УНІВЕРСИТЕТСЬКІ ЦІННОСТІ В ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ ТА РЕСПУБЛІКИ ПОЛЬЩА: ПОГЛЯД СТУДЕНТІВ

Автор(и)

  • Олена Проценко Київський університет імені Бориса Грінченка, вул. Тимошенка, 13-б, 04212 Київ, Україна, https://orcid.org/0000-0001-5046-854X
  • Оксана Бульвінська Київський університет імені Бориса Грінченка, вул. Тимошенка, 13-б, 04212 Київ, Україна https://orcid.org/0000-0002-6764-4340
  • Ольга Мельниченко Київський університет імені Бориса Грінченка, бульвар І. Шамо 18/2 https://orcid.org/0000-0002-5297-9551
  • Ярослав Хархула Академія Ігнатіанум у Кракові, вул. Koперніка 26, 31-501 Краків, Республіка Польща https://orcid.org/0000-0002-8470-7374

DOI:

https://doi.org/10.28925/2226-3012.2021.105

Ключові слова:

вища освіта, Європейський простір вищої освіти, корпоративна університетська культура, студенти, університетські цінності

Анотація

У статті на основі власного експериментального дослідження проведений порівняльний аналіз ставлення студентів українських і польських закладів вищої освіти до університетських цінностей. Наголошено, що морально-етичні цінності академічної культури, сформульовані в «Декларації етичних цінностей і принципів вищої освіти в Європі», реалізуються в усіх аспектах діяльності європейських університетів, зокрема польських. Україна, стратегічною метою якої є входження до Європейського Союзу, реформує систему освіти відповідно до цінностей Європейського простору вищої освіти. Акцентовано, що система спільних цінностей, відносин, норм, звичок, традицій, форм поведінки і ритуалів, не тільки задекларованих, а й підтриманих усіма членами університетської спільноти, є важливим елементом унікальної корпоративної культури закладу вищої освіти, що визначає його організаційний успіх, сприяє підвищенню якості освіти. Дослідження, проведене на основі опитування студентів Педагогічного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка і педагогічного факультету Єзуїтського університету Ігнатіанум, виявило, що польські студенти виявляють більшу прихильність до європейських цінностей, які задекларовані і послідовно впроваджуються в Європейському просторі вищої освіти; українські студенти більшою мірою орієнтовані на індивідуальні цінності. Ці результати підтверджують відмінності у політично-аксіологічному статусі двох країн.

Біографії авторів

Олена Проценко, Київський університет імені Бориса Грінченка, вул. Тимошенка, 13-б, 04212 Київ, Україна,

Кандидат педагогічних наук, доцент, завідувач науково-дослідної лабораторії освітології

Оксана Бульвінська, Київський університет імені Бориса Грінченка, вул. Тимошенка, 13-б, 04212 Київ, Україна

Кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник, старший науковий співробітник науково-дослідної лабораторії освітології

Ольга Мельниченко, Київський університет імені Бориса Грінченка, бульвар І. Шамо 18/2

Кандидат історичних наук, доцент, доцент кафедри теорії та історії педагогіки Педагогічного інституту

Ярослав Хархула, Академія Ігнатіанум у Кракові, вул. Koперніка 26, 31-501 Краків, Республіка Польща

Доктор гуманітарних наук у галузі соціології (PhD), заступник директора Інституту педагогічних наук із дидактики

Посилання

Akademia Ignatianum w Krakowie. Official web-site. https://ignatianum.edu.pl/misja-i-historia

Amir, A. M., Auzair, S. Md., Maelah, R. and Ahmad, A. (2016). Pricing for Higher Education Institutions: A Value-Based Approach. International Journal of Educational Management , 30 (6), 929–940. https://doi.org/10.1108/IJEM-08-2015-0110

Błachnio, A. (2019). Don’t cheat, be happy. Self‐control, self‐beliefs, and satisfaction with life in academic honesty: A cross‐sectional study in Poland. Scandinavian Journal of Psychology, 60, 261– 266. https://doi.org/10.1111/sjop.12534

Borys Grinchenko Kyiv University. Official web-site. https://kubg.edu.ua/prouniversitet/vizytivka/korporatyvna-kultura-universytetu/1648-tsinnosti-universytetu.html

Boychenko, N. M. (2016). The ethical values of modern university education: philosophical reflection. Doctor’s thesis: 09.00.10 – philosophy of education and 09.00.07 – ethics. Institute of higher education of the National academy of pedagogical sciences of Ukraine. https://ihed.org.ua/wp-content/uploads/2019/01/Boychenko_26.02.2016_disertac.pdf

Cook, S., Watson, D., & Webb, R. (2019). ‘It’s just not worth a damn!’ Investigating perceptions of the value in attending university. Studies in Higher Education, 44 (7), 1256–1267. https://doi.org/10.1080/03075079.2018.1434616

Cavallone, M., Ciasullo, M. V., Manna, R. & Palumbo, R. (2020). A tale of two stakeholders: achieving excellence by merging quality expectations in Higher Education institutions, Studies in Higher Education. 10.1080/03075079.2020.1739016

Deineko, O. O. (2021). Social cohesion in decentralized Ukraine: From old practices to new order. Studia Socjologiczne, 1 (240), 117–138. 10.24425/sts.2021.136281

Dlačić, J., Arslanagić, M., Kadić-Maglajlić, S., Marković, S., & Raspor, S. (2013). Exploring Perceived Service Quality, Perceived Value, and Repurchase Intention in Higher Education Using Structural Equation Modelling. Total Quality Management and Business Excellence, 25 (1–2), 141–157. https://doi.org/10.1080/14783363.2013.824713

Dollinger, M., Lodge, J., and Coates, H. (2018). Co-Creation in Higher Education: Towards a Conceptual Model. Journal of Marketing for Higher Education, 28 (2), 210–231.

Dollinger, M., and Mercer-Mapstone, L. (2019). What’s in a Name? Unpacking students’ Roles in Higher Education through Neoliberal and Social Justice Lenses. Teaching & Learning Inquiry, 7 (2), 73–89. https://doi.org/10.20343/teachlearninqu.7.2.5.

Dollinger, M., and J. Lodge (2020). Student-Staff Co-Creation in Higher Education: An Evidence-Informed Model to Support Future Design and Implementation. Journal of Higher Education Policy and Management, 42 (5), 532–546. 10.1080/1360080X.2019.1663681.

Dziewanowska, K. (2017). Value Types in Higher Education – Students’ Perspective. Journal of Higher Education Policy and Management, 39 (3), 235–246. https://doi.org/10.1080/1360080X.2017.1299981

Fajčiková, A. and Urbancová, H. (2019). Factors Influencing Students’ Motivation to Seek Higher Education – A Case Study at a State University in the Czech Republic. Sustainability, 11 (17), 1–14. https://doi.org/10.3390/su11174699

Foltýnek , T., Glendinning, I. (2015). Impact of policies for plagiarism in higher education across europe: results of the project. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis, 63 (1), 207–216. 10.11118/actaun201563010207

Hilton, T., Hughes, T., & Chalcraft, D. (2012). Service co-creation and value realisation. Journal of Marketing Management, 28 (13–14), 1504–1519. https://doi.org/10.1080/0267257X.2012.736874

Holten, A.-L. and Brenner, S.O. (2015). Leadership style and the process of organizational change. Leadership & Organization Development Journal, 36 (1), 2–16. https://doi.org/10.1108/LODJ-11-2012-0155

Hughes, T., and Brooks, I. (2019). Co-Creation of Value – A Customer-Integration Approach. In B. Nguyen, T. Melewar, and J. Hemsley-Brown (Ed.), Strategic Brand Management in Higher Education (pp. 159–176). Routledge.

Jaakson, K. (2008). Students’ Perceptions about University Values: Some Influencing Factors. Journal of Human Values, 14 (2), 169–180. https://doi.org/10.1177/097168580801400207

Kay, J., Owen, D., & Dunne, E. (2012). Students as change agents: Student engagement with quality enhancement of learning and teaching. In A. R. I. Solomonides & P. Petocz (Eds.), Engaging with learning in higher education (pp. 359–380). Oxfordshire: Libri Publishers.

Kozolup, M., Kokor, M., Savchynskyi, R. (2020). Polish and Ukrainian University Students’ Perspectives on Academic Writing: A Comparative Overview. Central European Journal of Communication, 3 (27). https://doi.org/10.51480/1899-5101.13.3(27).3

Luniachek, V., Brovdii, A., Kulakovskyi, O., Varenko, T. (2020). Academic Integrity in Higher Education of Ukraine: Current State and Call for Action. Education Research International, 2020, 8856251. https://doi.org/10.1155/2020/8856251

Mahmud, S., Bretag, T. & Foltýnek, T. (2019). Students’ Perceptions of Plagiarism Policy in Higher Education: a Comparison of the United Kingdom, Czechia, Poland and Romania. Journal of Academic Ethics, 17, 271–289. https://doi.org/10.1007/s10805-018-9319-0

Mamica, Ł., Mazur, B. (2020). Expectations Versus Reality: What Matters to Students of Economics vs. What They Receive from Universities? Education Sciences, 10 (1). https://doi.org/10.3390/educsci10010002

Mazur, B., Sulkowski, L. (2020). Management students values depending on religion-comparative research from Poland. Social Sciences, 9 (2). https://doi.org/10.3390/socsci9020018

Sampaio, C. H., Perin, M. G., Simões, C. and Kleinowski, H. (2012). Students’ Trust, Value and Loyalty: Evidence From Higher Education in Brazil. Journal of Marketing for Higher Education, 22 (1), 83–100. https://doi.org/10.1080/08841241.2012.705796

The Bucharest Declaration concerning Ethical Values and Principles for Higher Education in the Europe Region (2004). Higher Education in Europe, 29 (4), 503–507. https://doi.org/10.1080/03797720500083922

Vilà, R., Aneas, A., Rubio, M. J., Freixa, M. (2019). The Value of Student Engagement for Higher Education Quality Assurance. Moving Away from the Regulatory Approach. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 17 (2), 107–122. https://doi.org/10.15366/reice2019.17.2.006

Walesiak, M., Dehnel, G. (2020). The Measurement of Social Cohesion at Province Level in Poland Using Metric and Interval-Valued Data. Sustainability, 12 (18), 7664. https://doi.org/10.3390/su12187664

Zarzycka, B., Tychmanowicz, A., Goździewicz-Rostankowska, A. (2016). The Interplay between Religiosity and Horizontal and Vertical Individualism-Collectivism among Polish Catholic Students. Polish Psychological Bulletin, 47 (3), 383–393. 10.1515/ppb-2016-0045

Downloads


Переглядів анотації: 284

Опубліковано

2021-10-31

Як цитувати

Проценко, О., Бульвінська, О., Мельниченко, О., & Хархула, Я. (2021). УНІВЕРСИТЕТСЬКІ ЦІННОСТІ В ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ ТА РЕСПУБЛІКИ ПОЛЬЩА: ПОГЛЯД СТУДЕНТІВ. ОСВІТОЛОГІЯ, (10), 45–54. https://doi.org/10.28925/2226-3012.2021.105

Номер

Розділ

Соціологія та культурологія освіти