ЦИФРОВІЗАЦІЯ У ПРОЦЕСІ ВИКЛАДАННЯ ФІЛОСОФСЬКИХ ДИСЦИПЛІН
DOI:
https://doi.org/10.28925/2412-124X.2025.14.8Ключові слова:
викладання філософських дисциплін, генеративні моделі, діалогічність, критичне мислення, освітні платформи, освітні траєкторії, філософське знання, цифрова гуманітаристика, цифровізація, штучний інтелект.Анотація
Стаття присвячена філософському аналізу трансформацій, що відбуваються у сфері викладання філософських дисциплін в умовах цифровізації вищої освіти. Автори досліджують вплив новітніх технологій, зокрема генеративних штучних інтелектуальних систем, на когнітивно-комунікативні практики та освітні траєкторії. Особливу увагу приділено зміні природи філософського діалогу, переосмисленню ролі викладача, складнощам оцінювання рефлексії та критичного мислення в цифровому середовищі. Водночас аналізуються позитивні аспекти цифрової епохи, як-от інноваційність форм викладання, доступність знання, нові формати занурення у філософське мислення через імерсивні технології. Автори наголошують на необхідності збереження специфіки філософського знання, яке не піддається повній алгоритмізації чи уніфікації. У статті також порушуються епістемологічні, методологічні та онтологічні виклики диджиталізації, що вимагають міждисциплінарного осмислення. Наголошено, що технологічні рішення в системі вищої освіті неможливо розглядати осторонь від гуманістичних цінностей та формування цілісної особистості. Акцентовано на зміні ролі всіх учасників освітнього процесу в цифровому освітньому середовищі. Слід також зазначити, що розуміння технічних і евристичних можливостей цифрових інструментів, які стають доступними за сучасної доби, є завданням всіх учасників освітнього процесу. Окреслено перспективи подальших досліджень у контексті адаптації освітнього процесу до нових технологічних умов з урахуванням гуманітарних вимірів.
Посилання
Voronkova, V. G., Nikitenko, V. O. (2022). Filosofiya cifrovoyi lyudini i cifrovogo suspilstva: teoriya i praktika: monografiya [Philosophy of the digital person and digital society: theory and practice: monograph]. Liha-Pres. https://doi.org/10.36059/978-966-397-250-3
Horban, O., Vintoniv-Bakharieva, S., Panasiuk, L. (2025). Kritichne mislennya yak svitoglyadna osnova protidiyi zagrozam gumanitarnoyi bezpeki [Critical Thinking as a Foundational Worldview for Mitigating Threats to Humanitarian Security]. Visnyk of the Lviv University Philosophical Political studies, 60, 45–52. https://doi.org/10.30970/PPS.2025.60.4
Ivanova, O. S., Kit, N., & Storozhyk, M. (2024). Filosofiya osviti v umovah cifrovoyi transformaciyi suspilnogo zhittya [Philosophy of education in the context of digital transformation of public life]. Humanities Studios: Pedagogy, Psychology, Philosophy, 12 (1), 141–148. https://doi.org/10.31548/hspedagog15(1).2024.141-148
Levytskyi, V. O., Radynskyi, S. V., Radynska, S. S. (2025). Osmislennya istorichnoyi osviti u filosofskomu konteksti j suchasnomu cifrovomu osvitnomu seredovishi [Understanding historical education in the philosophical context and the modern digital educational environment]. Bulletin of Academician Stepan Demyanchuk International University of Economics and Humanities. Series: Pedagogy and Psychology, 2, 91–97. https://doi.org/10.32782/3041-2021/2025-2-13
Sukhova, N. (2025). Cifrova transformaciya osviti: dolya filosofiyi yak disciplini gumanitarnogo ciklu [Digital Transformation оf Education: The Fate оf Philosophy as a Discipline of the Humanities Cycle]. Proceedings of the State University "Kyiv Aviation Institute". Philosophy. Cultural Studies, 1 (41), 58–63. https://doi.org/10.18372/2412-2157.41.19852
Alam, S., Hameed, A., Balogh, Z., & Haque, S. A. (2025). Digitalisation of Education: Challenges and Issues in Virtual Pedagogical Competence. Journal of Education Culture and Society, 16 (1), 165–177. https://doi.org/10.15503/jecs2025.2.165.177
Devterov, I., Tokar, L., Silvestrova, O., Lozo, O., & Poperechna, G. (2024). Philosophical Dimensions of Digital Transformation and Their Impact on the Future. Futurity Philosophy, 3 (4), 4–19. https://doi.org/10.57125/FP.2024.12.30.01
Horban, O., Babenko, L., Lomachinska, I., Hura, O., Martych, R. (2021). A knowledge management culture in the European higher education system. Scientific Bulletin of National Mining University, 1, 173–177. https://doi.org/10.33271/nvngu/2021-3/173
Horban, O., Martych, R., Soha, L., & Lohvyniuk, T. (2022). Socio-Philosophical Phenomenon of the Intelligentsia: The Genesis of the Formation of the Concept. WISDOM, 22 (2), 40–49. https://doi.org/10.24234/wisdom.v22i2.609
Horban, O., Protsenko, O., Tytarenko, V., Bulvinska, O. Melnychenko, O. (2022). Cultural economics: the role of higher education institution in shaping the value systems. Scientific Bulletin of National Mining University, 1, 128–132. https://doi.org/10.33271/nvngu/2022-1/128
Horban, O., Stadnyk, M., Martych, R., Mishchuk, A., Mishchuk, M. (2024). The role of higher education in the formation of humanitarian security of the state. La Revista Conhecimento & Diversidade, 16 (43), 302–321. https://doi.org/10.18316/rcd.v16i43.11850
Horban, O., Stadnyk, M., Tarasiuk, L., Martych, R., Vintoniv-Bakharieva, S., Panasiuk, L. (2025). Digitalization of Higher Education as a Tool for Improving Humanitarian Security. Journal of Theoretical and Applied Information Technology, 103 (18), 7656–7669. http://www.jatit.org/volumes/Vol103No18/28Vol103No18.pdf
Overono, A. L., & Ditta, A. S. (2025). The rise of artificial intelligence: A clarion call for higher education to redefine learning and reimagine assessment. College Teaching, 73 (2), 123–126. https://doi:10.1080/87567555.2023.2233653
Picciano, A. G. (2017). Theories and frameworks for online education: Seeking an integrated model. Online Learning, 21 (3), 166–190. https://doi.org/10.24059/olj.v21i3.1225
Salimova, R., Nurmanbetova, J., Kozhamzharova, M., Manassova, M., Aubakirova, S. (2025). Philosophy of education in a changing digital environment: an epistemological scope of the problem. AI & Society: Knowledge, Culture and Communication, 40, 1655–1666 https://doi.org/10.1007/s00146-024-01928-w
Shahzad, M. F., Xu, S., & Asif, M. (2025). Factors affecting generative artificial intelligence, such as ChatGPT, use in higher education: An application of technology acceptance model. British Educational Research Journal, 51 (2), 489–513. https://doi:10.1002/berj.4084
Solovei, V., Horban, Y., Samborska, O., Yarova, I., Melnychenko, I. (2023). Digital transformation of education in the context of the realities of the information society: problems, prospects. Revista de Tecnología de Información y Comunicación en Educación, 17 (2), 225–233. https://doi.org/10.46502/issn.1856-7576/2023.17.02.19
Wiesing, M., Comadran, G., Slater, M. (2025). Confusing virtual reality with reality – An experimental study. iScience, 28 (6), 1–25. https://doi.org/10.1016/j.isci.2025.112655
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Олександр Горбань, Світлана Вінтонів-Бахарєва

Ця робота ліцензованаІз Зазначенням Авторства – Некомерційна 3.0 Міжнародна.
Тип ліцензії: Creative Commons Attribution Non-Commercial
Автор дозволяє:
- поширювати — копіювати, передавати свій твір,
- змінювати — переробляти, розвивати твір.
Умови такі:
- автор не дозволяє використовувати свій чи змінений твір з комерційною метою (Noncommercial),
- слід зберігати посилання на попередніх авторів у визначеній ними формі (Attribution). Ви повинні надати посилання на ліцензію та вказати, чи були внесені зміни. Ви можете це робити будь-яким розумним способом, але це не означає, що ліцензіат схвалює вас або ваше використання.
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.