TWÓRCZOŚĆ BORYSA HRYNCZENKI JAKO GENERATOR INNOWACYJNYCH FORM PRACY ZE STUDENTAMI ARTYSTYKI
DOI:
https://doi.org/10.28925/2226-3012.2022.11.6Słowa kluczowe:
cinquain; gra biznesowa; kultura ukraińska; opowiadanie historii; pedagogika sztuki; twórczość Borysa HrinczenkiAbstrakt
Artykuł przedstawia nowatorskie formy pracy (gra biznesowa, cinquain, opowiadanie historii) ze studentami kierunków artystycznych, realizowane w celu głębokiego analitycznego zrozumienia historycznej roli osobowości i twórczości wybitnego ukraińskiego pisarza, naukowca i pedagoga. Borysa Hrinczenki. Scharakteryzowano figuratywną i stylistyczną specyfikę wierszy artysty w kontekście jego epoki. Określona jest romantyczna esencja jego twórczości, która organicznie łączy cechy typowe dla romantycznego światopoglądu: zmysłowość, cechy narodowe i ducha patriotycznego. Zwrócono uwagę na znaczenie poznawania tematów Grinczenki w kształtowaniu światopoglądu narodowo-patriotycznego studentów, rozwoju ich cech zawodowych, twórczych, analitycznych oraz moralnych i etycznych. Wydarzenia kulturalne i artystyczne ku czci Borysa Hrinczenki charakteryzują się zastosowaniem w nich pewnych innowacyjnych form. Na podstawie analizy tych form ujawniono wielopoziomowy charakter rozumienia przez uczniów artystycznego znaczenia dzieła pisarza, jego postaci historycznej, a także utworów muzycznych napisanych do tekstów Borysa Hrinczenki. Wykazano, że badane formy optymalnie łączą poznawczy, analityczny, muzyczno-wykonawczy, psychoemocjonalny poziom rozumienia tego artystycznego obiektu. Udowodniono, że udane wprowadzenie gry biznesowej, konkursu syndromowego i opowiadania historii podczas wydarzeń ku czci Borysa Hrinczenki zjednoczyło młodzież studencką wokół wspólnych wartości narodowych i artystycznych, przyczyniło się do odkrycia nieznanych aspektów dorobku artystycznego pisarza i zainspirowało nowe formy twórczości studenckiej.
Bibliografia
Список використаної літератури
Андрєєва С, Лашко М., Яковлева І. Борис Грінченко в європейському соціокультурному просторі. Київські історичні студії. 2020. № 1 (10). С. 150–157. DOI: https://doi.org/10.28925/2524-0757.2020.1.20
Барвіна Н. Можливості театральної педагогіки в художньо-естетичному вихованні студентів в умовах театру-студії. Духовність особистості: методологія, теорія і практика. 2018. Вип. 1. С. 23–33.
Лашко М. Педагогічна і просвітницька діяльність Марії Грінченко (1863–1928): монографія. Київ: Київський університет імені Бориса Грінченка, 2019. 272 с.
Марко М. Формування готовності майбутніх учителів початкових класів до застосування навчально-ігрових технологій у професійній діяльності: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.04. Мукачево: Мукачівський державний університет, 2018. 23 с.
Олексюк О. Розвиток духовного потенціалу особистості у постнекласичній мистецькій освіті: монографія. Київ: Київський університет імені Бориса Грінченка, 2019. 268 с.
Онищенко Н. Застосування ігрових технологій під час викладання педагогічних дисциплін у вищій школі. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2021. Вип 35. Т. 4. С. 260–267. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863/35-4-39
Педагогічна інноватика: термінологічний словник / авт. кол. за заг. ред. О. І. Шапран. Переяслав-Хмельницький: Домбровська Я. М., 2019. 384 с.
Чернявський М. Кедр Ливана. Спогади про Бориса Грінченка. Херсон: Українська книгарня, 1918. 36 с.
Щербань П. Навчально-педагогічні ігри у вищих навчальних закладах: навчальний посібник. Київ: Вища школа, 2004. 207 с.
Oleksiuk O., Rebrova O., & Mikulinska O. Dramatic Hermeneutics as a Perspective Technology in the Artistic Education. Journal of History Culture and Art Research. 2019. № 8 (3). Р. 100–112. DOI: https://doi.org/10.7596/taksad.v8i3.2146
References
Andrieieva, S., Lashko, M., Yakovleva, I. (2020). Borys Hrinchenko v yevropeiskomu sotsiokulturnomu prostori [Boris Grinchenko in the European socio-cultural space]. Kyiv historical studies, 1 (10), 150–157. https://doi.org/10.28925/2524-0757.2020.1.20
Barvina, N. (2018). Mozhlyvosti teatralnoi pedahohiky v khudozhno-estetychnomu vykhovanni studentiv v umovakh teatru-studii [Possibilities of theater pedagogy in artistic and aesthetic education of students in the studio theater]. Spirituality of a Personality: Theory, Methodology and Practice, 1, 23–33.
Lashko, M. (2019). Pedahohichna i prosvitnytska diialnist Marii Hrinchenko (1863–1928): monohrafiia. [Pedagogical and educational activity of Maria Grinchenko (1863–1928): monohraf]. Borys Grinchenko Kyiv University.
Marko, M. (2018). Formuvannia hotovnosti maibutnikh uchyteliv pochatkovykh klasiv do zastosuvannia navchalno-ihrovykh tekhnolohii u profesiinii diialnosti [Formation of readiness of future primary school teachers to apply educational and game technologies in professional activity]: Extended abstract of candidate’s thesis: 13.00.04. Mukachevo State University.
Oleksiuk, O. (2019) Rozvytok dukhovnoho potentsialu osobystosti u postneklasychnii mystetskii osviti: monohrafiia [Development of the spiritual potential of the individual in post-classical art education]. Borys Grinchenko Kyiv University.
Onyshchenko, N. (2021). Zastosuvannia ihrovykh tekhnolohii pid chas vykladannia pedahohichnykh dystsyplin u vyshchii shkoli [Application of game technologies when teaching pedagogical disciples in higher school]. Topical issues of the humanities, 35 (4), 260–267. https://doi.org/10.24919/2308-4863/35-4-39
Shapran, O. I. (Ed.) (2019). Pedahohichna innovatyka: terminolohichnyi slovnyk [Pedagogical innovation: terminological dictionary]. Dombrovska Ya. M.
Cherniavskyi, M. (1918). Kedr Lyvana. Spohady pro Borysa Hrinchenka [Cedar of Lebanon. Memoirs of Borys Grinchenko]. Ukrainian bookstore.
Shcherban, P. (2004). Navchalno-pedahohichni ihry u vyshchykh navchalnykh zakladakh: navchalnij posibnik [Educational and pedagogical games in higher educational institutions: Tutorial]. Vyshcha shkola.
Oleksiuk, O., Rebrova, O., & Mikulinska, O. (2019). Dramatic Hermeneutics as a Perspective Technology in the Artistic Education. Journal of History Culture and Art Research, 8 (3), 100–112. https://doi.org/10.7596/taksad.v8i3.2146
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Ольга Олексюк, Ольга Лігус
Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.
Тип ліцензії: Creative Commons Attribution Non-Commercial
Автор дозволяє:
- поширювати — копіювати, передавати свій твір,
- змінювати — переробляти, розвивати твір.
Умови такі:
- автор не дозволяє використовувати свій чи змінений твір з комерційною метою (Noncommercial),
- слід зберігати посилання на попередніх авторів у визначеній ними формі (Attribution). Ви повинні надати посилання на ліцензію та вказати, чи були внесені зміни. Ви можете це робити будь-яким розумним способом, але це не означає, що ліцензіат схвалює вас або ваше використання.
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.