SZKOLENIE ZAWODOWE SPECJALISTÓW W DZIEDZINIE EKONOMII W KONTEKŚCIE GLOBALNEGO ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU
DOI:
https://doi.org/10.28925/2226-3012.2020.9.5Słowa kluczowe:
edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju, globalny zrównoważony rozwój, specjaliści ds. gospodarki cyrkularnej, specjaliści w dziedzinie ekonomikiAbstrakt
Artykuł uzasadnia pilną potrzebę unowocześnienia szkolenia zawodowego przyszłych specjalistów, w szczególności ekonomistów, w kontekście zadań globalnego zrównoważonego rozwoju; uzasadnienie zostało przeprowadzone na podstawie analizy problemów globalnego zrównoważonego rozwoju, zadań, które powstały przed edukacją, jako ważnego czynnika wpływającego na zrównoważony rozwój.
Z analizy naukowej problemu wynika, że autorzy omawiając problem, często skupiają się na kwestiach środowiskowych, kwestiach gospodarowania zasobami i kwestiach ekonomicznych, czasem na czynnikach demograficznych. Uwzględniając wyjątkowe znaczenie aspektów środowiskowych i ekonomicznych, wpływających na globalny zrównoważony rozwój, autor uwzględnia: działalność instytutu edukacji, realizację jego wiodącej funkcji prewencyjnej — szkolenie specjalistów w zakresie przestrzegania zasad zrównoważonego rozwoju w ich działalności zawodowej. Edukacja to znaczący potencjał zrównoważonego rozwoju społeczeństwa. Jej rolą jest przewidywanie, kształtowanie i rozwijanie przez całe życie kompetencji zawodowych przyszłych specjalistów, kształtowanie energooszczędnego stylu działalności zawodowej. W dużej mierze dotyczy to szkolenia zawodowego specjalistów sektora gospodarczego, ponieważ większość globalnych problemów środowiskowych, które utrudniają zrównoważony rozwój, ma korzenie ekonomiczne.
W takich warunkach istnieje potrzeba unowocześnienia szkolenia specjalistów, w szczególności ekonomistów, w kontekście zadań globalnego zrównoważonego rozwoju.
Stwierdzono, że rozwiązywanie problemów globalnego zrównoważonego rozwoju w edukacji powinno obejmować: rozwój kultury ekologicznej uczniów i studentów, ekologizacja szkoleń w szkołach średnich i wyższych, w systemie podyplomowego kształcenia specjalistów; badanie przez przyszłych specjalistów najnowszych technologii i metod zapobiegania katastrofom ekologicznym; wprowadzenie nowych kierunków doskonalenia zawodowego specjalistów; wprowadzenie na Ukrainie szkoleń specjalistów ds. gospodarki cyrkularnej (gospodarki ekologicznej, gospodarki o obiegu zamkniętym).
Bibliografia
Бордюг Н. С. Методичні та змістовні аспекти навчання фахівців екологічного спрямування в системі післядипломної освіти. Зб. наук. пр. [Херсон. держ. ун-ту]. Педагогічні науки / Херсон. держ. ун-т. 2019. № 87. С. 90–93. URL: https://ps.journal.kspu.edu/index.php/ps/article/ view/4234/3728 (дата звернення: 15.06.2020).
Бусарєв Д. В. Сталий розвиток: історичні аспекти та сучасні виклики. Причорномор. економ. студії. 2018. № 36 (1). С. 34–38. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/bses_2018_36%281%29__9 (дата звернення: 15.06.2020).
Греськів О. Б. Сталий розвиток соціально-економічних систем. Вісн. Харків. нац. аграр. ун-ту. Серія : Економічні науки : зб. наук. пр. / Харків. нац. аграр. ун-т ім. В. В. Докучаєва. Харків. 2018. № 1. С. 184–188. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vkhnau_ekon_2018_1_22 (дата звернення: 15.06.2020).
Зайцев В. С. Сталий розвиток персоналу промислових підприємств: проблеми та рішення. Економ. вісн. Донбасу. 2019. № 2. С. 206–214. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ecvd_2019_2_28 (дата звернення: 15.06.2020).
Коренева І. М. Освіта для сталого розвитку: реалії України. Вісн. Глухів. нац. пед. ун-ту ім. Олександра Довженка. Педагогічні науки : зб. наук. пр. / Глухів. нац. пед. ун-т ім. Олександра Довженка.
Глухів. 2018 а. № 1. С. 17–25. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vgnpu_2018_1_4 (дата звернен- ня: 15.06.2020).
Коренева І. М. Феномен «Освіта для сталого розвитку»: сутність та сучасні особливості концепту.
Укр. пед. журн. = Ukrainian educational Journal. 2018 б. № 2. С. 113–123. URL: http://nbuv.gov. ua/UJRN/ukrpj_2018_2_16 (дата звернення: 15.06.2020).
Про Стратегію сталого розвитку «Україна — 2020» : Указ Президента України від 12.01.2015 № 5/2015.
Урядовий кур’єр. 2015. № 6.
Радкевич В. Роль професійної освіти в реалізації цілей сталого розвитку суспільства. Проф. освіта. 2019. № 1. С. 5–8.
Стратегия ЕЭК ООН для образования в интересах устойчивого развития. Адуктар. 2005. № 2 (5).
С. 30−35.
Цілі сталого розвитку: Україна. Національна доповідь. Міністерство економічного розвитку і торгівлі. Sustainable development GOALS. 2017. 176 с.
The Earth Summit. The United Nations Conference on Environment and Development (UNCED) / introd.
And commentary by Stanley P. Johnson. London : Graham and Trotman. 1992. 532 p.
Roadmap for Implementing the Global Action Programme on Education for Sustainable Development. URL: http://unesdoc.unesco.org/images/0023/002305/230514e.pdf (request date: 25.09.2020).
Bordyug, N. S. (2019). Metody`chni ta zmistovni aspekty` navchannya faxivciv ekologichnogo spryamuvannya v sy`stemi pislyady`plomnoyi osvity` [Methodical and variable aspects of training of specialists of ecological direction in the system of postgraduate education]. Zb. nauk. pr. [Xerson. derzh. un-tu]. Pedagogichni nauky`, 87, 90–93. Collection of Research Papers «Pedagogical Sciences». https://ps.journal.kspu.edu/index.php/ps/article/view/4234/3728 (ukr).
Busaryev, D. V. (2018). Staly`j rozvy`tok: istory`chni aspekty` ta suchasni vy`kly`ky` [Sustainable development: historical aspects and current challenges]. Pry`chornomor. ekonom. Studiyi, 36 (1), 34–38. National Library of Ukraine named after V. I. Vernadsky. http://nbuv.gov.ua/UJRN/ bses_2018_36%281%29__9 (ukr).
Cili stalogo rozvy`tku: Ukrayina. Nacional`na dopovid`. Ministerstvo ekonomichnogo rozvy`tku i torgivli [Sustainable Development Goals: Ukraine. National report. Ministry of Economic Development and Trade] (2017). Sustainable development GOALS (ukr).
Gres`kiv, O. B. (2018). Staly`j rozvy`tok social`no-ekonomichny`x sy`stem [Sustainable development of socio-economic systems]. Visn. Xarkiv. nacz. agrar. un-tu, 1. 184–188. National Library of Ukraine named after V. I. Vernadsky. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vkhnau_ekon_2018_1_22 (ukr).
Koreneva, I. M. (2018 a). Osvita dlya stalogo rozvy`tku: realiyi Ukrayiny` [Education for sustainable development: the realities of Ukraine]. Visn. Gluxiv. nacz. ped. un-tu im. Oleksandra Dovzhenka, 1, 17–25. National Library of Ukraine named after V. I. Vernadsky. http://nbuv.gov.ua/UJRN/ vgnpu_2018_1_4 (ukr).
Koreneva, I. M. (2018 b). Fenomen «Osvita dlya stalogo rozvy`tku»: sutnist` ta suchasni osobly`vosti konceptu [The phenomenon of «Education for Sustainable Development»: the essence and modern features of the concept]. Ukr. ped. zhurn. = Ukrainian educational Journal, 2, 113–123. National Library of Ukraine named after V. I. Vernadsky. http://nbuv.gov.ua/UJRN/ukrpj_2018_2_16 (ukr).
Pro Strategiyu stalogo rozvy`tku «Ukrayina — 2020» : Ukaz Prezy`denta Ukrayiny` vid 12.01.2015 No 5/2015 [On the Strategy of Sustainable Development «Ukraine — 2020» : Decree of the President of Ukraine from 12.01.2015 No 5/2015] (2015). Uryadovy`j kur’yer, 6 (ukr).
Radkevy`ch, V. (2019). Rol` profesijnoyi osvity` v realizaciyi cilej stalogo rozvy`tku suspil`stva [The role of vocational education in the implementation of prices for sustainable development of society].
Prof. osvita, 1, 5–8 (ukr).
Roadmap for Implementing the Global Action Programme on Education for Sustainable Development. Unesdoc Digital Library. http://unesdoc.unesco.org/images/0023/002305/230514e.pdf (eng).
Strategiya YEEK OON dlya obrazovaniya v interesakh ustoychivogo razvitiya [UNECE strategy for education for sustainable development] (2005). Aduktar, 2 (5), 30–35 (ukr).
The Earth Summit (1992). The United Nations Conference on Environment and Development (UNCED) / introd. And commentary by S. P. Johnson. Graham and Trotman (eng).
Zajcev, V. S. (2019). Staly`j rozvy`tok personalu promy`slovy`x pidpry`yemstv: problemy` ta rishennya [Sustainable staff development of industrial enterprises: problems and solutions]. Ekonom. visn.
Donbasu, 2, 206–214. National Library of Ukraine named after V. I. Vernadsky. http://nbuv.gov. ua/UJRN/ecvd_2019_2_28 (ukr).
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 Олексій Сисоєв
Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.
Тип ліцензії: Creative Commons Attribution Non-Commercial
Автор дозволяє:
- поширювати — копіювати, передавати свій твір,
- змінювати — переробляти, розвивати твір.
Умови такі:
- автор не дозволяє використовувати свій чи змінений твір з комерційною метою (Noncommercial),
- слід зберігати посилання на попередніх авторів у визначеній ними формі (Attribution). Ви повинні надати посилання на ліцензію та вказати, чи були внесені зміни. Ви можете це робити будь-яким розумним способом, але це не означає, що ліцензіат схвалює вас або ваше використання.
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.