ОСВІТНІ ТА ВИХОВНІ ІДЕЇ МАРІЇ МОНТЕССОРІ: ІТАЛІЙСЬКІ ВЧЕНІ ПРО ЇХ АКТУАЛЬНІСТЬ У СУЧАСНИХ УМОВАХ
DOI:
https://doi.org/10.28925/2412-124X.2024.13.10Ключові слова:
актуальність, дослідження, ідеї, італійські науковці, Марія Монтессорі, метод Монтессорі.Анотація
У статті розглядається життєвий шлях, освітні ідеї, педагогічна методика Марії Монтессорі – видатної італійської педагогині та лікарки, яка залишила глибокий слід в історії світової педагогіки, крізь призму досліджень італійських науковців. Основна увага приділяється її методології навчання, що базується на повазі до індивідуальності дитини, розвитку її автономії та самостійності через практичну діяльність. Італійські дослідники аналізують її внесок у розвиток освіти, актуальність методу Монтессорі в сучасних умовах та його адаптацію в Італії та інших країнах. Стаття також підкреслює труднощі, з якими стикалася Монтессорі у своїй професійній діяльності, зокрема через її феміністичні погляди та інноваційні педагогічні ідеї. Підхід Монтессорі, що підкреслює самостійну активність, навчання через практичний досвід та співпрацю, справив значний вплив на дошкільну освіту в усьому світі. Монтессорі розробила свої освітні принципи на початку ХХ ст. в Італії, акцентуючи увагу на автономії дитини, свободі в рамках визначених меж і повазі до індивідуальних потреб розвитку. Сьогодні метод Монтессорі застосовується в усьому світі та ґрунтується на створенні підготовленого середовища, де діти можуть вивчати матеріали, що розвивають практичні, сенсорні й академічні навички у своєму власному темпі. Розглядається зростання популярності методу Монтессорі у ХХІ ст., що відображає сучасну суспільну потребу в гуманістичному підході до виховання. Стаття аналізує останні італійські дослідження щодо внеску Монтессорі, оцінюючи тривалий вплив її методів та їх адаптивний потенціал у сучасних освітніх практиках. В умовах сьогодення акцент Монтессорі на повазі, інклюзивній освіті та самостійному навчанні залишається актуальним, особливо у питаннях персоналізованого навчання та демократизації освіти, де її ідеї підтримують розвиток соціальних, емоційних та когнітивних здібностей у дітей.
Посилання
Araújo, A. F. R. de A., Machado de Araújo, J., & Mont’Alverne Chaves, I. (2024). Escuta e formação: O silêncio pedagógico em Montessori. Revista Portuguesa De Educação, 37 (1), 24014. https://doi.org/10.21814/rpe.31625
Araújo, A. F., & Araújo, J. M. (2023). Aprendizagem e bem-estar. O legado da Lição do Silêncio de Montessori. Revista Lusófona de Educação, 60 (60). https://doi.org/10.24140/issn.1645-7250.rle60.01
Bosna, V. (2015). Maria Montessori: Uno sguardo diverso sull’infanzia. Foro de Educación, 13 (18), 37–50. https://doi.org/10.14516/fde.2015.013.018.002
Cambi, F. (2016). Maria Montessori tra epistemologia e psicopedagogia: qualche riflessione. Studi sulla formazione, 18 (2), 123–128. https://doi.org/10.13128/Studi_Formaz-18019
Caprara, B. (2019). Sperimentare le idee di Maria Montessori: Percorso di ricerca nella scuola primaria trentina (Tesi di dottorato). Università degli Studi di Trento.
Caroli, D. (2022). Maria Montessori. Regards historiques sur sa méthode pédagogique (Allemagne, Angleterre, France, Italie). Les études sociales, 175, 342. https://doi.org/10.4000/strenae.10781
Chistolini, S. (2020). The Turning Point of Italian Scientific Pedagogy in The School of Maria Montessori and Giuseppina Pizzigoni. European Journal of Educational Sciences, 7 (3), 160–171. https://doi.org/10.19044/ejes.v7no3a10
Cirili, E., & Kazantseva, L. (2020). Maria Montessori: Attualità del pensiero a 150 anni dalla nascita. Buone pratiche. Università di Macerata.
Cultureducazione (2002). Maria Montessori. Profilo biografico – intellettuale. http://www.cultureducazione.it/storiaeducazione/montessori.htm
De Giorgi, F., Grandi, W., & Trabalzini, P. (2021). Maria Montessori, i suoi tempi e i nostri anni. Storia, vitalità e prospettive di una pedagogia innovativa. Rivista di Storia dell’Educazione, 8 (2), 3–8. https://doi.org/10.36253/rse-12307
Durdas, A. (2023). Educational ideas of Maria Montessori on the pages of foreign periodicals. Continuing Professional Education: Theory and Practice, 3 (76), 84–90. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2023.3.8
Montessori Space. (n.d.). Chi era Maria Montessori? https://montessorispace.com/it/maria-montessori/
Montessori, M. (2017). La scoperta del bambino. Garzanti. (Original work published 1948).
Murray, A., Ahlquist, E.-M. T., McKenna, M., & Debs, M. (Eds.). (2023). The Bloomsbury handbook of Montessori education. Bloomsbury Publishing.
Pironi, T. (2023). Il contributo di Maria Montessori al rinnovamento della pedagogia dell’infanzia nel primo ventennio del Novecento in Italia. Pedagogía y Saberes, 58, 23–34. https://doi.org/10.17227/pys.num58-17208
Pironi, T. (Ed.) (2023). Maria Montessori tra passato e presente: La diffusione della sua pedagogia in Italia e all’estero. FrancoAngeli.
Pironi, T., Gallerani, M. (2021). Montessori thought and work between past and present. Ricerche di Pedagogia e Didattica – Journal of Theories and Research in Education. Special Issue. Intersections between human sciences and natural sciences in Maria Montessori’s thought and work, 16 (2), 1–22. https://doi.org/10.6092/issn.1970-2221/13469
Scippo, S. (2023). Costruzione e validazione di uno strumento per misurare le pratiche educative Montessori nella scuola primaria italiana. Journal of Educational, Cultural and Psychological Studies, 28, 117–135. https://doi.org/10.7358/ecps-2023-028-scis
Seveso, G., & Comerio, L. (2023). The spread of outdoor education in Milan (1911–1922): The role of the Società Umanitaria. Ricerche Di Pedagogia E Didattica. Journal of Theories and Research in Education, 18 (1), 1–13. https://doi.org/10.6092/issn.1970-2221/15011
Trabalzini, P. (1997). Il metodo della pedagogia scientifica di Maria Montessori: Strutture, sviluppi, edizioni [Thesis]. Università degli Studi «La Sapienza» Roma.
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Алла Дурдас
Ця робота ліцензованаІз Зазначенням Авторства – Некомерційна 3.0 Міжнародна.
Тип ліцензії: Creative Commons Attribution Non-Commercial
Автор дозволяє:
- поширювати — копіювати, передавати свій твір,
- змінювати — переробляти, розвивати твір.
Умови такі:
- автор не дозволяє використовувати свій чи змінений твір з комерційною метою (Noncommercial),
- слід зберігати посилання на попередніх авторів у визначеній ними формі (Attribution). Ви повинні надати посилання на ліцензію та вказати, чи були внесені зміни. Ви можете це робити будь-яким розумним способом, але це не означає, що ліцензіат схвалює вас або ваше використання.
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.