ETYCZNE SZKOLENIE PROFESJONALISTÓW W SZKOŁACH WYŻSZYCH: MOTYWACJA IDEOLOGICZNA I WARTOŚCIOWA ORAZ WYMAGANIA WYŻSZYCH STANDARDÓW KSZTAŁCENIA
DOI:
https://doi.org/10.28925/2226-3012.2021.102Słowa kluczowe:
etyka, etyczny komponent kształcenia, standardy szkolnictwa wyższego, kryteria moralności, szkolnictwo wyższeAbstrakt
Autorzy aktualizują celowość studiowania dyscyplin światopoglądowych i kierunku aksjologicznego, zwłaszcza etyki, w systemie szkolnictwa wyższego, odwołując się zarówno do konkretnych wyzwań wartościowych współczesności, jak i do celów systemu edukacji i holistycznego kształtowania osobowości, które są osadzone w idea edukacji uniwersyteckiej jako takiej. Na podstawie analizy europejskiego dyskursu na temat znaczenia studiowania etyki przez studentów różnych specjalności stwierdza się, że w realiach ukraińskich dyscypliny mające na celu kształtowanie umiejętności podejmowania decyzji moralnych (w interpersonalnym i zawodowym kontekście komunikacji) intensywnie zanikają z z planów nauki wielu programów edukacyjnych. Rozumiejąc pilną potrzebę zaangażowania studentów w sensowną analizę kryteriów moralnych, a także zgłębianie podstaw etyki korporacyjnej i zawodowej, autorzy argumentują zarówno koncepcyjne, jak i metodologiczne uzasadnienie aktywniejszego powrotu / wprowadzenia komponentu etycznego w programach edukacyjnych humanistyki i nauk przyrodniczych. Analiza uwzględnia również kompetencje, które są zaprogramowane w standardach szkolnictwa wyższego kilku specjalności zatwierdzonych na Ukrainie.
Bibliografia
Аксіосфера освіти: історичні тенденції та пріоритети сьогодення: колективна монографія / за ред. члена-кореспондента НАПН України В.О. Балуха. Чернівці : Чернівецький національний університет імені Ю. Федьковича, 2018. 219 с.
Вища освіта України в контексті цивілізаційних змін та викликів: стан, проблеми, перспективи розвитку : Колективна монографія / За ред. Калінічевої Г. І. Київ : Фенікс, 2020. 400 с.
Гільдебранд Д. фон. Етика. Львів : Видавництво Українського Католицького Університету, 2002. 445 с.
Затверджені Стандарти вищої освіти. Офіційний сайт Міністерства освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/visha-osvita/naukovo-metodichna-rada-ministerstva-osviti-i-nauki-ukrayini/zatverdzheni-standarti-vishoyi-osviti (дата звернення: 03.10.2021)
Кант И. Основы метафизики нравственности. Сочинения в 6 т. Москва : Мысль, 1965. Т. 4 (1). С. 219–310.
Маккормак М. Чему не учат в Гарвардской школе бизнеса? Минск : Попурри, 2004. 384 с.
Cunha M., Martins R., André S. and others. Ethical-Moral Courses of Action and Active Citizenship in Health Students. Procedia – Social and Behavioral Sciences. 2016. Vol. 217. P. 329–336. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2016.02.096
Ozbek V., Alniaçik U., Akkiliç M. E. et al. The Impact Of Business Ethics Course On Ethical Perceptions And Intentions Of University Students. Journal of Global Strategic Management. 2015. № 2 (9). P. 79–88. DOI: http://dx.doi.org/10.18374/IJSM-15-2.4
Zagroda A. Business Ethics in Poland: A metatheoretical analysis. Annales Etyka w życiu gospodarczym. 2017. № 20 (8). P. 19–32. DOI: https://doi.org/10.18778/1899-2226.20.8.02
Balukh, V. (Ed.) (2018). Aksiosfera osvity: istorychni tendentsii ta priorytety sohodennia : kolektyvna monohrafiia [Axiosphere of education: historical trends and current priorities: a collective monograph]. Cherniveckij nacionalnij universitet imeni Yu. Fedkovicha.
Kalinicheva, H. I. (Ed.) (2020). Vyshcha osvita Ukrainy v konteksti tsyvilizatsiinykh zmin ta vyklykiv: stan, problemy, perspektyvy rozvytku : Kolektyvna monohrafiia [Higher education in Ukraine in the context of civilization changes and challenges: conditions, problems, prospects: Collective monograph]. Feniks.
Hildebrand, D. fon (2002). Etyka [Ethics]. Vydavnytstvo Ukrainskoho Katolytskoho Universytetu.
Zatverdzheni Standarty vyshchoi osvity. Ofitsiinyi sait Ministerstva osvity i nauky Ukrainy [Higher Education Standards approved. Official site of the Ministry of Education and Science of Ukraine]. https://mon.gov.ua/ua/osvita/visha-osvita/naukovo-metodichna-rada-ministerstva-osviti-i-nauki-ukrayini/zatverdzheni-standarti-vishoyi-osviti
Kant, I. (1965). Osnovy metafiziki nravstvennosti [Foundations of the Metaphysics of Morality]. Sochineniya v 6 t. Mysl. T. 4 (1).
Makkormak, M. (2004). Chemu ne uchat v Garvardskoy shkole biznesa? [What is not taught at Harvard Business School?]. Popurri.
Cunha, M. & Martins, R. & André, S. et al. (2016). Ethical-Moral Courses of Action and Active Citizenship in Health Students. Procedia – Social and Behavioral Sciences. 217, 329–336. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2016.02.096
Ozbek, V. & Alniaçik, U. & Akkiliç, M. E. & others (2015). The Impact Of Business Ethics Course On Ethical Perceptions And Intentions Of University Students. Journal of Global Strategic Management, 2 (9), 79–88. http://dx.doi.org/10.18374/IJSM-15-2.4
Zagroda, A. (2017). Business Ethics in Poland: A metatheoretical analysis. Annales Etyka w życiu gospodarczym, 20 (8), 19–32. https://doi.org/10.18778/1899-2226.20.8.02
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Ірина Горохолінська, Олександр Бродецький
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/3.0/88x31.png)
Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.
Тип ліцензії: Creative Commons Attribution Non-Commercial
Автор дозволяє:
- поширювати — копіювати, передавати свій твір,
- змінювати — переробляти, розвивати твір.
Умови такі:
- автор не дозволяє використовувати свій чи змінений твір з комерційною метою (Noncommercial),
- слід зберігати посилання на попередніх авторів у визначеній ними формі (Attribution). Ви повинні надати посилання на ліцензію та вказати, чи були внесені зміни. Ви можете це робити будь-яким розумним способом, але це не означає, що ліцензіат схвалює вас або ваше використання.
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.