HIGHER EDUCATION AS A FACTOR IN THE DEVELOPMENT OF VALUE ORIENTATIONS OF UKRAINIAN YOUTH
DOI:
https://doi.org/10.28925/2226-3012.2021.104Keywords:
value, value orientations of students, higher education, civic activityAbstract
The article describes the concept of «value», «value orientations»; a generalized classification of values is given. Based on the results of national opinion polls, the priority basic values of Ukrainian youth have been identified. The article shows their attitude to the current political and socio-economic situation in the country, the acute problems of society. Besides, the level of their public activity is outlined.
The role of education as one of the dominant factors in the formation of universal and civic values of the individual ir revealed. Moreover, the article shows the problem of education of students as a component of the educational process in higher education institutions. Furthermore, it sheds the light on the decisive role of social and humanitarian disciplines in education of active civil position of students. Finally, the main teaching methods that contribute to the moral, ethical and civic development of students are identified.
It is concluded that on the basis of knowledge acquired in higher education and acquired competencies, a young person develops his values of the world, a conscious perception of the processes of state formation, an adequate attitude to current socio- political events.
References
Аналітичний звіт з проведення репрезентативного соціологічного дослідження становища молоді в Україні (2019 рік). Київ: Міністерство молоді та спорту, 2019. 92 с. URL: https://sport.gov.ua/storage/app/sites/16/Mizhnarodna_dijalnist/Sociologichni_doslidzhennia/analitichnii-zvit-2019.pdf (дата звернення 03.10.2021).
Банах В. А., Банах Л. С. Трансформація ціннісних орієнтацій молоді в умовах кризового суспільства. Гуманітарний вісник Запорізької державної інженерної академії. 2016. № 64. С. 13–21. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpgvzdia_2016_64_3 (дата звернення 03.10.2021).
Видиш М. М. Педагогічні технології формування політичної культури української студентської молоді. Збірник наукових праць Національної академії Державної прикордонної служби України. Серія : Педагогічні та психологічні науки. 2014. № 2. С. 44–53. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpnapv_ppn_2014_2_6 (дата звернення 03.10.2021).
Ключові компетентності для навчання впродовж життя. Дистосвіта. 2018. URL: http://dystosvita.blogspot.pe/2018/01/2018.html (дата звернення 03.10.2021).
Любовець О. Теоретико-методологічні засади та принципи формування політичних цінностей студентства. Вища освіта України в контексті цивілізаційних змін та викликів: стан, проблеми, перспективи розвитку: Колективна монографія / Калінічева Г.І. (кер. авт. кол., наук. ред.). Київ: Фенікс, 2020. С. 307–323.
Покоління незалежності: цінності та мотивації. Соціологічне дослідження. Соціологічна група «Рейтинг». 2021. URL: http://ratinggroup.ua/research/ukraine/pokolenie_nezavisimosti_cennosti_i_motivacii.html (дата звернення 03.10.2021).
Результати загальнонаціонального опитування. Українське покоління Z: цінності та орієнтири. Центр «Нова Європа». 2017. 135 с. URL: http://neweurope.org.ua/analytics/ukrayinske-pokolinnya-z-tsinnosti-ta-oriyentyry/ (дата звернення 03.10.2021).
Сопівник І. В., Мацола В. А. Моніторинг ціннісних орієнтацій сучасної молоді. Освітній простір України. 2019. Вип. 16. С. 181–186. DOI: https://doi.org/10.15330/esu.16.181-186
Українська молодь сьогодні: результати національного опитування. Міжнародний республіканський інститут. 2021. URL: https://www.iri.org.ua/novini/ukrainska-molod-sogodni-rezultati-nacionalnogo-opituvannya (дата звернення 03.10.2021).
Цінності української молоді. Результати репрезентативного соціологічного дослідження становища молоді. Київ: Міністерство молоді та спорту, 2016. 90 с
Analitichnij zvit z provedennya reprezentativnogo sociologichnogo doslidzhennya stanovisha molodi v Ukrayini (2019 rik) (2019). Ministerstvo molodi ta sportu. https://sport.gov.ua/storage/app/sites/16/Mizhnarodna_dijalnist/Sociologichni_doslidzhennia/analitichnii-zvit-2019.pdf
Banah, V. A., Banah, L. S. (2016). Transformaciya cinnisnih oriyentacij molodi v umovah krizovogo suspilstva. Gumanitarnij visnik Zaporizkoyi derzhavnoyi inzhenernoyi akademiyi, 64, 13–21. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpgvzdia_2016_64_3
Vidish, M. M. (2014). Pedagogichni tehnologiyi formuvannya politichnoyi kulturi ukrayinskoyi studentskoyi molodi. Zbirnik naukovih prac Nacionalnoyi akademiyi Derzhavnoyi prikordonnoyi sluzhbi Ukrayini. Seriya: Pedagogichni ta psihologichni nauki, 2, 44–53. http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpnapv_ppn_2014_2_6
Klyuchovi kompetentnosti dlya navchannya vprodovzh zhittya (2018). Dystosvita. http://dystosvita.blogspot.pe/2018/01/2018.html
Lyubovec, O. (2020). Teoretiko-metodologichni zasadi ta principi formuvannya politichnih cinnostej studentstva. In G. I. Kalinicheva (Ed.), Visha osvita Ukrayini v konteksti civilizacijnih zmin ta viklikiv: stan, problemi, perspektivi rozvitku (pp. 307–323). Feniks.
Pokolinnya nezalezhnosti: cinnosti ta motivaciyi. Sociologichne doslidzhennya (2021). Rating Group Ukraine. http://ratinggroup.ua/research/ukraine/pokolenie_nezavisimosti_cennosti_i_motivacii.html
Rezultati zagalnonacionalnogo opituvannya. Ukrayinske pokolinnya Z: cinnosti ta oriyentiri (2017). New Europe Center. http://neweurope.org.ua/analytics/ukrayinske-pokolinnya-z-tsinnosti-ta-oriyentyry/
Sopivnik, I. V., Macola, V. A. (2019). Monitoring cinnisnih oriyentacij suchasnoyi molodi. Osvitnij prostir Ukrayini, 16, 181–186. https://doi.org/10.15330/esu.16.181-186
Ukrayinska molod sogodni: rezultati nacionalnogo opituvannya (2021). Mizhnarodnij respublikanskij institut. https://www.iri.org.ua/novini/ukrainska-molod-sogodni-rezultati-nacionalnogo-opituvannya
Tsinnosti ukrayinskoyi molodi. Rezultati reprezentativnogo sociologichnogo doslidzhennya stanovisha molodi (2016). Ministerstvo molodi ta sportu.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Олена Любовець

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.
Content Licensing: Creative Commons Attribution Non-Commercial
The author allows:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
Under the following terms:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
The authors reserve the right to authorship of the work and pass the first publication right of this work to the journal under the terms of a Creative Commons Attribution License, which allows others to freely distribute the published research with the obligatory reference to the authors of the original work and the first publication of the work in this journal.
The authors have the right to conclude separate supplement agreements that relate to non-exclusive work distribution in the form in which it has been published by the journal (for example, to upload the work to the online storage of the journal or publish it as part of a monograph), provided that the reference to the first publication of the work in this journal is included.