УЧИТЕЛЬ У СОЦІОЛОГІЧНІЙ ТЕОРІЇ: ВИТОКИ ДОСЛІДЖЕНЬ ТА ОСНОВНІ ДЖЕРЕЛА НАТХНЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.28925/2226-3012.2022.11.8Ключові слова:
професіоналізація; соціологія освіти; соціальна категорія, соціальна роль.Анотація
Метою статті є систематизація найважливіших понять про вчительську професію як соціальну категорію. Представлений аналіз присвячений походженню та розвитку цих концепцій в історичній перспективі. Викладачі – це особлива професійна група, яка відрізняється від інших професійних своїм етосом і соціальною функцією. Аналізуючи динаміку процесів, що відбуваються в школі, можна виділити два поля культурного будівництва – спільноту учнів і спільноту вчителів. Школа – це середовище специфічних цінностей і норм, на основі яких формуються окремі від інших соціальних інститутів моделі поведінки. Проведений аналіз має на меті допомогти точно описати адекватну концептуальну основу для кращого розуміння реальності вчителів і надихнути їх на подальші дослідження із соціологічної точки зору. Подвійне внутрішнє та зовнішнє розуміння вчителя в соціології як освітнього суб’єкта та соціальної категорії вимагає створення синтезу, який долає цю подвійність, щоб можна було визначити, якою мірою соціальна позиція вчителів прогнозує їх позицію в освітній системі і навпаки. З соціологічної точки зору, рішення, здається, полягає в пошуку концепції, яка відкидає цілісні або глобалізаційні моделі та пропонує діалог, що зосереджується насамперед на різноманітності етнічного походження та культур і заглиблюється у феноменологічні перспективи. Побудова такої моделі навколо обставин, необхідних для того, щоб вчителі підтримували такий контроль над продуктивністю, вимагає уваги до відповідних практик найму, навчання та професійної соціалізації.
Посилання
References
Barton, L., Walker, S. (Eds.) (1981). Schools, Teachers and Teaching. Lewes: The Falmer Press.
Becker, H. S. (1952). The career of the Chicago public schoolteacher. American Journal of Sociology, 57, 470–477. http://dx.doi.org/10.1086/221015
Becker, H. S. (1953). The teacher in the authority system of the public school. Journal of the Educational Sociology, 27, 128–141. https://doi.org/10.2307/2263223
Bergen, B. H. (1988). Only a schoolteacher: gender, class and the effort to professionalize elementary teaching in England 1870–1910. In J. OZGA (Ed.), Schoolwork: Approaches to the Labour Process of Teaching (pp. 46–68). The Open University Press.
Carter, B. (1997). The Restructuring of Teaching and the Restructuring of Class. British Journal of Sociology of Education, 18 (2), 201–215. https://doi.org/10.1080/0142569970180204
Collins, R. (1975). Conflict Sociology: Toward an Explanatory Science. Academic Press.
Elliot, P. (1972). The sociology of the professions. Macmillan.
Etzioni, A. (1960) (Ed.). The semi-professions and their organization: Teachers, Nurses, Social Workers. Free Press.
Freidson, E. (1970). Profession of Medicine. A Study of the Sociology of Applied Knowledge. University of Chicago Press.
Freidson, E. (1994). Professionalism Reborn: Theory, Prophecy and Policy. Polity Press.
Lacey, C. (1970). Hightown Grammar. Manchester University Press.
Lortie, D. (1975). Schoolteacher. A sociological study. The University of Chicago Press.
Parsons, T. (1964). Struktura społeczna a osobowość. Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne.
Rosenthal, R., Jacobson, L. F. (1968). Teacher expectation for the disadvantaged. Scientific American, 18 (4), 19–23. http://dx.doi.org/10.1038/scientificamerican0468-19
Tropp, A. (1957). The School Teachers. The growth of teaching profession in England and Wales from 1800 to the present day. Heinemann.
Waller, W. (1932). The Sociology of Teaching. Wiley.
Weber M. (2002). Gospodarka i społeczeństwo. Zarys socjologii rozumiejącej.
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Ярослав Хархула
Ця робота ліцензованаІз Зазначенням Авторства – Некомерційна 3.0 Міжнародна.
Тип ліцензії: Creative Commons Attribution Non-Commercial
Автор дозволяє:
- поширювати — копіювати, передавати свій твір,
- змінювати — переробляти, розвивати твір.
Умови такі:
- автор не дозволяє використовувати свій чи змінений твір з комерційною метою (Noncommercial),
- слід зберігати посилання на попередніх авторів у визначеній ними формі (Attribution). Ви повинні надати посилання на ліцензію та вказати, чи були внесені зміни. Ви можете це робити будь-яким розумним способом, але це не означає, що ліцензіат схвалює вас або ваше використання.
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.