УНІВЕРСИТЕТСЬКІ ЦІННОСТІ В ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ ТА РЕСПУБЛІКИ ПОЛЬЩА: ПОГЛЯД СТУДЕНТІВ
DOI:
https://doi.org/10.28925/2226-3012.2021.105Ключові слова:
вища освіта, Європейський простір вищої освіти, корпоративна університетська культура, студенти, університетські цінностіАнотація
У статті на основі власного експериментального дослідження проведений порівняльний аналіз ставлення студентів українських і польських закладів вищої освіти до університетських цінностей. Наголошено, що морально-етичні цінності академічної культури, сформульовані в «Декларації етичних цінностей і принципів вищої освіти в Європі», реалізуються в усіх аспектах діяльності європейських університетів, зокрема польських. Україна, стратегічною метою якої є входження до Європейського Союзу, реформує систему освіти відповідно до цінностей Європейського простору вищої освіти. Акцентовано, що система спільних цінностей, відносин, норм, звичок, традицій, форм поведінки і ритуалів, не тільки задекларованих, а й підтриманих усіма членами університетської спільноти, є важливим елементом унікальної корпоративної культури закладу вищої освіти, що визначає його організаційний успіх, сприяє підвищенню якості освіти. Дослідження, проведене на основі опитування студентів Педагогічного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка і педагогічного факультету Єзуїтського університету Ігнатіанум, виявило, що польські студенти виявляють більшу прихильність до європейських цінностей, які задекларовані і послідовно впроваджуються в Європейському просторі вищої освіти; українські студенти більшою мірою орієнтовані на індивідуальні цінності. Ці результати підтверджують відмінності у політично-аксіологічному статусі двох країн.
Посилання
Akademia Ignatianum w Krakowie. Official web-site. https://ignatianum.edu.pl/misja-i-historia
Amir, A. M., Auzair, S. Md., Maelah, R. and Ahmad, A. (2016). Pricing for Higher Education Institutions: A Value-Based Approach. International Journal of Educational Management , 30 (6), 929–940. https://doi.org/10.1108/IJEM-08-2015-0110
Błachnio, A. (2019). Don’t cheat, be happy. Self‐control, self‐beliefs, and satisfaction with life in academic honesty: A cross‐sectional study in Poland. Scandinavian Journal of Psychology, 60, 261– 266. https://doi.org/10.1111/sjop.12534
Borys Grinchenko Kyiv University. Official web-site. https://kubg.edu.ua/prouniversitet/vizytivka/korporatyvna-kultura-universytetu/1648-tsinnosti-universytetu.html
Boychenko, N. M. (2016). The ethical values of modern university education: philosophical reflection. Doctor’s thesis: 09.00.10 – philosophy of education and 09.00.07 – ethics. Institute of higher education of the National academy of pedagogical sciences of Ukraine. https://ihed.org.ua/wp-content/uploads/2019/01/Boychenko_26.02.2016_disertac.pdf
Cook, S., Watson, D., & Webb, R. (2019). ‘It’s just not worth a damn!’ Investigating perceptions of the value in attending university. Studies in Higher Education, 44 (7), 1256–1267. https://doi.org/10.1080/03075079.2018.1434616
Cavallone, M., Ciasullo, M. V., Manna, R. & Palumbo, R. (2020). A tale of two stakeholders: achieving excellence by merging quality expectations in Higher Education institutions, Studies in Higher Education. 10.1080/03075079.2020.1739016
Deineko, O. O. (2021). Social cohesion in decentralized Ukraine: From old practices to new order. Studia Socjologiczne, 1 (240), 117–138. 10.24425/sts.2021.136281
Dlačić, J., Arslanagić, M., Kadić-Maglajlić, S., Marković, S., & Raspor, S. (2013). Exploring Perceived Service Quality, Perceived Value, and Repurchase Intention in Higher Education Using Structural Equation Modelling. Total Quality Management and Business Excellence, 25 (1–2), 141–157. https://doi.org/10.1080/14783363.2013.824713
Dollinger, M., Lodge, J., and Coates, H. (2018). Co-Creation in Higher Education: Towards a Conceptual Model. Journal of Marketing for Higher Education, 28 (2), 210–231.
Dollinger, M., and Mercer-Mapstone, L. (2019). What’s in a Name? Unpacking students’ Roles in Higher Education through Neoliberal and Social Justice Lenses. Teaching & Learning Inquiry, 7 (2), 73–89. https://doi.org/10.20343/teachlearninqu.7.2.5.
Dollinger, M., and J. Lodge (2020). Student-Staff Co-Creation in Higher Education: An Evidence-Informed Model to Support Future Design and Implementation. Journal of Higher Education Policy and Management, 42 (5), 532–546. 10.1080/1360080X.2019.1663681.
Dziewanowska, K. (2017). Value Types in Higher Education – Students’ Perspective. Journal of Higher Education Policy and Management, 39 (3), 235–246. https://doi.org/10.1080/1360080X.2017.1299981
Fajčiková, A. and Urbancová, H. (2019). Factors Influencing Students’ Motivation to Seek Higher Education – A Case Study at a State University in the Czech Republic. Sustainability, 11 (17), 1–14. https://doi.org/10.3390/su11174699
Foltýnek , T., Glendinning, I. (2015). Impact of policies for plagiarism in higher education across europe: results of the project. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis, 63 (1), 207–216. 10.11118/actaun201563010207
Hilton, T., Hughes, T., & Chalcraft, D. (2012). Service co-creation and value realisation. Journal of Marketing Management, 28 (13–14), 1504–1519. https://doi.org/10.1080/0267257X.2012.736874
Holten, A.-L. and Brenner, S.O. (2015). Leadership style and the process of organizational change. Leadership & Organization Development Journal, 36 (1), 2–16. https://doi.org/10.1108/LODJ-11-2012-0155
Hughes, T., and Brooks, I. (2019). Co-Creation of Value – A Customer-Integration Approach. In B. Nguyen, T. Melewar, and J. Hemsley-Brown (Ed.), Strategic Brand Management in Higher Education (pp. 159–176). Routledge.
Jaakson, K. (2008). Students’ Perceptions about University Values: Some Influencing Factors. Journal of Human Values, 14 (2), 169–180. https://doi.org/10.1177/097168580801400207
Kay, J., Owen, D., & Dunne, E. (2012). Students as change agents: Student engagement with quality enhancement of learning and teaching. In A. R. I. Solomonides & P. Petocz (Eds.), Engaging with learning in higher education (pp. 359–380). Oxfordshire: Libri Publishers.
Kozolup, M., Kokor, M., Savchynskyi, R. (2020). Polish and Ukrainian University Students’ Perspectives on Academic Writing: A Comparative Overview. Central European Journal of Communication, 3 (27). https://doi.org/10.51480/1899-5101.13.3(27).3
Luniachek, V., Brovdii, A., Kulakovskyi, O., Varenko, T. (2020). Academic Integrity in Higher Education of Ukraine: Current State and Call for Action. Education Research International, 2020, 8856251. https://doi.org/10.1155/2020/8856251
Mahmud, S., Bretag, T. & Foltýnek, T. (2019). Students’ Perceptions of Plagiarism Policy in Higher Education: a Comparison of the United Kingdom, Czechia, Poland and Romania. Journal of Academic Ethics, 17, 271–289. https://doi.org/10.1007/s10805-018-9319-0
Mamica, Ł., Mazur, B. (2020). Expectations Versus Reality: What Matters to Students of Economics vs. What They Receive from Universities? Education Sciences, 10 (1). https://doi.org/10.3390/educsci10010002
Mazur, B., Sulkowski, L. (2020). Management students values depending on religion-comparative research from Poland. Social Sciences, 9 (2). https://doi.org/10.3390/socsci9020018
Sampaio, C. H., Perin, M. G., Simões, C. and Kleinowski, H. (2012). Students’ Trust, Value and Loyalty: Evidence From Higher Education in Brazil. Journal of Marketing for Higher Education, 22 (1), 83–100. https://doi.org/10.1080/08841241.2012.705796
The Bucharest Declaration concerning Ethical Values and Principles for Higher Education in the Europe Region (2004). Higher Education in Europe, 29 (4), 503–507. https://doi.org/10.1080/03797720500083922
Vilà, R., Aneas, A., Rubio, M. J., Freixa, M. (2019). The Value of Student Engagement for Higher Education Quality Assurance. Moving Away from the Regulatory Approach. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 17 (2), 107–122. https://doi.org/10.15366/reice2019.17.2.006
Walesiak, M., Dehnel, G. (2020). The Measurement of Social Cohesion at Province Level in Poland Using Metric and Interval-Valued Data. Sustainability, 12 (18), 7664. https://doi.org/10.3390/su12187664
Zarzycka, B., Tychmanowicz, A., Goździewicz-Rostankowska, A. (2016). The Interplay between Religiosity and Horizontal and Vertical Individualism-Collectivism among Polish Catholic Students. Polish Psychological Bulletin, 47 (3), 383–393. 10.1515/ppb-2016-0045
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Олена Проценко, Оксана Бульвінська, Ольга Мельниченко, Ярослав Хархула
Ця робота ліцензованаІз Зазначенням Авторства – Некомерційна 3.0 Міжнародна.
Тип ліцензії: Creative Commons Attribution Non-Commercial
Автор дозволяє:
- поширювати — копіювати, передавати свій твір,
- змінювати — переробляти, розвивати твір.
Умови такі:
- автор не дозволяє використовувати свій чи змінений твір з комерційною метою (Noncommercial),
- слід зберігати посилання на попередніх авторів у визначеній ними формі (Attribution). Ви повинні надати посилання на ліцензію та вказати, чи були внесені зміни. Ви можете це робити будь-яким розумним способом, але це не означає, що ліцензіат схвалює вас або ваше використання.
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.