МОТИВАЦІЙНО-ЦІННІСНІ ОСНОВИ РУХОВОЇ АКТИВНОСТІ ШКОЛЯРІВ ТА ПІДЛІТКІВ: ФІЛОСОФСЬКІ АСПЕКТИ ОСВІТНІХ СТРАТЕГІЙ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.28925/2412-124X.2024.13.1

Ключові слова:

біоетика, етика, здоровий спосіб життя, освітні стратегії, релігія, рухова активність, цінності.

Анотація

Авторка статті аналізує комплекс світоглядно-аксіологічних підходів, що актуалізують питання рухової активності та здорового способу життя як невід’ємної, вкоріненої в ціннісні структури особистості компоненти цілісного психоемоційного й особистісного становлення людини, а також свідчення її відповідального ставлення до Життя. Через конкретику вчень та практик відомих філософів, релігійних лідерів та їхніх послідовників, демонструється взаємозв’язок настанов на рухову активність та здоровий спосіб життя із програмами духовно-морального формування особистості.

Логіко-історичний підхід до витлумачення основних концептів, який використовує авторка, дозволяє також здійснювати екстраполяції аналізованих проблем на сучасну ситуацію, що характеризується прицільною увагою фахівців різних сфер до питань рухової активності. Йдеться передусім про віднаходження шляхів її мотивації, передусім у дітей, юнаків і юначок – молодого покоління. Саме ця категорія найбільше потерпає від наслідків, привнесених свого часу обмеженнями через пандемію коронавірусу. Актуальним це видається і в контексті потреби формування додаткових механізмів реабілітації та відволікання від постійності стресу, що є неодмінним фактором життя в умовах війни. Звички рухової активності й усвідомлений підхід до власного способу життя тут є вагомим чинником.

Продемонстровано, що у філософських та релігійних традиціях доволі яскраво представлено аксіологічну позитивну цінність рухової активності та підкреслено важливість її формування в цілісній стратегії самовиховання та самостановлення особистості, що прагне до гармонійного розвитку. Авторка вказує на можливі шляхи мотивації такої активності в молоді з огляду на аналізовані релігійно-філософські концепти та вчення.

Стаття підготовлена в контексті виконання основних дослідницьких завдань проєкту «Активна нація: сучасна модель підвищення рівня рухової активності школярів як стратегічний елемент обороноздатності держави», № державної реєстрації: 0124U000877.

Посилання

Hozak, S., Yelizarova, O., Stankevych, T., Parats, A. (31.03.2023). Rekomendatsii dlia naselennia shchodo rukhovoi aktyvnosti ditei 6–11 rokiv zadlia zberezhennia i zmitsnennia zdorovia [Recommendations for the population regarding the physical activity of children aged 6–11 years for the preservation and strengthening of health]. The National Academy of Medical Sciences of Ukraine. https://amnu.gov.ua/rekomendacziyi-dlya-naselennya-shhodo-ruhovoyi-aktyvnosti-ditej-6-11-rokiv-zadlya-zberezhennya-i-zmicznennya-zdorov-ya/

Pro zatverdzhennia Rekomendatsii shchodo stratehichnoho rozvytku fizychnoho vykhovannia ta sportyvnoi pidhotovky sered uchnivskoi molodi na period do 2025 roku [On the approval of the Recommendations on the strategic development of physical education and sports training among school youth for the period until 2025] (15.01.2021). Ministry of Education and Science of Ukraine. https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0194729-21#Text

Safronov, A. (2008). Yoha: fiziolohiia, psykhosomatyka, bioenerhetyka [Yoga: physiology, psychosomatics, bioenergetics]. Ukrainska federatsiia yohy. https://in.yoga/wp-content/uploads/2023/03/Yoga.-Phisiologia-psykhosomatika-bioenergetika.pdf

Standart vyshchoi osvity. Pershoho (bakalavrskoho) rivnia vyshchoi osvity. 01 Osvita. Pedahohika. 013 Pochatkova osvita [Standard of higher education. First (bachelor) level of higher education. 01 Education. Pedagogy. 013 Primary education] (2021). Ministry of Education and Science of Ukraine. https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2021/07/28/013-Pochatk.osvita-bakalavr.28.07.pdf

Chernushka, I. H. (2016). Suchasnyi stan ta osnovni tendentsii rozvytku adventyzmu v Ukraini [Current Status and Major Trends of Development of Adventism in Ukraine]: Extended abstract of candidate’s thesis: 09.00.11. Zhytomyr State University named after Ivan Franko. http://eprints.zu.edu.ua/20642/1/avt_Chernushka.pdf

Beck, F., Siefken, K., Reimers, A. K. (2022). Physical Activity in the Face of the COVID-19 Pandemic: Changes in Physical Activity Prevalence in Germany. Deutsche Zeitschrift für Sportmedizin, 73 (5), 175–183. https://doi.org/10.5960/dzsm.2022.537

Demirel, D. H., Yıldıran, I. (2013). The Philosophy of Physical Education and Sport from Ancient Times to the Enlightenment. European Journal of Educational Research, 2 (4), 191–202. https://doi.org/10.12973/eu-jer.2.4.191

Kosma, M., Buchanan, D. R., Hondzinski, J. (2015). The role of values in promoting physical activity. Quest, 3 (67), 241–254. https://doi.org/10.1080/00336297.2015.1050117

Kumar, A. G., Kumar, A. (2023). Sports and Physical Education Benefits of Yoga. International Journal of Science and Social Science Research, 1 (2), 117–122. https://doi.org/10.5281/zenodo.13375699

Patel, S. K., Srivastava, S., Prajapati, M. K. (2022). Greek Metaphysics and the Perspectives of Socrates, Plato and Aristotle in the Context of Physical Education. Integrated Journal for Research in Arts and Humanities, 2 (5), 108–111. https://doi.org/10.55544/ijrah.2.5.17

Qigong for Health and Disease Management. Phisiopedia. https://www.physio-pedia.com/Qigong_for_Health_and_Disease_Management

Benefits of Yoga in School (2019). Your Therapy Sources. https://www.yourtherapysource.com/blog1/2019/12/26/10-benefits-of-yoga-in-schools/

Winters, R. (2020). From Myth to Reality: Olympia and the Ancient Greek Olympics. Ancient Origins. Unravelling Mysterious of the Past. https://www.ancient-origins.net/history-important-events/ancient-greek-olympics-0014051

Wong, E. (2011). Taoism. An Essential Guide. Shambhala. https://terebess.hu/english/Taoism.pdf

Downloads


Переглядів анотації: 49

Опубліковано

2024-11-29

Як цитувати

Горохолінська, І. (2024). МОТИВАЦІЙНО-ЦІННІСНІ ОСНОВИ РУХОВОЇ АКТИВНОСТІ ШКОЛЯРІВ ТА ПІДЛІТКІВ: ФІЛОСОФСЬКІ АСПЕКТИ ОСВІТНІХ СТРАТЕГІЙ. ОСВІТОЛОГІЯ, 13(13), 7–20. https://doi.org/10.28925/2412-124X.2024.13.1

Номер

Розділ

Філософія і методологія освіти