ІДЕЯ СВОБОДИ В ОСВІТІ: МИСЛЕННЯ, НАВЧАННЯ, ЦІННІСНИЙ ВИБІР
DOI:
https://doi.org/10.28925/2226-3012.2018.7.814Ключові слова:
мислення, норма, освіта, особистість, розум, свобода, соціальний конструкціонізмАнотація
В статті досліджується проблема свободи й автономності особистості в умовах навчання і виховання. В контексті свободи вирішується проблема формування і розвитку людини, яка повинна стати автором свого життя. Свобода проявляється не лише в актах морального і ціннісного вибору, а у всіх процесах діяльності, включаючи діяльність мислення. Свобода мислення передбачає відповідальність індивідів за те, що вони думають, оскільки думка з часом набуває предметності. Цей процес вимагає контролю, який здійснюється за рахунок критичної рефлексії мислення. Вона, в свою чергу, породжує інтелектуальну свободу, яка постає важливою частиною впливу на уявлення і переконання індивіда.
Особиста автономність розуміється як здатність робити усвідомлений вибір. Автор аналізує проблему нормативності, важливої для рефлексивної діяльності і формування ідентичності. Свобода знаходить свій найбільш повний вираз там і тоді, коли людина думає і діє в гармонії з раціональною необхідністю, яка орієнтує насамперед на позитивні цінності. Для цього потрібне звільнення творчої думки, діяльність якої не позбавляє від обумовленості нормами і правилами. Розумною людиною є та, котра знає, як мислити і діяти в різних ситуаціях соціального життя і здійснення вибору. Людина вільна лише в тій мірі, в якій адекватно реагує на раціональні вимоги: чим більше розуміє те, що повинна думати і робити, тим більша її свобода. Навчання автономності передбачає раціональну організацію освітньої системи.
На неї покладається зобов’язання надання індивідам ресурсів для здійснення вільного вибору з позицій усвідомленої необхідності і визначення перспектив подальшого життя, принципів та ідей соціального розвитку.
Посилання
Бекхёрст Д. Формирование разума. Москва : «Канон+» РООИ «Реабилитация», 2014. 169 c.
Кант И. Критика чистого разума. Москва : Эксмо, 2006. 736 с.
Михайлов Р. Т. Самоопределение культуры. Москва : Индрик, 2003. 273 с.
Korsgaard C. Realism and constructivism in twentieth century moral philosophy. The Constitution of Agency.
Oxford : Oxford University Press, 2008. P. 308–326. doi:10.1093/acprof:oso/9780199552733.001.0001 Macintyre A. After Virtue. London : Duckworth, 1981. 285 p.
Mc Dowell J. Responses. On mind and world. London : Routledge, 2002. P. 269–305.
Moran R. Authority and Estrangement: An Essay on Self-Knowledge. Princeton, NJ; Princeton University Press, 2001. 256 p.
Owens D. Reason Without Freedom: The Problem of Epistemic Normativity. London : Routledge, 2000. 208 p.
Rodl S. Self-Consciousness. Cambridge, MA, Harvard University Press, 2007. 222 p.
Standish P. The Ends of Education. A Companion to the Philosophy of Education. Oxford, UK : Wiley-Blackwell, 2003. P. 221–231. doi:10.1002/9780470996454 White J. Education and the Good Life. London : Kogan Page, 1990. 190 p.
Bekhjorst, D. (2014). Formirovanie razuma [Formation of the mind]. Moskow, Russian Federation: «Kanon+» ROOI «Reabilitacija» (rus).
Kant, I. (2006). Kritika chistogo razuma [The Critique of Pure Reason]. Moskow, Russian Federation: Jeksmo (rus).
Korsgaard, C. M. (2008). Realism and constructivism in twentieth century moral philosophy. In The Constitution of Agency. Oxford: Oxford University Press. doi:10.1093/acprof:oso/9780199552733.001.0001 (eng).
Macintyre, A. (1981). After Virtue. London, UK: Duckworth (eng).
Mc Dowell, J. (2002). Responses. On mind and world. In N. H. Smith (Ed.). London, UK: Routledge (eng).
Mihajlov, R. T. (2003). Samoopredelenie kul’tury [Self-determination of culture]. Moskow, Russian Federation: Indrik (rus).
Moran, R. (2001). Authority and Estrangement: An Essay on Self-Knowledge. Princeton, USA, NJ: Princeton University Press (eng).
Owens, D. (2000). Reason Without Freedom: The Problem of Epistemic Normativity. London, UK: Routledge (eng).
Rodl, S. (2007). Self-Conscionsness. Cambridge, UK, MA: Harvard University Press (eng).
Standish, P. (2003b). The Ends of Education. In R. Curren (Ed.), A Companion to the Philosophy of Education.
Oxford, UK: Wiley-Blackwell. doi:10.1002/9780470996454 (eng).
White, J. (1990). Education and the Good Life. London, UK: Kogan Page (eng).
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2018 Максим Гальченко
Ця робота ліцензованаІз Зазначенням Авторства – Некомерційна 3.0 Міжнародна.
Тип ліцензії: Creative Commons Attribution Non-Commercial
Автор дозволяє:
- поширювати — копіювати, передавати свій твір,
- змінювати — переробляти, розвивати твір.
Умови такі:
- автор не дозволяє використовувати свій чи змінений твір з комерційною метою (Noncommercial),
- слід зберігати посилання на попередніх авторів у визначеній ними формі (Attribution). Ви повинні надати посилання на ліцензію та вказати, чи були внесені зміни. Ви можете це робити будь-яким розумним способом, але це не означає, що ліцензіат схвалює вас або ваше використання.
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.