TREŚĆ, FORMY I METODY STUDIOWANIA DYSCYPLIN EDUKACYJNYCH Z GOSPODARKI O OBIEGU ZAMKNIĘTYM: DOŚWIADCZENIA UKRAINY
DOI:
https://doi.org/10.28925/2226-3012.2022.11.4Słowa kluczowe:
dyscyplina akademicka; formy i metody kształcenia; gospodarka o obiegu zamkniętym; kompetencja; treści kształcenia.Abstrakt
Wyniki analizy treści dyscyplin edukacyjnych pod kątem kształcenia specjalistów w gospodarce o obiegu zamkniętym wskazują na kształtowanie się kompetencji zmiennych specjalistów, które zależą od poziomu kształcenia, specyfiki specjalności i dyscypliny kształcenia. Analiza pokazuje zatem, że system kompetencji dla licencjatów integruje zespół powiązanych ze sobą wiedzy, zdolności i umiejętności do rozwiązywania zadań zawodowych. System kompetencji mistrzów integruje również zestaw powiązanych ze sobą wiedzy i umiejętności rozwiązywania zadań zawodowych, z naciskiem na rozwój umiejętności praktycznych. Natomiast system kompetencji doktorów filozofii obejmuje przede wszystkim umiejętności praktyczne i umiejętność prowadzenia kwalifikowanych badań naukowych z zakresu ekonomii oraz wdrażania ich wyników w edukacyjnej działalności zawodowej.
Ponadto proces kształcenia na uczelni realizowany jest w tradycyjnych formach: szkolenia, zadania indywidualne, środki kontrolne, praca samodzielna. Formy szkolenia: stacjonarne, zbiorowe, grupowe, indywidualne, klasowe, pozalekcyjne. Główne rodzaje zajęć edukacyjnych to: wykłady, ćwiczenia praktyczne, seminaria, laboratorium, zajęcia indywidualne i konsultacje. Jednak preferowanie formatu wykładów (100%) i seminariów (56,6%) wskazuje na zorientowane teoretycznie, a nie praktyczne kształcenie specjalistów gospodarki o obiegu zamkniętym w krajowych uczelniach wyższych.
Stwierdzono, że treści, formy i metody studiowania dyscyplin z obszaru gospodarki o obiegu zamkniętym w krajowych uczelniach charakteryzują się dużą zmiennością i różnorodnością, co zależy od specyfiki poziomu kształcenia, specjalności, dyscypliny naukowej, a także potencjał uczelni. Wierzymy, że taka zmienność i różnorodność treści, form i metod studiowania dyscyplin naukowych pozwala krajowym uczelniom kształcić specjalistów gospodarki o obiegu zamkniętym, którzy potrafią rozwiązywać problemy ekologiczne i ekonomiczne w różnych sektorach gospodarki.
Bibliografia
Список використаних джерел
Гризун Л. Е. Формування змісту вищої професійної освіти за умов сучасних освітніх тенденцій. Педагогічна освіта: теорія і практика. 2012. № 12. С. 31–37. DOI: https://doi.org/10.32626/2309-9763.2012-12-0
Економіка сталого розвитку: робоча програма навчальної дисципліни. Херсонський державний унiверситет. 2021. URL: https://www.kspu.edu/About/Faculty/FBP/Chair_of_Management_and_Administration/Navchalni_Plany.aspx (дата звернення: 1.10.2022).
Закон України «Про вищу освіту». 2014. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (дата звернення: 1.10.2022).
Закон України «Про освіту». 2017. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 1.10.2022).
Основи зеленої економіки: робоча програма навчальної дисципліни. Національний університет водного господарства та природокористування. 2018. URL: http://ep3.nuwm.edu.ua/8577/1/06-11-28.pdf (дата звернення: 1.10.2022).
Постанова Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 р. № 1187 «Про затвердження Ліцензійних умов провадження освітньої діяльності». 2015. URL: http://diit.edu.ua/upload/files/shares/9_Documents/licensing/litsenzionnyye_usloviya.pdf (дата звернення: 1.10.2022).
Рекомендації з навчально-методичного забезпечення навчальних дисциплін у закладах вищої освіти, викладених у листі Міністерства освіти і науки України від 09.07.2018 р. № 1/9-434. 2018. URL: https://osvita.ua/legislation/Vishya_osvita/61422/ (дата звернення: 1.10.2022).
Силабус з навчальної дисципліни «Сталий розвиток та екоосвітня діяльність». Львівський національний університет імені Івана Франка. 2020. URL: https://bioweb.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2018/03/SYLABUS_SRtaED_2020.pdf (дата звернення: 1.10.2022).
Стратегія сталого розвитку і інженерна освіта: робоча програма навчальної дисципліни. Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу. 2019. URL: http://surl.li/dldoq (дата звернення: 1.10.2022).
Тренди розвитку зеленої економіки: робоча програма навчальної дисципліни. Львівський національний університет імені Івана Франка. 2016. URL: https://geography.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2018/09/%d0%97%d0%b5%d0%bb%d0%b5%d0%bd%d0%b0-%d0%b5%d0%ba%d0%be%d0%bd%d0%be%d0%bc%d1%96%d0%ba%d0%b0_2016.pdf (дата звернення: 1.10.2022).
References
Gryzun, L. Е. (2012). Formuvannya zmistu vishoyi profesijnoyi osviti za umov suchasnih osvitnih tendencij [Formation of the content of higher professional education under the conditions of modern educational trends]. Pedagogical Education: Theory and Practice, 12, 31–37. https://doi.org/10.32626/2309-9763.2012-12-0
Ekonomika stalogo rozvitku: robocha programa navchalnoyi disciplini [Economics of sustainable development: curriculum of the academic discipline] (2021). Kherson State University. https://www.kspu.edu/About/Faculty/FBP/Chair_of_Management_and_Administration/Navchalni_Plany.aspx
Zakon Ukrainy «Pro vishchu osvitu» [Law of Ukraine «On Higher Education»] (2014). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text
Zakon Ukrayini «Pro osvitu» [Law of Ukraine «On Education»] (2017). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#n186
Osnovi zelenoyi ekonomiki: robocha programa navchalnoyi disciplini [Basics of green economy: curriculum of the academic discipline] (2018). The National University of Water and Environmental Engineering. http://ep3.nuwm.edu.ua/8577/1/06-11-28.pdf
Postanova Kabinetu Ministriv Ukrayini vid 30.12.2015 r. № 1187 «Pro zatverdzhennya Licenzijnih umov provadzhennya osvitnoyi diyalnosti» [Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated 12/30/2015 №. 1187 «On Approval of Licensing Conditions for Conducting Educational Activities»] (2015). http://diit.edu.ua/upload/files/shares/9_Documents/licensing/litsenzionnyye_usloviya.pdf
Rekomendaciyi z navchalno-metodichnogo zabezpechennya navchalnih disciplin u zakladah vishoyi osviti, vikladenih u listi Ministerstva osviti i nauki Ukrayini vid 09.07.2018 r. № 1/9-434 [Recommendations on educational and methodological support of educational disciplines in institutions of higher education, set out in the letter of the Ministry of Education and Science of Ukraine dated 07/09/2018 № 1/9-434] (2018). https://osvita.ua/legislation/Vishya_osvita/61422/
Silabus z navchalnoyi disciplini «Stalij rozvitok ta ekoosvitnya diyalnist» [Syllabus for the academic discipline «Sustainable development and eco-educational activity»] (2020). Ivan Franko National University of Lviv. https://bioweb.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2018/03/SYLABUS_SRtaED_2020.pdf
Strategiya stalogo rozvitku i inzhenerna osvita: robocha programa navchalnoyi disciplini [Sustainable development strategy and engineering education: curriculum of the academic discipline] (2019). Ivano-Frankivsk National Technical University of Oil and Gas. http://surl.li/dldoq
Trendi rozvitku zelenoyi ekonomiki: robocha programa navchalnoyi disciplini [Development trends of the green economy: curriculum of the academic discipline] (2016). Ivan Franko National University of Lviv. https://geography.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2018/09/%d0%97%d0%b5%d0%bb%d0%b5%d0%bd%d0%b0-%d0%b5%d0%ba%d0%be%d0%bd%d0%be%d0%bc%d1%96%d0%ba%d0%b0_2016.pdf
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Олексій Сисоєв
Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.
Тип ліцензії: Creative Commons Attribution Non-Commercial
Автор дозволяє:
- поширювати — копіювати, передавати свій твір,
- змінювати — переробляти, розвивати твір.
Умови такі:
- автор не дозволяє використовувати свій чи змінений твір з комерційною метою (Noncommercial),
- слід зберігати посилання на попередніх авторів у визначеній ними формі (Attribution). Ви повинні надати посилання на ліцензію та вказати, чи були внесені зміни. Ви можете це робити будь-яким розумним способом, але це не означає, що ліцензіат схвалює вас або ваше використання.
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.