EDUCATION FOR LIFE: THE EXPERIENCE OF ODESSA STATE ENVIRONMENTAL UNIVERSITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/2226-3012.2019.8.8996

Keywords:

competence, educational seekers, municipal solid waste management and treatment

Abstract

The article presents the educational component overview of the solid waste management and treatment system. The need for education in this area is caused by the crisis environmental situation in Ukraine and significant reforms in the legislative and regulatory sphere of waste management. The result of the educational process is the acquisition of  relevant competences, in particular, in matters of municipal solid waste management and treatment.
The peculiarities of competence formation in the area of municipal solid waste management and treatment according to the updated list of the European Union countries key competences are outlined in paper. The process of competence formation begins with the knowledge and skills acquisition, on the basis of which the way of thinking is formed. The system model of environmental situation formation and the importance of personal contribution to the municipal solid waste problem solution are the basic foundation in teaching and mastering of this topic. Municipal solid waste education should be permanent and cover all categories of recipients - from citizens to professionals with a gradual increase in environmental competence and maturity. The paper presents the experience of the Odessa State Environmental University on education in the municipal solid waste management and treatment area. All types of education are implemented at the university: formal, non-formal and informal, involving all categories of educational recipients. The main subject of the educational process is the lecture interacting with other groups of educational seekers. This leads to the need for continuous teacher education, which is realized through participation in researches, conferences, seminars, trainings and, most importantly, through practical experience.

Author Biographies

Veronika Prykhodko, Odessa State Environmental University, 15 Lvivska Str., 65016, Odessa, Ukraine

Ph.D. (Geography), Associate Professor

Tamerlan Safranov, Odessa State Environmental University, 15 Lvivska Str., 65016, Odessa, Ukraine

DSc. (Geology), Professor, The Head of Ecology and Environmental Protection Department

Tetyana Shanina, Odessa State Environmental University, 15 Lvivska Str., 65016, Odessa, Ukraine

PhD (Chemistry), Associate Professor

Vladyslav Mykhailenko, Odessa State Environmental University, 15 Lvivska Str., 65016, Odessa, Ukraine

PhD student, junior research assistant

References

Іванова Т. В. Екологічна освіта як базова складова екологічної політики держави. Вісник Національного авіаційного університету. Серія: «Педагогіка, психологія». 2017. № 11.

С.53-58. DOI: 10.18372/2411-264X.11.12553

Концепція екологічної освіти України: Рішення МОН України №13/6-19 від 20.12.2001. URL: https:// zakon.rada.gov.ua/rada/show/v6-19290-01 (дата звернення 15.08.2019) Національна стратегія управління відходами в Україні до 2030 року: схвалено розпорядженням КМУ №820-р від 7.11.2017. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/820-2017-%D1%80 (дата звернення 15.08.2019) Приходько В. Ю. Процесс образования твердых бытовых отходов в контексте обеспечения устойчивого развития. Геофилософия устойчивого развития Евразии: сб. научных трудов. Улан- Удэ : Издательство ВСГУТУ, 2017. С. 153-162.

Приходько В. Ю., Шаніна Т. П. Науково-дослідна робота студентів за напрямом «Управління та поводження з відходами». Екологічні дослідження в закладах вищої освіти: збірка наукових праць. Херсон : ФОП Вишемирський В.С., 2018. С. 301-305.

Приходько В. Ю., Шаніна Т. П., Сафранов Т. А., Михайленко В. І. Екологічна складова освітньої діяльності в сфері поводження з відходами. Екологія, охорона навколишнього середовища та збалансоване природокористування: освіта — наука — виробництво — 2019: збірник тез доповідей XXII Міжнародної науково-практичної конференції. Харків, 17-18 квітня 2019 року. Харків : ХНУ, 2019. С. 144-146.

Про освіту: Закон України № 2145-VIII від 05.09.2017. URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2145- 19 (дата звернення 15.08.2019) Рамкова програма оновлених ключових компетентностей для навчання протягом життя ЄС (2018).

Наведено за URL: http://dlse.multycourse.com.ua/ua/page/15/53#1 Сафранов Т. А., Шаніна Т. П., Губанова О. Р., Приходько В. Ю. Актуальність підготовки фахівців-екологів у сфері управління та поводження з відходами. Сучасний стан навчально-методичного забезпечення підготовки екологів: Мат. навчально-методичного семінару. Херсон, 28-30 травня 2014 року. Херсон : Видавець Грінь Д.С., 2014. С. 228-234.

Еnvironment monographs № 83: OECD core set of indicators for environmental performance reviews. Paris : OECD, 1993. 38 p.

Downloads


Abstract views: 204

Published

2019-10-01

How to Cite

Prykhodko, V., Safranov, T., Shanina, T., & Mykhailenko, V. (2019). EDUCATION FOR LIFE: THE EXPERIENCE OF ODESSA STATE ENVIRONMENTAL UNIVERSITY. OSVITOLOHIYA, (8). https://doi.org/10.28925/2226-3012.2019.8.8996

Issue

Section

Quality assurance in higher education: ukrainian-polish experience