РІК ВАЖЛИВИХ ЮВІЛЕЇВ – ПРО ЩО НАГАДУЄ ОСВІТА?
DOI:
https://doi.org/10.28925/2226-3012.2014.3.105109Ключові слова:
демократизація соціальної та політичної структури, освітній вимір суспільних змін, соціальні і громадянські тенденції, освіта для демократіїАнотація
Представлені у цій статті міркування покликані нагадати про важливі освітні завдання, які полягають у підготовці молодих людей до життя в демократичних структурах, які виникли як можливість, а згодом і як вимога до країн Вишеградської групи відповідно до політичних та суспільних змін. Республіка Польща святкує важливі події: 25-у річницю початку політичних трансформацій, 15-у річницю приєднання до воєнного альянсу НАТО і 10-у річницю вступу до Європейського Союзу. Ці завдання, також, мають відношення до Десятиліття освіти для сталого розвитку (2005-2014), проголошеного Генеральною Асамблеєю ООН.
Посилання
Brzeziński J., Kwieciński Z.: Uwagi wprowadzające. W: J. Brzeziński, Z. Kwieciński (red.): Psychologiczno-edukacyjne aspekty przesilenia systemowego. Wyd. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2000.
Bunikowski D.: Podstawy aksjologiczne Konstytucji dla Europy. Publikacja 27.01.2006 www.racjonalista.pl/ kk.php/s,4576 , 25.02.2011.
Bunikowski D.: Podstawy aksjologiczne Konstytucji dla Europy. „Roczniki Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Toruniu” 2008, nr 7. http://bazekon.icm.edu.pl, 19.11.2014.
Czapiński J.: Quo vadis homo? (W:) M. Marody (red.): Wymiary życia społecznego. Polska na przełomie XX i XXI wieku. Scholar, Warszawa 2002
Grabowska M.: Nasze 25 lat wolności. Wprowadzenie. (W:) M. Grabowska i B. Roguska (red.): 25 lat wolności – bilans zmian. CBOS, Warszawa 2014.
Kwieciński Z.: Edukacja wobec wyzwań demokracji. Referat programowy otwierający obrady II Ogólnopolskiego Zjazdu Pedagogicznego „Wychowanie na co Dzień” 1995, nr 7-9 (22-24).
Lewowicki T.: Oświata w okresie transformacji ustrojowej. „Edukacja” 1992, nr 2.
Międzynarodowy Rok Nauczania o Prawach Człowieka 2009. http://www.unic.un.org.pl/aktualnosci.php?news=1354&wid=18&year=2009, 20.07.2013
Morżoł I.: UNESCO a Zrównoważony Rozwój. Polski Komitet ds. UNESCO, http://www.unesco.pl, 20.04.2014. Referat wygłoszony w formie prezentacji multimedialnej podczas II Konferencji Ekologicznej w Warszawie 30 marca 2006, a w kolejnych latach kilkakrotnie aktualizowany na potrzeby tej publikacji elektronicznej (tamże).
Ogrodzka-Mazur E., Urban J.: Kształtowanie postaw demokratycznych w procesie eduakcji młodzieży z Pogranicza. W: T. Lewowicki, B. Grabowska (red.): Społeczności pogranicza – wielokulturowość – edukacja. Wyd. Uniwersytet Śląski, Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP, Cieszyn-Warszawa 1996.
Olivares I. C., Sanchez C. M.: Teaching for Democracy in Spain. „International Review of Education” 1995, Volume 41, Nos 3–4.
Rabczuk W.: Kompetencje kluczowe i ich komponent międzykulturowy. W: A. Szczurek-Boruta, E. Ogrodzka-Mazur, (red. nauk.): Poza paradygmaty. Pedagogika międzykulturowa. Księga pamiątkowa dedykowana Profesorowi Tadeuszowi Lewowickiemu. T. 2., Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2012.
Sitek M.: Europeizacja edukacji i przez edukację. W: J. Kurczewska, H. Bojar (praca zbiorowa pod red.): Wyciskanie Brukselki? O europeizacji społeczności lokalnych na pograniczach. Wyd. Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa 2009.
Sztompka P.: Zaufanie i współpraca. Fundament rozwoju Polski. W: W poszukiwaniu kompasu dla Polski. Po II Kongresie Obywatelskim, IBnGR, Gdańsk 2007. http://www.kongresobywatelski.pl/wp-content/uploads/2009/08/kongres_obywatelski_ii_ pdf_Piotr_Sztompka.pdf, 05.12.2011.
Śliwerski B.: Diagnoza uspołecznienia publicznego szkolnictwa III RP w gorsecie centralizmu. Impuls, Kraków 2013.
Świątkiewicz W.: Więzi sąsiedzkie i życie publiczne. W: M. S. Szczepański, A. Śliz (praca zbiorowa pod red.): Obywatel w lokalnej społeczności. Studia i szkice socjologiczne. Wyższa Szkoła Zarządzania i Nauk Społecznych w Tychach, Uniwersytet Opolski, Śląskie Wydawnictwa Naukowe WSZiNS, Opole–Tychy 2004.
Trzciński K.: Obywatelstwo w Europie. Z dziejów idei i instytucji. Fundacja Studiów Międzynarodowych, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa 2006.
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Яніна Урбан
Ця робота ліцензованаІз Зазначенням Авторства – Некомерційна 3.0 Міжнародна.
Тип ліцензії: Creative Commons Attribution Non-Commercial
Автор дозволяє:
- поширювати — копіювати, передавати свій твір,
- змінювати — переробляти, розвивати твір.
Умови такі:
- автор не дозволяє використовувати свій чи змінений твір з комерційною метою (Noncommercial),
- слід зберігати посилання на попередніх авторів у визначеній ними формі (Attribution). Ви повинні надати посилання на ліцензію та вказати, чи були внесені зміни. Ви можете це робити будь-яким розумним способом, але це не означає, що ліцензіат схвалює вас або ваше використання.
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.