BORIS GRINCHENKO’S WORKS AS A GENERATOR OF INNOVATIVE FORMS OF WORK WITH ART FACULTIES STUDENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/2226-3012.2022.11.6

Keywords:

art pedagogy; Borys Grinchenko’s works; business game; cinquain; storytelling; Ukrainian culture.

Abstract

The article considers innovative forms of work (business game, syncvein and storytelling) with students of art specialties, introduced in order to deeply analyze the historical role of the personality and work of prominent Ukrainian writer, scientist and teacher Borys Grinchenko. The figurative and stylistic specifics of the artist’s poetry in the context of his epoch are characterized. The romantic essence of his work is determined, in which the features typical for the romantic worldview are organically combined: sensuality, national characteristics and patriotic spirit. The importance of knowledge of Grinchenko’s themes in the formation of national-patriotic worldview of students, the development of their professional, creative, analytical and moral and ethical qualities is noted. Cultural and artistic events in honour of B. Grinchenko in terms of the introduction of these innovative forms. Based on the analysis of these forms, the multilevel nature of students’ understanding of the artistic meaning of the writer’s work, his historical figure, as well as musical works written on the texts of B. Grinchenko was revealed. It is shown that the studied forms optimally combine the cognitive, analytical, musical-performing, psycho-emotional levels of comprehension of this art object. It has been proved that the successful implementation of the business game, syncvein competition and storytelling during the events in honour of B. Grinchenko united students around common national and artistic values, contributed to the discovery of unknown facets of the writer’s artistic heritage, inspired new forms of student creativity.

References

Список використаної літератури

Андрєєва С, Лашко М., Яковлева І. Борис Грінченко в європейському соціокультурному просторі. Київські історичні студії. 2020. № 1 (10). С. 150–157. DOI: https://doi.org/10.28925/2524-0757.2020.1.20

Барвіна Н. Можливості театральної педагогіки в художньо-естетичному вихованні студентів в умовах театру-студії. Духовність особистості: методологія, теорія і практика. 2018. Вип. 1. С. 23–33.

Лашко М. Педагогічна і просвітницька діяльність Марії Грінченко (1863–1928): монографія. Київ: Київський університет імені Бориса Грінченка, 2019. 272 с.

Марко М. Формування готовності майбутніх учителів початкових класів до застосування навчально-ігрових технологій у професійній діяльності: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.04. Мукачево: Мукачівський державний університет, 2018. 23 с.

Олексюк О. Розвиток духовного потенціалу особистості у постнекласичній мистецькій освіті: монографія. Київ: Київський університет імені Бориса Грінченка, 2019. 268 с.

Онищенко Н. Застосування ігрових технологій під час викладання педагогічних дисциплін у вищій школі. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2021. Вип 35. Т. 4. С. 260–267. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863/35-4-39

Педагогічна інноватика: термінологічний словник / авт. кол. за заг. ред. О. І. Шапран. Переяслав-Хмельницький: Домбровська Я. М., 2019. 384 с.

Чернявський М. Кедр Ливана. Спогади про Бориса Грінченка. Херсон: Українська книгарня, 1918. 36 с.

Щербань П. Навчально-педагогічні ігри у вищих навчальних закладах: навчальний посібник. Київ: Вища школа, 2004. 207 с.

Oleksiuk O., Rebrova O., & Mikulinska O. Dramatic Hermeneutics as a Perspective Technology in the Artistic Education. Journal of History Culture and Art Research. 2019. № 8 (3). Р. 100–112. DOI: https://doi.org/10.7596/taksad.v8i3.2146

References

Andrieieva, S., Lashko, M., Yakovleva, I. (2020). Borys Hrinchenko v yevropeiskomu sotsiokulturnomu prostori [Boris Grinchenko in the European socio-cultural space]. Kyiv historical studies, 1 (10), 150–157. https://doi.org/10.28925/2524-0757.2020.1.20

Barvina, N. (2018). Mozhlyvosti teatralnoi pedahohiky v khudozhno-estetychnomu vykhovanni studentiv v umovakh teatru-studii [Possibilities of theater pedagogy in artistic and aesthetic education of students in the studio theater]. Spirituality of a Personality: Theory, Methodology and Practice, 1, 23–33.

Lashko, M. (2019). Pedahohichna i prosvitnytska diialnist Marii Hrinchenko (1863–1928): monohrafiia. [Pedagogical and educational activity of Maria Grinchenko (1863–1928): monohraf]. Borys Grinchenko Kyiv University.

Marko, M. (2018). Formuvannia hotovnosti maibutnikh uchyteliv pochatkovykh klasiv do zastosuvannia navchalno-ihrovykh tekhnolohii u profesiinii diialnosti [Formation of readiness of future primary school teachers to apply educational and game technologies in professional activity]: Extended abstract of candidate’s thesis: 13.00.04. Mukachevo State University.

Oleksiuk, O. (2019) Rozvytok dukhovnoho potentsialu osobystosti u postneklasychnii mystetskii osviti: monohrafiia [Development of the spiritual potential of the individual in post-classical art education]. Borys Grinchenko Kyiv University.

Onyshchenko, N. (2021). Zastosuvannia ihrovykh tekhnolohii pid chas vykladannia pedahohichnykh dystsyplin u vyshchii shkoli [Application of game technologies when teaching pedagogical disciples in higher school]. Topical issues of the humanities, 35 (4), 260–267. https://doi.org/10.24919/2308-4863/35-4-39

Shapran, O. I. (Ed.) (2019). Pedahohichna innovatyka: terminolohichnyi slovnyk [Pedagogical innovation: terminological dictionary]. Dombrovska Ya. M.

Cherniavskyi, M. (1918). Kedr Lyvana. Spohady pro Borysa Hrinchenka [Cedar of Lebanon. Memoirs of Borys Grinchenko]. Ukrainian bookstore.

Shcherban, P. (2004). Navchalno-pedahohichni ihry u vyshchykh navchalnykh zakladakh: navchalnij posibnik [Educational and pedagogical games in higher educational institutions: Tutorial]. Vyshcha shkola.

Oleksiuk, O., Rebrova, O., & Mikulinska, O. (2019). Dramatic Hermeneutics as a Perspective Technology in the Artistic Education. Journal of History Culture and Art Research, 8 (3), 100–112. https://doi.org/10.7596/taksad.v8i3.2146

Downloads


Abstract views: 227

Published

2022-12-18

How to Cite

Oleksyuk, O., & Lihus, O. (2022). BORIS GRINCHENKO’S WORKS AS A GENERATOR OF INNOVATIVE FORMS OF WORK WITH ART FACULTIES STUDENTS . OSVITOLOHIYA, 11(11). https://doi.org/10.28925/2226-3012.2022.11.6

Issue

Section

Culturology and Sociology of education