PROFESSIONAL TRAINING OF ECONOMIC INDUSTRY SPECIALISTS IN THE CONTEXT OF GLOBAL SUSTAINABLE DEVELOPMENT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/2226-3012.2020.9.5

Keywords:

education for sustainable development, global sustainable development, specialists in circular economics, specialists in the economic field

Abstract

The article substantiates the urgent need to modernize the training of future professionals, in particular economists, in the context of global sustainable development; the substantiation is made on the basis of the analysis of problems of global sustainable development.
The scientific analysis of the problem shows that the authors often focus on environmental and resource- economic issues, sometimes on demographic factors, while covering the problem. Among the factors influencing global sustainable development, the author includes: the activities of the Institute of Education, the implementation of its leading preventive function — training professionals to comply with the principles of sustainable development in their professional activities.
Education is a significant potential for sustainable development of society. Its role is to predict, form and develop throughout life the professional competence of future professionals, to develop an energy-efficient style of professional activity. To a large extent, this applies to the training of professionals for the economic sector, as most of the global environmental problems that hamper sustainable development have economic roots. Under such conditions, there is a need to modernize the training of specialists, in particular economists, in the context of the tasks of global sustainable development.
It is concluded that solving the problems of global sustainable development in education should include: development of ecological culture of pupils and students, greening of educational courses in secondary and higher education institutions, involving students in the system of postgraduate education; investigation of the latest technologies and methods of prevention and prevention of ecological catastrophes; introduction of new directions of professional training of specialists; introduction of specialists’ training in circular economy (green economy, closed cycle economy) in Ukraine.

Author Biography

Alexey Sysoev, Kyiv International University, 49 Lvivska Str., 03179 Kyiv, Ukraine

Ph.D in Economics, Head of the Licensing and Accreditation Department

References

Бордюг Н. С. Методичні та змістовні аспекти навчання фахівців екологічного спрямування в системі післядипломної освіти. Зб. наук. пр. [Херсон. держ. ун-ту]. Педагогічні науки / Херсон. держ. ун-т. 2019. № 87. С. 90–93. URL: https://ps.journal.kspu.edu/index.php/ps/article/ view/4234/3728 (дата звернення: 15.06.2020).

Бусарєв Д. В. Сталий розвиток: історичні аспекти та сучасні виклики. Причорномор. економ. студії. 2018. № 36 (1). С. 34–38. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/bses_2018_36%281%29__9 (дата звернення: 15.06.2020).

Греськів О. Б. Сталий розвиток соціально-економічних систем. Вісн. Харків. нац. аграр. ун-ту. Серія : Економічні науки : зб. наук. пр. / Харків. нац. аграр. ун-т ім. В. В. Докучаєва. Харків. 2018. № 1. С. 184–188. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vkhnau_ekon_2018_1_22 (дата звернення: 15.06.2020).

Зайцев В. С. Сталий розвиток персоналу промислових підприємств: проблеми та рішення. Економ. вісн. Донбасу. 2019. № 2. С. 206–214. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ecvd_2019_2_28 (дата звернення: 15.06.2020).

Коренева І. М. Освіта для сталого розвитку: реалії України. Вісн. Глухів. нац. пед. ун-ту ім. Олександра Довженка. Педагогічні науки : зб. наук. пр. / Глухів. нац. пед. ун-т ім. Олександра Довженка.

Глухів. 2018 а. № 1. С. 17–25. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vgnpu_2018_1_4 (дата звернен- ня: 15.06.2020).

Коренева І. М. Феномен «Освіта для сталого розвитку»: сутність та сучасні особливості концепту.

Укр. пед. журн. = Ukrainian educational Journal. 2018 б. № 2. С. 113–123. URL: http://nbuv.gov. ua/UJRN/ukrpj_2018_2_16 (дата звернення: 15.06.2020).

Про Стратегію сталого розвитку «Україна — 2020» : Указ Президента України від 12.01.2015 № 5/2015.

Урядовий кур’єр. 2015. № 6.

Радкевич В. Роль професійної освіти в реалізації цілей сталого розвитку суспільства. Проф. освіта. 2019. № 1. С. 5–8.

Стратегия ЕЭК ООН для образования в интересах устойчивого развития. Адуктар. 2005. № 2 (5).

С. 30−35.

Цілі сталого розвитку: Україна. Національна доповідь. Міністерство економічного розвитку і торгівлі. Sustainable development GOALS. 2017. 176 с.

The Earth Summit. The United Nations Conference on Environment and Development (UNCED) / introd.

And commentary by Stanley P. Johnson. London : Graham and Trotman. 1992. 532 p.

Roadmap for Implementing the Global Action Programme on Education for Sustainable Development. URL: http://unesdoc.unesco.org/images/0023/002305/230514e.pdf (request date: 25.09.2020).

Bordyug, N. S. (2019). Metody`chni ta zmistovni aspekty` navchannya faxivciv ekologichnogo spryamuvannya v sy`stemi pislyady`plomnoyi osvity` [Methodical and variable aspects of training of specialists of ecological direction in the system of postgraduate education]. Zb. nauk. pr. [Xerson. derzh. un-tu]. Pedagogichni nauky`, 87, 90–93. Collection of Research Papers «Pedagogical Sciences». https://ps.journal.kspu.edu/index.php/ps/article/view/4234/3728 (ukr).

Busaryev, D. V. (2018). Staly`j rozvy`tok: istory`chni aspekty` ta suchasni vy`kly`ky` [Sustainable development: historical aspects and current challenges]. Pry`chornomor. ekonom. Studiyi, 36 (1), 34–38. National Library of Ukraine named after V. I. Vernadsky. http://nbuv.gov.ua/UJRN/ bses_2018_36%281%29__9 (ukr).

Cili stalogo rozvy`tku: Ukrayina. Nacional`na dopovid`. Ministerstvo ekonomichnogo rozvy`tku i torgivli [Sustainable Development Goals: Ukraine. National report. Ministry of Economic Development and Trade] (2017). Sustainable development GOALS (ukr).

Gres`kiv, O. B. (2018). Staly`j rozvy`tok social`no-ekonomichny`x sy`stem [Sustainable development of socio-economic systems]. Visn. Xarkiv. nacz. agrar. un-tu, 1. 184–188. National Library of Ukraine named after V. I. Vernadsky. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vkhnau_ekon_2018_1_22 (ukr).

Koreneva, I. M. (2018 a). Osvita dlya stalogo rozvy`tku: realiyi Ukrayiny` [Education for sustainable development: the realities of Ukraine]. Visn. Gluxiv. nacz. ped. un-tu im. Oleksandra Dovzhenka, 1, 17–25. National Library of Ukraine named after V. I. Vernadsky. http://nbuv.gov.ua/UJRN/ vgnpu_2018_1_4 (ukr).

Koreneva, I. M. (2018 b). Fenomen «Osvita dlya stalogo rozvy`tku»: sutnist` ta suchasni osobly`vosti konceptu [The phenomenon of «Education for Sustainable Development»: the essence and modern features of the concept]. Ukr. ped. zhurn. = Ukrainian educational Journal, 2, 113–123. National Library of Ukraine named after V. I. Vernadsky. http://nbuv.gov.ua/UJRN/ukrpj_2018_2_16 (ukr).

Pro Strategiyu stalogo rozvy`tku «Ukrayina — 2020» : Ukaz Prezy`denta Ukrayiny` vid 12.01.2015 No 5/2015 [On the Strategy of Sustainable Development «Ukraine — 2020» : Decree of the President of Ukraine from 12.01.2015 No 5/2015] (2015). Uryadovy`j kur’yer, 6 (ukr).

Radkevy`ch, V. (2019). Rol` profesijnoyi osvity` v realizaciyi cilej stalogo rozvy`tku suspil`stva [The role of vocational education in the implementation of prices for sustainable development of society].

Prof. osvita, 1, 5–8 (ukr).

Roadmap for Implementing the Global Action Programme on Education for Sustainable Development. Unesdoc Digital Library. http://unesdoc.unesco.org/images/0023/002305/230514e.pdf (eng).

Strategiya YEEK OON dlya obrazovaniya v interesakh ustoychivogo razvitiya [UNECE strategy for education for sustainable development] (2005). Aduktar, 2 (5), 30–35 (ukr).

The Earth Summit (1992). The United Nations Conference on Environment and Development (UNCED) / introd. And commentary by S. P. Johnson. Graham and Trotman (eng).

Zajcev, V. S. (2019). Staly`j rozvy`tok personalu promy`slovy`x pidpry`yemstv: problemy` ta rishennya [Sustainable staff development of industrial enterprises: problems and solutions]. Ekonom. visn.

Donbasu, 2, 206–214. National Library of Ukraine named after V. I. Vernadsky. http://nbuv.gov. ua/UJRN/ecvd_2019_2_28 (ukr).

Downloads


Abstract views: 355

Published

2020-10-01

How to Cite

Sysoev, A. (2020). PROFESSIONAL TRAINING OF ECONOMIC INDUSTRY SPECIALISTS IN THE CONTEXT OF GLOBAL SUSTAINABLE DEVELOPMENT. OSVITOLOHIYA, (9), 38–45. https://doi.org/10.28925/2226-3012.2020.9.5

Issue

Section

Education in the conditions of global sustainable development