O KWESTII HUMANIZACJI PRZESTRZENI EDUKACYJNO-WYCHOWAWCZEJ NOWOCZESNEJ UKRAIŃSKIEJ SZKOŁY
DOI:
https://doi.org/10.28925/2226-3012.2018.7.1521Słowa kluczowe:
гуманізація освітнього простору, ґендерний підхід, заклад освіти, ґендерно-справедливе середовищеAbstrakt
W artykule odnotowano aktualność problemu humanizacji przestrzeni edukacyjno-wychowawczej nowoczesnej ukraińskiej szkoły poprzez kształtowanie w instytucji edukacyjnej środowiska równości płci. Przeanalizowno prace naukowców zagranicznych na temat badanego problemu. Stwierdzono cechy kształtowania środowiska równości płci w instytucji edukacyjnej na podstawie podejścia osobowościowo zorientowanego, kompetencyjnego i płciowego. Wyjaśniono treść podejścia płciowego i cechy jego wdrożenia do instytucji edukacyjnej. Sformułowano własne rozumienie istoty pojęcia «środowisko równości płci» jako niedyskryminacyjnego, oszczędzającego zdrowie i kreatywnego, struktura którego obejmuje trzy składniki (przestrzenno-rzeczowy, psychodydaktyczny, społeczny).
Uwaga skupia się na uzasadnieniu mechanizmów psychologo-pedagogicznych tworzenia środowiska równości płci dla dzieci i młodzieży.
Bibliografia
Андрущенко В. П. Культура. Ідеологія. Особистість. Київ : Знання України, 2002. 578 с.
Бех І. Д. Виховання особистості : підручник. Київ : Либідь, 2008. 848 с.
Гендерний педагогічний альманах / за ред. О. Марущенка, О. Андрусик, Т. Дрожжиної. Харків : Планета – Принт, 2017. 68 с.
Кікінежді О. М. Ґендерна ідентичність в онтогенезі особистості : монографія. Тернопіль : «Навчальна книга – Богдан», 2011. 400 с.
Кікінежді О. М. Еґалітарна особистість у сучасному соціопросторі. Психологія особистості : науковий журнал. Івано-Франківськ. 2015. №1 (6). С. 52–62. doi: 10.15330/ps.6.1.52-62.
Кравець В. П. Історія ґендерної педагогіки : навчальний посібник. Тернопіль : Джура, 2005. 440 с.
Кремень В. Г., Ільїн В. В. Синергетика в освіті: контекст людиноцентризму : монографія. Київ : Педагогічна думка, 2012. 448 с.
Костюк О. О. Гендерне виховання учнів у середніх навчальних закладах Канади (60-ті роки XX – початок XXI століття) : автореф. дис. ... наук. ступ. канд. пед. наук : 13.00.01 – загальна педагогіка та історія педагогіки. Тернопіль, 2016. 18 с.
Результати роботи Круглого столу «Інституціоналізація ґендерної освіти: перспективи та ризики» (м. Київ, 5 грудня 2016 р.). URL: http://mon.gov.ua/usi-novivni/novini/2016/12/05/%E2%80%9Cu- pidruchnikax-ne-mae-buti-shtampiv,-shho-z-rannogo-viku-nav%E2%80%99yazuyut-shkolyaram-pevni- roli/ (дата звернення: 20.06.2018).
Сисоєва С. О. Інтерактивні технології навчання дорослих: навчально-методичний посібник. Київ : ВД «ЕКМО», 2011. 324 с.
Шульга І. Створення здоров’язбережувального середовища у початковій школі: ґендерний дискурс.
Ґендерні дослідження: прикладні аспекти : наук. монографія / В. П. Кравець, Т. В. Говорун, О. М. Кікінежді та ін.; за наук. ред. В. П. Кравця. Тернопіль : «Навчальна книга – Богдан», 2013. С. 241–254.
Child friendly school : Manual Table of Contents Introduction References. UNICEF’s Division of Communication (Ed.). URL: https://www.unicef.org/publications/files/Child_Friendly_Schools_Manual_EN_040809.pdf (дата звернення: 09.06.2018).
Equitable and Non-discriminatory Quality Education. URL: https://ei-ie.org/media_gallery/Policybrief_07_ equitable_eng.pdf (accessed date: 11.06.2018).
Andrushchenko, V. P. (2002). Kultura. Ideolohiia. Osobystist [Culture. Ideology. Personality]. Kyiv, Ukraine: Znannia Ukrainy, 578 (ukr).
Bekh, I. D. (2008). Vykhovannia osobystosti : pidruchnyk [The upbringing of the individual: a textbook]. Kyiv, Ukraine: Lybid, 848 (ukr).
Hendernyi pedahohichnyi almanakh [Gender pedagogical almanac] (2017). O. Marushchenka, O. Andrusyk, T. Drozhzhynoi (Eds.). Kharkiv, Ukraine: Planeta – Prynt, 68 (ukr).
Kikinezhdi, O. M. (2011). Genderna identychnist v ontohenezi osobystosti : monohrafiia [Gender identity in personality ontogenesis: a monograph]. Ternopil, Ukraine: «Navchalna knyha – Bohdan», 400 (ukr).
Kikinezhdi, O. M. (2015). Egalitarna osobystist u suchasnomu sotsioprostori [An egalitarian personality in modern social space]. Psykholohiia osobystosti : naukovyi zhurnal, №1 (6), 52–62. doi: 10.15330/ps.6.1.52-62 (ukr).
Kravets, V. P. (2005). Istoriia gendernoi pedahohiky : navch. posibnyk [The history of gender pedagogy: a textbook].
Ternopil, Ukraine: Dzhura, 440 (ukr).
Kremen, V. H. (2012). Synerhetyka v osviti: kontekst liudynotsentryzmu : monohrafiia [Synergetics in education: the context of human-centricism: monograph]. Kyiv, Ukraine: Pedahohichna dumka, 448 (ukr).
Kostiuk, O. O. (2016). Henderne vykhovannia uchniv u serednikh navchalnykh zakladakh Kanady (60-ti roky XX – pochatok XXI stolittia) [Gender education for pupils in secondary schools in Canada (60th years XX - the beginning of the XXI century)]: Extended abstract of candidate’s thesis. Ternopil, Ukraine, 18 (ukr).
Results of the Round Table «Institutionalization of Gender Education: Prospects and Risks» (Kyiv, December 5, 2016). Retrieved from http://mon.gov.ua/usi-novivni/novini/2016/12/05/%E2%80%9Cu-pidruchnikax-ne- mae-buti-shtampiv,-shho-z-rannogo-viku-nav%E2%80%99yazuyut-shkolyaram-pevni-roli/ Sysoieva, S. O. (2011). Interaktyvni tekhnolohii navchannia doroslykh: navchal'no-metodychnyj posibnyk [Interactive technologies of adult education: a textbook.]. Kyiv, Ukraine: VD «EKMO», 324 (ukr).
Shulha, I. M. (2013). Stvorennia zdorov’iazberezhuvalnoho seredovyshcha u pochatkovii shkoli: gendernyi dyskurs [Creating a health-preserving environment in elementary school: gender discourse]. Genderni doslidzhennia: prykladni aspekty : [monohrafiia]. V. P. Kravtsia (Ed.). Ternopil, Ukraine: Navchalna knyha – Bohdan, 241–254 (ukr).
Child friendly school : Manual Table of Contents Introduction References. UNICEF’s Division of Communication (Ed.). Retrieved from https://www.unicef.org/publications/files/Child_Friendly_Schools_Manual_ EN_040809.pdf (eng) Equitable and Non-discriminatory Quality Education. Retrieved from https://ei-ie.org/media_gallery/ Policybrief_07_equitable_eng.pdf (eng)
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2018 Володимир Кравець , Оксана Кікінежді , Ірина Шульга
Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.
Тип ліцензії: Creative Commons Attribution Non-Commercial
Автор дозволяє:
- поширювати — копіювати, передавати свій твір,
- змінювати — переробляти, розвивати твір.
Умови такі:
- автор не дозволяє використовувати свій чи змінений твір з комерційною метою (Noncommercial),
- слід зберігати посилання на попередніх авторів у визначеній ними формі (Attribution). Ви повинні надати посилання на ліцензію та вказати, чи були внесені зміни. Ви можете це робити будь-яким розумним способом, але це не означає, що ліцензіат схвалює вас або ваше використання.
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.