TENDENCJE ROZWOJU WSPÓŁCZESNEJ OŚWIATY W NAUCZANIU WYCHOWANIA FIZYCZNEGO NA UKRAINIE NA POCZĄTKU XXI WIEKU

Autor

DOI:

https://doi.org/10.28925/2226-3012.2016.5.2833

Słowa kluczowe:

konkurencyjność, kompetencja, programy edukacji, fachowiec, tendencje rozwoju, wychowanie fizyczne, edukacja w zakresie wychowania fizycznego

Abstrakt

W artykule określono i scharakteryzowano tendencje rozwoju współczesnej oświaty w zakresie wychowania fizycznego w Ukrainie. Zbadano szczegóły kształtowania współczesnego systemu szkoleń fachowców w dziedzinie wychowania fizycznego. Określono możliwości udoskonalenia programów edukacyjnych w procesie kształcenia zawodowego fachowców z podstawowych, biomedycznych, psychologo-pedagogicznych oraz sportowo-pedagogicznych cyklów edukacyjnych. Zaprezentowano specyfikę procesu kształtowania tożsamości przyszłego fachowca, jego umiejętności zawodowe, które zapewnią możliwość kontynuowania edukacji zawodowej przez całe życie, tworzenie motywacji do osiągnięcia własnego «akme». Przedstawiono warunki poprawy systemu orientacji zawodowej i selekcji przyszłych specjalistów. Uwagę skupia się na udoskonaleniu systemu samodzielnej pracy studentów i przejścia do nauczania na podstawie badań.

Biogram autora

Tatiana Dereka - Kijowski uniwersytet im. B. Grinczenki, ul. Bulvarno-Kudravska, 18/2, 04053 Kijów, Ukraina

Doktor nauk w zakresie wychowania fizycznego i sportu, adiunkt, Kierownik katedry wychowania fizycznego i pedagogiky sportu

Bibliografia

Данилко М. Тенденції розвитку вищої освіти у галузі фізичного виховання і спорту / М. Данилко // Теорія і методика фізичного виховання і спорту. – 2002. – № 2-3. – С. 49-55.

Дерека Т. Г. Неперервна професійна підготовка фахівців фізичного виховання: акмеологічні засади [монографія] / Тетяна Григорівна Дерека; за ред. С. О. Сисоєвої. – Київ : Видавництво ВП «Едельвейс», 2016. – 514 с.

Диба Т. Г. Сучасні аспекти формування змісту неперервної професійної підготовки фахівців фізичного виховання / Т. Г. Дерека // Педагогічний процес: теорія і практика, 2015. – №5-6 – С. 16-21.

Зaкон Укрaїни «Про вищу освiту» (№ 1556-VII вiд 01.07.2014) [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/2984-14. – Назва з екрана.

Клопов Р. В. Теорiя i практика професiйної пiдготовки майбутнiх фахiвцiв фiзичного виховання i спорту iз застосуванням iнформацiйних технологiй: автореф. дис. ... д-ра пед. наук: 13.00.04 / Роман Вікторович Клопов ; Вiнниц. держ. пед. ун-т iм. М. Коцюбинського. – Вiнниця, 2012. – 40 c.

Осадча Т. Ю. Формування професійної майстерності майбутніх учителів фізичного виховання (на прикладі навчальних програм університетів США) : наук.-метод. посіб. / Т. Ю. Осадча. – Луганськ : Альма- матер, 2006. – 130 с.

Освітологія: хрестоматія: навч. посібник для студентів вищих навчальних закладів / Укладачі Огнев’юк В. О., Сисоєва С. О. – К.: ВП «Едельвейс», 2013. – 744 с.

Сущенко Л. П. Професійна підготовка фахівців фізичного виховання та спорту (теоретико- методологічний аспект) : [монографія] / Людмила Петрівна Сущенко. – Запоріжжя : Запорізький держ.ун-т, 2003. – 442 с.

Тимошенко О. В. Теоретико-методичнi засади оптимiзацiї професiйної пiдготовки вчителiв фiзичної культури у вищих навчальних закладах: автореф. дис... д-ра пед. наук: 13.00.04 / Олексій Валерійо- вич Тимошенко ; Нац. пед. ун-т iм. М. П. Драгоманова. – К., 2009. – 38 c.

Quennerstedt M., Larsson H. Learning movement cultures in physical education practice [Електронний ресурс] / M. Quennerstedt, H. Larsson // Sport, Education and Society. – Published online: 21 Jan 2015. – DOI: 10.1080/13573322.2014.994490. – Режим доступу: http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13573322.2 014.994490#

Pobrania


Abstract views: 194

Opublikowane

2016-10-30

Jak cytować

Dereka, T. (2016). TENDENCJE ROZWOJU WSPÓŁCZESNEJ OŚWIATY W NAUCZANIU WYCHOWANIA FIZYCZNEGO NA UKRAINIE NA POCZĄTKU XXI WIEKU. ОСВІТОЛОГІЯ, (5), 28–33. https://doi.org/10.28925/2226-3012.2016.5.2833

Numer

Dział

Філософія та історія освіти