ROZWOJ KOMPETENCJI FINANSOWYCH KIEROWNIKÓW PLACÓWEK SZKOLNICTWA ŚREDNIEGO: WYNIKI ANKIETY ONLINE
DOI:
https://doi.org/10.28925/2226-3012.2022.11.5Słowa kluczowe:
autonomia finansowa; dyrektorzy szkół; działalność zarządcza; ogólnokształcące placówki szkolnictwa średniego; zaawansowane szkolenie dyrektorów ogólnokształcących placówek szkolnictwa średniego; znajomość finansów.Abstrakt
W artykule podkreślono, że procesy decentralizacji w Ukrainie, reforma wszystkich gałęzi edukacji, zapewnienie przez państwo gwarancji autonomii akademickiej, organizacyjnej, finansowej i personalnej placówek edukacyjnych prowadzą do nowych wymagań dla dyrektorów ogólnokształcących placówek szkolnictwa średniego w zgodnie z pojawieniem się nowych funkcji zarządczych menedżerów, w szczególności rozwiązywania problemów finansowej działalności gospodarczej instytucji edukacyjnej. W artykule przedstawiono wyniki ankiety internetowej dyrektorów placówek oświatowych, z której wynika, że zdecydowana większość ankietowanych dyrektorów potrzebuje dodatkowych (ukierunkowanych) szkoleń w zakresie samodzielnego kształtowania budżetu szkoły, realizacji działań finansowo-gospodarczych itp. Ustalono, że menedżerowie potrzebują dogłębnej analizy zagadnień związanych z obsługą regulacyjno-prawną działalności finansowej szkoły; specyfika zamówień towarów, robót i usług ze środków budżetowych; wykorzystanie TIK w działalności finansowej i gospodarczej; tworzenie budżetu szkolnego, sporządzanie kosztorysów, obliczanie wydatków na wynagrodzenia, wyżywienie, usługi komunalne; sposoby pozyskiwania źródeł dodatkowego finansowania. Podniesienie poziomu wiedzy finansowej kierowników szkół średnich ogólnokształcących wymaga ich przeszkolenia według następujących kryteriów: kształtowanie postaw związanych z kulturą zachowań finansowych kierownika; wiedza, która obejmuje zrozumienie podstaw prawnych autonomii finansowej i procesów budżetowych instytucji edukacyjnej; umiejętności prowadzenia działalności finansowej i gospodarczej w placówce oświatowej, rachunkowości i sprawozdawczości, zamówień publicznych i pracy kontraktowej. W tym celu uważamy za skuteczne stworzenie i wdrożenie szkolenia z zakresu wiedzy finansowej dla kierowników instytucji edukacyjnych. Obiecująca jest definicja autorskiego modelu określania poziomu wiedzy finansowej i ekonomicznej kierowników placówek oświatowych.
Bibliografia
Список використаної літератури
Автономія ЗНЗ. Педрада. URL: https://www.pedrada.com.ua/rubric/94-avtonomya-znz (дата звернення: 23.06.2022).
Бачинська Є. М. Підготовка директорів закладів освіти до управлінської діяльності в системі післядипломної освіти. Народна освіта. 2018. № 1. С. 32–46.
Ворон О. Методологічні аспекти зростання професійного потенціалу керівників загальноосвітніх навчальних закладів. Нова педагогічна думка. 2014. № 4. С. 7–10.
Єльникова Г. В. Наукові основи розроблення кваліметричної моделі адаптивного управління професійною (професійно-технічною) освітою в регіоні. Імідж сучасного педагога. 2019. № 5 (188). С. 17–24. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2019-5(188)-17-24
Жданова-Неділько О. Підготовка майбутнього керівника навчального закладу до конструктивної управлінської взаємодії. Гірська школа Українських Карпат. 2015. № 12–13. С. 82–85.
Закон України «Про освіту». 2017. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#n186 (дата звернення: 23.06.2022).
Закон України «Про загальну середню освіту». 2020. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20 (дата звернення: 23.06.2022).
Кізима Т. Фінансова грамотність населення: зарубіжний досвід і вітчизняні реалії. Вісник Тернопільського національного економічного університету. 2012. № 2. С. 64–71.
Клокар Н. І., Науменко Г. Г., Гунько Л. В. Освіта в ОТГ: нові підходи до управління в умовах децентралізації влади. Рідна школа. 2017. № 11–12. С. 27–31.
Лещенко М. П. Свєтлорусова А. В. Професійна підготовка магістрів управління навчальним закладом: історико-педагогічний дискурс. Проблеми та перспективи формування національної гуманітарно-технічної еліти. 2010. Вип. 27 (31): V Кримські педагогічні читання «Педагогіка вищої школи 21-го століття та формування національної гуманітарно-технічної еліти»: в 3 ч. Ч. 1. С. 75–82.
Ломачинська І. А. Фінансова грамотність як основа оптимізації фінансової поведінки в умовах глобальної трансформації. Вісник Одеського національного університету. Економіка. 2011. Т. 16. С. 116–124.
Москалик Г. Ф. Готовність керівника закладу освіти до самостійної фінансово-господарської діяльності як умова забезпечення якісної діяльності закладу. Імідж сучасного педагога. 2020. № 3. С. 11–14. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2020-3-11-14
Про фінансову автономію закладів освіти. Офіційний сайт Рахівської районної державної адміністрації. 02.07.2020. URL: https://rakhiv-rda.gov.ua/novyna/pro-finansovu-avtonomiyu-zakladiv-osvity (дата звернення: 23.06.2022).
Binoy Th., Subhashree P. Factors that Influence the Financial Literacy among Engineering Students. Procedia Computer Science. 2020. Vol. 172. P. 480–487. DOI: https://doi.org/10.1016/j.procs.2020.05.161
Espinosa T. M. Financial management practices of school heads: teachers’ perspectives. Skyline Business Journal. 2017. Vol. 13. Issue 1. P. 33–44.
Klokar N. Розвиток професійних компетентностей керівників місцевих органів управління освітою в умовах децентралізації. Rocznik Polsko-Ukraiński. 2016. Tom XVIII. S. 399–414. DOI: http://dx.doi.org/10.16926/rpu.2016.18.31
Lusardi A., Mitchell O. S. The Economic Importance of Financial Literacy: Theory and Evidence. Journal of Economic Literature. 2014. Vol. 52. P. 5–44. DOI: https://doi.org/10.1257/jel.52.1.5
References
Avtonomija ZNZ [Autonomy of CEE]. Pedrada. https://www.pedrada.com.ua/rubric/94-avtonomya-znz
Bachynska, E. M. (2018). Pidghotovka dyrektoriv zakladiv osvity do upravlinsjkoji dijaljnosti v systemi pisljadyplomnoji osvity [Training of directors of educational institutions for management activities in the system of postgraduate education]. Narodna osvita, 1, 32–46.
Voron, O. (2014). Metodologhichni aspekty zrostannja profesijnogho potencialu kerivnykiv zaghaljnoosvitnikh navchaljnykh zakladiv [Methodological aspects of growth of professional potential of heads of general educational institutions]. New pedagogical thought, 4, 7–10.
Yelnykova, H. V. (2019). Naukovi osnovi rozroblennya kvalimetrichnoyi modeli adaptivnogo upravlinnya profesijnoyu (profesijno-tehnichnoyu) osvitoyu v regioni [Scientific Basis for the Development of a Qualimetric Model of Adaptive Management of Professional (Vocational) Education in the Region]. The image of a modern teacher, 5 (188), 17–24. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2019-5(188)-17-24
Zhdanova-Nedilko, O. (2015). Pidghotovka majbutnjogho kerivnyka navchaljnogho zakladu do konstruktyvnoji upravlinsjkoji vzajemodiji [Preparation of the future head of the educational institution for constructive management interaction]. Mountain school of the Ukrainian Carpaty, 12–13, 82–85.
Zakon Ukrayini «Pro osvitu» [Law of Ukraine «On Education»] (2017). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#n186
Zakon Ukrayiny «Pro povnu zahalnu serednyu osvitu» [The Law of Ukraine «On complete general secondary education»] (2020). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text
Kizyma, T. (2012). Finansova gramotnist naselennya: zarubizhnij dosvid i vitchiznyani realiyi [Financial literacy of the population: foreign experience and domestic realities]. Herald of Ternopil National Economic University, 2, 64–71.
Klokar, N. I., Naumenko, G. G., Gunko, L. V. (2017). Osvita v OTGh: novi pidkhody do upravlinnja v umovakh decentralizaciji vlady [Education in OTG: new approaches to management in the conditions of decentralization of power]. Ridna Shkola, 11–12, 27–31.
Leshchenko, M. P., Svetlorusova, A. V. (2010). Profesijna pidghotovka maghistriv upravlinnja navchaljnym zakladom: istoryko-pedaghoghichnyj dyskurs [Professional preparation of masters of management of educational institution: historical and pedagogical discourse]. The Problems and Prospects of Traning National Humanitarian-Technical Elite, 27 (31): V Crimean pedagogical readings «Pedagogy of higher school of the 21st century and the formation of the national humanitarian and technical elite»: in 3 parts. Part 1, 75–82.
Lomachynska, I. A. (2011). Finansova gramotnist yak osnova optimizaciyi finansovoyi povedinki v umovah globalizaciyi [Financial literacy as basis of optimization of financial behavior in the conditions of global transformation]. Odessa National University Herald. Economy, 16, 116–124.
Moskalyk, G. F. (2020). Ghotovnistj kerivnyka zakladu osvity do samostijnoji finansovo-ghospodarsjkoji dijaljnosti jak umova zabezpechennja jakisnoji dijaljnosti zakladu [Readiness of the Head of the Educational Institution for Independent Financial and Economic Activity as a Condition for Ensuring the Quality of the Institution. Image of the Modern Pedagogue, 3 (192), 11–14. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2020-3-11-14
Pro finansovu avtonomiju zakladiv osvity [On the financial autonomy of educational institutions] (2020, July 2). Official site of the Rakhiv District State Administration. https://rakhiv-rda.gov.ua/novyna/pro-finansovu-avtonomiyu-zakladiv-osvity
Espinosa, T. M. (2017). Financial management practices of school heads: teachers’ perspectives. Skyline Business Journal, 13 (1), 33–44.
Klokar, N. (2016). Rozvytok profesijnykh kompetentnostej kerivnykiv miscevykh orghaniv upravlinnja osvitoju v umovakh decentralizaciji [Development of professional competencies of heads of local education management bodies in the conditions of decentralization]. Rocznik Polsko-Ukraiński, XVIII, 399–414. http://dx.doi.org/10.16926/rpu.2016.18.31
Binoy, Th., Subhashree, P. (2020). Factors that Influence the Financial Literacy among Engineering Students. Procedia Computer Science, 172, 480–487. https://doi.org/10.1016/j.procs.2020.05.161.
Lusardi A., Mitchell, O. S. (2014). The Economic Importance of Financial Literacy: Theory and Evidence. Journal of Economic Literature, 52, 5–44. https://doi.org/10.1257/jel.52.1.5
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Сергій Баценко
Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.
Тип ліцензії: Creative Commons Attribution Non-Commercial
Автор дозволяє:
- поширювати — копіювати, передавати свій твір,
- змінювати — переробляти, розвивати твір.
Умови такі:
- автор не дозволяє використовувати свій чи змінений твір з комерційною метою (Noncommercial),
- слід зберігати посилання на попередніх авторів у визначеній ними формі (Attribution). Ви повинні надати посилання на ліцензію та вказати, чи були внесені зміни. Ви можете це робити будь-яким розумним способом, але це не означає, що ліцензіат схвалює вас або ваше використання.
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.