LIBERALIZACJA WSPÓŁCZESNEJ EDUKACJI UNIWERSYTECKIEJ
DOI:
https://doi.org/10.28925/2226-3012.2014.3.109114Słowa kluczowe:
uniwersytet postklasyczny, liberalizacja szkolnictwa wyższego, globalizacja, innowacje, kapitalizm akademickiAbstrakt
It is analyzed the change of the priorities of modern universities under the influence of globalization, which has led to the liberalization of higher education; it is comprehended the crisis of the modern university, which is caused by loss of traditional focus on state and Humbold`s ideals; it is emphasized the new regional role of universities and the need to transform them into the centers of creation and transfer of innovation. The changes that are taking place with the University is an objective process. They are caused by the deployment of globalization trends in political, economic, cultural and social spheres. The new role of modern universities lies in their ability to become an institutional resource for the development of their regions. Universities should become the centers of innovation, that take the responsibility for the nonlinear model of knowledge transfer, in other words, for all stages – from the creation of advanced knowledge to their commercialization. Therefore, the transmission loses its key meaning, and the interaction of each stage and the individual responsibility of each participant become the most important. Postclassical university should ensure: the achievement of the continuum between basic and applied research; formation of the trinity: «education – research – business / innovation»; interaction with professional institutions, research universities, business centers of high technology etc.; effective transfer of innovations into the market. The priority is acquiring excellence in all university`s activities, which aims to ensure competitiveness in the education market.
Bibliografia
Bauman, Z. (2008) Liquid modernity. Yu. V. Asochakov (Eds.). SPb: Piter, 240. [in Russian].
Beck, Ulrich (2012). Life in the society of global risk – how to how to deal with this: a cosmopolitan twist. V. Malachov (Trans.) Lecture in the context of the common program of Gorbachev-Fund and Kennan Institute “The challenges of the cultural diversity in the global world” [in Russian]. – Retrieved from:
Dave Hill. Educational Perversion and Global Neo-Liberalism: A Marxist Critique (2004). [in English]. – Retrieved from: http://clogic.eserver.org/2004/hill.html
Dryden, G., Vos, J. (2005) The Learning Revolution. M. Olijnyk (Transl.) Ljviv: Litopys, 542. [in Ukrainian].
Etzkowitz, Henry (2008) Triple Helix.University-Industry-Government Innovation in Action, London: Routledge. [in English].
General Agreement on Trade in Services (1994) [in Ukrainian / Russian]. – Retrieved from: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/981_017/page
Giddens, A. (2002) Towards the global age. Otechestvennye zapiski. 6. [in Russian]. – Retrieved from: http://magazines.russ.ru/oz/2002/6/2002_06_43.html http://www.gorby.ru/userfiles/lekciya_ulrih_beka.pdf
Kwiek, M. (2009) The University and the State. A Study into global transformation. T. Cymbal (Trans.). K. : Takson, 380. [in Ukrainian].
Lyotard, J.-F. (1998) The Postmodern Condition. N. A. Shmatko (Trans.) “Institute of the experimental sociology”. M.: «ALETEJJa», Sankt-Peterburg. [in Russian].
Slauughter, Sh., Leslie, L. (1997). Academic capitalism: Politics, Policies, and the Entrepreneurial University. Johns Hopkins University Press, 276 pp. [in English].
Supporting growth and jobs – an agenda for the modernisation of Europe’s higher education systems (2011). Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions. – Brussels, XXX. – COM 567/2. [in English]. – Retrieved from: http://www.eua.be/news/11-09-22/EUA_response_to_the_EC_Communication_Supporting_growth_and_jobs_-_an_agenda_for_the_modernisation_of_Europe_s_higher_education_systems.aspx
The journal for critical education policy studies [in English]. – Retrieved from: http://www.jceps.com
Vitrenko, Yu. (2013) Ukrainian education in the system of the national account. Vyshha osvita Ukrajiny, 3, 9 – 22. [in Ukrainian].
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Ольга Кузьменко

Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.
Тип ліцензії: Creative Commons Attribution Non-Commercial
Автор дозволяє:
- поширювати — копіювати, передавати свій твір,
- змінювати — переробляти, розвивати твір.
Умови такі:
- автор не дозволяє використовувати свій чи змінений твір з комерційною метою (Noncommercial),
- слід зберігати посилання на попередніх авторів у визначеній ними формі (Attribution). Ви повинні надати посилання на ліцензію та вказати, чи були внесені зміни. Ви можете це робити будь-яким розумним способом, але це не означає, що ліцензіат схвалює вас або ваше використання.
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.