НАУКОВИЙ ТЕЗАУРУС ПРОБЛЕМИ ГЕНДЕРНОГО ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.28925/2412-124X.2024.13.2

Ключові слова:

гендер, гендерне виховання, гендерна вихованість, заклад дошкільної освіти, дитина старшого дошкільного віку.

Анотація

У статті проаналізовано наукові дослідження сучасних вчених, які займалися вивченням проблеми гендерного виховання дітей старшого дошкільного віку, звернено увагу на політичні та соціокультурні зміни, інтеграційні та економічні процеси, які створюють передумови для вдосконалення вітчизняної педагогічної освіти в питаннях її відповідності вимогам європейського освітнього простору, впровадження гендерних підходів у вихованні та розвитку дітей і молоді. Спираючись на аналіз змістових характеристик, беручи до уваги специфіку проблематики гендерного виховання та виховання дітей дошкільного віку, пропонується авторське визначення поняття гендерного виховання як організованого процесу систематичного впливу в умовах закладу дошкільної освіти на дітей старшого дошкільного віку з метою формування ціннісних уявлень про індивідуальні особливості та відмінності кожної особистості; проаналізовано поняття «гендер», «гендерне виховання», «гендерна вихованість»; звернено особливу увагу на те, що поняття «гендер» у психолого-педагогічній літературі розглядається у різних аспектах: соціально закріплені ролі, поведінка, діяльність і характерні ознаки, які певне суспільство вважає належним для жінок і чоловіків; зауважено, що гендерне виховання є актуальною та значущою темою, яка сприяє розумінню того, яким чином соціальні норми, очікування та цінності впливають на формування нашої статевої ідентичності; акцентовано увагу на тому, що саме старший дошкільний вік – початковий етап соціалізації дитини на рівні закладу дошкільної освіти.

Посилання

Ministry of Education and Science of Ukraine (12.01.2021). Bazovij komponent doshkilnoyi osviti [Basic component of preschool education]. https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2021/12.01/Pro_novu_redaktsiyu%20Bazovoho%20komponenta%20doshkilnoyi%20osvity.pdf

Velika ukrayinska enciklopediya [Great Ukrainian encyclopedia]. https://vue.gov.ua/%D0%93%D0%B5%D0%BD%D0%B4%D0%B5%D1%80

Vychor, S. T. (2006). Henderne vykhovannia uchniv starshoho pidlitkovoho ta rannoho yunatskoho viku [The gender upbringing of schoolchildren at the period of their adolescence and early maturity]: Extended abstract of candidate’s thesis: 13.00.07. Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University. http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/1388

Vovk, L. (2018). Specifika stanovlennya gendernoyi identichnosti doshkilnikiv [The Specificity of Formation of Gender Identity of Preschoolers]. Current Issues of the Humanities, 18, 58–66. https://doi.org/10.24919/2308-4863.18/18.168176

Drozdovska, N., Sorochynska, O. (2020). Osoblivosti gendernogo vihovannya ditej starshogo doshkilnogo viku u vzayemodiyi ZDO ta sim’yi [Peculiarities of gender education of children of older preschool age in the interaction of the child care center and the family]. In Innovacijni procesi v doshkilnij osviti: teoriya, praktika, perspektivi: v 2 ch. Ch. 1, 121–125. http://eprints.zu.edu.ua/35328/1/%D0%A7%D0%B0%D1%81%D1%82%D0%B8%D0%BD%D0%B0%201.pdf

Zakon UKrayini Pro doshkilnu osvitu {Law of Ukraine On Preschool Education] (2024), https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2628-14#Text

Kremen, V. H. (Ed.) (2021). Enciklopediya osviti [Encyclopedia of education]. Yurinkom Inter.

Machynska, N. (2024). Genderne vihovannya ditej doshkilnogo viku: teoretichnij i praktichnij aspekti [Gender Education of Preschool Children: Theoretical and Practical Aspects]. Continuing Professional Education: Theory and Practice, 3 (80), 45–56. https://doi.org/10.28925/2412-0774.2024.3.4

Prihodkina, N. O. (2009). Fenomen ponyattya «gender» i peredumovi viniknennya gendernogo pidhodu u pedagogichnij nauci [The phenomenon of the concept of «gender» and the prerequisites for the emergence of a gender approach in pedagogical science]. Electronic Journal «The Theory and Methods of Educational Management», 2. http://umo.edu.ua/images/content/nashi_vydanya/metod_upr_osvit/v_2/26.pdf

Psihologichna enciklopediya [Psychological encyclopedia]. Ukrainian psychological HAB. https://www.psykholoh.com/post/%D0%B3%D0%B5%D0%BD%D0%B4%D0%B5%D1%80-%D1%86%D0%B5

Stat i gender. Osnovi zdorov’yazberezhnoyi kompetentnosti: kurs pidgotovki vchiteliv [Sex and gender. Basics of health-care competence: teacher training course]. http://multycourse.com.ua/ua/page/18/96

Stepanova, E. R. (2017). Sutnist ta pohodzhennya ponyattya «gender» [The essence and origin of the concept of «gender»]. In Suchasni problemi upravlinnya pidpriyemstvami: teoriya ta praktika: materiali mizhnarodnoyi naukovo-praktichnoyi konferenciyi, 30–31 bereznya. 2017 r. (pp. 269–271). http://www.repository.hneu.edu.ua/handle/123456789/16412

Tkalych, M. (2015). Psihologiya gendernoyi vzayemodiyi personalu organizacij [Psychology of gender interaction of personnel of organizations]. Zaporizhzhia National University.

Tlumachnij slovnik ukrayinskoyi movi [Explanatory dictionary of the Ukrainian language]. Slovnyk.ua – a portal of the Ukrainian language and culture. https://slovnyk.ua/index.php?swrd=%D0%B3%D0%B5%D0%BD%D0%B4%D0%B5%D1%80

Bartow Jacobs, K. (2020). «The Mouse Looks Like a Boy»: Young Children’s Talk About Gender Across Human and Nonhuman Characters in Picture Books. Early Childhood Education Journal, 48, 93–102 https://doi.org/10.1007/s10643-019-00969-x

Emilson, A., Folkesson, A. M., Lindberg, I. M. (2016). Gender Beliefs and Embedded Gendered Values in Preschool. International Journal of Early Childhood, 48, 225–240. https://doi.org/10.1007/s13158-016-0162-4

Li, J. (2023). Gender never defines me: A study on preschool teachers' do and don't about gender. Social Sciences & Humanities Open, 7 (1), 100397. https://doi.org/10.1016/j.ssaho.2023.100397

Lynch, L. (2016). Where Are All the Pippis?: The Under-representation of Female Main and Title Characters in Children’s Literature in the Swedish Preschool. Sex Roles, 75, 422–433. https://doi.org/10.1007/s11199-016-0637-7

Martínez-Palma, E., Fernández-Darraz, M. C., Baeza-Duffy, P. (2024). Gender representations in the critical multimodal discursive construction of children’s literary texts. Estudios filológicos, 73, 131–156. https://dx.doi.org/10.4067/s0071-17132024000100131

Reddington, S. (2023). Early childhood educators reflect on their conversations with parents about children’s diverse gender expression. Brock Education Journal, 32 (2). https://doi.org/10.26522/brocked.v32i2.976

Downloads


Переглядів анотації: 28

Опубліковано

2024-11-29

Як цитувати

Луценко, В. (2024). НАУКОВИЙ ТЕЗАУРУС ПРОБЛЕМИ ГЕНДЕРНОГО ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ . ОСВІТОЛОГІЯ, 13(13), 21–29. https://doi.org/10.28925/2412-124X.2024.13.2

Номер

Розділ

Філософія і методологія освіти