ПІДПРИЄМНИЦЬКІ УНІВЕРСИТЕТИ ЄВРОПИ: АНАЛІЗ ІНСТИТУЦІЙНОЇ ПІДТРИМКИ СТУДЕНТСЬКОГО ПІДПРИЄМНИЦТВА
DOI:
https://doi.org/10.28925/2412-124X.2025.14.9Ключові слова:
вища освіта, інноваційна екосистема, підприємницький університет, повоєнне відновлення, студентське підприємництво, The Accreditation Council for Entrepreneurial and Engaged Universities.Анотація
Стаття присвячена аналізу інституційного середовища європейських підприємницьких університетів, акредитованих The Accreditation Council for Entrepreneurial and Engaged Universities для підтримки студентського підприємництва. Дослідження базується на критеріях, запропонованих The Accreditation Council for Entrepreneurial and Engaged Universities, та академічних підходах, які включають стратегічну орієнтацію на підприємництво, інфраструктуру підтримки, інноваційні педагогічні методи, соціальну відповідальність та формування підприємницької культури. Для аналізу обрано три університети: La Salle Ramon Llull University (Іспанія), Gdańsk University of Technology (Польща) та University of Turku (Фінляндія), які представляють різні регіони Європи та моделі підприємницької трансформації. Методологія дослідження передбачає аналіз інформації з офіційних вебсайтів університетів за п’ятьма ключовими критеріями: стратегічна спрямованість, інфраструктура, педагогічні підходи, підтримка інновацій та соціально-економічний вплив. Результати показали, що ці університети інтегрують підприємництво у власні місію, цінності та стратегію, створюють спеціалізовані підрозділи для підтримки підприємницької спрямованості, впроваджують міждисциплінарні програми та проєктне навчання, а також співпрацюють з бізнесом і місцевими громадами для комерціалізації знань та регіонального розвитку. Дослідження підкреслює важливість міждисциплінарного підходу, менторських програм та інноваційних екосистем для розвитку студентського підприємництва. Для України ці практики є важливим орієнтиром для модернізації вищої освіти, що сприятиме інноваційному розвитку та повоєнному відновленню.
Посилання
Bulvinska, O. (2023). Mehanizmi realizaciyi socialnoyi vidpovidalnosti universitetiv v umovah universitetskoyi avtonomiyi: yevropejskij dosvid [Mechanisms for Implementing Universities’ Social Responsibility in the Conditions of University Autonomy: The European Experience]. Continuing Professional Education: Theory and Practice, 2 (75), 102–112. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2023.2.10
Lakusha, N. M., & Chervona, L. M. (2025). Stvorennia ekosystemy dlia pidtrymky innovatsiinykh naukovykh idei [Creating an ecosystem to support innovative scientific ideas]. In The 22th International scientific and practical conference «Current trends in the development of science by attracting new ideas» (June 03–06, 2025) (рр. 262–265). International Science Group. https://isg-konf.com/current-trends-in-the-development-of-science-by-attracting-new-ideas/
Snovydovych, I., & Sas, S. (2025). Pidpriyemnickij universitet yak strategichnij instrument v ekosistemi socialno-ekonomichnogo rozvitku Ukrayini [Entrepreneurial University as a Strategic Instrument in The Ecosystem Of Socio-Economic Development of Ukraine]. Current Problems of Sustainable Development, 2 (2), 181–190. https://doi.org/10.60022/2(2)-20S
Romanovskyi, O. (2012). Fenomen pidpriyemnictva v universitetah svitu: monografiya [The phenomenon of entrepreneurship in universities around the world: monograph]. Nova Kniga. https://enpuir.udu.edu.ua/entities/publication/7ddb08a1-d7d4-4f18-a7e9-2819ae4b6c6b
Chervona, L., & Bondarenko, N. (2025). Teoretichni osnovi innovacijnogo rozvitku studentskogo pidpriyemnictva [Theoretical foundations of innovative development of student entrepreneurship]. International Scientific Journal of Universities and Leadership, 19, 135–147. https://doi.org/10.31874/2520-6702-2025-19-135-147
Accreditation Council for Entrepreneurial and Engaged Universities. https://www.aceeu.org/
Baubonienė, Ž.; Hahn, K. H.; Puksas, A.; Malinauskienė, E. (2018). Factors influencing student entrepreneurship intentions: the case of Lithuanian and South Korean universities, Entrepreneurship and Sustainability Issues, 6 (2), 854–871. https://doi.org/10.9770/jesi.2018.6.2(26)
Clark, B. R. (2008). Creating entrepreneurial universities: organizational pathways of transformation. Pergamon Press. https://eric.ed.gov/?id=ED421938
Etzkowitz, H. (2004). The evolution of the entrepreneurial university. International Journal of Technology and Globalisation, 1 (1), 64–77. https://doi.org/10.1504/IJTG.2004.004551
Flores, M. C., Bolzani, D., Munari, F., Grimaldi, R. (2025). Encouraging entrepreneurship among graduate students: Can university proactive policies work? The Journal of Technology Transfer, 50, 2377–2411. https://doi.org/10.1007/s10961-024-10182-7
Gdańsk Tech. Official web site. https://pg.edu.pl/en
Gibb, A. A., & Haskins, G. (2014). The university of the future: an entrepreneurial stakeholder learning organization? In Handbook on the Entrepreneurial University (рр. 25–63). Edward Elgar Publishing. https://doi.org/10.4337/9781781007020.00008
Klein, S. B., Pereira, F. C. (2020). Entrepreneurial university: conceptions and evolution of theoretical models. Revista Pensamento Contemporâneo em Administração, 14, 20–35. https://doi.org/10.12712/rpca.v14i4.43186
Marchand, J., Hermens, A., Sood, S. (2016). Student entrepreneurship: a research agenda. The International Journal of Organizational Innovation, 8 (4). https://opus.lib.uts.edu.au/bitstream/10453/41961/3/Student_Entrepreneurship_A_Research_Agenda_v3%20%28with%20corrections%29.pdf?utm_source=chatgpt.com
Matt, М., Schaeffer, V. (2018). Building Entrepreneurial Ecosystems Conducive to Student Entrepreneurship: New Challenges for Universities. Journal of Innovation Economics & Management, 251, 9–32. https://doi.org/10.3917/jie.025.0009
Murad, M., Othman, S. & Kamarudin, M. A. I. (2025). Entrepreneurial university input, core strategic plan and output: research on undergraduates entrepreneurial behaviour and career. Entrepreneurship Education, 8, 99–129. https://doi.org/10.1007/s41959-025-00137-w
Muscio, A., Shibayama, S., Ramaciotti, L. (2022a). The Effects of the Academic Environment on PhD Entrepreneurship: New Insights from Survey Data. In J. M. Azagra-Caro, P. D’Este, D. Barberá-Tomás (Eds.), University-Industry Knowledge Interactions. International Studies in Entrepreneurship, vol 52 (pp. 179–199). Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-84669-5_10
Muscio, A., Shibayama, S. & Ramaciotti, L. (2022b). Universities and start-up creation by Ph.D. graduates: the role of scientific and social capital of academic laboratories. The Journal of Technology Transfer, 47, 147–175. https://doi.org/10.1007/s10961-020-09841-2
Ogneviuk, V. (Ed.). (2022). Quality of University Education: Educological Discourse: collective monograph. Oktan Print. https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/40794/2/V_Ogneviuk_2022_NDLO.pdf
Opizzi, M., Loi, M., Macis, O. (2024). Entrepreneurship by Ph.D. students: intentions, human capital and university support structures. Journal of Small Business and Enterprise Development, 31 (2), 325–349. https://doi.org/10.1108/JSBED-12-2022-0525
Passavanti, C., Ponsiglione, C., Primario, S., Rippa, P. (2023). The evolution of student entrepreneurship: State of the art and emerging research direction. The International Journal of Management Education, 21 (2), 100820. https://doi.org/10.1016/j.ijme.2023.100820.
La Salle Campus Barcelona. https://www.salleurl.edu/en
Schimperna, F., Nappo, F., & Marsigalia, B. (2022). Student Entrepreneurship in Universities: The State-of-the-Art. Administrative Sciences, 12 (1), 5. https://doi.org/10.3390/admsci12010005
University of Turku. https://www.utu.fi/en
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Леся Червона, Оксана Бульвінська

Ця робота ліцензованаІз Зазначенням Авторства – Некомерційна 3.0 Міжнародна.
Тип ліцензії: Creative Commons Attribution Non-Commercial
Автор дозволяє:
- поширювати — копіювати, передавати свій твір,
- змінювати — переробляти, розвивати твір.
Умови такі:
- автор не дозволяє використовувати свій чи змінений твір з комерційною метою (Noncommercial),
- слід зберігати посилання на попередніх авторів у визначеній ними формі (Attribution). Ви повинні надати посилання на ліцензію та вказати, чи були внесені зміни. Ви можете це робити будь-яким розумним способом, але це не означає, що ліцензіат схвалює вас або ваше використання.
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.