ІНВЕСТИЦІЇ В ОСВІТУ ТА ПИТАННЯ ЗАПОРУКИ ЇЇ ЯКОСТІ: ОСВІТОЛОГІЧНИЙ АСПЕКТ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.28925/2226-3012.2023.12.2

Ключові слова:

економіка освіти, інвестиції в освіту, освітологія, фінансування освіти, якість освіти.

Анотація

 

Стаття присвячена одному з важливих складників освітології – економіці освіти, що вивчає попит на освіту, її фінансування та забезпечення; а також проблемі економічної ефективності інвестицій у людину та в розвиток людського капіталу. У статті проаналізовано обсяг бюджетних інвестицій в освіту, зокрема вищу, в країнах Європейського Союзу у порівнянні з Україною. Стратегія розвитку Європейського Союзу передбачає пріоритетність фінансування освіти, оскільки саме освіта, зокрема вища, забезпечує інноваційний розвиток держави, високий ступінь соціокультурного поступу, розвиток людського капіталу. Акцентовано взаємозв’язок між обсягом інвестицій в освіту та її якістю. Проте наголошено, що на досягнення високої якості освіти впливають не лише обсяг фінансових інвестицій, а й політичні, соціальні, економічні, аксіологічні реалії життя країни. У статті проаналізовано великий обсяг статистичних даних щодо фінансування освіти в Європі та Україні, виявлено загальні тенденції цього процесу та відмінності. Визначено певні диспропорції у фінансуванні вищої освіти в Україні, що впливають на кінцевий результат та на якість освіти: неврахування демографічних, економічних чинників, що призвели до суттєвого навантаження на економіку України і невідповідності якості вищої освіти, що надається, потребам громадян, суспільства, країни. Наголошено на необхідності оптимізації мережі закладів вищої освіти в Україні і розподілу видатків державного бюджету між ними з врахуванням результатів освітньої діяльності.

Посилання

Vseosvita (2021, December, 2). Verhovna Rada uhvalila byudzhet na 2022 rik: skilki vitratyat na osvitu [The Verkhovna Rada approved the budget for 2022: how much will be spent on education]. https://vseosvita.ua/news/verkhovna-rada-ukhvalyla-biudzhet-na-2022-rik-skilky-vytratiat-na-osvitu-48096.html

Osvita.ua (28.04.2022). Vidatki na osvitu v 2022 roci skorotili na 14 mlrd grn. [Expenditures on education in 2022 were reduced by UAH 14 billion]. https://osvita.ua/news/86354/

Ogneviuk, V. О, Sysoieva, S. O. (2017). Vstup do osvitologiyi: Navchalnij posibnik [Introduction to educology: Study guide]. Edelvejs.

Ogneviuk, V., Lugovyi, V. (2022). Problema kilkosti ta yakosti u vishij osviti v konteksti universitetskoyi merezhi v Ukrayini [The problem of quantity and quality in higher education in the context of the university network in Ukraine]. Educological Discourse, 2 (37), 1–17. https://doi.org/10.28925/2312-5829.2022.21

Protsenko, O., Bulvinska, O., Melnychenko, O., & Charchula, Y. (2021). Universitetski cinnosti v zakladah vishoyi osviti Ukrayini ta Respubliki Polsha: poglyad studentiv [University values at higher education institutions of Ukraine and the Polish People’s Republic: students’ view]. Osvitolohiya, 10, 45–54. https://doi.org/10.28925/2226-3012.2021.105

Hmarochos (23.11.2017). Rezultati opituvannya: chim zhive ta cikavitsya ukrayinska molod (infografika) [Survey results: what Ukrainian youth live and are interested in (infographics)]. https://hmarochos.kiev.ua/2017/11/23/rezultati-opituvannya-chim-zhive-ta-tsikavitsya-ukrayinska-molod-infografika/

Repko, M., Ruda, Yu. (2017, March 7). Ukrainian-style Education: 129 Billions Hryvnya – a Waste or an Investment in the Next Generation? VoxUkraine. https://voxukraine.org/en/osvita-po-ukrayinski-en

Sydor, H., Verbitska, I., & Savkiv, U. (2020). Vprovadzhennya zarubizhnogo dosvidu finansuvannya zagalnoyi serednoyi osviti [Introduction of foreign experience of financing general secondary education]. The Economic Discourse, 1 (4), 97–103. https://doi.org/10.36742/2410-0919-2020-4-10

Tereshchenko, H. (2019). Perspektivi zaprovadzhennya novih instrumentiv finansuvannya osviti v Ukrayini [Prospects for the implementation of new instruments for education financing in Ukraine]. Educational Analytics of Ukraine, 1, 58–66. https://doi.org/10.32987/2617-8532-2019-1-58-66

Aleksandrova, O., Hroznyi, І., Vinnikova, N., Chuvasova, N. (2019). Control of the quality assurance system at the modern Ukrainian university. Naukovyi Visnyk NHU, 2, 153–162. https://doi.org/10.29202/nvngu/2019-2/18

Asongu, S. and Shobande, O. (2022). Has Knowledge Improved Economic Growth? Evidence from Nigeria and South Africa. Journal of Public Affairs, 22 (S1), e2763. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3927184

Dia Kamgnia, B., and Bergaly, C. K. (2022). Education: The Hypothesis of Negative Returns. In C. Monga (Ed.), The Oxford Handbook of the Economy of Cameroon (pp. 355–370). Oxford Academic. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780192848529.013.40

Eurostat. Database. https://ec.europa.eu/eurostat/data/database

Ilyash, O., Taranenko, L., Trofymenko, O., Koba, N., & Sobczak-Michalowska, M. (2023). Assessing the educational dimension of national economy innovative development. In CEUR Workshop Proceedings (pp. 26–46).

Eurydice. Mobility Scoreboard: Higher education background report – 2022/2023. https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/publications/mobility-scoreboard-higher-education-background-report-20222023

Seidl, T. (2022). Investing in the knowledge economy: The comparative political economy of public investments in knowledge-based capital. European Journal of Political Research, 62 (3), 924–944. https://doi.org/10.1111/1475-6765.12546

Sinha, M., Sarkar, D., Chaudhury, A. R., Metia, A. (2023). Effectiveness of Social-Sector Expenditure and Governance on Economic Development. A Comparative Study between Developing and Developed Economies. In R. C. Das (Ed.), Social Sector Spending, Governance and Economic Development: Perspectives from Across the World. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003245797

Tudor, S., Cilan, T. F., Năstase, L. L., Ecobici, M. L., Opran, E. R., & Cojocaru, A. V. (2023). Evolution of Interdependencies between Education and the Labor Market in the View of Sustainable Development and Investment in the Educational System. Sustainability, 15 (5), 3908. https://doi.org/10.3390/su15053908

Ukaj, M., Hoti, A. & Mustafa-Topxhiu, R. (2023). The impact of education on improving labour market outcomes in developing countries – evidence from Kosova. Southeast European and Black Sea Studies. https://doi.org/10.1080/14683857.2023.2231680

Downloads


Переглядів анотації: 146

Опубліковано

2023-11-30

Як цитувати

Мельниченко, О. (2023). ІНВЕСТИЦІЇ В ОСВІТУ ТА ПИТАННЯ ЗАПОРУКИ ЇЇ ЯКОСТІ: ОСВІТОЛОГІЧНИЙ АСПЕКТ. ОСВІТОЛОГІЯ, 12(12), 20–29. https://doi.org/10.28925/2226-3012.2023.12.2

Номер

Розділ

Економіка освіти та управління освітою