СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНИЙ СУПРОВІД ІНОЗЕМНИХ СТУДЕНТІВ: СИСТЕМНИЙ ПІДХІД
DOI:
https://doi.org/10.28925/2226-3012.2020.9.10Ключові слова:
адаптація, акультураційна тріада, іноземний студент, компетентність, система в системі, соціально-педагогічний супровідАнотація
У статті розглянуто проблему практичного застосування системного підходу в процесі проведення соціально-педагогічної адаптації іноземних студентів. Дослідження поставленого питання виявило, що акультураційні заходи повинні складатися з трьох основних напрямків: психологічного, лінгвістичного та культурного, кожен з яких вимагає формування певного переліку компетенцій, що сприяють розвитку спроможності вибудовування ефективної взаємодії з представниками приймаючої країни. Ці компетенції, при об’єднанні під час практичної академічної або соціальної діяльності іноземного студента, перетворюються в компетентність, феномен, що включає в себе безліч компетенцій і спрямований на їх адекватне функціонування, що призводить до виникнення системи управління компетенціями, яку можна проаналізувати лише з використанням системного підходу. Крім того, названі напрями адаптаційної діяльності дозволили прийти до висновку, що вони також є системоутворюючими елементами підготовчого процесу, тобто системою соціально-педагогічного супроводу. Ґрунтуючись на результатах дослідження, що компетентність є системою управління компетенціями, а лінгвістична, культурна та психологічна підготовка являють собою систему адаптаційної підготовки, системний підхід визначено як «систему в системі», в якому система компетентності діє в системі акультураційної тріади: лінгвістика, культура, психологія.
Виявлено, що система соціально-педагогічного супроводу має певну структуру, яка характеризується чотирма рівнями акультураційної адаптації, а саме: системи супроводу іноземного студента (перший рівень), психологічної, лінгвістичної та культурної адаптації іноземного студента (другий рівень), компетентності в певних напрямках практичної діяльності іноземного студента (третій рівень), компетенцій, необхідних для формування компетентностей (четвертий рівень).
Посилання
Батечко Н. Управління якістю в сфері вищої освіти: методологічний аспект. Освітологія. 2017. № 6.
С. 156–162. https://doi.org/10.28925/2226-3012.2017.6.156162.
Батечко Н., Лут М. Система менеджменту якості вищої освіти: методологічний аспект. Освітологія. 2018. № 7. С. 145–151. https://doi.org/10.28925/2226-3012.2018.7.145151.
Березюк О. С. Системний підхід до формування полікультурної компетентності майбутніх фахівців у сучасному освітньому просторі. Професійна педагогічна освіта: системні дослідження.
За ред. О. А. Дубасенюк. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2015. С. 193–209.
Братко М. Становлення теорії управління освітою в США: сутнісні риси, персоналії, ідеї. Освітологія. 2015. № 4. С. 71–76.
Братко М. Управління освітнім середовищем вищого навчального закладу: сутність поняття.
Освітологія. 2014. № 3. С. 81–88.
Волкова В. Н. Теория систем и системный анализ. Москва : Издательство Юрайт, 2012. 679 с.
Гуменюк Т. Б., Корець М. С. Системний підхід як складова освітньої інноватики. Наука і освіта. 2014. № 7. С. 63–67.
Дибкова Л. М. Системний підхід при проведенні оцінювання результатів навчальної діяльності студентів ВНЗ. Збірник наукових праць. Педагогічні науки. 2014. № 122. С. 34–43.
Дружененко Р. С. Роль педагогічного системного підходу в оформленні поняття «методична система на- вчання мови». Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. 2018. № 1. С. 17–23. https://doi.org/10/31494/2412-9208-2018-1-1-17-23.
Журавський В. Системний підхід до навчання у процесі підвищення кваліфікації кадрів податкової служби: Збірник наукових праць УАДУ. За заг. ред. В. І. Лугового, В. М. Князева. Київ : Вид-во УАДУ, 2000. № 2/IV. С. 341–346.
Ильина Т. А. Структурно-системный подход к исследованию педагогических явлений. Результаты новых исследований в педагогике. Москва, 1977. С. 5–19.
Ковальчук В. А. Системний підхід у дослідженні проблеми підготовки майбутніх учителів в умовах варіативності освітньо-виховних систем. Професійна педагогічна освіта: системні дослідження. За ред. О. А. Дубасенюк. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2015. С. 279–296.
Ковальчук В. А. Становлення системного підходу дослідження педагогічних об’єктів та явищ.
Дослідницький компонент у діяльності загальноосвітніх навчальних закладів та поза- шкільних закладів освіти: ретроспектива і перспектива : матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції, 21 листопада 2013 р. Київ : Інститут обдарованої дитини, 2013. С. 32–38.
Мокляк В. Методологічні підходи дослідження автономії в університетах України (ХІХ – по- чаток ХХ століття). Педагогічні науки. 2018. № 71. С. 159–164. https://doi.org/10.5281/ zenodo.1256799.
Самборська Н. М. Соціально-комунікативна компетентність майбутніх медичних працівників у контексті системного та компетентнісного підходів. Проблеми освіти. Київ : Інститут інноваційних технологій і змісту освіти МОН України, 2015. № 85. С. 97–101.
Сидорко В. В., Тверезовська Н. Т. Системний підхід як методологія реалізації міжпредметних зв’язків у навчальному процесі. Вісник Національного університету оборони України. 2014. № 1.
С. 157–161.
Сушик О., Сушик І. Академічна мобільність українських студентів в історичній ретроспективі: витоки, напрями, мотиви. Освітологія. 2019. № 8. С. 8–18.
Філософський словник соціальних термінів. За ред. В. П. Андрущенко. Харків : «Р.И.Ф.», 2005. 672 с.
Cowley P., Hyams-Ssekasi D. Motivation, induction, and challenge: Examining the initial phase of international students’ educational sojourn. Journal of International Students. 2018. № 8/1. P. 109–130. https:// doi.org/10.5281/zenodo.1101039.
Hansen H. R., Shneyderman Y., McNamara G., Grace L. Assessing acculturative stress of international students at a U.S. community college. Journal of International Students. 2018. № 8/1. P. 215–232. https://doi.org/10.5281/zenodo.1134293.
Jamaludin N. L., Lackland D. S. Destination motivation, cultural orientation, and adaptation: International Students’ destination-loyalty intention. Journal of International Students. 2018. № 8/1. P. 38–65. https://doi.org/10.5281/zenodo.1101030.
Lee J., Negrelli K. Cultural Identification, Acculturation, and Academic Experience Abroad: A Case of a Joint Faculty-Led Short-Term Study Abroad Program. Journal of International Students. 2018. № 8/2.
P. 1152–1072. https://doi.org/10.5281/zenodo.1250417.
Mahmood H., Burke M. Analysis of acculturative stress and sociocultural adaptation among international students at a non-metropolitan university. Journal of International Students. 2018. № 8/1. P. 284– 307. https://doi.org/10.5281/zenodo.1134307.
Marangell S., Arkoudis S., Baik C. Develpping a Host Culture for International Students: What Does It Take?
Journal of International Students. 2018. № 8/3. P. 1440–1458.
Martirosyan N., Bustamante R. Academic and social support services for international students: Current practices. Journal of International Students. 2019. № 9/1. P. 172–191. https://doi.org/10.32674/jis. v9i1.275.
Nghia T. Motivations for studying abroad and immigration intentions: The case of Vietnamese students.
Journal of International Students. 2019. № 9/3. P. 758–776. https://doi.org/10.32674/jis.v0i0.731.
Ranson H. Mission Impossible: International Students as Key Players in Cross-Cultural Team Activities.
Journal of International Students. 2018. № 8/3. P. 1355–1362.
Rose-Redwood C., Rose-Redwood R. Fostering Successful Integration and Engagement Between Domestic and International Students on College and University Campuses. Journal of International Students. 2018. № 8/3. P. 1267–1273. https://doi.org/10.5281/zenodo.1254578.
Takimoto Y. A. Making Interactions Between Domestic and International Students Meaningful. Journal of International Students. 2018. № 8/3. P. 1346–1354.
Tozini K. Global perspectives on international student experiences in higher education: tensions and issues. Journal of International Students. 2020. №10/2. P. 549–552. https://doi.org/10.32674/jis. v10i2.1707.
Tu H. English versus Native language on social media: International students’ cultural adaptation in the U.S. Journal of International Students. 2018. № 8/4. P. 1709–1721. https://doi.org/10.5281/ zenodo.1468074.
Wang Y., Li T., Noltemeyer A., Wang A. Cross-cultural Adaptation of International College Students in the United States. Journal of International Students. 2018. № 8/2. P. 821–842. https://doi.org/10.5281/ zenodo.1250383.
Wei L. «Educational Abroad» for international student advisors: What is the impact on their professional development? Journal of International Students. 2019. № 9/1. P. 306–319. https://doi.org/10.32674/ jis.v9i1.258.
Wit H. Internationalization of higher education: The need for a more ethical and qualitative approach. Journal of International Students. 2020. № 10/1. P. 1–4. https://doi.org/10.32674/jis.v10i1.1893.
Wolf D., Phung L. Studying in the United States: Language learning challenges, strategies, and support services. Journal of International Students. 2019. № 9/1. P. 211–224. https://doi.org/10.32674/jis. v9i1.273.
Yan L., Pei S. «Home away from home»? How international students handle difficult and negative experiences in American Higher Education. Journal of International Students. 2018. № 8/1. P. 453–472. https:// doi.org/10.5281/zenodo.1134338.
Rose-Redwood C., Rose-Redwood R. Fostering Successful Integration and Engagement Between Domestic and International Students on College and University Campuses. Journal of International Students. 2018. № 8/3. P. 1267–1273. https://doi.org/10.5281/zenodo.1254578.
Takimoto Y. A. Making Interactions Between Domestic and International Students Meaningful. Journal of International Students. 2018. № 8/3. P. 1346–1354.
Tozini K. Global perspectives on international student experiences in higher education: tensions and issues. Journal of International Students. 2020. №10/2. P. 549–552. https://doi.org/10.32674/jis. v10i2.1707.
Tu H. English versus Native language on social media: International students’ cultural adaptation in the U.S. Journal of International Students. 2018. № 8/4. P. 1709–1721. https://doi.org/10.5281/ zenodo.1468074.
Wang Y., Li T., Noltemeyer A., Wang A. Cross-cultural Adaptation of International College Students in the United States. Journal of International Students. 2018. № 8/2. P. 821–842. https://doi.org/10.5281/ zenodo.1250383.
Wei L. «Educational Abroad» for international student advisors: What is the impact on their professional development? Journal of International Students. 2019. № 9/1. P. 306–319. https://doi.org/10.32674/ jis.v9i1.258.
Wit H. Internationalization of higher education: The need for a more ethical and qualitative approach. Journal of International Students. 2020. № 10/1. P. 1–4. https://doi.org/10.32674/jis.v10i1.1893.
Wolf D., Phung L. Studying in the United States: Language learning challenges, strategies, and support services. Journal of International Students. 2019. № 9/1. P. 211–224. https://doi.org/10.32674/jis. v9i1.273.
Yan L., Pei S. «Home away from home»? How international students handle difficult and negative experiences in American Higher Education. Journal of International Students. 2018. № 8/1. P. 453–472. https:// doi.org/10.5281/zenodo.1134338.
Hansen, H. R., Shneyderman, Y., McNamara, G. & Grace, L. (2018). Assessing acculturative stress of international students at a U.S. community college. Journal of International Students, 8 (1), 215–232 (eng).
Humeniuk, T. B., & Korets, M. S. (2014). Systemnyi pidkhid yak skladova osvitnoi innovatyky [The system approach as a component of educational innovation]. Science and education, 7, 63–67 (ukr).
Il’ina, T. A. (1977). Strukturno-sistemnyj podhod k issledovaniju pedagogicheskih javlenij [Structural and system approach to the study of pedagogical phenomena]. The results of new studies at the pedagogy, 5–19 (rus).
Jamaludin, N. L., & Lackland, D. S. (2018). Destination motivation, cultural orientation, and adaptation: International Students’ destination-loyalty intention. Journal of International Students, 8 (1), 38–65 (eng).
Kovalchuk, V. A. (2013). Stanovlennia systemnoho pidkhodu doslidzhennia pedahohichnykh obiektiv ta yavyshch [The formation of a systematic approach of the pedagogical objects and phenomena study]. The Proceedings of Ukrainian scientific conference, 21 Nov. Institute of gifted child, 32–38 (ukr).
Kovalchuk, V. A. (2015). Systemnyi pidkhid u doslidzhenni problemy pidhotovky maibutnikh uchyteliv v umovakh variatyvnosti osvitno-vykhovnykh system [A systematic approach in the study of the problem of future teachers training in terms of variability of educational systems]. Zhitomyr Ivan Franko State University, 279–296 (ukr).
Lee, J., & Negrelli, K. (2018). Cultural Identification, Acculturation, and Academic Experience Abroad: A Case of a Joint Faculty-Led Short-Term Study Abroad Program. Journal of International Students, 8 (2), 1152–1072 (eng).
Mahmood, H., & Burke, M. (2018). Analysis of acculturative stress and sociocultural adaptation among international students at a non-metropolitan university. Journal of International Students, 8 (1), 284–307 (eng).
Marangell, S., Arkoudis, S., & Baik, C. (2018). Develpping a Host Culture for International Students: What Does It Take? Journal of International Students, 8 (3), 1440–1458 (eng).
Martirosyan, N., & Bustamante, R. (2019). Academic and social support services for international students: Current practices. Journal of International Students, 9 (1), 172–191 (eng).
Mokliak, V. (2018). Metodolohichni pidkhody doslidzhennia avtonomii v universytetakh Ukrainy (ХІХ — pochatok ХХ stolittia) [Methodological approaches to the study of autonomy in the universities of Ukraine (XIX — the beginning of XX century)]. Pedagogical Sciences, 71, 159–164 (ukr).
Nghia, T. (2019). Motivations for studying abroad and immigration intentions: The case of Vietnamese students. Journal of International Students, 9 (3), 758–776 (eng).
Ranson, H. (2018). Mission Impossible: International Students as Key Players in Cross-Cultural Team Activities. Journal of International Students, 8 (3), 1355–1362 (eng).
Rose-Redwood, C., & Rose-Redwood, R. (2018). Fostering Successful Integration and Engagement Between Domestic and International Students on College and University Campuses. Journal of International Students, 8 (3), 1267–1273 (eng).
Samborska, N. M. (2015). Sotsialno-komunikatyvna kompetentnist maibutnikh medychnykh pratsivnykiv u konteksti systemnoho ta kompetentnisnoho pidkhodiv [Socio-communicative competence of future medical workers in the context of systemic and competentive approaches]. Problems of education, 85, 97–101 (ukr).
Sushyk, O., & Sushyk, I. (2019). Akademichna mobilnist ukrainskykh studentiv v istorychnii retrospektyvi: vytoky, napriamy, motyvy [Academic mobility of Ukrainian students’ in historical retrospect: origins, directions, motives]. Osvitolohiya, 8, 8–18 (ukr).
Sydorko, V. V., & Tverezovska, N. T. (2014). Systemnyi pidkhid yak metodolohiia realizatsii mizhpredmetnykh zviazkiv u navchalnomu protsesi [The system approach as a methodology for implementing the interdisciplinary links in the learning process]. Bulletin of the National Defence University of Ukraine, 1, 157–161 (ukr).
Takimoto, Y. A. (2018). Making Interactions Between Domestic and International Students Meaningful.
Journal of International Students, 8 (3), 1346–1354 (eng).
Tozini, K. (2020). Global perspectives on international student experiences in higher education: tensions and issues. Journal of International Students, 10 (2), 549–552 (eng).
Tu, H. (2018). English versus Native language on social media: International students’ cultural adaptation in the U.S. Journal of International Students, 8 (4), 1709–1721 (eng).
Volkova, V. N. (2012). Teorija sistem i sistemnyj analiz [The systems’ theory and sistematic analyses]. Uwrite (rus).
Wang, Y.,Li, T., Noltemeyer, A. & Wang, A. (2018). Cross-cultural Adaptation of International College Students in the United States. Journal of International Students, 8 (2), 821–842 (eng).
Wei, L. (2019). «Educational Abroad» for international student advisors: What is the impact on their professional development? Journal of International Students, 9 (1), 306–319 (eng).
Wit, H. (2020). Internationalization of higher education: The need for a more ethical and qualitative approach.
Journal of International Students, 10 (1), 1–4 (eng).
Wolf, D., & Phung, L. (2019). Studying in the United States: Language learning challenges, strategies, and support services. Journal of International Students, 9 (1), 211–224 (eng).
Yan, L., & Pei, S. (2018). «Home away from home»? How international students handle difficult and negative experiences in American Higher Education. Journal of International Students, 8 (1), 453–472 (eng).
Zhuravskyi, V. (2000). Systemnyi pidkhid do navchannia u protsesi pidvyshchennia kvalifikatsii kadriv podatkovoi sluzhby [A systematic approach to training in the process of professional development of the tax service students’]. UASM, 2, 341–346 (ukr).
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Ярослав Слуцький
Ця робота ліцензованаІз Зазначенням Авторства – Некомерційна 3.0 Міжнародна.
Тип ліцензії: Creative Commons Attribution Non-Commercial
Автор дозволяє:
- поширювати — копіювати, передавати свій твір,
- змінювати — переробляти, розвивати твір.
Умови такі:
- автор не дозволяє використовувати свій чи змінений твір з комерційною метою (Noncommercial),
- слід зберігати посилання на попередніх авторів у визначеній ними формі (Attribution). Ви повинні надати посилання на ліцензію та вказати, чи були внесені зміни. Ви можете це робити будь-яким розумним способом, але це не означає, що ліцензіат схвалює вас або ваше використання.
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.