ROZWOJ KOMPETENCJI FINANSOWYCH KIEROWNIKÓW PLACÓWEK SZKOLNICTWA ŚREDNIEGO: WYNIKI ANKIETY ONLINE

Autor

DOI:

https://doi.org/10.28925/2226-3012.2022.11.5

Słowa kluczowe:

autonomia finansowa; dyrektorzy szkół; działalność zarządcza; ogólnokształcące placówki szkolnictwa średniego; zaawansowane szkolenie dyrektorów ogólnokształcących placówek szkolnictwa średniego; znajomość finansów.

Abstrakt

W artykule podkreślono, że procesy decentralizacji w Ukrainie, reforma wszystkich gałęzi edukacji, zapewnienie przez państwo gwarancji autonomii akademickiej, organizacyjnej, finansowej i personalnej placówek edukacyjnych prowadzą do nowych wymagań dla dyrektorów ogólnokształcących placówek szkolnictwa średniego w zgodnie z pojawieniem się nowych funkcji zarządczych menedżerów, w szczególności rozwiązywania problemów finansowej działalności gospodarczej instytucji edukacyjnej. W artykule przedstawiono wyniki ankiety internetowej dyrektorów placówek oświatowych, z której wynika, że zdecydowana większość ankietowanych dyrektorów potrzebuje dodatkowych (ukierunkowanych) szkoleń w zakresie samodzielnego kształtowania budżetu szkoły, realizacji działań finansowo-gospodarczych itp. Ustalono, że menedżerowie potrzebują dogłębnej analizy zagadnień związanych z obsługą regulacyjno-prawną działalności finansowej szkoły; specyfika zamówień towarów, robót i usług ze środków budżetowych; wykorzystanie TIK w działalności finansowej i gospodarczej; tworzenie budżetu szkolnego, sporządzanie kosztorysów, obliczanie wydatków na wynagrodzenia, wyżywienie, usługi komunalne; sposoby pozyskiwania źródeł dodatkowego finansowania. Podniesienie poziomu wiedzy finansowej kierowników szkół średnich ogólnokształcących wymaga ich przeszkolenia według następujących kryteriów: kształtowanie postaw związanych z kulturą zachowań finansowych kierownika; wiedza, która obejmuje zrozumienie podstaw prawnych autonomii finansowej i procesów budżetowych instytucji edukacyjnej; umiejętności prowadzenia działalności finansowej i gospodarczej w placówce oświatowej, rachunkowości i sprawozdawczości, zamówień publicznych i pracy kontraktowej. W tym celu uważamy za skuteczne stworzenie i wdrożenie szkolenia z zakresu wiedzy finansowej dla kierowników instytucji edukacyjnych. Obiecująca jest definicja autorskiego modelu określania poziomu wiedzy finansowej i ekonomicznej kierowników placówek oświatowych.

Bibliografia

Список використаної літератури

Автономія ЗНЗ. Педрада. URL: https://www.pedrada.com.ua/rubric/94-avtonomya-znz (дата звернення: 23.06.2022).

Бачинська Є. М. Підготовка директорів закладів освіти до управлінської діяльності в системі післядипломної освіти. Народна освіта. 2018. № 1. С. 32–46.

Ворон О. Методологічні аспекти зростання професійного потенціалу керівників загальноосвітніх навчальних закладів. Нова педагогічна думка. 2014. № 4. С. 7–10.

Єльникова Г. В. Наукові основи розроблення кваліметричної моделі адаптивного управління професійною (професійно-технічною) освітою в регіоні. Імідж сучасного педагога. 2019. № 5 (188). С. 17–24. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2019-5(188)-17-24

Жданова-Неділько О. Підготовка майбутнього керівника навчального закладу до конструктивної управлінської взаємодії. Гірська школа Українських Карпат. 2015. № 12–13. С. 82–85.

Закон України «Про освіту». 2017. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#n186 (дата звернення: 23.06.2022).

Закон України «Про загальну середню освіту». 2020. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20 (дата звернення: 23.06.2022).

Кізима Т. Фінансова грамотність населення: зарубіжний досвід і вітчизняні реалії. Вісник Тернопільського національного економічного університету. 2012. № 2. С. 64–71.

Клокар Н. І., Науменко Г. Г., Гунько Л. В. Освіта в ОТГ: нові підходи до управління в умовах децентралізації влади. Рідна школа. 2017. № 11–12. С. 27–31.

Лещенко М. П. Свєтлорусова А. В. Професійна підготовка магістрів управління навчальним закладом: історико-педагогічний дискурс. Проблеми та перспективи формування національної гуманітарно-технічної еліти. 2010. Вип. 27 (31): V Кримські педагогічні читання «Педагогіка вищої школи 21-го століття та формування національної гуманітарно-технічної еліти»: в 3 ч. Ч. 1. С. 75–82.

Ломачинська І. А. Фінансова грамотність як основа оптимізації фінансової поведінки в умовах глобальної трансформації. Вісник Одеського національного університету. Економіка. 2011. Т. 16. С. 116–124.

Москалик Г. Ф. Готовність керівника закладу освіти до самостійної фінансово-господарської діяльності як умова забезпечення якісної діяльності закладу. Імідж сучасного педагога. 2020. № 3. С. 11–14. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2020-3-11-14

Про фінансову автономію закладів освіти. Офіційний сайт Рахівської районної державної адміністрації. 02.07.2020. URL: https://rakhiv-rda.gov.ua/novyna/pro-finansovu-avtonomiyu-zakladiv-osvity (дата звернення: 23.06.2022).

Binoy Th., Subhashree P. Factors that Influence the Financial Literacy among Engineering Students. Procedia Computer Science. 2020. Vol. 172. P. 480–487. DOI: https://doi.org/10.1016/j.procs.2020.05.161

Espinosa T. M. Financial management practices of school heads: teachers’ perspectives. Skyline Business Journal. 2017. Vol. 13. Issue 1. P. 33–44.

Klokar N. Розвиток професійних компетентностей керівників місцевих органів управління освітою в умовах децентралізації. Rocznik Polsko-Ukraiński. 2016. Tom XVIII. S. 399–414. DOI: http://dx.doi.org/10.16926/rpu.2016.18.31

Lusardi A., Mitchell O. S. The Economic Importance of Financial Literacy: Theory and Evidence. Journal of Economic Literature. 2014. Vol. 52. P. 5–44. DOI: https://doi.org/10.1257/jel.52.1.5

References

Avtonomija ZNZ [Autonomy of CEE]. Pedrada. https://www.pedrada.com.ua/rubric/94-avtonomya-znz

Bachynska, E. M. (2018). Pidghotovka dyrektoriv zakladiv osvity do upravlinsjkoji dijaljnosti v systemi pisljadyplomnoji osvity [Training of directors of educational institutions for management activities in the system of postgraduate education]. Narodna osvita, 1, 32–46.

Voron, O. (2014). Metodologhichni aspekty zrostannja profesijnogho potencialu kerivnykiv zaghaljnoosvitnikh navchaljnykh zakladiv [Methodological aspects of growth of professional potential of heads of general educational institutions]. New pedagogical thought, 4, 7–10.

Yelnykova, H. V. (2019). Naukovi osnovi rozroblennya kvalimetrichnoyi modeli adaptivnogo upravlinnya profesijnoyu (profesijno-tehnichnoyu) osvitoyu v regioni [Scientific Basis for the Development of a Qualimetric Model of Adaptive Management of Professional (Vocational) Education in the Region]. The image of a modern teacher, 5 (188), 17–24. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2019-5(188)-17-24

Zhdanova-Nedilko, O. (2015). Pidghotovka majbutnjogho kerivnyka navchaljnogho zakladu do konstruktyvnoji upravlinsjkoji vzajemodiji [Preparation of the future head of the educational institution for constructive management interaction]. Mountain school of the Ukrainian Carpaty, 12–13, 82–85.

Zakon Ukrayini «Pro osvitu» [Law of Ukraine «On Education»] (2017). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#n186

Zakon Ukrayiny «Pro povnu zahalnu serednyu osvitu» [The Law of Ukraine «On complete general secondary education»] (2020). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text

Kizyma, T. (2012). Finansova gramotnist naselennya: zarubizhnij dosvid i vitchiznyani realiyi [Financial literacy of the population: foreign experience and domestic realities]. Herald of Ternopil National Economic University, 2, 64–71.

Klokar, N. I., Naumenko, G. G., Gunko, L. V. (2017). Osvita v OTGh: novi pidkhody do upravlinnja v umovakh decentralizaciji vlady [Education in OTG: new approaches to management in the conditions of decentralization of power]. Ridna Shkola, 11–12, 27–31.

Leshchenko, M. P., Svetlorusova, A. V. (2010). Profesijna pidghotovka maghistriv upravlinnja navchaljnym zakladom: istoryko-pedaghoghichnyj dyskurs [Professional preparation of masters of management of educational institution: historical and pedagogical discourse]. The Problems and Prospects of Traning National Humanitarian-Technical Elite, 27 (31): V Crimean pedagogical readings «Pedagogy of higher school of the 21st century and the formation of the national humanitarian and technical elite»: in 3 parts. Part 1, 75–82.

Lomachynska, I. A. (2011). Finansova gramotnist yak osnova optimizaciyi finansovoyi povedinki v umovah globalizaciyi [Financial literacy as basis of optimization of financial behavior in the conditions of global transformation]. Odessa National University Herald. Economy, 16, 116–124.

Moskalyk, G. F. (2020). Ghotovnistj kerivnyka zakladu osvity do samostijnoji finansovo-ghospodarsjkoji dijaljnosti jak umova zabezpechennja jakisnoji dijaljnosti zakladu [Readiness of the Head of the Educational Institution for Independent Financial and Economic Activity as a Condition for Ensuring the Quality of the Institution. Image of the Modern Pedagogue, 3 (192), 11–14. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2020-3-11-14

Pro finansovu avtonomiju zakladiv osvity [On the financial autonomy of educational institutions] (2020, July 2). Official site of the Rakhiv District State Administration. https://rakhiv-rda.gov.ua/novyna/pro-finansovu-avtonomiyu-zakladiv-osvity

Espinosa, T. M. (2017). Financial management practices of school heads: teachers’ perspectives. Skyline Business Journal, 13 (1), 33–44.

Klokar, N. (2016). Rozvytok profesijnykh kompetentnostej kerivnykiv miscevykh orghaniv upravlinnja osvitoju v umovakh decentralizaciji [Development of professional competencies of heads of local education management bodies in the conditions of decentralization]. Rocznik Polsko-Ukraiński, XVIII, 399–414. http://dx.doi.org/10.16926/rpu.2016.18.31

Binoy, Th., Subhashree, P. (2020). Factors that Influence the Financial Literacy among Engineering Students. Procedia Computer Science, 172, 480–487. https://doi.org/10.1016/j.procs.2020.05.161.

Lusardi A., Mitchell, O. S. (2014). The Economic Importance of Financial Literacy: Theory and Evidence. Journal of Economic Literature, 52, 5–44. https://doi.org/10.1257/jel.52.1.5

Pobrania


Abstract views: 212

Opublikowane

2022-12-18

Jak cytować

Batsenko, S. (2022). ROZWOJ KOMPETENCJI FINANSOWYCH KIEROWNIKÓW PLACÓWEK SZKOLNICTWA ŚREDNIEGO: WYNIKI ANKIETY ONLINE . ОСВІТОЛОГІЯ, 11(11). https://doi.org/10.28925/2226-3012.2022.11.5

Numer

Dział

Економіка освіти та управління освітою