ІНВЕСТИЦІЇ В ОСВІТУ ТА ПИТАННЯ ЗАПОРУКИ ЇЇ ЯКОСТІ: ОСВІТОЛОГІЧНИЙ АСПЕКТ
DOI:
https://doi.org/10.28925/2226-3012.2023.12.2Ключові слова:
економіка освіти, інвестиції в освіту, освітологія, фінансування освіти, якість освіти.Анотація
Стаття присвячена одному з важливих складників освітології – економіці освіти, що вивчає попит на освіту, її фінансування та забезпечення; а також проблемі економічної ефективності інвестицій у людину та в розвиток людського капіталу. У статті проаналізовано обсяг бюджетних інвестицій в освіту, зокрема вищу, в країнах Європейського Союзу у порівнянні з Україною. Стратегія розвитку Європейського Союзу передбачає пріоритетність фінансування освіти, оскільки саме освіта, зокрема вища, забезпечує інноваційний розвиток держави, високий ступінь соціокультурного поступу, розвиток людського капіталу. Акцентовано взаємозв’язок між обсягом інвестицій в освіту та її якістю. Проте наголошено, що на досягнення високої якості освіти впливають не лише обсяг фінансових інвестицій, а й політичні, соціальні, економічні, аксіологічні реалії життя країни. У статті проаналізовано великий обсяг статистичних даних щодо фінансування освіти в Європі та Україні, виявлено загальні тенденції цього процесу та відмінності. Визначено певні диспропорції у фінансуванні вищої освіти в Україні, що впливають на кінцевий результат та на якість освіти: неврахування демографічних, економічних чинників, що призвели до суттєвого навантаження на економіку України і невідповідності якості вищої освіти, що надається, потребам громадян, суспільства, країни. Наголошено на необхідності оптимізації мережі закладів вищої освіти в Україні і розподілу видатків державного бюджету між ними з врахуванням результатів освітньої діяльності.
Посилання
Vseosvita (2021, December, 2). Verhovna Rada uhvalila byudzhet na 2022 rik: skilki vitratyat na osvitu [The Verkhovna Rada approved the budget for 2022: how much will be spent on education]. https://vseosvita.ua/news/verkhovna-rada-ukhvalyla-biudzhet-na-2022-rik-skilky-vytratiat-na-osvitu-48096.html
Osvita.ua (28.04.2022). Vidatki na osvitu v 2022 roci skorotili na 14 mlrd grn. [Expenditures on education in 2022 were reduced by UAH 14 billion]. https://osvita.ua/news/86354/
Ogneviuk, V. О, Sysoieva, S. O. (2017). Vstup do osvitologiyi: Navchalnij posibnik [Introduction to educology: Study guide]. Edelvejs.
Ogneviuk, V., Lugovyi, V. (2022). Problema kilkosti ta yakosti u vishij osviti v konteksti universitetskoyi merezhi v Ukrayini [The problem of quantity and quality in higher education in the context of the university network in Ukraine]. Educological Discourse, 2 (37), 1–17. https://doi.org/10.28925/2312-5829.2022.21
Protsenko, O., Bulvinska, O., Melnychenko, O., & Charchula, Y. (2021). Universitetski cinnosti v zakladah vishoyi osviti Ukrayini ta Respubliki Polsha: poglyad studentiv [University values at higher education institutions of Ukraine and the Polish People’s Republic: students’ view]. Osvitolohiya, 10, 45–54. https://doi.org/10.28925/2226-3012.2021.105
Hmarochos (23.11.2017). Rezultati opituvannya: chim zhive ta cikavitsya ukrayinska molod (infografika) [Survey results: what Ukrainian youth live and are interested in (infographics)]. https://hmarochos.kiev.ua/2017/11/23/rezultati-opituvannya-chim-zhive-ta-tsikavitsya-ukrayinska-molod-infografika/
Repko, M., Ruda, Yu. (2017, March 7). Ukrainian-style Education: 129 Billions Hryvnya – a Waste or an Investment in the Next Generation? VoxUkraine. https://voxukraine.org/en/osvita-po-ukrayinski-en
Sydor, H., Verbitska, I., & Savkiv, U. (2020). Vprovadzhennya zarubizhnogo dosvidu finansuvannya zagalnoyi serednoyi osviti [Introduction of foreign experience of financing general secondary education]. The Economic Discourse, 1 (4), 97–103. https://doi.org/10.36742/2410-0919-2020-4-10
Tereshchenko, H. (2019). Perspektivi zaprovadzhennya novih instrumentiv finansuvannya osviti v Ukrayini [Prospects for the implementation of new instruments for education financing in Ukraine]. Educational Analytics of Ukraine, 1, 58–66. https://doi.org/10.32987/2617-8532-2019-1-58-66
Aleksandrova, O., Hroznyi, І., Vinnikova, N., Chuvasova, N. (2019). Control of the quality assurance system at the modern Ukrainian university. Naukovyi Visnyk NHU, 2, 153–162. https://doi.org/10.29202/nvngu/2019-2/18
Asongu, S. and Shobande, O. (2022). Has Knowledge Improved Economic Growth? Evidence from Nigeria and South Africa. Journal of Public Affairs, 22 (S1), e2763. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3927184
Dia Kamgnia, B., and Bergaly, C. K. (2022). Education: The Hypothesis of Negative Returns. In C. Monga (Ed.), The Oxford Handbook of the Economy of Cameroon (pp. 355–370). Oxford Academic. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780192848529.013.40
Eurostat. Database. https://ec.europa.eu/eurostat/data/database
Ilyash, O., Taranenko, L., Trofymenko, O., Koba, N., & Sobczak-Michalowska, M. (2023). Assessing the educational dimension of national economy innovative development. In CEUR Workshop Proceedings (pp. 26–46).
Eurydice. Mobility Scoreboard: Higher education background report – 2022/2023. https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/publications/mobility-scoreboard-higher-education-background-report-20222023
Seidl, T. (2022). Investing in the knowledge economy: The comparative political economy of public investments in knowledge-based capital. European Journal of Political Research, 62 (3), 924–944. https://doi.org/10.1111/1475-6765.12546
Sinha, M., Sarkar, D., Chaudhury, A. R., Metia, A. (2023). Effectiveness of Social-Sector Expenditure and Governance on Economic Development. A Comparative Study between Developing and Developed Economies. In R. C. Das (Ed.), Social Sector Spending, Governance and Economic Development: Perspectives from Across the World. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003245797
Tudor, S., Cilan, T. F., Năstase, L. L., Ecobici, M. L., Opran, E. R., & Cojocaru, A. V. (2023). Evolution of Interdependencies between Education and the Labor Market in the View of Sustainable Development and Investment in the Educational System. Sustainability, 15 (5), 3908. https://doi.org/10.3390/su15053908
Ukaj, M., Hoti, A. & Mustafa-Topxhiu, R. (2023). The impact of education on improving labour market outcomes in developing countries – evidence from Kosova. Southeast European and Black Sea Studies. https://doi.org/10.1080/14683857.2023.2231680
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Ольга Мельниченко
Ця робота ліцензованаІз Зазначенням Авторства – Некомерційна 3.0 Міжнародна.
Тип ліцензії: Creative Commons Attribution Non-Commercial
Автор дозволяє:
- поширювати — копіювати, передавати свій твір,
- змінювати — переробляти, розвивати твір.
Умови такі:
- автор не дозволяє використовувати свій чи змінений твір з комерційною метою (Noncommercial),
- слід зберігати посилання на попередніх авторів у визначеній ними формі (Attribution). Ви повинні надати посилання на ліцензію та вказати, чи були внесені зміни. Ви можете це робити будь-яким розумним способом, але це не означає, що ліцензіат схвалює вас або ваше використання.
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.