ПЕРСПЕКТИВА ОСВІТНІХ І СОЦІАЛЬНИХ ЗМІН: ОСВІТНЯ СВОБОДА

Автор(и)

  • Малгожата Камінська Вища школа імені Павла Влодковіца у Плоцьку, ал. Яна Кілінського, 12, 09-402 Плоцьк, Польща

DOI:

https://doi.org/10.28925/2226-3012.2022.11.1

Ключові слова:

демократія; освіта; свобода; свобода в освіті; свобода освіти; соціальні та освітні зміни.

Анотація

У статті здійснено спробу інтерпретувати поняття свободи освіти на тлі міркувань про цінність та прояви свободи та демократії. Доведено, що виховання свободи є певним чином елементом виховання демократії, проаналізовано роль виховання як провідного чинника формування відносин свободи і примусу. Свобода освіти є і метою, і засобом турботи про довговічність і якість демократичного суспільства. Розглянуто дві концепції свободи («свобода від», негативна свобода, і «свобода для», позитивна свобода) з погляду філософсько-психологічного виміру. Стаття презентує своєрідну ілюстрацію тих явищ, які супроводжують освітні та соціальні зміни, що відбуваються в польській дійсності сьогодні. До їхніх негативних проявів відносимо приховану освітню програму без самостійності, незалежності думки й критичного мислення; розроблення та затвердження офіційних освітніх планів і програм; «тиранію більшості» і недотримання прав меншості; ідеологізацію освіти і науки. Сигналізовані явища контрольованої свободи, елітарної свободи чи фіктивної свободи, надані самим собі, позбавлені критичного осмислення та усвідомлення їх наслідків, можуть значно знизити якість освіти, а отже, послабити всю освітню систему та рівень демократичного суспільства. Зроблено висновок, що темпи реальних демократичних змін в освіті відстають від соціальних і культурних змін; незважаючи на розширення освітнього простору та обсяг доступної інформації, в освіті Польщі зберігаються певні тенденції до виховного й ідеологічного поневолення.

Посилання

References

Bińczycka, J. (1996). Liberalizm i represjonizm w wychowaniu. In M. Dudzikowa (Ed.), Nauczyciel – uczeń. Między przemocą a dialogiem. Obszary napięć i typy interakcji (s. 43–51). Oficyna Wydawnicza Impuls.

Claparède, È. (2006). Wychowanie funkcjonalne. Wydawnictwo Akademickie Żak.

Gajdamowicz, H. (2010). Wychowanie do wartości jako warunek wolności osobistej. In M. Kamińska-Juckiewicz, L. Tomaszewska (Eds.), Demokratyczne ścieżki edukacji (s. 63–73). Wydawnictwo PWSZ w Płocku.

Gerwig, M., Wildhirt, S. (2016). Das Schulwesen soll und will auch ein Bildungswesen sein. Lehrkunstdidaktik im Dialog. Schneider Verlag Hohengehren.

Kant, I. (1999). O pedagogice. Wydawnictwo Dajas.

Korczak, J. (1984). Pisma wybrane. T. 1. Nasza Księgarnia.

Kwieciński, Z. (1991). Edukacja jako wartość odzyskiwana wspólnie (Głos w dyskusji o uspołecznieniu szkoły). Edukacja, 1, 88–98.

Meighan, R. (1993). Socjologia edukacji. Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Nogaś, M. (2021). Konformizm to jest straszna siła. Magazyn Gazety Wyborczej, 14–15 sierpnia.

Nowicka-Kozioł, M. (2005). Wolność a edukacja. Debata Edukacyjna, 1, 19–28.

Makowska, M. (2005). Wolność i jej granice w myśli Burke’a, Tocqueville’a i Milla. http://www.racjonalista.pl/kk.php/s,4229

Piekarski, J. (2010). Demokracja jako problem edukacyjny – wprowadzenie do dyskusji. In M. Kamińska-Juckiewicz, L. Tomaszewska (Eds.), Demokratyczne ścieżki edukacji (s. 15–25). Wydawnictwo PWSZ w Płocku.

Szyszkowska, M. (2010). Zależność demokracji w epoce globalizacji od nasycenia procesów edukacyjnych nowymi wartościami. In M. Kamińska-Juckiewicz, L. Tomaszewska (Eds.), Demokratyczne ścieżki edukacji (s. 49–53). Wydawnictwo PWSZ w Płocku.

Śliwerski, B. (2003). Edukacja. In T. Pilch (Ed.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku (t. 1, s. 905–906). Wydawnictwo Akademickie «Żak».

Downloads


Переглядів анотації: 115

Опубліковано

2022-12-18

Як цитувати

Камінська , М. . (2022). ПЕРСПЕКТИВА ОСВІТНІХ І СОЦІАЛЬНИХ ЗМІН: ОСВІТНЯ СВОБОДА. ОСВІТОЛОГІЯ, 11(11). https://doi.org/10.28925/2226-3012.2022.11.1

Номер

Розділ

Історія та філософія освіти

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають