ІНКЛЮЗИВНА ОСВІТА – СИСТЕМНА ІНКЛЮЗІЯ ЧИ БЕЗПЕЧНА ІЛЮЗІЯ?
DOI:
https://doi.org/10.28925/2412-124X.2025.14.4Ключові слова:
біженці, інклюзивна освіта, інклюзивне суспільство, інклюзія, мігранти, рівний доступ до освіти.Анотація
Перший принцип Європейського стовпа соціальних прав, проголошеного Європейським парламентом, Радою та Європейською комісією у 2017 р., стверджує, що кожна людина має право на інклюзивну освіту, що характеризується якісним навчанням і навчанням упродовж усього життя, з метою підтримки та набуття навичок, які дозволяють повноцінно брати участь у суспільному житті та ефективно реагувати на зміни на ринку праці. Концепція інклюзивної освіти присутня у багатьох стратегічних документах та національних актах Європейського Союзу. Її визнають важливим чинником формування інклюзивного суспільства. Однак трактування цього поняття у соціальній та освітній практиці все ще є неточним і не відображає повною мірою складності цього явища. Це призводить до численних непорозумінь і викривлень у реальній шкільній практиці. У цій статті здійснено спробу оглянути різні підходи до розуміння інклюзивної освіти, порівняти близькі, але не тотожні категорії та окреслити її основні визначальні риси. На основі доступних результатів досліджень і власних спостережень проаналізовано ефективність упровадження цієї моделі в сучасне освітнє та виховне середовище.
Посилання
Antonik, A. (2020). Edukacja włączająca i integracyjna. O pozornej tożsamości znaczeń. Ogrody Nauk i Sztuk, 5 (5), 367–372. DOI: https://doi.org/10.15503/onis2015.367.372
Cele Zrównoważonego Rozwoju (2015). Rezolucja przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne w dniu 25 września 2025 roku. https://www.un.org.pl/agenda-2030-rezolucja
Chavdarova-Kostova, S. (2018). Inclusive education in the context of the conception education for all. Student Niepełnosprawny. Szkice i rozprawy, 18, 65–69. https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-issn-1689-6416-year-2018-issue-18_11_2018-article-1191?q=bwmeta1.element.ojs-issn-1689-6416-year-2018-issue-18_11_2018;6&qt=CHILDREN-STATELESS
Chrzanowska, I. (2018). Edukacja włączająca – wyzwanie dla kompetencji pedagogów specjalnych. Studia Edukacyjne, 48, 23–43. https://pressto.amu.edu.pl/index.php/se/article/view/20889
Domagała-Zyśk, E., Knopik, A. (2020). Functional Diagnosis as a Strategy for Implementing Inclusive Education in Poland. Revista Brasileira de Educação Especial, 26 (2), 203–220. https://doi.org/10.1590/s1413-65382620000100010
European Agency for Special Needs and Inclusive Education (2022). Stanowisko agencji dotyczące systemów edukacji włączającej. https://www.european-agency.org/sites/default/files/Agency-Position-Paper-2022-PL.pdf
Europejska Agencja Rozwoju Edukacji Uczniów ze Specjalnymi Potrzebami (2009). Kluczowe zasady służące promocji jakości w edukacji włączającej. https://www.european-agency.org/sites/default/files/key-principles-for-promoting-quality-in-inclusive-education-recommendations-for-practice_keyprinciples-rec-PL.pdf
Europejska Agencja ds. Specjalnych Potrzeb i Edukacji Włączającej (2014). Pięć kluczowych przesłań dla edukacji włączającej. Od teorii do praktyki. https://www.european-agency.org/sites/default/files/Five_Key_Messages_for_Inclusive_Education_PL.pdf
Federowicz, M., Terepyshchyi, S. (2024). Polska edukacja wobec wojny w Ukrainie. Znaczenie szkolnych relacji w procesach integracyjnych i we wzmacnianiu spójności społecznej. Studia BAS, 3 (79), 63–89. https://doi.org/10.31268/StudiaBAS.2024.17
Inclusive education needs assessment and collection of inspiring practices (2023). https://www.britishcouncil.pl/sites/default/files/inclusive-schools-needsassessment_report.pdf
Kamińska, M. (2020). Czy jesteśmy gotowi na edukację równościową? – dylematy społeczno-pedagogiczne. Pedagogika Społeczna, 3 (77), 97–110. https://doi.org/10.35464/1642-672X.PS.2020.3.04
Majcher-Legawiec, U. (2024). Narodowością dzieci jest dzieciństwo. O edukacji wielo-kulturowej i integracji. W Edukacja dla równości. Przewodnik dla nauczycieli i nauczycielek (s. 31–46). Urząd Miasta Krakowa, Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia. https://www.ur.edu.pl/files/user_directory/951/Dokumenty/Majcher-Legawiec%20U.%20%28red.%29%202023%20Edukacja%20dla%20r%C3%B3wno%C5%9Bci.%20Przewodnik%20dla%20nauczycieli%20i%20nauczycielek.pdf
Najwyższa Izba Kontroli. Departament Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego (2023). Informacja o wynikach kontroli. Kształcenie dzieci cudzoziemców w polskich szkołach. https://www.nik.gov.pl/kontrole/wyniki-kontroli-nik/kontrola,24070.html
Odzyskać kontrolę. Zapewnić bezpieczeństwo. Kompleksowa i odpowiedzialna strategia migracyjna Polski na lata 2025–2030. (2024). https://www.gov.pl/web/premier/odzyskac-kontrole-zapewnic-bezpieczenstwo---strategia-migracyjna-na-lata-2025---2030
Ośrodek Rozwoju Edukacji (2021). Model funkcjonowania Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą (SCWEW). https://ore.edu.pl/category/projekty-po-wer/opracowanie-modelu-scwew/
Podgórska-Jachnik, D. (2021). Raport merytoryczny. Edukacja włączająca – bilans otwarcia 2020. Ośrodek Rozwoju Edukacji. https://logopeda.org.pl/resources/pliki/880_raport_merytoryczny_nt_edukacji_wlaczajacej_bilans_otwarcia_2020.pdf
Rawłuszko, M. (red.) (2011). Edukacja antydyskryminacyjna i jej standardy jakościowe. Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (2017). https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170001591
Ruszkowska, M., Nazaruk, S. K., Budnyk, O. (2025). Polski system edukacyjny wobec uczniów uchodźców z Ukrainy w ocenie dyrektorów i nauczycieli szkół podstawowych. Studia Migracyjne – Przegląd Polonijny, 2 (196), 127–142. https://doi.org/10.4467/25444972SMPP.25.010.21824
Skotnicka, B. (2019). Inclusive Education: Development Space or Utopian Vision? Przegląd Pedagogiczny. 1, 282–293, https://przegladpedagogiczny.ukw.edu.pl/archive/article/35/1/
Skura, M. (2019). „Społeczeństwo dla wszystkich”, czy tylko „szkoła dla wszystkich” – opinie nauczycieli szkoły specjalnej, integracyjnej i ogólnodostępnej. Kwartalnik Pedagogiczny, 64 (3 (253)), 119–138. https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.5535.
Świdrowska, E., Stano, K. (2025). Uczniowie z Ukrainy z doświadczeniem uchodźstwa w polskich szkołach. Co zmieniło się w roku szkolnym 2024/2025? CEO, UNICEF. https://www.unicef.org/eca/media/39121/file/Enrollment-report_10.2024_CEO_UNICEF_PL.pdf.pdf
Tędziagolska, M., Walczak, B., Wielecki, K. M. (2023). Uczniowie uchodźcy w polskich szkołach. Centrum edukacji Obywatelskiej. https://ceo.org.pl/wp-content/uploads/2023/09/Raport_Uczniowie_uchodzczy_w_polskich_szkolach_CEO_wrzesien_2023.pdf
UNESCO (2017). A Guide for ensuring inclusion and equity in education. https://doi.org/10.54675/MHHZ2237
UNICEF (2025, 29 Styczeń). Integracja edukacyjna dzieci-uchodźców w polskiej szkole. Gdzie jesteśmy po wprowadzeniu obowiązku szkolnego? https://www.unicef.org/eca/pl/press_release/integracja-edukacyjna-dzieci-uchodzcow
Ustawa z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (2022). https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20220000583
Zalecenie Rady z dnia 22 maja 2018 r. w sprawie promowania wspólnych wartości, edukacji włączającej i europejskiego wymiaru nauczania (2018/C 195/01). https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/ALL/?uri=CELEX:32018H0607(01)
Zaorska, M., Zaorski, A. (2019). Inclusive Education as a Contemporary Vision of Child and Youth Education (Why Yes, or „Possibly”, Why Not?). Konteksty Pedagogiczne, 2 (13), 11–27. https://doi.org/10.19265/kp.2019.21311
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Малгожата Каміньська

Ця робота ліцензованаІз Зазначенням Авторства – Некомерційна 3.0 Міжнародна.
Тип ліцензії: Creative Commons Attribution Non-Commercial
Автор дозволяє:
- поширювати — копіювати, передавати свій твір,
- змінювати — переробляти, розвивати твір.
Умови такі:
- автор не дозволяє використовувати свій чи змінений твір з комерційною метою (Noncommercial),
- слід зберігати посилання на попередніх авторів у визначеній ними формі (Attribution). Ви повинні надати посилання на ліцензію та вказати, чи були внесені зміни. Ви можете це робити будь-яким розумним способом, але це не означає, що ліцензіат схвалює вас або ваше використання.
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.