛЬ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ ЕТИКИ В МАЙБУТНІХ УПРАВЛІНЦІВ ЗАКЛАДАМИ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.28925/2412-124X.2024.13.7

Ключові слова:

майбутні управлінці закладами освіти, освітній процес, професійна етика, професійна підготовка, технології, формування професійної етики.

Анотація

Сучасні управлінці закладами освіти слугують репрезентантами керівної ланки управлінської парадигми. Ефективна формація їх компетентності у процесі професійної підготовки будується в синергії з професійною етикою. Основою останньої слугує фундаментальна підготовка в межах освітньої програми підготовки майбутніх управлінців. Метою статті є розширений аналіз сучасних технологій формування професійної етики майбутніх управлінців закладами освіти у процесі професійної підготовки. У дослідженні було задіяно ряд загальнонаукових методів: аналіз, синтез, структурно-логічний та порівняльний методи, узагальнення. Досліджено специфіку традиційних підходів до формування системи професійної етики управлінців. Визначено сутність технологій формування професійної етики в майбутніх управлінців закладами освіти, ідентифіковано їх роль у процесі формування успішної кар’єри. Встановлено, що система фахової підготовки майбутніх управлінців закладами освіти повинна поєднувати фундаментально-теоретичні та багатофункціональні професійно-прикладні складники їхньої професійної етики, що сприятиме поглибленню формування професійної компетентності. Запропоновано використання синергійного впливу класичних та інноваційних педагогічних технологій, інтегрального принципу побудови вивчення фахових дисциплін, а також розширення спектру можливостей для самоосвітньої діяльності студентів для ефективного формування стійкої професійної етики. Обґрунтовано психологічну основу механізмів формування професійної етики майбутніх управлінців закладами освіти, зокрема – виокремити професійну самооцінку, професійну самосвідомість та професійну ідентичність.

Посилання

Tytarenko, A. (2023). Metody, formy i tekhnolohii formuvannia profesiinoho imidzhu maibutnikh kerivnykiv zakladiv osvity: stan problemy ta suchasni trendy [Methods, forms and technologies of forming the professional image of future heads of educational institutions: state of the problem and current trends]. Scientific innovations and advanced technologies, 14 (28), 1089-1100. https://doi.org/10.52058/2786-5274-2023-14(28)-1089-1100

Khytko M., & Pidlepian N. (2023). Strategy of vocational education quality management through human resource development. Dnipro Academy of Continuing Education Herald. Series: Public Management and Administration, 2(2), 50–55. https://doi.org/10.54891/2786-698X-2023-2-10

Baird, A.M., & Parayitam, S. (2019). Employers’ ratings of importance of skills and competencies college graduates need to get hired: Evidence from the New England region of USA. Education + Training, 61(5), 622–634. https://doi.org/10.1108/ET-12-2018-0250

Berchin, I. I., de Aguiar Dutra, A. R., & Guerra, J. B. S. O. D. A. (2021). How do higher education institutions promote sustainable development? A literature review. Sustainable Development, 29(6), 1204-1222. https://doi.org/10.1002/sd.2219

Biesta, G. (2020). Education, measurement and the professions: Reclaiming a space for democratic professionality in education. In Measuring Up in Education (pp. 4-20). Routledge. https://www.taylorfrancis.com/chapters/edit/10.4324/9780429343421-2/education-measurement-professions-reclaiming-space-democratic-professionality-education-gert-biesta

Borenstein, J., & Howard, A. (2021). Emerging challenges in AI and the need for AI ethics education. AI and Ethics, 1, 61-65. https://doi.org/10.1007/s43681-020-00002-7

Burgess, A., van Diggele, C., & Matar, E. (2020). Interprofessional team-based learning: building social capital. Journal of Medical Education and Curricular Development, 7. https://doi.org/10.1177/238212052094182

Cochran-Smith, M. (2021). Rethinking teacher education: The trouble with accountability. Oxford Review of Education, 47(1), 8-24. https://doi.org/10.1080/03054985.2020.1842181

González-Pérez, L. I., & Ramírez-Montoya, M. S. (2022). Components of Education 4.0 in 21st century skills frameworks: systematic review. Sustainability, 14(3). https://doi.org/10.3390/su14031493

Gorski, A., Ranf, E. Badea, D., Halmaghi, E., & Gorski, H. (2023). Education for Sustainability – Some Bibliometric Insights. Sustainability, 15(20). https://doi.org/10.3390/su152014916

Head, G. (2020). Ethics in educational research: Review boards, ethical issues and researcher development. European Educational Research Journal, 19(1), 72-83. https://doi.org/10.1177/14749041187963

Mâță, L., Clipa, O., & Tzafilkou, K. (2020). The development and validation of a scale to measure university teachers’ attitude towards ethical use of information technology for a sustainable education. Sustainability, 12(15), 62-68. https://doi.org/10.3390/su12156268

Murkatik, K., Harapan, E., & Wardiah, D. (2020). The influence of professional and pedagogic competence on teacher’s performance. Journal of social work and science education, 1(1), 58-69. https://doi.org/10.52690/jswse.v1i1.10

Nguyen, A., Ngo, H. N., Hong, Y., Dang, B., & Nguyen, B. P. T. (2023). Ethical principles for artificial intelligence in education. Education and Information Technologies, 28(4), 4221-4241. https://doi.org/10.1007/s10639-022-11316-w

Reis, D.A., Fleury, A.L., & Carvalho, M.M. (2021). Consolidating core entrepreneurial competences: toward a meta-competence framework. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 27(1). https://doi.org/10.1108/IJEBR-02-2020-0079

Tatto, M. T. (2021). Professionalism in teaching and the role of teacher education. European Journal of Teacher Education, 44(1), 20-44. https://doi.org/10.1080/02619768.2020.1849130

Trevino, L. K., & Nelson, K. A. (2021). Managing business ethics: Straight talk about how to do it right. John Wiley & Sons. https://www.wiley.com/en-us/Managing+Business+Ethics%3A+Straight+Talk+about+How+to+Do+It+Right%2C+8th+Edition-p-9781119718857

Tsai, Y. S., Rates, D., Moreno-Marcos, P. M., Munoz-Merino, P. J., Jivet, I., Scheffel, M., & Gašević, D. (2020). Learning analytics in European higher education—Trends and barriers. Computers & Education, 155. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2020.103933

Weiss, J. W. (2021). Business ethics: A stakeholder and issues management approach. Berrett-Koehler Publishers. https://www.scirp.org/reference/referencespapers?referenceid=3570920

Downloads


Переглядів анотації: 28

Опубліковано

2024-11-29

Як цитувати

Москаленко , А. (2024). СТРУКТУРНО-КОМПОНЕНТНА МОДЕЛЬ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ ЕТИКИ В МАЙБУТНІХ УПРАВЛІНЦІВ ЗАКЛАДАМИ ОСВІТИ . ОСВІТОЛОГІЯ, 13(13), 67–77. https://doi.org/10.28925/2412-124X.2024.13.7

Номер

Розділ

Управління освітою