СОЦІАЛЬНА ПІДТРИМКА УЧНІВ У СКЛАДНИХ СИТУАЦІЯХ В ШКОЛІ

Автор(и)

  • Ілона Клімас Жешувський університет, вул. К. Ялового, 24, 35-959 Жешув, Республіка Польща https://orcid.org/0000-0001-7687-7325
  • Кароліна Пельц Жешувський університет, вул. К. Ялового, 24, 35-959 Жешув, Республіка Польща https://orcid.org/0000-0001-5395-0577
  • Сильвія Копитко Жешувський університет, вул. К. Ялового, 24, 35-959 Жешув, Республіка Польща https://orcid.org/0000-0001-9239-0947

DOI:

https://doi.org/10.28925/2226-3012.2018.7.97100

Ключові слова:

підтримка, складні ситуації, школа

Анотація

У статті йдеться про різні способи підтримки учнів у складних ситуаціях. Представлено визначення понять «підтримка» та «складні ситуації».
Проаналізовано результати дослідження, яке проводилося у закладі початкової освіти м. Жешув серед учнів VI та VII класів. Мета дослідження полягала у визначенні рівня, джерел та форм підтримки учнів у складних ситуаціях у школі. Крім того, були розглянуті способи вирішення можливих складних ситуацій, які виникли з учнями. Дослідницька вибірка – 100 учнів початкової школи. Переважна більшість респондентів (84%) – це жителі міста, а мешканці села – лише 16%. Дослідження проводилося за допомогою опитувальника.
Результати дослідження показали, що складні ситуації в школі є дуже поширеним явищем.
Найчастішою формою складної ситуації є труднощі в навчанні, цей факт підтверджує більше, ніж 60% респондентів. Менше 1/5 учнів визначають складні ситуації з надмірними обов’язками. Опитування показує, що лише для 17% учнів працівники школи завжди пропонують допомогу. Більшість респондентів вважають, що школа не допомагає їм у кожній ситуації. Так, 1/3 респондентів вважають, що інституція взагалі не реагує на складні ситуації своїх учнів. Найчастіше підтримують однолітки (69%), а працівники школи є найменш довірливою групою для учнів. Інша проблема полягала в ефективності отриманої підтримки, оскільки 1/4 опитаних оцінюють отриману підтримку працівниками школи як не дуже ефективну.
Зроблено висновок, що найважливішим завданням школи є вчасне та ефективне реагування на складні ситуації, які виникають з учнями. Оскільки результати дослідження показують, що 5% учнів переживають складні ситуації в школі кілька разів на день. Проведене дослідження вимагає подальшого вивчення цього явища. Отримані результати є аргументом для працівників закладів освіти, щоб сприяти налагодженню довірливих стосунків з учнями школи з метою покращення якості освітнього процесу.

Біографії авторів

Ілона Клімас, Жешувський університет, вул. К. Ялового, 24, 35-959 Жешув, Республіка Польща

Випускник педагогічного факультету

 

Кароліна Пельц, Жешувський університет, вул. К. Ялового, 24, 35-959 Жешув, Республіка Польща

Випускник педагогічного факультету

 

Сильвія Копитко, Жешувський університет, вул. К. Ялового, 24, 35-959 Жешув, Республіка Польща

випускник педагогічного факультету

Посилання

Caplan, G. (1987). System oparcia [w:] W. Widłak, Pomoc nieprofesjonalna i grupy wzajemnej pomocy. Warszawa, Rzeczpospolita Polska (pol).

Jaworska-Obłój, Z., & Skuza, B. (2008). Pojęcie wsparcia społecznego i jego funkcje w badaniach naukowych.

Przegląd Psychologiczny, 3 (pol).

Kaczan, R., Smoczyńska, K., & Bąbiak, I. (2008). Jaka pomoc i dla kogo? Wsparcie indywidualne i instytucjonalne a aktywizacja zawodowa osób z ograniczeniem sprawności. Seria Osoby z ograniczeniem sprawności na rynku pracy, tom 5. Warszawa, Rzeczpospolita Polska: Academica Wydawnictwo SWPS (pol).

Kocór, M. (2013). Wsparcie nauczycieli w sytuacjach trudnych [w:] red. K. Barłóg, E. Tłuczek-Tadla i M. Żak.

Dyskurs pedagogiczny, tom 7. Przemoc i agresja jako zagrożenie bezpieczeństwa i rozwoju dziecka. Jarosław, Rzeczpospolita Polska: Wyd. PWSTE (pol).

Piorunek, M. (2010). O pomocy, wsparciu społecznym i poradnictwie – prolegomena do teoretycznych rozważań i praktycznych odniesień [w:] M. Piorunek, Pomoc – wsparcie społeczne – poradnictwo. Od teorii do praktyki.

Toruń, Rzeczpospolita Polska: Wydawnictwo Adam Marszałek (pol).

Sęk, H. (2011). O wieloznacznych funkcjach wsparcia społecznego [w:] L. Cierpiałkowska, H. Sęk. Psychologia kliniczna i psychologia zdrowia. Poznań, Rzeczpospolita Polska: Wydawnictwo Fundacji Humaniora (pol).

Sęk, H., & Cieślak, R. (2011). Wsparcie społeczne – sposoby definiowania, rodzaje i źródła wsparcia, wybrane koncepcje teoretyczne [w:] Sęk H., Cieślak R.. Wsparcie społeczne, stres i zdrowie. Warszawa, Rzeczpospolita Polska: Wydawnictwo PWN (pol).

Tomaszewski, T. (1978). Człowiek w sytuacji [w:] T. Tomaszewski (red.). Psychologia. Warszawa, Rzeczpospolita Polska: PWN (pol).

Jarosz, E. Sytuacje trudne w szkole – jak sobie z nimi radzić. URL: http://pppkozienice.pl/wp-content/uploads/2015/04/ Sytuacje-trudne-w-szkole-1.pdf (dostęp: 05.04.2018) (pol).

Włodarczyk, E. O wsparciu społecznym i jego znaczeniu. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. URL: https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/15638/1/Wlodarczyk%20E_O%20wsparciu%20spo%C5%82ecznym%20i%20jego%20znaczeniu.pdf (dostęp: 05.04.2018) (pol).

Downloads


Переглядів анотації: 182

Опубліковано

2018-10-01

Як цитувати

Клімас, І., Пельц, К., & Копитко, С. (2018). СОЦІАЛЬНА ПІДТРИМКА УЧНІВ У СКЛАДНИХ СИТУАЦІЯХ В ШКОЛІ. ОСВІТОЛОГІЯ, (7), 97–100. https://doi.org/10.28925/2226-3012.2018.7.97100

Номер

Розділ

Інклюзивна освіта