ПЕРСПЕКТИВА ОСВІТНІХ І СОЦІАЛЬНИХ ЗМІН: ОСВІТНЯ СВОБОДА
DOI:
https://doi.org/10.28925/2226-3012.2022.11.1Ключові слова:
демократія; освіта; свобода; свобода в освіті; свобода освіти; соціальні та освітні зміни.Анотація
У статті здійснено спробу інтерпретувати поняття свободи освіти на тлі міркувань про цінність та прояви свободи та демократії. Доведено, що виховання свободи є певним чином елементом виховання демократії, проаналізовано роль виховання як провідного чинника формування відносин свободи і примусу. Свобода освіти є і метою, і засобом турботи про довговічність і якість демократичного суспільства. Розглянуто дві концепції свободи («свобода від», негативна свобода, і «свобода для», позитивна свобода) з погляду філософсько-психологічного виміру. Стаття презентує своєрідну ілюстрацію тих явищ, які супроводжують освітні та соціальні зміни, що відбуваються в польській дійсності сьогодні. До їхніх негативних проявів відносимо приховану освітню програму без самостійності, незалежності думки й критичного мислення; розроблення та затвердження офіційних освітніх планів і програм; «тиранію більшості» і недотримання прав меншості; ідеологізацію освіти і науки. Сигналізовані явища контрольованої свободи, елітарної свободи чи фіктивної свободи, надані самим собі, позбавлені критичного осмислення та усвідомлення їх наслідків, можуть значно знизити якість освіти, а отже, послабити всю освітню систему та рівень демократичного суспільства. Зроблено висновок, що темпи реальних демократичних змін в освіті відстають від соціальних і культурних змін; незважаючи на розширення освітнього простору та обсяг доступної інформації, в освіті Польщі зберігаються певні тенденції до виховного й ідеологічного поневолення.
Посилання
References
Bińczycka, J. (1996). Liberalizm i represjonizm w wychowaniu. In M. Dudzikowa (Ed.), Nauczyciel – uczeń. Między przemocą a dialogiem. Obszary napięć i typy interakcji (s. 43–51). Oficyna Wydawnicza Impuls.
Claparède, È. (2006). Wychowanie funkcjonalne. Wydawnictwo Akademickie Żak.
Gajdamowicz, H. (2010). Wychowanie do wartości jako warunek wolności osobistej. In M. Kamińska-Juckiewicz, L. Tomaszewska (Eds.), Demokratyczne ścieżki edukacji (s. 63–73). Wydawnictwo PWSZ w Płocku.
Gerwig, M., Wildhirt, S. (2016). Das Schulwesen soll und will auch ein Bildungswesen sein. Lehrkunstdidaktik im Dialog. Schneider Verlag Hohengehren.
Kant, I. (1999). O pedagogice. Wydawnictwo Dajas.
Korczak, J. (1984). Pisma wybrane. T. 1. Nasza Księgarnia.
Kwieciński, Z. (1991). Edukacja jako wartość odzyskiwana wspólnie (Głos w dyskusji o uspołecznieniu szkoły). Edukacja, 1, 88–98.
Meighan, R. (1993). Socjologia edukacji. Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Nogaś, M. (2021). Konformizm to jest straszna siła. Magazyn Gazety Wyborczej, 14–15 sierpnia.
Nowicka-Kozioł, M. (2005). Wolność a edukacja. Debata Edukacyjna, 1, 19–28.
Makowska, M. (2005). Wolność i jej granice w myśli Burke’a, Tocqueville’a i Milla. http://www.racjonalista.pl/kk.php/s,4229
Piekarski, J. (2010). Demokracja jako problem edukacyjny – wprowadzenie do dyskusji. In M. Kamińska-Juckiewicz, L. Tomaszewska (Eds.), Demokratyczne ścieżki edukacji (s. 15–25). Wydawnictwo PWSZ w Płocku.
Szyszkowska, M. (2010). Zależność demokracji w epoce globalizacji od nasycenia procesów edukacyjnych nowymi wartościami. In M. Kamińska-Juckiewicz, L. Tomaszewska (Eds.), Demokratyczne ścieżki edukacji (s. 49–53). Wydawnictwo PWSZ w Płocku.
Śliwerski, B. (2003). Edukacja. In T. Pilch (Ed.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku (t. 1, s. 905–906). Wydawnictwo Akademickie «Żak».
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Малгожата Камінська
Ця робота ліцензованаІз Зазначенням Авторства – Некомерційна 3.0 Міжнародна.
Тип ліцензії: Creative Commons Attribution Non-Commercial
Автор дозволяє:
- поширювати — копіювати, передавати свій твір,
- змінювати — переробляти, розвивати твір.
Умови такі:
- автор не дозволяє використовувати свій чи змінений твір з комерційною метою (Noncommercial),
- слід зберігати посилання на попередніх авторів у визначеній ними формі (Attribution). Ви повинні надати посилання на ліцензію та вказати, чи були внесені зміни. Ви можете це робити будь-яким розумним способом, але це не означає, що ліцензіат схвалює вас або ваше використання.
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.