PROGRAMY SZKOLENIA EDUKACYJNEGO I ADAPTACYJNEGO DLA STUDENTÓW ZAGRANICZNYCH W UCZELNIACH WYŻSZYCH W USA
DOI:
https://doi.org/10.28925/2226-3012.2021.1010Słowa kluczowe:
sesja dyskusyjna, konsultant, różnica kulturowa, środek przedadaptacyjny, strona przyjmująca, reagowanie na przeszłość, kierunek tematycznyAbstrakt
W artykule dokonano analizy programów o charakterze edukacyjno-kulturalnym stosowanych w działalności praktycznej amerykańskich uczelni podczas przygotowania adaptacyjnego studentów zagranicznych. Celem artykułu było badanie takich programów w celu sformułowania potencjalnych kierunków rozwoju systemu przygotowania adaptacyjnego studentów zagranicznych w uczelniach wyższych Ukrainy. Podkreślono, że przygotowanie kulturowe przedstawicieli innych państw jest ważnym elementem kształtowania umiejętności interakcji międzyludzkich. Jednak najbardziej skutecznym jest jednoczesne wykorzystanie programów kulturalnych i edukacyjnych, co pozwoli na szybkie przejście od komponentu teoretycznego do praktycznego i odwrotnie.
Wyróżniono kierunki o charakterze edukacyjno-kulturowym, które należy implementować w ukraińską przestrzeń edukacyjną przygotowania adaptacyjnego studentów zagranicznych, wśród których wymienić można: rozwój umiejętności interakcji komunikacyjnej, zastosowanie metody historyczno-społecznego zagłębienia się, angażowanie studentów zagranicznych do organizacji świąt kraju pobytu, tworzenie możliwości dla studentów starszych kursów w celu wymiany doświadczeń pokonania problemów społeczno-kulturowych.
Bibliografia
Мосьондз М. В. Соціокультурна адаптація іноземних студентів в Україні. Наукові праці Чорноморського державного університету імені Петра Могили комплексу «Києво-Могилянська академія». Серія: Соціологія. 2014. Т. 244. Вип. 232. С. 36–39.
Пальчикова О. О. Проблема адаптації студентів-іноземців в українському середовищі. Науковий часопис Національного педагогічного університету ім. М. П. Драгоманова. Серія 10: Проблеми граматики і лексикології української мови. 2012. Вип. 9. С. 220–225.
Ряднова В. В., Безега Н. М., Безкоровайна І. М. Психологічні особливості процесу адаптації й організації навчання студентів-іноземців. Актуальні питання медичної (фармацевтичної) освіти іноземних громадян: проблеми та перспективи : збірник статей навчально-наукової конференції з міжнародною участю, Полтава, 22 лист. 2018 р. Полтава: Українська медична стоматологічна академія, 2018. С. 74–76.
Соколова І. Освітня політика європейської асоціації університетів: стратегії забезпечення якості. Освітологія. 2017. № 6. Р. 143–149. DOI: https://doi.org/10.28925/2226-3012.2017.6.143149
Суслова В. О. Крос-культурна адаптація студентів-іноземців в україномовному середовищі. Психологія та соціальна робота. 2019. Вип. 2 (50). С. 163–179. DOI: https://doi.org/10.18524/2707-0409.2019.2(50).185837
Academic Courses Approved for High School Students. University of California (UCLA). URL: https://summer.ucla.edu/academiccourses/hscourselist (дата звернення: 02.02.2021).
Community Connections. First Year Friends. Office of International Students & Scholars. Yale University. URL: https://oiss.yale.edu/programs-events/community-connections (дата звернення: 02.02.2021).
Cross-Cultural Discussion Groups. International Student and Scholar Services. University of Minnesota. URL: https://isss.umn.edu/programs/disgroup/default.html (дата звернення: 02.02.2021).
Immersive International Studies Summer Institute. University of California (UCLA). URL: https://summer.ucla.edu/institutes/ImmersiveInternationalStudies (дата звернення: 02.02.2021).
International Buddy Program. International Student and Scholar Services. University of Minnesota. URL: https://isss.umn.edu/programs/interbuddy/default.html (дата звернення: 02.02.2021).
iSucess International Student Success Program. URL: https://isss.umn.edu/programs/iSuccess/Schedule.pdf (дата звернення: 02.02.2021).
Mahmood H., Galloway Burke M. Analysis of Acculturative Stress and Sociocultural Adaptation Among International Students at a Non-Metropolitan University. Journal of International Students. 2018. № 8 (1). Р. 284–307. DOI: https://doi.org/10.32674/jis.v8i1.166
Park E. Issues of International Students’ Academic Adaptation in the ESL Writing Class: A Mixed-Methods Study. Journal of International Students. 2016. № 6 (4). Р. 887–904. DOI: https://doi.org/10.32674/jis.v6i4.324
Specialized Summer Institutes. University of California (UCLA). URL: https://summer.ucla.edu/institutes (дата звернення: 02.02.2021).
Technology Leadership Summer Institute. University of California (UCLA). URL: https://summer.ucla.edu/institutes/TechnologyLeadership (дата звернення: 02.02.2021).
Thanksgiving at Home. Office of International Students & Scholars. Yale University. URL: https://oiss.yale.edu/programs-events/thanksgiving-at-home (дата звернення: 02.02.2021).
The Global Gopher Academy. International Student and Scholar Services. University of Minnesota. URL: https://isss.umn.edu/programs/iSuccess/ (дата звернення: 02.02.2021).
UCLA Summer Sessions. University of California (UCLA). URL: https://summer.ucla.edu/ (дата звернення: 02.02.2021).
Understanding America. Office of International Students & Scholars. Yale University. URL: https://oiss.yale.edu/programs-events/understanding-america (дата звернення: 02.02.2021).
Wang Y., Li T., Noltemeyer A., Wang A., Shaw K. Cross-cultural Adaptation of International College Students in the United States. Journal of International Students. 2018. № 8 (2). Р. 821–842. DOI: https://doi.org/10.32674/jis.v8i2.116
Mosjondz, M. V. (2014). Sociokuljturna adaptacija inozemnykh studentiv v Ukrajini [Sociocultural adaptation of foreign students in Ukraine]. Scientific works of Petro Mohyla Black Sea National University, 244 (232), 36–39.
Paljchykova, O. O. (2012). Problema adaptaciji studentiv-inozemciv v ukrajinsjkomu seredovyshhi [The problem of foreign students’ adaptation in the Ukrainian environment]. Scientific journal of M. P. Dragomanov National Pedagogical University. Series 10. Problems of grammar and lexicology of Ukrainian language, 9, 220–225.
Rjadnova, V. V., Bezegha, N. M., Bezkorovajna, I. M. (2018). Psykhologhichni osoblyvosti procesu adaptaciji j orghanizaciji navchannja studentiv-inozemciv [Psychological features of the process of foreign students’ adaptation and organization of education]. In Current issues of medical (pharmaceutical) education of foreign citizens: problems and prospects: Proceedings of the International Conference (pp. 74–76). Ukrayinska medichna stomatologichna akademiya.
Sokolova, I. (2017). Osvitnja polityka jevropejsjkoji asociaciji universytetiv: strateghiji zabezpechennja jakosti [The EUA education policy: quality assurance strategies]. Osvitolohiya, 6, 143–149. https://doi.org/10.28925/2226-3012.2017.6.143149
Suslova, V. O. (2019). Kros-kuljturna adaptacija studentiv-inozemciv v ukrajinomovnomu seredovyshhi [Cross-cultural adaptation of foreign students in the Ukrainian-speaking environment]. Psychology and social work, 2 (50), 163–179. https://doi.org/10.18524/2707-0409.2019.2(50).185837
Academic Courses Approved for High School Students. University of California (UCLA). (2021). https://summer.ucla.edu/academiccourses/hscourselist
Community Connections. First Year Friends. Office of International Students & Scholars. Yale University (2021). https://oiss.yale.edu/programs-events/community-connections
Cross-Cultural Discussion Groups. International Student and Scholar Services. University of Minnesota (2021). https://isss.umn.edu/programs/disgroup/default.html
Immersive International Studies Summer Institute. University of California (UCLA) (2021). https://summer.ucla.edu/institutes/ImmersiveInternationalStudies
International Buddy Program. International Student and Scholar Services. University of Minnesota (2021). https://isss.umn.edu/programs/interbuddy/default.html
iSucess International Student Success Program (2021). https://isss.umn.edu/programs/iSuccess/Schedule.pdf
Mahmood, H., Galloway Burke, M. (2018). Analysis of Acculturative Stress and Sociocultural Adaptation Among International Students at a Non-Metropolitan University. Journal of International Students, 8 (1), 284–307. https://doi.org/10.32674/jis.v8i1.166
Park, E. (2016). Issues of International Students’ Academic Adaptation in the ESL Writing Class: A Mixed-Methods Study. Journal of International Students, 6 (4), 887–904. https://doi.org/10.32674/jis.v6i4.324
Specialized Summer Institutes. University of California (UCLA) (2021). https://summer.ucla.edu/institutes
Technology Leadership Summer Institute. University of California (UCLA) (2021). https://summer.ucla.edu/institutes/TechnologyLeadership
Thanksgiving at Home. Office of International Students & Scholars. Yale University (2021). https://oiss.yale.edu/programs-events/thanksgiving-at-home
The Global Gopher Academy. International Student and Scholar Services. University of Minnesota (2021). https://isss.umn.edu/programs/iSuccess/
UCLA Summer Sessions. University of California (UCLA) (2021). https://summer.ucla.edu/
Understanding America. Office of International Students & Scholars. Yale University (2021). https://oiss.yale.edu/programs-events/understanding-america
Wang, Y., Li, T., Noltemeyer, A., Wang, A., Shaw, K. (2018). Cross-cultural Adaptation of International College Students in the United States. Journal of International Students, 8 (2), 821–842. https://doi.org/10.32674/jis.v8i2.116
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Ярослав Слуцький
Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.
Тип ліцензії: Creative Commons Attribution Non-Commercial
Автор дозволяє:
- поширювати — копіювати, передавати свій твір,
- змінювати — переробляти, розвивати твір.
Умови такі:
- автор не дозволяє використовувати свій чи змінений твір з комерційною метою (Noncommercial),
- слід зберігати посилання на попередніх авторів у визначеній ними формі (Attribution). Ви повинні надати посилання на ліцензію та вказати, чи були внесені зміни. Ви можете це робити будь-яким розумним способом, але це не означає, що ліцензіат схвалює вас або ваше використання.
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.