TREŚĆ, FORMY I METODY STUDIOWANIA DYSCYPLIN EDUKACYJNYCH Z GOSPODARKI O OBIEGU ZAMKNIĘTYM: DOŚWIADCZENIA UKRAINY

Autor

DOI:

https://doi.org/10.28925/2226-3012.2022.11.4

Słowa kluczowe:

dyscyplina akademicka; formy i metody kształcenia; gospodarka o obiegu zamkniętym; kompetencja; treści kształcenia.

Abstrakt

Wyniki analizy treści dyscyplin edukacyjnych pod kątem kształcenia specjalistów w gospodarce o obiegu zamkniętym wskazują na kształtowanie się kompetencji zmiennych specjalistów, które zależą od poziomu kształcenia, specyfiki specjalności i dyscypliny kształcenia. Analiza pokazuje zatem, że system kompetencji dla licencjatów integruje zespół powiązanych ze sobą wiedzy, zdolności i umiejętności do rozwiązywania zadań zawodowych. System kompetencji mistrzów integruje również zestaw powiązanych ze sobą wiedzy i umiejętności rozwiązywania zadań zawodowych, z naciskiem na rozwój umiejętności praktycznych. Natomiast system kompetencji doktorów filozofii obejmuje przede wszystkim umiejętności praktyczne i umiejętność prowadzenia kwalifikowanych badań naukowych z zakresu ekonomii oraz wdrażania ich wyników w edukacyjnej działalności zawodowej.

Ponadto proces kształcenia na uczelni realizowany jest w tradycyjnych formach: szkolenia, zadania indywidualne, środki kontrolne, praca samodzielna. Formy szkolenia: stacjonarne, zbiorowe, grupowe, indywidualne, klasowe, pozalekcyjne. Główne rodzaje zajęć edukacyjnych to: wykłady, ćwiczenia praktyczne, seminaria, laboratorium, zajęcia indywidualne i konsultacje. Jednak preferowanie formatu wykładów (100%) i seminariów (56,6%) wskazuje na zorientowane teoretycznie, a nie praktyczne kształcenie specjalistów gospodarki o obiegu zamkniętym w krajowych uczelniach wyższych.

Stwierdzono, że treści, formy i metody studiowania dyscyplin z obszaru gospodarki o obiegu zamkniętym w krajowych uczelniach charakteryzują się dużą zmiennością i różnorodnością, co zależy od specyfiki poziomu kształcenia, specjalności, dyscypliny naukowej, a także potencjał uczelni. Wierzymy, że taka zmienność i różnorodność treści, form i metod studiowania dyscyplin naukowych pozwala krajowym uczelniom kształcić specjalistów gospodarki o obiegu zamkniętym, którzy potrafią rozwiązywać problemy ekologiczne i ekonomiczne w różnych sektorach gospodarki.

Bibliografia

Список використаних джерел

Гризун Л. Е. Формування змісту вищої професійної освіти за умов сучасних освітніх тенденцій. Педагогічна освіта: теорія і практика. 2012. № 12. С. 31–37. DOI: https://doi.org/10.32626/2309-9763.2012-12-0

Економіка сталого розвитку: робоча програма навчальної дисципліни. Херсонський державний унiверситет. 2021. URL: https://www.kspu.edu/About/Faculty/FBP/Chair_of_Management_and_Administration/Navchalni_Plany.aspx (дата звернення: 1.10.2022).

Закон України «Про вищу освіту». 2014. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (дата звернення: 1.10.2022).

Закон України «Про освіту». 2017. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 1.10.2022).

Основи зеленої економіки: робоча програма навчальної дисципліни. Національний університет водного господарства та природокористування. 2018. URL: http://ep3.nuwm.edu.ua/8577/1/06-11-28.pdf (дата звернення: 1.10.2022).

Постанова Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 р. № 1187 «Про затвердження Ліцензійних умов провадження освітньої діяльності». 2015. URL: http://diit.edu.ua/upload/files/shares/9_Documents/licensing/litsenzionnyye_usloviya.pdf (дата звернення: 1.10.2022).

Рекомендації з навчально-методичного забезпечення навчальних дисциплін у закладах вищої освіти, викладених у листі Міністерства освіти і науки України від 09.07.2018 р. № 1/9-434. 2018. URL: https://osvita.ua/legislation/Vishya_osvita/61422/ (дата звернення: 1.10.2022).

Силабус з навчальної дисципліни «Сталий розвиток та екоосвітня діяльність». Львівський національний університет імені Івана Франка. 2020. URL: https://bioweb.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2018/03/SYLABUS_SRtaED_2020.pdf (дата звернення: 1.10.2022).

Стратегія сталого розвитку і інженерна освіта: робоча програма навчальної дисципліни. Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу. 2019. URL: http://surl.li/dldoq (дата звернення: 1.10.2022).

Тренди розвитку зеленої економіки: робоча програма навчальної дисципліни. Львівський національний університет імені Івана Франка. 2016. URL: https://geography.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2018/09/%d0%97%d0%b5%d0%bb%d0%b5%d0%bd%d0%b0-%d0%b5%d0%ba%d0%be%d0%bd%d0%be%d0%bc%d1%96%d0%ba%d0%b0_2016.pdf (дата звернення: 1.10.2022).

References

Gryzun, L. Е. (2012). Formuvannya zmistu vishoyi profesijnoyi osviti za umov suchasnih osvitnih tendencij [Formation of the content of higher professional education under the conditions of modern educational trends]. Pedagogical Education: Theory and Practice, 12, 31–37. https://doi.org/10.32626/2309-9763.2012-12-0

Ekonomika stalogo rozvitku: robocha programa navchalnoyi disciplini [Economics of sustainable development: curriculum of the academic discipline] (2021). Kherson State University. https://www.kspu.edu/About/Faculty/FBP/Chair_of_Management_and_Administration/Navchalni_Plany.aspx

Zakon Ukrainy «Pro vishchu osvitu» [Law of Ukraine «On Higher Education»] (2014). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text

Zakon Ukrayini «Pro osvitu» [Law of Ukraine «On Education»] (2017). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#n186

Osnovi zelenoyi ekonomiki: robocha programa navchalnoyi disciplini [Basics of green economy: curriculum of the academic discipline] (2018). The National University of Water and Environmental Engineering. http://ep3.nuwm.edu.ua/8577/1/06-11-28.pdf

Postanova Kabinetu Ministriv Ukrayini vid 30.12.2015 r. № 1187 «Pro zatverdzhennya Licenzijnih umov provadzhennya osvitnoyi diyalnosti» [Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated 12/30/2015 №. 1187 «On Approval of Licensing Conditions for Conducting Educational Activities»] (2015). http://diit.edu.ua/upload/files/shares/9_Documents/licensing/litsenzionnyye_usloviya.pdf

Rekomendaciyi z navchalno-metodichnogo zabezpechennya navchalnih disciplin u zakladah vishoyi osviti, vikladenih u listi Ministerstva osviti i nauki Ukrayini vid 09.07.2018 r. № 1/9-434 [Recommendations on educational and methodological support of educational disciplines in institutions of higher education, set out in the letter of the Ministry of Education and Science of Ukraine dated 07/09/2018 № 1/9-434] (2018). https://osvita.ua/legislation/Vishya_osvita/61422/

Silabus z navchalnoyi disciplini «Stalij rozvitok ta ekoosvitnya diyalnist» [Syllabus for the academic discipline «Sustainable development and eco-educational activity»] (2020). Ivan Franko National University of Lviv. https://bioweb.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2018/03/SYLABUS_SRtaED_2020.pdf

Strategiya stalogo rozvitku i inzhenerna osvita: robocha programa navchalnoyi disciplini [Sustainable development strategy and engineering education: curriculum of the academic discipline] (2019). Ivano-Frankivsk National Technical University of Oil and Gas. http://surl.li/dldoq

Trendi rozvitku zelenoyi ekonomiki: robocha programa navchalnoyi disciplini [Development trends of the green economy: curriculum of the academic discipline] (2016). Ivan Franko National University of Lviv. https://geography.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2018/09/%d0%97%d0%b5%d0%bb%d0%b5%d0%bd%d0%b0-%d0%b5%d0%ba%d0%be%d0%bd%d0%be%d0%bc%d1%96%d0%ba%d0%b0_2016.pdf

Pobrania


Abstract views: 140

Opublikowane

2022-12-18

Jak cytować

Sysojew, O. (2022). TREŚĆ, FORMY I METODY STUDIOWANIA DYSCYPLIN EDUKACYJNYCH Z GOSPODARKI O OBIEGU ZAMKNIĘTYM: DOŚWIADCZENIA UKRAINY. ОСВІТОЛОГІЯ, 11(11). https://doi.org/10.28925/2226-3012.2022.11.4

Numer

Dział

Економіка освіти та управління освітою