СОЦІАЛЬНА ПІДТРИМКА УЧНІВ У СКЛАДНИХ СИТУАЦІЯХ В ШКОЛІ
DOI:
https://doi.org/10.28925/2226-3012.2018.7.97100Ключові слова:
підтримка, складні ситуації, школаАнотація
У статті йдеться про різні способи підтримки учнів у складних ситуаціях. Представлено визначення понять «підтримка» та «складні ситуації».
Проаналізовано результати дослідження, яке проводилося у закладі початкової освіти м. Жешув серед учнів VI та VII класів. Мета дослідження полягала у визначенні рівня, джерел та форм підтримки учнів у складних ситуаціях у школі. Крім того, були розглянуті способи вирішення можливих складних ситуацій, які виникли з учнями. Дослідницька вибірка – 100 учнів початкової школи. Переважна більшість респондентів (84%) – це жителі міста, а мешканці села – лише 16%. Дослідження проводилося за допомогою опитувальника.
Результати дослідження показали, що складні ситуації в школі є дуже поширеним явищем.
Найчастішою формою складної ситуації є труднощі в навчанні, цей факт підтверджує більше, ніж 60% респондентів. Менше 1/5 учнів визначають складні ситуації з надмірними обов’язками. Опитування показує, що лише для 17% учнів працівники школи завжди пропонують допомогу. Більшість респондентів вважають, що школа не допомагає їм у кожній ситуації. Так, 1/3 респондентів вважають, що інституція взагалі не реагує на складні ситуації своїх учнів. Найчастіше підтримують однолітки (69%), а працівники школи є найменш довірливою групою для учнів. Інша проблема полягала в ефективності отриманої підтримки, оскільки 1/4 опитаних оцінюють отриману підтримку працівниками школи як не дуже ефективну.
Зроблено висновок, що найважливішим завданням школи є вчасне та ефективне реагування на складні ситуації, які виникають з учнями. Оскільки результати дослідження показують, що 5% учнів переживають складні ситуації в школі кілька разів на день. Проведене дослідження вимагає подальшого вивчення цього явища. Отримані результати є аргументом для працівників закладів освіти, щоб сприяти налагодженню довірливих стосунків з учнями школи з метою покращення якості освітнього процесу.
Посилання
Caplan, G. (1987). System oparcia [w:] W. Widłak, Pomoc nieprofesjonalna i grupy wzajemnej pomocy. Warszawa, Rzeczpospolita Polska (pol).
Jaworska-Obłój, Z., & Skuza, B. (2008). Pojęcie wsparcia społecznego i jego funkcje w badaniach naukowych.
Przegląd Psychologiczny, 3 (pol).
Kaczan, R., Smoczyńska, K., & Bąbiak, I. (2008). Jaka pomoc i dla kogo? Wsparcie indywidualne i instytucjonalne a aktywizacja zawodowa osób z ograniczeniem sprawności. Seria Osoby z ograniczeniem sprawności na rynku pracy, tom 5. Warszawa, Rzeczpospolita Polska: Academica Wydawnictwo SWPS (pol).
Kocór, M. (2013). Wsparcie nauczycieli w sytuacjach trudnych [w:] red. K. Barłóg, E. Tłuczek-Tadla i M. Żak.
Dyskurs pedagogiczny, tom 7. Przemoc i agresja jako zagrożenie bezpieczeństwa i rozwoju dziecka. Jarosław, Rzeczpospolita Polska: Wyd. PWSTE (pol).
Piorunek, M. (2010). O pomocy, wsparciu społecznym i poradnictwie – prolegomena do teoretycznych rozważań i praktycznych odniesień [w:] M. Piorunek, Pomoc – wsparcie społeczne – poradnictwo. Od teorii do praktyki.
Toruń, Rzeczpospolita Polska: Wydawnictwo Adam Marszałek (pol).
Sęk, H. (2011). O wieloznacznych funkcjach wsparcia społecznego [w:] L. Cierpiałkowska, H. Sęk. Psychologia kliniczna i psychologia zdrowia. Poznań, Rzeczpospolita Polska: Wydawnictwo Fundacji Humaniora (pol).
Sęk, H., & Cieślak, R. (2011). Wsparcie społeczne – sposoby definiowania, rodzaje i źródła wsparcia, wybrane koncepcje teoretyczne [w:] Sęk H., Cieślak R.. Wsparcie społeczne, stres i zdrowie. Warszawa, Rzeczpospolita Polska: Wydawnictwo PWN (pol).
Tomaszewski, T. (1978). Człowiek w sytuacji [w:] T. Tomaszewski (red.). Psychologia. Warszawa, Rzeczpospolita Polska: PWN (pol).
Jarosz, E. Sytuacje trudne w szkole – jak sobie z nimi radzić. URL: http://pppkozienice.pl/wp-content/uploads/2015/04/ Sytuacje-trudne-w-szkole-1.pdf (dostęp: 05.04.2018) (pol).
Włodarczyk, E. O wsparciu społecznym i jego znaczeniu. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. URL: https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/15638/1/Wlodarczyk%20E_O%20wsparciu%20spo%C5%82ecznym%20i%20jego%20znaczeniu.pdf (dostęp: 05.04.2018) (pol).
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2018 Ілона Клімас, Кароліна Пельц, Сильвія Копитко
Ця робота ліцензованаІз Зазначенням Авторства – Некомерційна 3.0 Міжнародна.
Тип ліцензії: Creative Commons Attribution Non-Commercial
Автор дозволяє:
- поширювати — копіювати, передавати свій твір,
- змінювати — переробляти, розвивати твір.
Умови такі:
- автор не дозволяє використовувати свій чи змінений твір з комерційною метою (Noncommercial),
- слід зберігати посилання на попередніх авторів у визначеній ними формі (Attribution). Ви повинні надати посилання на ліцензію та вказати, чи були внесені зміни. Ви можете це робити будь-яким розумним способом, але це не означає, що ліцензіат схвалює вас або ваше використання.
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.