МЕТОДОЛОГІЧНА МОДЕЛЬ ПОРІВНЯЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНОГО ДОСЛІДЖЕННЯ ОСВІТИ ДОРОСЛИХ

Автор(и)

  • Віктор Ващенко Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України https://orcid.org/0009-0004-2980-7550

DOI:

https://doi.org/10.28925/2412-124X.2024.13.9

Ключові слова:

методологічна модель, порівняльна педагогіка, педагогічне дослідження, порівняльно-педагогічне дослідження, освіта дорослих, професійна підготовка, країни Європейського Союзу.

Анотація

У статті узагальнено досвід моделювання порівняльно-педагогічного дослідження та запропоновано методологічну модель в контексті освіти дорослих. Дослідження актуалізує проблематику порівняльно-педагогічного дослідження у сфері освіти дорослих в Україні в умовах євроінтеграційного суспільного розвитку. З’ясовано, що особливої ваги в окресленому аспекті набуває узагальнення і систематизація практичного досвіду країн європейської спільноти. Запропонована у дослідженні синергійна методологічна модель включає декілька рівнів – аналітико-теоретичний, інтерпретаційно-методологічний, узагальнювальний та порівняльно-результативний. Визначено оптимальні методологічні підходи для кожного із чотирьох рівнів, а також методи та інструменти їх реалізації. Досліджено потенціал застосування запропонованої методологічної моделі у практичній площині, зокрема, для дослідження системи освіти дорослих у країнах європейської спільноти. Проведено аналіз можливості використання цього досвіду з метою його впровадження в систему освіти дорослих в Україні. Досліджено потенціал інформальної освіти, що являє собою процес самоорганізованого здобуття певних компетентностей. Доведено, що будучи не обов’язково цілеспрямованою та структурованою, інформальна освіта активно сприяє розширенню професійних знань та умінь і позиціонується однією з ключових компетентностей особистості. Встановлено, що концепція інформальної освіти формує передумови для самореалізації, здобуття нових знань, умінь та навичок, підвищення вмотивованості та рівня професійної компетентності. Визначено політику та програми, які доцільно впроваджувати у відповідь на глобалізацію освіти, як інструмент максимального використання її можливостей. Реалізовано аналіз національного рівня інтернаціоналізації освіти дорослих, розглянуто його організаційні стратегії через призму цільових програм та особистісної мотивації здобувачів освіти.

Посилання

Pershukova, O. (2016). Metodologichna model porivnyalno-pedagogichnogo doslidzhennya tendencij rozvitku bagatomovnoyi osviti shkolyariv u krayinah Zahidnoyi Yevropi [Methodological model of comparative pedagogical research of trends in the development of multilingual education of schoolchildren in Western Europe]. Comparative and Pedagogical Studies, 2, 5–15. http://pps.udpu.edu.ua/article/view/112861/107481

Sukhomlynska, O. (2022). Ponyatijno-terminologichna sistema pedagogichnoyi nauki yak predmet naukovih doslidzhen [Conceptual and terminological system of pedagogical science as a subject of scientific research]. Social work and social education, 1 (8), 5–17. https://doi.org/10.31499/2618-0715.1(8).2022.262601

Khrykov, Ye. M. (2015). Analiz stanu doslidzhenosti naukovoyi problemi u galuzi porivnyalnoyi pedagogiki [Analysis of the state of research of a scientific problem in the field of comparative pedagogy]. Ukrainian Pedagogical Journal, 4, 57–64. https://dspace.luguniv.edu.ua/xmlui/bitstream/handle/123456789/2512/Doslidzennia.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Chopyk, Yu. (2016). Istoriografiya pedagogichnoyi komparativistiki: problema metodologiyi doslidzhennya [Comparative Historiography Teaching: The Problem of Research Methodology]. Pedagogical discourse, 21, 181–187. https://ojs.kgpa.km.ua/index.php/peddiscourse/article/view/158

Balendr, A. (2018). Current Status and Prospects for the Quality Assurance in Border Guards Training: European Experience. Порівняльна професійна педагогіка. Comparative Professional Pedagogy, 8 (4), 20–25. http://nbuv.gov.ua/UJRN/ppp_2018_8%284%29__5

Bazić, J. R. (2023). Comparative pedagogy and educational systems through an optimal dioptry. Социолошки преглед, 57 (3), 1023–1030. https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=1196159

Benavot, A., Hoppers, C. O., Lockhart, A. S., & Hinzen, H. (2022). Reimagining adult education and lifelong learning for all: Historical and critical perspectives. International Review of Education, 68 (2), 165–194. https://doi.org/10.1007/s11159-022-09955-9

Boeren, E. (2023). Conceptualizing lifelong learning participation: theoretical perspectives and integrated approaches. In M. Schemmann (Ed.), Researching Participation in Adult Education (pp. 17–31). Universität zu Köln. https://doi.org/10.3278/I73910W002

Chinibayeva, G., Berikkhanova, A., & Anarmetov, B. (2020). Theoretical and Methodological Foundations for the Development of Comparative Pedagogy. Journal of Educational Psychology-Propositos y Representaciones, 8. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2020.v8nSPE2.652

Foley, G. (2020). Introduction: The state of adult education and learning. In Dimensions of adult learning (pp. 3–18). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003115366

Hordern, J., & Brooks, C. (2023). The core content framework and the ‘new science’ of educational research. Oxford review of education, 49 (6), 800–818. https://doi.org/10.1080/03054985.2023.2182768

Malach, J. (2020). Ethical codes in adult education as subjects of comparative analysis. European journal for research on the education and learning of adults, 11 (2), 199–217. https://doi.org/10.3384/rela.2000-7426.ojs841

Papadopoulos, D. (2023). Individualising processes in adult education research: a literature review. International Journal of Lifelong Education, 42 (1), 8–21. https://doi.org/10.1080/02601370.2022.2135141

Schweisfurth, M., Thomas, M. A., & Smail, A. (2022). Revisiting comparative pedagogy: Methodologies, themes and research communities since 2000. Compare: A Journal of Comparative and International Education, 52 (4), 560–580. https://doi.org/10.1080/03057925.2020.1797475

Shah, R. K., & Campus, S. (2021). Conceptualizing and defining pedagogy. IOSR journal of research & method in education, 11 (1), 6–29. https://doi.org/10.9790/7388-1101020629

Shahjahan, R. A., Estera, A. L., Surla, K. L., & Edwards, K. T. (2022). «Decolonizing» curriculum and pedagogy: A comparative review across disciplines and global higher education contexts. Review of Educational Research, 92 (1), 73–113. https://doi.org/10.3102/00346543211042423

Sodikov, U. J. (2024). Methodological Approaches in Modern Pedagogical Research. Science Time Journal, 2 (1), 75–82. https://uzresearchers.com/index.php/stj/article/view/3269

Sokol, M., Tsaryk, O., Rozlutska, G., Hupka-Makohin, N., & Horenko, I. (2020). The system of pedagogical concepts in globalization conditions. International Journal of Applied Exercise Physiology, 9 (4), 43–52. https://www.proquest.com/openview/64aa2598ab579fc4f95b647f5512e045/1?pq-origsite=gscholar&cbl=2045597

Song, S., Barlow, E., & Sun, J. (2023). Exploring Topics and Trends on Pedagogical Research: Comparative Analysis. Asia-Pacific Journal of Business & Commerce, 15 (3), 138–156.

Zajda, J., & Rust, V. (2021). Globalisation and Comparative Education: Changing Paradigms (Vol. 24). Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-024-2054-8

Downloads


Переглядів анотації: 34

Опубліковано

2024-11-29

Як цитувати

Ващенко, В. (2024). МЕТОДОЛОГІЧНА МОДЕЛЬ ПОРІВНЯЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНОГО ДОСЛІДЖЕННЯ ОСВІТИ ДОРОСЛИХ. ОСВІТОЛОГІЯ, 13(13), 91–101. https://doi.org/10.28925/2412-124X.2024.13.9

Номер

Розділ

Компаративні аспекти освітології