УПЕРЕДЖЕННЯ І СТЕРЕОТИПИ У МІЖОСОБИСТІСНИХ СТОСУНКАХ ЧЛЕНІВ НЕФОРМАЛЬНИХ ГРУП
DOI:
https://doi.org/10.28925/2226-3012.2018.7.116124Ключові слова:
стереотипи, упередження, міжособистісні стосунки, неформальні групиАнотація
Упередження і стереотипи присутні у житті кожного. Деякі люди навіть не усвідомлюють, що вони потрапили в «пастку стереотипного мислення». Ця стаття спрямована на аналіз та узагальнення теоретичних питань, пов’язаних з упередженнями та стереотипами. У статті розглянуто поняття «упередження», «забобони» та «стереотипи». Охарактеризовано джерела упередженості та стереотипів, а також їх основні функції.
У другій частині статті представлено методологічні питання власного дослідження. Метою якого було вивчення думок членів неформальних груп про упередження та стереотипи у їхніх стосунках з іншими людьми. Серед основних дослідницьких питань було викоремлено наступні: чи є стереотипи та упередження частиною життя учасників субкультур; які причини прояву неадекватних дій одних учасників субкультур по відношенню до інших; хто найчастіше стає учасником субкультури; чи пов’язана агресивна поведінка учасників субкультур із упередженнями та стереотипами, які сповідує субкультура.
Результати дослідження засвідчують, що на думку 53% респондентів, стереотипне мислення є основою для створення ворожого ставлення до інших людей. Упередження та стереотипи, на думку 73% респондентів, мають негативні наслідки, оскільки тісно пов’язані з агресивною поведінкою (на думку 52% респондентів). Переважна більшість опитаних (83%) вважає, що погляди, які базуються на упередженнях та стереотипах є їх особистими поглядами. Лише 27% респондентів зазначають, що субкультурна група, до якої вони належать, нав’язує свої міркування та погляди, при цьому часто спираючись на упередження та стереотипи. Прикладом такої субкультури є скіни, де спосіб мислення, погляди та спосіб поведінки всіх її членів однаковий. У даному випадку не йдеться про індивідуальний підхід до будь- якого питання, оскільки всі учасники субкультури утворюють певну єдність.
Автор робить висновки, що стереотипи та упередження присутні в нашому суспільстві, особливо яскраво це можна спостергіти серед учасників різних субкультурних груп.
Посилання
Aronson, E. (2008). Człowiek istota społeczna. Warszawa, Rzeczpospolita Polska: Wydawnictwo Naukowe PWN (pol).
Aronson, E., Wilson, T. D., & Alert, R. M. (1997). Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań, Rzeczpospolita Polska: Wydawnictwo Zysk i S–ka (pol).
Białopiotrowicz, E., & Kojkoł, J. (2010). Stereotypy i uprzedzenia w środowisku studentów Akademii Marynarki Wojennej. Zeszyty naukowe Akademii Marynarki Wojennej, 4, 183 (pol).
Chlewiński, Z. (1992). Stereotypy: struktura, funkcje, geneza. Analiza interdyscyplinarna. W: Stereotypy i uprzedzenia. Z. Chlewiński, & I. Kurcz (red.). Warszawa, Rzeczpospolita Polska: Instytut Psychologii PAM (pol).
Doroszewicz, K. (2004). Czy można osłabić uprzedzenia? W: Wybrane problemy psychologii społecznej.
E. Stanisławiak (red.). Warszawa, Rzeczpospolita Polska: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP (pol).
Macrae, C. N., Stangor, Ch., & Hewstone, M. (1999). Stereotypy i uprzedzenia. Najnowsze ujęcie. Gdańsk, Rzeczpospolita Polska: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne (pol).
Marshall, G. (red.). (2004). Słownik socjologii i nauk społecznych. Warszawa, Rzeczpospolita Polska: Wydawnictwo Naukowe PWN (pol).
Nelson, T. (2003). Psychologia uprzedzeń. Gdańsk, Rzeczpospolita Polska: GWP (pol).
Uprzedzenie. Retrieved from https://pl.wikipedia.org/wiki/Uprzedzenie (pol).
Walter Lippmann. Retrieved from https://pl.wikipedia.org/wiki/Walter_Lippmann (pol).
Weigl, B. (2008). Stereotypy i uprzedzenia. W: Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 3. J. Strelau (red.).
Gdańsk, Rzeczpospolita Polska: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne (pol).
Wosińska, W. (2004). Psychologia życia społecznego. Gdańsk, Rzeczpospolita Polska: GWP (pol).
Zimbardo, P. G., & Leippe, M. R. (2004). Psychologia zmiany postaw i wpływu społecznego. Poznań, Rzeczpospolita Polska: Wydawnictwo Zysk i S-ka (pol).
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2018 Марцін Злоцяк
Ця робота ліцензованаІз Зазначенням Авторства – Некомерційна 3.0 Міжнародна.
Тип ліцензії: Creative Commons Attribution Non-Commercial
Автор дозволяє:
- поширювати — копіювати, передавати свій твір,
- змінювати — переробляти, розвивати твір.
Умови такі:
- автор не дозволяє використовувати свій чи змінений твір з комерційною метою (Noncommercial),
- слід зберігати посилання на попередніх авторів у визначеній ними формі (Attribution). Ви повинні надати посилання на ліцензію та вказати, чи були внесені зміни. Ви можете це робити будь-яким розумним способом, але це не означає, що ліцензіат схвалює вас або ваше використання.
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.