УЧИТЕЛЬ У СОЦІОЛОГІЧНІЙ ТЕОРІЇ: ВИТОКИ ДОСЛІДЖЕНЬ ТА ОСНОВНІ ДЖЕРЕЛА НАТХНЕННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.28925/2226-3012.2022.11.8

Ключові слова:

професіоналізація; соціологія освіти; соціальна категорія, соціальна роль.

Анотація

Метою статті є систематизація найважливіших понять про вчительську професію як соціальну категорію. Представлений аналіз присвячений походженню та розвитку цих концепцій в історичній перспективі. Викладачі – це особлива професійна група, яка відрізняється від інших професійних своїм етосом і соціальною функцією. Аналізуючи динаміку процесів, що відбуваються в школі, можна виділити два поля культурного будівництва – спільноту учнів і спільноту вчителів. Школа – це середовище специфічних цінностей і норм, на основі яких формуються окремі від інших соціальних інститутів моделі поведінки. Проведений аналіз має на меті допомогти точно описати адекватну концептуальну основу для кращого розуміння реальності вчителів і надихнути їх на подальші дослідження із соціологічної точки зору. Подвійне внутрішнє та зовнішнє розуміння вчителя в соціології як освітнього суб’єкта та соціальної категорії вимагає створення синтезу, який долає цю подвійність, щоб можна було визначити, якою мірою соціальна позиція вчителів прогнозує їх позицію в освітній системі і навпаки. З соціологічної точки зору, рішення, здається, полягає в пошуку концепції, яка відкидає цілісні або глобалізаційні моделі та пропонує діалог, що зосереджується насамперед на різноманітності етнічного походження та культур і заглиблюється у феноменологічні перспективи. Побудова такої моделі навколо обставин, необхідних для того, щоб вчителі підтримували такий контроль над продуктивністю, вимагає уваги до відповідних практик найму, навчання та професійної соціалізації.

Посилання

References

Barton, L., Walker, S. (Eds.) (1981). Schools, Teachers and Teaching. Lewes: The Falmer Press.

Becker, H. S. (1952). The career of the Chicago public schoolteacher. American Journal of Sociology, 57, 470–477. http://dx.doi.org/10.1086/221015

Becker, H. S. (1953). The teacher in the authority system of the public school. Journal of the Educational Sociology, 27, 128–141. https://doi.org/10.2307/2263223

Bergen, B. H. (1988). Only a schoolteacher: gender, class and the effort to professionalize elementary teaching in England 1870–1910. In J. OZGA (Ed.), Schoolwork: Approaches to the Labour Process of Teaching (pp. 46–68). The Open University Press.

Carter, B. (1997). The Restructuring of Teaching and the Restructuring of Class. British Journal of Sociology of Education, 18 (2), 201–215. https://doi.org/10.1080/0142569970180204

Collins, R. (1975). Conflict Sociology: Toward an Explanatory Science. Academic Press.

Elliot, P. (1972). The sociology of the professions. Macmillan.

Etzioni, A. (1960) (Ed.). The semi-professions and their organization: Teachers, Nurses, Social Workers. Free Press.

Freidson, E. (1970). Profession of Medicine. A Study of the Sociology of Applied Knowledge. University of Chicago Press.

Freidson, E. (1994). Professionalism Reborn: Theory, Prophecy and Policy. Polity Press.

Lacey, C. (1970). Hightown Grammar. Manchester University Press.

Lortie, D. (1975). Schoolteacher. A sociological study. The University of Chicago Press.

Parsons, T. (1964). Struktura społeczna a osobowość. Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne.

Rosenthal, R., Jacobson, L. F. (1968). Teacher expectation for the disadvantaged. Scientific American, 18 (4), 19–23. http://dx.doi.org/10.1038/scientificamerican0468-19

Tropp, A. (1957). The School Teachers. The growth of teaching profession in England and Wales from 1800 to the present day. Heinemann.

Waller, W. (1932). The Sociology of Teaching. Wiley.

Weber M. (2002). Gospodarka i społeczeństwo. Zarys socjologii rozumiejącej.

Downloads


Переглядів анотації: 79

Опубліковано

2022-12-18

Як цитувати

Хархула, Я. (2022). УЧИТЕЛЬ У СОЦІОЛОГІЧНІЙ ТЕОРІЇ: ВИТОКИ ДОСЛІДЖЕНЬ ТА ОСНОВНІ ДЖЕРЕЛА НАТХНЕННЯ. ОСВІТОЛОГІЯ, 11(11). https://doi.org/10.28925/2226-3012.2022.11.8

Номер

Розділ

Соціологія та культурологія освіти