ПРОФЕСІЙНИЙ РОЗВИТОК УЧИТЕЛІВ ПРИРОДНИЧО-МАТЕМАТИЧНОЇ ОСВІТИ І ТЕХНОЛОГІЙ: ЗАРУБІЖНИЙ ДОСВІД

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.28925/2412-124X.2025.14.11

Ключові слова:

вчителі природничо-математичної освіти і технологій, інформаційно-освітнє середовище, післядипломна педагогічна освіта, професійна компетентність, професійний розвиток, цифрова освіта.

Анотація

У статті пропоновано аналіз зарубіжного досвіду практик професійного розвитку вчителів природничо-математичної освіти і технологій з акцентом на його потенційну адаптацію до української системи післядипломної педагогічної освіти в умовах воєнного стану. Підкреслено необхідність формування в педагогів компетентностей для ефективного використання інноваційних освітніх технологій, інтеграції дослідницьких методів та розвитку рефлексивної педагогічної практики. Методологія статті передбачає систематичний, критичний та компаративістський аналіз результатів останніх зарубіжних емпіричних досліджень, що дозволяє окреслити сучасні тенденції професійного розвитку педагогів і визначити перспективи їх імплементації в Україні. Наголошено, що в зарубіжних дослідженнях науковці пропонують використовувати технологічно орієнтовані програми підвищення кваліфікації, які сприяють розвитку цифрової компетентності, педагогічної самосвідомості, навичок критичного мислення та рефлексії вчителів. Особлива увага приділяється використанню віртуальних симуляцій, цифрових освітніх платформ і інструментів для зворотного зв’язку, що дозволяють педагогам моделювати реальні ситуації навчання без ризику помилки. Акцентовано, що сучасні напрями професійного розвитку педагогів орієнтовані на інтеграцію технологічних рішень, які забезпечують персоналізацію професійного зростання вчителів. З’ясовано, що інтеграція зарубіжних практик у післядипломну педагогічну освіту в Україні сприятиме формуванню компетентного, рефлексивного та інноваційно налаштованого вчителя, здатного адаптуватися до цифрових викликів та забезпечувати якість освіти в умовах воєнного та післявоєнного відновлення. Установлено, що зміст професійного розвитку вчителів природничо-математичної освіти і технологій має бути зорієнтований на інтеграцію сучасних цифрових інструментів, розвиток педагогічної та дослідницької компетентності, формування рефлексивних навичок і здатності адаптувати інноваційні методики до умов сучасного навчального середовища.

Посилання

Anishchenko, O. (2023). [The Problem of Professional Development of Teaching Staff in the Field of Adult Education: Methodological Approaches]. In M. Vovk (Ed.), Problema profesijnogo rozvitku pedagogichnogo personalu u sferi doroslih: metodologichni pidhodi. Rozvitok suchasnoyi mistecko-pedagogichnoyi osviti: nacionalnij i yevropejskij kontekst: monografiya (pp. 366–377). Stefan cel Mare University of Suceava.

Vorotnykova, I. (2018). Modeli profesijnogo rozvitku vchitelya v umovah reformi pislyadiplomnoyi pedagogichnoyi osviti [Models of professional development of teachers in the conditions of the reform of the postal pedagogical education]. Continuing Professional Education: Theory and Practice, 3–4, 21–27. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2018.3-4.2127

Vorotnykova, I. (2023). Profesijnij rozvitok vchiteliv dlya zabezpechennya yakisnoyi prirodnicho-matematichnoyi osviti v umovah vijni v Ukrayini [Professional Development оf Teachers for the Implementation of Quality Scienceand Mathematical Education in the Context of War in Ukraine]. Educological Discourse, 4 (43), 7–20. https://doi.org/10.28925/2312-5829.2023.41

Naumova, V., Bulvinska, O. (2023). Vіdkritі osvіtnі platformi dlya profesіinogo rozvitku vchitelіv prirodnicho-matematichnoї osvіti і tekhnologіi [Open Educational Platforms for The Professional Development of Teachers of Science, Mathematics and Technology]. Continuing Professional Education: Theory and Practice, 76 (3), 75–83. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2023.3.7

Oleksenko S. V., Khomenko O. A. (2024). Motivaciya profesijnogo rozvitku vchiteliv pid chas vijni v Ukrayini [Motivation of the Professional Development of Teachers During the War in Ukraine]. SWorldJournal, 2 (26-02), 108–115. https://doi.org/10.30888/2663-5712.2024-26-00-005

Sysoieva, S. (2024). Profesionalizaciya vchitelya v umovah voyennogo stanu v Ukrayini [Teacher’s Professionalization under Martial Law in Ukraine]. Continuing Professional Education: Theory and Practice, 79 (2), 7–17. https://doi.org/10.28925/2412-0774.2024.2.1

Alon, L., Schwarts, G., Sabbah, S. (2025). Resilience as a pedagogical Process: A multidimensional model of STEM teachers’ cognitive, emotional, and social resilience during crisis. Teaching and Teacher Education, 167. https://doi.org/10.1016/j.tate.2025.105225

Alsina, Á., Batllori, R., Falgàs, M., & Vidal, I. (2019). Marcas de autorregulación para la construcción del perfil docente durante la formación de maestros. Revista Complutense de Educación, 30 (1), 55–74. https://doi.org/10.5209/RCED.55466

Chan, K. K. H., Xu, L. & Mesiti, C. (2025). Rethinking the Who, What, and How of Teacher Professional Development: A Framework Emerging from the Special Issue on Technology-Enabled Professional Development for Science, Mathematics, and STEM teachers. International Journal of Science and Mathematics Education, 23, 1947–1957. https://doi.org/10.1007/s10763-025-10584-5

Cheng, Y.-W., Chen, C.-H., & Chen, N.-S. (2025). Adopting maker education: A comparative analysis of intentions between in-service and pre-service STEM teachers. International Journal of Science and Mathematics Education, 23 (6). https://doi.org/10.1007/s10763-025-10547-w

Dede, C., & Lidwell, W. (2023). Developing a next-generation model for massive digital learning. Education Sciences, 13 (8), 845. https://doi.org/10.3390/educsci13080845

Grossman, P. (2021). Teaching core practices in teacher education. Harvard Education Press. https://books.google.com.ua/books?id=oP4hEAAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=ru#v=onepage&q&f=false

Liu, J., Wang, K., & Pan, Z. (2025). The Effectiveness of Professional Development in the Self-Efficacy of In-Service Teachers in STEM Education: A Meta-Analysis. Behavioral Sciences, 15 (10), 1364. https://doi.org/10.3390/bs15101364

Lynova, I., Bulvinska, O. (2020). Continuing professional development of academic staff: theoretical approaches and models. Continuing Professional Education: Theory and Practice, 4 (65), 14–22. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2020.4.2

Mikeska, J. N., Howell, H., & Kinsey, D. (2025). Teacher educators’ use of formative feedback during preservice teachers’ simulated teaching experiences in Mathematics and Science. International Journal of Science and Mathematics Education, 23 (6). https://doi.org/10.1007/s10763-024-10489-9

Nychkalo, N. G., Muranova, N. P., Voliarska, O. S., & Kudina, V. V. (2022). Professional development of academic staff by means of information and communication technologies: the ukrainian experince. Information Technologies and Learning Tools, 4 (90), 162–172. https://doi.org/10.33407/itlt.v90i4.4882

Rehman, N., Huang, X., Mahmood, A., Zafeer, H. M. I., Mohammad, N. K. (2025). Emerging trends and effective strategies in STEM teacher professional development: A systematic review. Humanities and Social Sciences Communications, 12, 32. https://doi.org/10.1057/s41599-024-04272-y

Saralar-Aras, İ., & Güneş, H. (2025). Enhancing pre-service mathematics teachers’ competencies in distance education: An empirical investigation utilizing micro-teaching and peer assessment. International Journal of Science and Mathematics Education, 23 (6). https://doi.org/10.1007/s10763-024-10501-2

Stavermann, K. (2024). Online teacher professional development: A research synthesis on effectiveness and evaluation. Technology, Knowledge and Learning, 30 (1), 203–240. https://doi.org/10.1007/s10758-024-09792-9

Schwarts, G., Herbst, P., & Brown, A. M. (2024). Harnessing asynchronous digital simulations of problem-based lessons to support mathematics teachers’ professional development: A design-based approach. International Journal of Science and Mathematics Education, 23 (6). https://doi.org/10.1007/s10763-024-10514-x

Schwarz, B., & Kaiser, G. (2019). The Professional Development of Mathematics Teachers. In G. Kaiser, N. Presmeg (Eds.), Compendium for Early Career Researchers in Mathematics Education. ICME-13 Monographs (pp. 325–343). Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-15636-7_15

Wilson, M. M., Zafar, F., & Nichol, C. (2025). Fostering Inquiry: The Impact of Cross-Curricular Professional Development on STEM Teacher Practices. Education Sciences, 15 (4), 421. https://doi.org/10.3390/educsci15040421

Downloads


Переглядів анотації: 1

Опубліковано

2025-11-27

Як цитувати

Наумова, В. (2025). ПРОФЕСІЙНИЙ РОЗВИТОК УЧИТЕЛІВ ПРИРОДНИЧО-МАТЕМАТИЧНОЇ ОСВІТИ І ТЕХНОЛОГІЙ: ЗАРУБІЖНИЙ ДОСВІД. ОСВІТОЛОГІЯ, 14(14), 142–151. https://doi.org/10.28925/2412-124X.2025.14.11

Номер

Розділ

Компаративні аспекти освітології

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають