МЕТОДОЛОГІЧНА МОДЕЛЬ ПОРІВНЯЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНОГО ДОСЛІДЖЕННЯ ОСВІТИ ДОРОСЛИХ
DOI:
https://doi.org/10.28925/2412-124X.2024.13.9Ключові слова:
методологічна модель, порівняльна педагогіка, педагогічне дослідження, порівняльно-педагогічне дослідження, освіта дорослих, професійна підготовка, країни Європейського Союзу.Анотація
У статті узагальнено досвід моделювання порівняльно-педагогічного дослідження та запропоновано методологічну модель в контексті освіти дорослих. Дослідження актуалізує проблематику порівняльно-педагогічного дослідження у сфері освіти дорослих в Україні в умовах євроінтеграційного суспільного розвитку. З’ясовано, що особливої ваги в окресленому аспекті набуває узагальнення і систематизація практичного досвіду країн європейської спільноти. Запропонована у дослідженні синергійна методологічна модель включає декілька рівнів – аналітико-теоретичний, інтерпретаційно-методологічний, узагальнювальний та порівняльно-результативний. Визначено оптимальні методологічні підходи для кожного із чотирьох рівнів, а також методи та інструменти їх реалізації. Досліджено потенціал застосування запропонованої методологічної моделі у практичній площині, зокрема, для дослідження системи освіти дорослих у країнах європейської спільноти. Проведено аналіз можливості використання цього досвіду з метою його впровадження в систему освіти дорослих в Україні. Досліджено потенціал інформальної освіти, що являє собою процес самоорганізованого здобуття певних компетентностей. Доведено, що будучи не обов’язково цілеспрямованою та структурованою, інформальна освіта активно сприяє розширенню професійних знань та умінь і позиціонується однією з ключових компетентностей особистості. Встановлено, що концепція інформальної освіти формує передумови для самореалізації, здобуття нових знань, умінь та навичок, підвищення вмотивованості та рівня професійної компетентності. Визначено політику та програми, які доцільно впроваджувати у відповідь на глобалізацію освіти, як інструмент максимального використання її можливостей. Реалізовано аналіз національного рівня інтернаціоналізації освіти дорослих, розглянуто його організаційні стратегії через призму цільових програм та особистісної мотивації здобувачів освіти.
Посилання
Pershukova, O. (2016). Metodologichna model porivnyalno-pedagogichnogo doslidzhennya tendencij rozvitku bagatomovnoyi osviti shkolyariv u krayinah Zahidnoyi Yevropi [Methodological model of comparative pedagogical research of trends in the development of multilingual education of schoolchildren in Western Europe]. Comparative and Pedagogical Studies, 2, 5–15. http://pps.udpu.edu.ua/article/view/112861/107481
Sukhomlynska, O. (2022). Ponyatijno-terminologichna sistema pedagogichnoyi nauki yak predmet naukovih doslidzhen [Conceptual and terminological system of pedagogical science as a subject of scientific research]. Social work and social education, 1 (8), 5–17. https://doi.org/10.31499/2618-0715.1(8).2022.262601
Khrykov, Ye. M. (2015). Analiz stanu doslidzhenosti naukovoyi problemi u galuzi porivnyalnoyi pedagogiki [Analysis of the state of research of a scientific problem in the field of comparative pedagogy]. Ukrainian Pedagogical Journal, 4, 57–64. https://dspace.luguniv.edu.ua/xmlui/bitstream/handle/123456789/2512/Doslidzennia.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Chopyk, Yu. (2016). Istoriografiya pedagogichnoyi komparativistiki: problema metodologiyi doslidzhennya [Comparative Historiography Teaching: The Problem of Research Methodology]. Pedagogical discourse, 21, 181–187. https://ojs.kgpa.km.ua/index.php/peddiscourse/article/view/158
Balendr, A. (2018). Current Status and Prospects for the Quality Assurance in Border Guards Training: European Experience. Порівняльна професійна педагогіка. Comparative Professional Pedagogy, 8 (4), 20–25. http://nbuv.gov.ua/UJRN/ppp_2018_8%284%29__5
Bazić, J. R. (2023). Comparative pedagogy and educational systems through an optimal dioptry. Социолошки преглед, 57 (3), 1023–1030. https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=1196159
Benavot, A., Hoppers, C. O., Lockhart, A. S., & Hinzen, H. (2022). Reimagining adult education and lifelong learning for all: Historical and critical perspectives. International Review of Education, 68 (2), 165–194. https://doi.org/10.1007/s11159-022-09955-9
Boeren, E. (2023). Conceptualizing lifelong learning participation: theoretical perspectives and integrated approaches. In M. Schemmann (Ed.), Researching Participation in Adult Education (pp. 17–31). Universität zu Köln. https://doi.org/10.3278/I73910W002
Chinibayeva, G., Berikkhanova, A., & Anarmetov, B. (2020). Theoretical and Methodological Foundations for the Development of Comparative Pedagogy. Journal of Educational Psychology-Propositos y Representaciones, 8. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2020.v8nSPE2.652
Foley, G. (2020). Introduction: The state of adult education and learning. In Dimensions of adult learning (pp. 3–18). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003115366
Hordern, J., & Brooks, C. (2023). The core content framework and the ‘new science’ of educational research. Oxford review of education, 49 (6), 800–818. https://doi.org/10.1080/03054985.2023.2182768
Malach, J. (2020). Ethical codes in adult education as subjects of comparative analysis. European journal for research on the education and learning of adults, 11 (2), 199–217. https://doi.org/10.3384/rela.2000-7426.ojs841
Papadopoulos, D. (2023). Individualising processes in adult education research: a literature review. International Journal of Lifelong Education, 42 (1), 8–21. https://doi.org/10.1080/02601370.2022.2135141
Schweisfurth, M., Thomas, M. A., & Smail, A. (2022). Revisiting comparative pedagogy: Methodologies, themes and research communities since 2000. Compare: A Journal of Comparative and International Education, 52 (4), 560–580. https://doi.org/10.1080/03057925.2020.1797475
Shah, R. K., & Campus, S. (2021). Conceptualizing and defining pedagogy. IOSR journal of research & method in education, 11 (1), 6–29. https://doi.org/10.9790/7388-1101020629
Shahjahan, R. A., Estera, A. L., Surla, K. L., & Edwards, K. T. (2022). «Decolonizing» curriculum and pedagogy: A comparative review across disciplines and global higher education contexts. Review of Educational Research, 92 (1), 73–113. https://doi.org/10.3102/00346543211042423
Sodikov, U. J. (2024). Methodological Approaches in Modern Pedagogical Research. Science Time Journal, 2 (1), 75–82. https://uzresearchers.com/index.php/stj/article/view/3269
Sokol, M., Tsaryk, O., Rozlutska, G., Hupka-Makohin, N., & Horenko, I. (2020). The system of pedagogical concepts in globalization conditions. International Journal of Applied Exercise Physiology, 9 (4), 43–52. https://www.proquest.com/openview/64aa2598ab579fc4f95b647f5512e045/1?pq-origsite=gscholar&cbl=2045597
Song, S., Barlow, E., & Sun, J. (2023). Exploring Topics and Trends on Pedagogical Research: Comparative Analysis. Asia-Pacific Journal of Business & Commerce, 15 (3), 138–156.
Zajda, J., & Rust, V. (2021). Globalisation and Comparative Education: Changing Paradigms (Vol. 24). Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-024-2054-8
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Віктор Ващенко
Ця робота ліцензованаІз Зазначенням Авторства – Некомерційна 3.0 Міжнародна.
Тип ліцензії: Creative Commons Attribution Non-Commercial
Автор дозволяє:
- поширювати — копіювати, передавати свій твір,
- змінювати — переробляти, розвивати твір.
Умови такі:
- автор не дозволяє використовувати свій чи змінений твір з комерційною метою (Noncommercial),
- слід зберігати посилання на попередніх авторів у визначеній ними формі (Attribution). Ви повинні надати посилання на ліцензію та вказати, чи були внесені зміни. Ви можете це робити будь-яким розумним способом, але це не означає, що ліцензіат схвалює вас або ваше використання.
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.